Är det rätt att "uppgradera"??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-01 21:52

celef skrev:
DIRAVI skrev:
celef skrev:alla äldre prylar förlorar sin identitet, charm och värde om man förvanskar dom

I vissa fall är alternativet till en orginalvidrig renovering skrotning.

Är det bättre att kasta bort en gammal ickefungerade pryl, än att bevara den åtminstånde delvis, och ha en fungerande icke orginal?

jag står på mig, gör inget om du inte kan återställa till originalskick. oåterkalleliga åtgärder/modifikationer raderar identiteten

men du gör ju såklart som du vill, problemet är dock om alla börjar tänka som du, så har vi snart inga original kvar, och dom få som blir kvar blir då svindyra. se exempel inom antikviteter. men om man är varsam och modifierar med lite förnuft kan man göra mycket utan att något tar skada

Självklart skall man inte skrota bort saker som går att återställa i orginalskick, till en rimmlig insats.

Men vissa saker är i så dåligt skick, att en orginalrenovering inte är lönsam, ofta en kombination av att antalet vättiga exemplar ute på marknaden är större än efterfrågan.

Om man då har ett sunkigt exemplar, där det är billigare att skrota och köpa ett jättefint exemplar, än att orginalrenovera det man har.

Då är ju oftast inte alternbativet att orginalrenovera, alternativet är då oftast skrotning.

Jag vet av ett par bilar, som i dag är fina orginalbilar, men som under åttiotalet "räddades" på grund av att det var människor som struntade i orginaltalibanernas order om korrekt färgkod på underedsmassan, utan som när motorer och transmissioner var slut. "uppgarderades" med modernare maskiner, modernare stolar när orginalen var trasiga, mm,mm Allt för att det fortfarande skulle vara fullt fungerande bruksföremål.

Nu har en majoritet som då ansågs för sunkiga att orginalrenoveras eftersom att fina orginalare inte hadde rimmligt marknadsvärde skrotats bort, utbudet minskat, och priset skjutit i höjden. Då har dessa "bastarder" fått ett nytt värde, som kanske gör dem värda att orginalrenovera, eller åtminstånde hålla rullande som fina fungerande exemplar.

Det jag vill säga är att hurvida det är ok att modifiera är ju helt upp till det enskilda fallet. är det enn orörd orginalpryl i fullt fungerande skick är det kanske inte försvarligt.

Men då det är dyrare att få mina gammla defekta, oanvändbara högtalare att återgå till användabara orginalare, än att köpa ett par fullt fungerande orginalare i bättre skick, är alternatiovet till att stoppa i "felaktiga" element inte en orginalrenovering, utan helt enkelt att göra ved av dem.

Sedan finns det förståss en annan drivkraft till modifieringar, själv har jag ju pysslat en hel del med bilar, och ibland kanske man vill ha en äldre modell av bil, men med modernt uppförande i trafiken.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-02-03 17:39

Att såga hål i lådorna för att sätta in terminaler förstår jag verkligen inte hur man kan göra. Det är ju omöjligt att återställa på ett snyggt sätt.

Alltså, spöstraff (därefter nedsänkning i saltlag) på att såga i lådorna. :twisted: Jag är inne på Celefs linje att alla reversibla ingrepp är ok. Att montera "felaktiga" element osv går ju att åtgärda i framtiden.

Egentligen bryr jag mig inte så mycket, men det vore ju synd om flitiga "renoverare" får borra sönder alla lådor de kommer över.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-03 19:45

Beror ju på vad alternativet är.

Är det bättre att kasta bort dem?

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-02-03 22:19

Hur ofta står man i valet mellan att borra hål i lådorna eller kassera dem?

Jag tycker inte att man skall göra mer avsteg från originalutförandet än vad nöden kräver. Om jag vill ha frisk luft i mitt rum så öppnar jag fönstret, jag krossar det inte.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-02-03 22:22

Nej men man kanske tar upp ett hål i väggen och monterar en snygg ventilationslösning? :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-04 02:55

P5 skrev:Hur ofta står man i valet mellan att borra hål i lådorna eller kassera dem?

Just nu gör jag det.

Har ett par luxor-radio lådor från hedenhös.

Låter inge vidare, men ser bra ut, planen är att räkna lite på den och se vad man behöver göra för att få till ett par centerhögtalare att ha under tv'n.

Kanske bygga ny baffel och montera nya element.

Oftare kan det vara så att man inte ens tänker tanken att göra förbättringar på gammalt "mög", man kastar skiten direkt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-04 14:51

Tycker man gör som man själv vill.

När det gäller uppgradering av 70-talarna så är det helt orimligt att tro att man får en helt modern högtalare när man uppgraderar. Det finns begränsningar inbyggda i konstruktionerna som gör att man aldrig kommer lika långt som om man bygger en helt ny konstruktion (eller som i fallet med OA116NS att man bygger helt nya delar till lådan). Så ur det perspektivet så känns det dumt att uppgradera öht om man inte vågar lite mer. Då kan man istället behålla högtalarna som de är (fast med renoverade element) och bygga helt nya konstruktioner om man gillar grundsoundet men vill ha något modernare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-02-04 17:51

Naqref™ skrev:Tycker man gör som man själv vill.

När det gäller uppgradering av 70-talarna så är det helt orimligt att tro att man får en helt modern högtalare när man uppgraderar. Det finns begränsningar inbyggda i konstruktionerna som gör att man aldrig kommer lika långt som om man bygger en helt ny konstruktion (eller som i fallet med OA116NS att man bygger helt nya delar till lådan). Så ur det perspektivet så känns det dumt att uppgradera öht om man inte vågar lite mer. Då kan man istället behålla högtalarna som de är (fast med renoverade element) och bygga helt nya konstruktioner om man gillar grundsoundet men vill ha något modernare.

Det var precis det jag menade när jag startade tråden, fast mycket bättre uttryckt...
/Henrik

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati