Bas/mellanregister OA-116. B65oa II?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Bas/mellanregister OA-116. B65oa II?

Inläggav LypsylateX » 2009-01-16 13:04

Hej,

nu verkar det ju dyka upp nya diskanter inom kort, till min stora lycka. Förhoppningvis hamnar dom inte allt för mycket över 200:-/st... annars blir det svettigt då jag behöver 14 stycken. (OA-116 + OD-11).

Nåväl. OD-11orna sitter det B65oa II i, så det är lugna gatan med dom. OA-116 har dock trasiga orginal basar och mellanregister. Gör man bort sig* om man köper fyra B65oa II nu när dom finns i lager, eller ska man vänta tills det verkligen finns färdiga filtermodifieringar? Vad tror/tycker ni?

* = För dom oinvigda... baselementet i en OA-116 är på 5,3 Ohm och mellanregistret på 16 Ohm. B65oa II är på 8 Ohm.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-01-16 22:12

Hej!

Om det "bara" är skumkanterna som har farit och dom i övrigt är ok, så skulle då jag skicka dom till Per Gullbrandsen för skumkantbyte, det gjorde jag och blev väldigt nöjd...och så blir det billigare.

Passa då på och kolla upp vilken diskant du har, det finns OA-116 både med MT-20 eller 24.

Om du har MT-20 så rekomenderar jag att bygga om filtret enl modifieringsanvisningarna från Carlssonplanet för [s]just den diskanten[/s] Menade MT 24, det blev en stooor skillnad på mina.

Jag ska ( så fort tid finns!!) prova att bara byta kondingarna till diskanterna på mitt par som har MT-24 för att sen utröna skillnaderna mellan dessa diskanter, MT-20 har ju fått lite skäll för sin ljudkvalitet, fast just nu (med det nya filtret) så låter dom bättre än mina Oa-116 med Mt-24...med orörda filter, tycker jag i alla fall.... :wink:

Jag har provat med 8 ohmsbasen, dock inte med den nya basspolen, och tyckte att det blev betydligt mindre (för lite!) bas i dom då.....så behåll originalbasen iaf, har inte provat med nytt mellanregister, men som sagt, det krävs ju lite mer filtermodifieringar då.....när dom kommer....

Det känns inte helt rätt att bara koppla ett 8 ohm motstånd i serie med ett nytt element.....fast vad vet jag, nån som har provat ännu???

Mvh/Stefan

Edit, det överstrukna, la till MT-24
Senast redigerad av Stefanw 2009-01-16 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2009-01-16 22:52

Stefanw skrev:Om du har MT-20 så rekomenderar jag att bygga om filtret enl modifieringsanvisningarna från Carlssonplanet för just den diskanten, det blev en stooor skillnad på mina.

Hej !
Vilken filtermodifiering för MT20 syftar du på ovan ? Jag kan bara hitta filtermoddar för CT62 !

Mvh
/staffan

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-01-16 23:02

:oops: fel av mig.... :oops:

Jag menar förstås modifieringen till MT-24.

Så att filtret blir 18 db/oktav som på sidan 12 i beskrivningen.

Dom OA-116 som har (i alla fall mina!) MT-20 hade ett 12db filter till diskanterna, mitt par med MT-24 har 24 db/oktav, som på sidan 9.

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Återgå till Carlsson Illuminati