Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref™ skrev:Ska de vara orginal så är det givet ett par OA52.3 före ett par OA116 men får man modda dom inom rimliga gränser så kör de Naqref-Steindl-moddade OA116 som just nu står hemma hos AVR7000 åttor runt alla OA52 som jag och många har hört. Detta utan att det påverkar återställbarheten och utseendet. Valet är därför enkelt - OA116.
Naqref™ skrev:Ska de vara orginal så är det givet ett par OA52.3 före ett par OA116 men får man modda dom inom rimliga gränser så kör de Naqref-Steindl-moddade OA116 som just nu står hemma hos AVR7000 åttor runt alla OA52 som jag och många har hört. Detta utan att det påverkar återställbarheten och utseendet. Valet är därför enkelt - OA116.
petersteindl skrev:Naqref™ skrev:Ska de vara orginal så är det givet ett par OA52.3 före ett par OA116 men får man modda dom inom rimliga gränser så kör de Naqref-Steindl-moddade OA116 som just nu står hemma hos AVR7000 åttor runt alla OA52 som jag och många har hört. Detta utan att det påverkar återställbarheten och utseendet. Valet är därför enkelt - OA116.
![]()
/PS
schmutziger skrev:petersteindl skrev:Naqref™ skrev:Ska de vara orginal så är det givet ett par OA52.3 före ett par OA116 men får man modda dom inom rimliga gränser så kör de Naqref-Steindl-moddade OA116 som just nu står hemma hos AVR7000 åttor runt alla OA52 som jag och många har hört. Detta utan att det påverkar återställbarheten och utseendet. Valet är därför enkelt - OA116.
![]()
/PS
apropå det....Min semester har varit över i en väldans många veckor nu....
Modden skulle ju vara klar nån vecka efter min semester
petersteindl skrev:schmutziger skrev:Hur går det?!
Jag är klar med OB51 nu och har över en vecka med semester kvar!
Jag vill bygga detta med!
Så det blir inte mycket som kommer att vara som originalet?
CT62 diskanter med 4 diskanter i bågen, dvs den yttersta vänd.
Eller är det nya diskanter med?
Steindl 5½" Mellanreg, är det DIY:a en hållare som gäller?
INO-bas, eller?
Jättekul att du/ni gör en genomkörare av alla OA modeller jag äger!![]()
Så frågan är, när ska du gå på OD-11?
Det blir nog inte klart före din semester slutar men inte långt därefter hoppas jag.
Det är med CT62 som detta par med OA-116 är moddade.
Det är Bremen 5½ tum med en mellanring runt för att passa i hålet för original 6,5 tumselementet.
Det är inte INOs 8 tumsbasar med aluminiumkon utan SEAS. Sent omsider har jag ytterligare en variant som så småningom kommer att provas. Den har utomordentligt fina data men jag skall mäta distorsionen då jag får dem.
Sen skall jag nämna att Naq också har mina OA 12or för modifikation och det är paret som jag har fått av Bill 50xÄn en gång, tack Bill 50x.
OD 11 ja ja, suck, jag har inga OD 11or men jag skulle gärna lägga vantarna på ett par. Det är klart intressanta högtalare som jag egentligen aldrig har ägnat någon tid åt tidigare.
Men det skall bli kul att realisera gamla drömmar.
Förresten, hur låter dina OB-51or?
MvH
Peter Steindl
schmutziger skrev:
P5 skrev:En liten fundering bara: Vad är det som gör en OA116 bättre (subjektivt, jag vet) än t.ex. OA12 eller OA14? Borde det inte gå att uppnå liknande resultat med ett basstöd till ett par OA12?
Naqref™ skrev:schmutziger skrev:
Preciserade vi exakt till 100% vilken semester den skulle vara klar efter? Nej, precis just det!![]()
![]()
![]()
![]()
Ärligt talat så finns det en naturlig (nåja) förklaring till dröjsmålet som jag hoppas att alla accepterar. Vad exakt det är kanske avslöjas snart när jag mår bättre.
Allting är ju konstruktionsmässigt färdigt (och har varit så i ett par månader) och de ska bara monteras ihop till en fungerande helhet så vi vet att allting funkar. Det är filtret som ska flyttas in i lådorna bara. Men det ligger på Stefan att fixa nu.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster