celef skrev:DIRAVI skrev:celef skrev:alla äldre prylar förlorar sin identitet, charm och värde om man förvanskar dom
I vissa fall är alternativet till en orginalvidrig renovering skrotning.
Är det bättre att kasta bort en gammal ickefungerade pryl, än att bevara den åtminstånde delvis, och ha en fungerande icke orginal?
jag står på mig, gör inget om du inte kan återställa till originalskick. oåterkalleliga åtgärder/modifikationer raderar identiteten
men du gör ju såklart som du vill, problemet är dock om alla börjar tänka som du, så har vi snart inga original kvar, och dom få som blir kvar blir då svindyra. se exempel inom antikviteter. men om man är varsam och modifierar med lite förnuft kan man göra mycket utan att något tar skada
Självklart skall man inte skrota bort saker som går att återställa i orginalskick, till en rimmlig insats.
Men vissa saker är i så dåligt skick, att en orginalrenovering inte är lönsam, ofta en kombination av att antalet vättiga exemplar ute på marknaden är större än efterfrågan.
Om man då har ett sunkigt exemplar, där det är billigare att skrota och köpa ett jättefint exemplar, än att orginalrenovera det man har.
Då är ju oftast inte alternbativet att orginalrenovera, alternativet är då oftast skrotning.
Jag vet av ett par bilar, som i dag är fina orginalbilar, men som under åttiotalet "räddades" på grund av att det var människor som struntade i orginaltalibanernas order om korrekt färgkod på underedsmassan, utan som när motorer och transmissioner var slut. "uppgarderades" med modernare maskiner, modernare stolar när orginalen var trasiga, mm,mm Allt för att det fortfarande skulle vara fullt fungerande bruksföremål.
Nu har en majoritet som då ansågs för sunkiga att orginalrenoveras eftersom att fina orginalare inte hadde rimmligt marknadsvärde skrotats bort, utbudet minskat, och priset skjutit i höjden. Då har dessa "bastarder" fått ett nytt värde, som kanske gör dem värda att orginalrenovera, eller åtminstånde hålla rullande som fina fungerande exemplar.
Det jag vill säga är att hurvida det är ok att modifiera är ju helt upp till det enskilda fallet. är det enn orörd orginalpryl i fullt fungerande skick är det kanske inte försvarligt.
Men då det är dyrare att få mina gammla defekta, oanvändbara högtalare att återgå till användabara orginalare, än att köpa ett par fullt fungerande orginalare i bättre skick, är alternatiovet till att stoppa i "felaktiga" element inte en orginalrenovering, utan helt enkelt att göra ved av dem.
Sedan finns det förståss en annan drivkraft till modifieringar, själv har jag ju pysslat en hel del med bilar, och ibland kanske man vill ha en äldre modell av bil, men med modernt uppförande i trafiken.