Ivil skrev:Hej! detta ämne har säkert tagits upp tidigare men tål att diskuteras...
1 eller flera diskanter?! vad jag förstår så är det antalet diskanter som skiljer mellan filtren. Jag har själv stoppat en ct-62 diskant ¨på ett par oa14 med vad jag vill minnas som ett lyckat försök (blir samma filter som od11 då). Jag vet att folk har påstått att likheten mellan od11 och oa 50 är tydlig. Min naturliga fråga är då om jag får bättre ljud med flera diskanter? Jag funderar skarpt på att uppgradera mina oa12 med endast en diskant...
/Andreas
Själv skulle jag inte modifiera OA-12 genom att sätta dit en enda ny diskant. Du kan ju köpa in ett motstånd med samma impedans som en av diskanterna och koppla ur den diskant som inte äe direktljud och koppla in motståndet istället. Du får visserligen totalt sett mindre diskant men du kan ju ändå jämföra. Stig Carlsson hade faktiskt en mening med sina diskanter. Jag vet att han inte var nöjd med diskantplaceringen hos OA-14. Men OA-12 var en av hans favoriter
Jag kan inte ge dig några råd i detta ärende. Du får prova själv och skriva om det. Är det bara experimentlusta eller är det för att du är missnöjd med OA-12? Det är en fråga som du själv kan tänka på.
MvH
Peter