Ställa högtalarna i taket.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Prometevs

Ställa högtalarna i taket.

Inläggav Prometevs » 2008-11-23 21:41

Då ett par OA50 eller OA52 eller för den delen ett par OD11 ska placeras på golvet mot väggen. Dessutom är de låga.

Skulle man då inte lika gärna kunna placera dem "stående" i taket. Om man har ett väldämpat tak så blir det ju som en heltäckningsmatta såsom det helst ska vara.

Borde det inte fungera bra och ge en bra (men kanske något hög) ljudbild. Kanske som att titta upp på en scen. Fördelen är ju att man får bort alla prylar från golvet och kablarna drar man inne i väggen.

Nån som testat eller har synpunkter?

Användarvisningsbild
Skorpio

Re: Ställa högtalarna i taket.

Inläggav Skorpio » 2008-11-24 15:08

Prometevs skrev:Då ett par OA50 eller OA52 eller för den delen ett par OD11 ska placeras på golvet mot väggen. Dessutom är de låga.

Skulle man då inte lika gärna kunna placera dem "stående" i taket. Om man har ett väldämpat tak så blir det ju som en heltäckningsmatta såsom det helst ska vara.

Borde det inte fungera bra och ge en bra (men kanske något hög) ljudbild. Kanske som att titta upp på en scen. Fördelen är ju att man får bort alla prylar från golvet och kablarna drar man inne i väggen.

Nån som testat eller har synpunkter?

I princippet burde det jo virke, med et par små bivirkninger:

1. Dæmpet loft og reflekterende gulv?
2. Lytteposition 1 meter fra loft?

1. kan vel lavet
2. kan vel omgås ved at ændre på vinklen på enhederne?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-24 15:49

För en mätmikrofon kan man få det att verka som ungefär samma sak.

Men - vår hörsel är inte en mätmikrofon utan att oerhört mycket mera
utvecklat analysinstrument än så.

Fråga dig själv - hör du skillnad på om ett ljud kommer uppifrån eller
nedifrån?
(Be en kompis knäppa med fingrarna på lite olika höjd, ett par meter
framför dig medan du blundar.)

I ditt svar har du även svaret på din egen fråga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-24 18:05

Och hur snyggt skulle det bli.
Satsa då istället på de kommande "Äggen", som är en utpräglad vägghögtalare. Snygga, och lär låta alldeles ypperligt. :wink:

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2008-11-24 20:23

IngOehman skrev:I ditt svar har du även svaret på din egen fråga.

Vh, iö

iö! Så om jag accepterar en rumsligt högt placerad ljudbild är det ok menar du?

I princip skulle man kunna vända ljudbilden upp och ner om man ville det (Vad det nu ska vara bra för?)

Förövrigt gällde ju inte min fråga om det var snyggt eller inte. Det kan ju bli en ganska intressant inredningsdetalj att ha ett par högtalare hängandes i taklisten istället för ståendes längs golvsockeln. Ur vägen för städning och barn. Dessutom kommer dom att samla betydligt mindre damm däruppe. Jag ser många praktiska fördelar med arrangemanget.

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-24 21:03

Varför söker du IÖ's bekräftelse på att du vill placera högtalarna helknasigt? Du har ju utan att rådfråga accepterat att vilja placera dem högt, (Hang them high!).
Jag hävdar tjurskalligt ändå, att du bör ha en typ av vägghögtalare. Fördelar, anpassade till hög placering, estetiskt tilltallande, slut på mitt tjat.
Nackdelar? 0.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2008-11-24 22:08

Densen skrev:Varför söker du IÖ's bekräftelse på att du vill placera högtalarna helknasigt? Du har ju utan att rådfråga accepterat att vilja placera dem högt, (Hang them high!).
Jag hävdar tjurskalligt ändå, att du bör ha en typ av vägghögtalare. Fördelar, anpassade till hög placering, estetiskt tilltallande, slut på mitt tjat.
Nackdelar? 0.

:wink: Tja, kanske ser jag inga nackdelar utom just estetiken och där finns ju egentligen varken rätt eller fel. Men ditt avslutande frågetecken är det jag gärna vill ha svar på, förutom det estetiska då som jag ändå inte skulle rådfråga någon annan än min hustru. Och beträffande högtalarval så skulle jag vara enig med dig om jag redan hade en typ av vägghögtalare vilket jag inte har.

Användarvisningsbild
leifolof

Inläggav leifolof » 2008-11-25 12:11

Prometevs skrev:
:wink: Tja, kanske ser jag inga nackdelar utom just estetiken och där finns ju egentligen varken rätt eller fel. Men ditt avslutande frågetecken är det jag gärna vill ha svar på, förutom det estetiska då som jag ändå inte skulle rådfråga någon annan än min hustru. Och beträffande högtalarval så skulle jag vara enig med dig om jag redan hade en typ av vägghögtalare vilket jag inte har.

Så här skriver carlssonplanet om OD-11:
"Modellens element är inte bara märkligt placerade nere i den sneda "hink" som plastbaffeln skapar. De är också riktade ur lådan på ett sätt som än idag saknar motsvarighet i hifi-världen, nämligen "på tvären" snett uppåt/utåt! Ljudriktningen är därmed diagonal och följer ett av lådans hörn och ut i rummet. Detta ger en rad placeringsmöjligheter, i originalmanualen anges bl a vägghängande riktade både snett neråt och snett upp mot taket men även golvstående mot vägg spelande inåt. Experimentera gärna!"

