Inoljning av högtalare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
jullejalle

Inoljning av högtalare

Inläggav jullejalle » 2008-08-25 12:48

Skulle olja in mina OA12 i jakaranda är det någon som har något tips om någon bra olja.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-25 13:10

Vad vill du ha för resultat?

En kallpressad kokt linolja, blandad med balsamterpetin är bra som grund och sen vax ovanpå som skydd och för att påverka känslan och lystern.

ps. du har väll slipat av all lack innan?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-08-25 18:47

Min erfarenhet av att olja in jakaradafaner är att det blir avsevärt mörkare än t.ex. då teak oljas in. Då de är lackade från början kommer kommer det alltså att att innebära att de mörknar betydligt. Vill du ha det så är det ju inget problem men jag tyckte själv att de jag slipade ner all lack på och sedan kade på en oljevax mörknade lite väl mycket. Nästa par i jakaranda kommer jag att lacka, matta ner med stålull och sedan polera med Karnusol för att sedan polera upp till önskad glans. Fick tipset av en vän och har testat det med gott resultat på teak som ju också mörknar ganska mycket av inoljning på slipad yta.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-25 19:02

Är de lackade sedan innan bör de inte oljas.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-25 20:04

Man får aldrig riktigt bort all lack och det riskerar att bli flammigt...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-08-25 20:52

Vee-Eight skrev:Är de lackade sedan innan bör de inte oljas.

Jag delar din åsikt! Men man kan lacka på lacken om man har "gnuggskador" i faneret bara matta ner ytan med fint papper slipa längsmed faneret och sedan stryka på ny lack men det måste vara alkydlack! Inget vattenbaserat bjäfs, sånt fanns inte på 70-talet..!

Vattenbaserad lack ger en ljusare ton på trärena ytor/repor som skall återställas..

Jag har nyligen renoverat husets gabondörrar från tidigt 60-tal, slipade med maskin och det är väldigt svårt att avgöra när man har nått ner genom lacken, hux-flux är du genom faneret så det fick vara kvar lite lack ändå! Jag strök två varv alkydlack med glansvärde 20 och dom blev som nya. :)

Jag skulle nog börja med möbelpolish innan jag går vidare!

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-08-26 06:15

Risken för flammighet som kaffekoppen tar upp är ytterligare argument. Skall lacken slipas ner måste man vara himla noga att ta allt utan att ta för mycket.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2008-08-26 13:08

Hur är det med t.ex. ett gammalt par OA 6 typ 2; är de lackade eller bara oljade? Jag tycker att det är svårt att avgöra...

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-08-26 13:12

ett par gamla carlssonlådor mår aldrig dåligt av lite MP-5 möbelpolish...
finns på ÖB i litersflaskor
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-08-26 14:56

Daniel_A skrev:Hur är det med t.ex. ett gammalt par OA 6 typ 2; är de lackade eller bara oljade? Jag tycker att det är svårt att avgöra...

Alla Carlsson som jag hitintills sett har varit behandlade med lack (gäller orörda originalhögtalare från fabrik skall jag då tillägga), endast ett hemmabygge av OA5 Mod 2 har jag stött på som varit oljade och faktiskt en välråddad popbox..!

Om det finns yta som har lite glans och är hård kan man nog garantera att den har lack, man kan om man är lite erfaren kan man trycka med nageln på faneret och känna, hmm,, svårt att beskriva :?

Men det är klart, ingen regel utan undantag, man kan få upp en hård yta med en fet polish oxå :)

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-08-26 14:57

Kan någon förklara varför man måste slipa bort all lack innan man oljar in högtalaren?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-26 15:05

P5 skrev:Kan någon förklara varför man måste slipa bort all lack innan man oljar in högtalaren?

Liknelse:
Det är som att bre smör på en smörgås som ligger inlindad i gladpack.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-26 17:24

Oljan, precis som mp5-polish, kan tränga in under lackskadorna och mörka träet volket ger fläckar som är ett sattyg att få bort, om inte rentav omöjligt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-08-26 17:59

Ok. Jag håller inte med er utifrån egen erfarenhet.

Lacken är oftast inte helt tät utan tillåter oljan att sugas upp i fårorna. Speciellt om oljan är tunn.

Oavsett vilket skulle jag aldrig utsätta mina Carlsson för sandpapper, såvida lådorna var i dåligt skick. Men alla kanske inte är lika nogräknade när det kommer till att hålla saker i originalskick. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-08-26 21:57

Man kan ju alltid testa på en begränsad yta på baksidan för att se hur det reagerar på olika behandlingar, om det floppar så är ju inte riktigt hela dagen förstörd...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-26 23:21

P5 skrev:Ok. Jag håller inte med er utifrån egen erfarenhet.

Lacken är oftast inte helt tät utan tillåter oljan att sugas upp i fårorna. Speciellt om oljan är tunn.

Oavsett vilket skulle jag aldrig utsätta mina Carlsson för sandpapper, såvida lådorna var i dåligt skick. Men alla kanske inte är lika nogräknade när det kommer till att hålla saker i originalskick. :)

Håller med P5...

Teakolja och dyligt har för mig gått utmärkt att behandla även lackade gamla högtalare utan att resultatet blivit flammiget eller dyl.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-06 15:56

Jag har just renoverat ett par OD11 där lådorna var i ganska skabbig jakarandafaner. Jag tog en grabbnäve fint stålull och gnuggade längs med fibrerna på alla sidor tills alla fläckar och stötmärken var borta. Därpå duttade jag teakolja på stålullet och gned ordentligt en gång till. Överflådig olja torkade jag sedan bort med hushållspapper tills lådorna var helt torra.
Resultat: en härligt ren yta med patina och antikkänsla. Den ursprungliga, ganska tjocka lacken är kvar men bara något mindre blank. Rekommenderas.

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-06 18:03

Gert! Jag tror inte resultatet håller på sikt.

Rekommenderas kan att använda torrt våtslipapper för att sedan lacka om dem. Ex.vis möbellack Velco V halvblank 35.

Har själv gjort detta med oklanderigt resultat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-06 18:24

Gert skrev:Jag har just renoverat ett par OD11 där lådorna var i ganska skabbig jakarandafaner. Jag tog en grabbnäve fint stålull och gnuggade längs med fibrerna på alla sidor tills alla fläckar och stötmärken var borta. Därpå duttade jag teakolja på stålullet och gned ordentligt en gång till. Överflådig olja torkade jag sedan bort med hushållspapper tills lådorna var helt torra.
Resultat: en härligt ren yta med patina och antikkänsla. Den ursprungliga, ganska tjocka lacken är kvar men bara något mindre blank. Rekommenderas.

Det där tror jag kan funka med jakaranda. Stötmärken får dock inte vara för djupa om man vill ha bort dem helt. Sedan vet jag inte med beständigheten. Densen kan ha en poäng.

Det är stor skillnad på Jakaranda och valnöt. Är det valnöt så fungerar det det som Alexi föreslog väldigt bra. Jag har gjort det några gånger själv och fick upp en fantastisk yta med 1200 papp samt efter vaxning med Bisonvax och en massa polering. Ett av OA-116 paren blev så snygga att jag faktiskt aldrig sett något snyggare i träfanerväg oavsett om det är en högtalare eller en gammal fin engelsk möbel. De påminde mer om gamla vackra pipor som är gjorda i valnötsrot. Fast det finaste av allt var att finishen höll i 20 år såsom den voro nypolerad. Jag har aldrig sett en motsvarande lackerad träprodukt som håller sig intakt som ny. Jag trodde först att jag skulle behöva polera och vaxa vartannat år men jag har aldrig behövt bry mig annat än att torka damm. Det var en extrem träkänsla som jag aldrig sett på lackat trä.

Man måste vara extremt försiktig då man slipar sina Sonabhögtalare. Det är lätt hänt att man på vissa ställen slipar bort för mycket och då blir det inte snyggt. Jag har själv råkat ut för detta på en låda där jag försökte få bort ett stötmärke, dock var det på baksidan d v s den sidan som skall vara mot vägg.

OlA-68s tips är aldrig fel för den som snabbt och smärtfritt vill uppnå hyfsad finish.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-01-06 20:25

Jag har tagit bort lack från mina Jakaranda/palisander OA5 IIK. Det gör man med en sickel (aldrig med slipmaskin). Tungt jobb. Sedan sandpapper och flytande bivax. De blev matta, mörka och mycket snygga. Om man vill polera upp lackade ytor kan man använda bilvax och maskin.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-01-07 12:20

Om man tar vanlig fernissa (t.ex. Herdins polyurethanlack, matt) och blandar med minst hälften lacknafta kan man stryka på ett tunnt lager med en mjuk luddfri trasa. Det är tåligare än olja och skyddar faneret, till skillnad från olja. Vill man lägga på flera lager går det också bra. Slipar man sedan försiktigt med ett 400 papper så blir det en mycket behaglig och sidenmatt yta. Dock måste man vara medveten om att det väter underlaget vilket får trä att framstå som "vått" och därmed också mörkare. Detta är dock inget ovanligt. Vill man inte ha någon färgpåverkan är det vattenbaserat som gäller. Olja är för för knätofsar och amatörer.

Amatörmässiga hälsningar,

/D

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-07 16:43

Densen skrev:
Gert! Jag tror inte resultatet håller på sikt.

Tja, det beror på vad man menar med på sikt. Lacken är kvar, lådorna är rena och fina, alla fläckar borta, små skavsår bildar "patina". De ser levade ut igen. Jag vill ju inte att mina OD11 från slutet av 70-talet skall se ut som dagsnya? Eller?

Återgå till Carlsson Illuminati