Prometevs skrev:IngOehman skrev:I ditt svar har du även svaret på din egen fråga.
Vh, iö
iö! Så om jag accepterar en rumsligt högt placerad ljudbild är det ok menar du?
Nej, det har jag inte skrivit, och vad som är okej för dig kan jag inte lägga mig i överhuvudtaget. Det är din sak att bedöma.
Men en sak kan jag säga, och det är att det händer mycket mera än att ljudbilden blir hög. Eventuell höjdinformation på inspelningen (där man härmar ytterörats effekt på klang vid vertikalförskjutningar (=det så får oss att uppfatta höjden)) blir helt korruptad eftersom de differenstiella effekterna inte alls ser likadana ut uppåt och framåt. Koden mejkar helt enkelt ingen sence, om inte högtalarba befinner sig rakt framåt, eller har tonkurvekompensation för den höjd de befinner sig på, vilket i praktiken är svårt att åstadkomma inom ett större intervall än sisådär -17 till +3 grader vertikalt, alltså företrädelsevis högtalarvinklar UNDER öronhöjd.
Prometevs skrev:I princip skulle man kunna vända ljudbilden upp och ner om man ville det (Vad det nu ska vara bra för?)
Nej, du kan bara flytta den uppåt och reversera kanalerna. Ljudbildens höjdutbredning (till skillnad från höjdläge) korruptas dock helt - det vill säga den vänds INTE uppåner när man placerar högtalarna för högt.
(Och för högt betyder i princip "över öronhöjd", eller i varje fall mer än tre grader över.)
Prometevs skrev:Förövrigt gällde ju inte min fråga om det var snyggt eller inte. Det kan ju bli en ganska intressant inredningsdetalj att ha ett par högtalare hängandes i taklisten istället för ståendes längs golvsockeln. Ur vägen för städning och barn. Dessutom kommer dom att samla betydligt mindre damm däruppe. Jag ser många praktiska fördelar med arrangemanget.
Jag har inga invändningar (eller något positivt att säga) om det esteriska. Mina synpunkter avsåg bara adressera det som har med ljudåtergivningen att göra.
Men jag stöter rätt ofta på folk som önskar placera högtalare i taket. Jag avråder alltid (utom om det är för lounge/taffel-musik), och rätt många ångrar sig när de ändå placerar dem där. Men som sagt - det beror ju på behov och önskemål. Ingen annan än du kan säga om det är okej för dig.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).