Men du kanske inte har ett par såna? Det var lite svårt att säga med tanke på vad du skrev i första inlägget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-25 12:31

Sen fanns ju Elektrofon Tonträff också...
(sök på carlssonplanet så finns det bilder på den där)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-25 18:58

Antar att du redan tänkt tanken?

Men om inte, fungerar det inte för din situation med vägghyllor på önskad höjd. Jämför höjden på t.ex. OA58, kanske räcker denna höjd för att komma åt under högtalarna. Om det var största kriteriet?

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-11-29 12:51

Jag har ett par högtalare som är monterade i taket. De sitter infällda i ett snedtak på ca 3 m höjd och ca 1 meter ut från väggen. Högtalarna är ett par EAW CIS400 (runda för inbyggnad) + sub. Först var de monterade jäms med takets lutning. Lyssningsplatsen/soffan låg inte alls i swetspot. Det ljud som då framträdde var extremt luftigt och utan stereobild. Skitsnyggt till stillsam musik, avskyvärt till hårdrock. Ljudet upplevdes inte komma från taket, utan var mer Carlsson aktigt. Typ OA-5 (Har ägt OA-51 i 20 år). Senare vinklades högtalarna mot lyssningsplatsen med en perfekt sweetspot i soffan. Heltäckningsmatta lades på halva golvet samt gardiner och matta på väggen. Fyllde de tomma högtalarna med vadd. Helt annat ljud! Mer detaljer, stökig musik funkar bättre. Är rätt nöjd med hur det låter. Musikupplevelsen är stark. Man är liksom omsluten. Har nu även ett par OA-52 i ett särskilt lyssningsrum. Det låter riktigt bra. Men jag kommer inte ifrån upplevelsen att de spelar från golvet. Möjligen för att jag sitter 3 meter från dem. Detta är mer irriterande än att det spelar från taket. Dock kanske en vanesak. Jag tror starkt på att sätta Carlssonhögtalare i taket - kör hårt. 8)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-11-29 13:57

Jag har för mig att det följde med vinklar till OD11 för montering på vägg, baffeln är ju vinklad så det bör funka bra. Kan man tänka...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-29 15:32

Prometevs skrev:
IngOehman skrev:I ditt svar har du även svaret på din egen fråga.

Vh, iö

iö! Så om jag accepterar en rumsligt högt placerad ljudbild är det ok menar du?

Nej, det har jag inte skrivit, och vad som är okej för dig kan jag inte lägga mig i överhuvudtaget. Det är din sak att bedöma.

Men en sak kan jag säga, och det är att det händer mycket mera än att ljudbilden blir hög. Eventuell höjdinformation på inspelningen (där man härmar ytterörats effekt på klang vid vertikalförskjutningar (=det så får oss att uppfatta höjden)) blir helt korruptad eftersom de differenstiella effekterna inte alls ser likadana ut uppåt och framåt. Koden mejkar helt enkelt ingen sence, om inte högtalarba befinner sig rakt framåt, eller har tonkurvekompensation för den höjd de befinner sig på, vilket i praktiken är svårt att åstadkomma inom ett större intervall än sisådär -17 till +3 grader vertikalt, alltså företrädelsevis högtalarvinklar UNDER öronhöjd.

Prometevs skrev:I princip skulle man kunna vända ljudbilden upp och ner om man ville det (Vad det nu ska vara bra för?)

Nej, du kan bara flytta den uppåt och reversera kanalerna. Ljudbildens höjdutbredning (till skillnad från höjdläge) korruptas dock helt - det vill säga den vänds INTE uppåner när man placerar högtalarna för högt.

(Och för högt betyder i princip "över öronhöjd", eller i varje fall mer än tre grader över.)

Prometevs skrev:Förövrigt gällde ju inte min fråga om det var snyggt eller inte. Det kan ju bli en ganska intressant inredningsdetalj att ha ett par högtalare hängandes i taklisten istället för ståendes längs golvsockeln. Ur vägen för städning och barn. Dessutom kommer dom att samla betydligt mindre damm däruppe. Jag ser många praktiska fördelar med arrangemanget.

Jag har inga invändningar (eller något positivt att säga) om det esteriska. Mina synpunkter avsåg bara adressera det som har med ljudåtergivningen att göra.

Men jag stöter rätt ofta på folk som önskar placera högtalare i taket. Jag avråder alltid (utom om det är för lounge/taffel-musik), och rätt många ångrar sig när de ändå placerar dem där. Men som sagt - det beror ju på behov och önskemål. Ingen annan än du kan säga om det är okej för dig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2008-12-03 19:01

iö!
Tack för ett mycket uttömmande svar.
MVH // Dan

joseph

Inläggav joseph » 2008-12-04 01:54

Carlsson i taket? 8O :wink: :)

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-13 19:40

Tja.. Jag har mina OA14 rakt framför mig på golvet, förstås, och mina OD11 står, inte ligger, som surrounder högst upp på mina Ikea-Billy bokhyllor - välfyllda - som står bakom soffan jag sitter i. De har ca 5 centimeter kvar till taket och är riktade med ljudet snett inåt. Jag har låtit min HKavr-receiver ställa in sig själv och högtalarna medelst knapp på fjärrkontrollen. Resultat: en hittills oöverträffat luftig ljudbild för musik och ett "spännande" ljud vid film- och TVtittning. För vanliga ljud-cd använder jag NEO6 som skapar en balanserad surroundeffekt. Jag använder varken center eller, numera, subbas. Alltså ett renodlat 4.0 system som passar mig och mitt rum perfekt. Jodå, det går att ha i alla fall OD11 på en höjd över 2 meter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-14 01:45

Det finns fler som använder OD11 på det viset.

Återgå till Carlsson Illuminati