Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Vee-Eight skrev:Är de lackade sedan innan bör de inte oljas.
Daniel_A skrev:Hur är det med t.ex. ett gammalt par OA 6 typ 2; är de lackade eller bara oljade? Jag tycker att det är svårt att avgöra...
P5 skrev:Kan någon förklara varför man måste slipa bort all lack innan man oljar in högtalaren?
P5 skrev:Ok. Jag håller inte med er utifrån egen erfarenhet.
Lacken är oftast inte helt tät utan tillåter oljan att sugas upp i fårorna. Speciellt om oljan är tunn.
Oavsett vilket skulle jag aldrig utsätta mina Carlsson för sandpapper, såvida lådorna var i dåligt skick. Men alla kanske inte är lika nogräknade när det kommer till att hålla saker i originalskick.
Gert skrev:Jag har just renoverat ett par OD11 där lådorna var i ganska skabbig jakarandafaner. Jag tog en grabbnäve fint stålull och gnuggade längs med fibrerna på alla sidor tills alla fläckar och stötmärken var borta. Därpå duttade jag teakolja på stålullet och gned ordentligt en gång till. Överflådig olja torkade jag sedan bort med hushållspapper tills lådorna var helt torra.
Resultat: en härligt ren yta med patina och antikkänsla. Den ursprungliga, ganska tjocka lacken är kvar men bara något mindre blank. Rekommenderas.
Gert! Jag tror inte resultatet håller på sikt.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster