diskantplacering od11/oa12/14

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

diskantplacering od11/oa12/14

Inläggav Ivil » 2008-10-25 17:14

Hej! detta ämne har säkert tagits upp tidigare men tål att diskuteras...
1 eller flera diskanter?! vad jag förstår så är det antalet diskanter som skiljer mellan filtren. Jag har själv stoppat en ct-62 diskant ¨på ett par oa14 med vad jag vill minnas som ett lyckat försök (blir samma filter som od11 då). Jag vet att folk har påstått att likheten mellan od11 och oa 50 är tydlig. Min naturliga fråga är då om jag får bättre ljud med flera diskanter? Jag funderar skarpt på att uppgradera mina oa12 med endast en diskant...

/Andreas

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-10-26 10:21

53 stycken som kikat i tåden och ingen som har någon åsikt om antalet diskanter? Hur upplevs ljudbilden om man jämför oa12 och 14?

Jag har vid ett tillfälle jämfört oa116 mot oa50.3 som jag tyckte visade hur oa116 hade svårare att spela med samma förutsättningar som oa50.3.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-26 10:36

Jo, det är trist att inte få svar.

Den enda erfarenhet jag kan bidra med är hur OA12 låter när en diskant inte funkar, det låter inge kul...
Haken med detta omdöme, förutom att du överväger en annan diskant än MT20 är ju att då spelar man med en diskant med impendansen 16 ohm och din fråga gäller ju en med 8 ohm vilket ju inte är en försumbar skillnad. Filtret är ju dimensionsionerat efter diskant-"uppsättning" med impendansen 8 ohm.

En replik på ditt inlägg men inte mycket till svar alltså.

Dock tycker jag mig ha sett en blid på CP:s bildforum med en CT62 i en OA12. Om du letar där finner du kanske vem som lagt upp den och kan kontakta denne för mer vederhäftig input.

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: diskantplacering od11/oa12/14

Inläggav petersteindl » 2008-10-26 19:17

Ivil skrev:Hej! detta ämne har säkert tagits upp tidigare men tål att diskuteras...
1 eller flera diskanter?! vad jag förstår så är det antalet diskanter som skiljer mellan filtren. Jag har själv stoppat en ct-62 diskant ¨på ett par oa14 med vad jag vill minnas som ett lyckat försök (blir samma filter som od11 då). Jag vet att folk har påstått att likheten mellan od11 och oa 50 är tydlig. Min naturliga fråga är då om jag får bättre ljud med flera diskanter? Jag funderar skarpt på att uppgradera mina oa12 med endast en diskant...

/Andreas

Själv skulle jag inte modifiera OA-12 genom att sätta dit en enda ny diskant. Du kan ju köpa in ett motstånd med samma impedans som en av diskanterna och koppla ur den diskant som inte äe direktljud och koppla in motståndet istället. Du får visserligen totalt sett mindre diskant men du kan ju ändå jämföra. Stig Carlsson hade faktiskt en mening med sina diskanter. Jag vet att han inte var nöjd med diskantplaceringen hos OA-14. Men OA-12 var en av hans favoriter :)

Jag kan inte ge dig några råd i detta ärende. Du får prova själv och skriva om det. Är det bara experimentlusta eller är det för att du är missnöjd med OA-12? Det är en fråga som du själv kan tänka på.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Frodrak

Re: diskantplacering od11/oa12/14

Inläggav Frodrak » 2008-10-26 20:04

petersteindl skrev:
Själv skulle jag inte modifiera OA-12 genom att sätta dit en enda ny diskant. Du kan ju köpa in ett motstånd med samma impedans som en av diskanterna och koppla ur den diskant som inte äe direktljud och koppla in motståndet istället. Du får visserligen totalt sett mindre diskant men du kan ju ändå jämföra. Stig Carlsson hade faktiskt en mening med sina diskanter. Jag vet att han inte var nöjd med diskantplaceringen hos OA-14. Men OA-12 var en av hans favoriter :)

Jag kan inte ge dig några råd i detta ärende. Du får prova själv och skriva om det. Är det bara experimentlusta eller är det för att du är missnöjd med OA-12? Det är en fråga som du själv kan tänka på.

MvH
Peter

Min linjering
Du har inte lust att utveckla detta lite?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-10-26 22:09

jag tänker så här... od11 har en diskant och samma filter som oa12 och 14. Det jag saknar från od11:orn är ju basen och de har ju både oa12 och 14...

Jag har själv provat att köra oa14 med en diskant (ct-62) och jag upplever denna högtalare som mycket trevlig. Nu har jag inte jämfört dessa med oa14.3.

Med tanke på att den nya diskanten skall användas i en nyutvecklad högtalare från stiftelsen (och jag antar att flera diskanter är till den förgångna) så kan man ju då tänka sig att diskanten är rent lämplig att användas enskilt?

/Andreas

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-11-19 08:18

jag fortsätter med mina ful-mod funderingar och funderar vidare på om jag kan använda min oa50.2 diskant och filter till mina oa-14. Är det någon som provat nått liknande? Är det någon som provat att tillverka ett förlängningsrör/vinkel till basen för att få samma vinkel som oa50, och i så fall vad blev resultatet?

/Andreas

Återgå till Carlsson Illuminati