Carlssonträff i Luleå den 7 Februari.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-02-08 00:53

bassman skrev:Ja jösses! Vilket tabberas :)

Har inte tid flyta ut nu men ett smakprov på hur allt startar hinner jag allt! Hälsar en lätt berusad bassman 8)

Det här mötte i dörren till Stefanw rum :D

Bild

Måste återkomma i morgon.... Då kanske man är farbror bucklig :o 8)

Stefanw lever efter devisen, "den som spar han har"..!

Edit: tillägg sista raden.

Du kan ju bada på men här har vi rockat loss ordentligt. Allt det riktigt roliga missade du. Typisk felprioritering.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-02-08 01:39

Jag har faktiskt nyss landat hemma och luktar inte helt fel, sitter nu med en Norrlands G och lyssnar på musik. Fan vad det svänger i mina 116.3 :)

Den största felprioriteringen stod nog renobo för som valde helt fel syssla i em. Jag fick iaf njuta av god musik och ert umgänge så att det verkligen gav mersmak :)

Jag har haft en jätteskojig afton, tack för gott musikval och verkligen sköna snubbar.

Jag hoppas att vi inte är färdiga, mupparna hann jag inte med vilket grämer mig!

Men piP 8O Jösses vilket utropstecken!!

Prometevs, jag skröt lite om Oa6 Mod1 innan jag åkte. Jag har en bror i svartöstan som jag besöker med jämna mellanrum. Vid nästa besök eller vid lämpligt tillfälle kan jag ta med dessa så kan vi provköra dom hos dig om du vill? Nu snackar vi stråk kvartett i rummet med rör dock utan utan rörmockare :)

Dom kräver sitt rum men när det funkar, 40 årig originalhögtalare 8O

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-02-08 13:58

Så var det dax för lite bilder..

Mycket god musik! Det lyssnades bla på Muddy, vilken platta och vilken levande inspelning 8O

Bild

Vi började med Larsen 4 som Stefanw glatt kånkade fram. Dom spelar fint men lite mer jävlar-anamma efterlyser jag , det är iaf mycket högtalare för pengarna!.. Vad tycker ni övriga?

Bild

Inte en tråkig sekund, men om någon skulle drabbas av läslusta fanns det.. 8)

Bild

Två par OA116 med olika diskanter MT 20 och MT 24 lyssnades också igenom. Stefan får väl förklara närmare vad som är gjort med dom.

Bild

Ja du Stefan, att det funkar och spelar så bra hos dig är en gåta, tänker på kabelhärvan då 8O

Bild

Har man en Rel sub så skruvar man såklart isär den och använder steget till sina egna hembyggda basar, spelar såklart bättre än det ser ut 8)

Bild

Tuborg såklart :)

Bild

Prometevs hade ett stycke steg med sig tyvärr han jag inte lyssna på det :( Men jag hann äta lite godis iaf..

Bild

Så började det dra ihop sig till piPs, tantal förbereder med skumabsorbenten..

Bild

En spänd stämmning innan dom går igång. från vänster tanal, Jimmie, Prometevs.

Bild

Det är länge sedan jag imponerats i så hög grad av ett par högtalare, för mig stämmde allt, man kan undra hur det är möjligt att nåt så litet kan spela så mycket 8O För mig vad detta kvällens :!:

Bild

En översiktbild bara, Stefanw spelar genom chippat x-box.

Bild

Game Over. Det drog ihop sig till pizzatime och jag avek från träffen, en granne hemma hade "lurat med mig" på en Hot Tub vilket var trevligt det oxå.

Jag får tacka samliga för en givande träff och hoppas på en uppföljning vad det lider :) Bild

Mvh /bassman

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-08 14:21

Larsen 4 är verkligen en otroligt fin liten högtalare! Visste inte att den var
fullt så liten som syns på bilden här ovan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-08 15:57

Hmmm, ni ser ut att ha haft alldeles för trevligt, och det känns nästan
dumt att jag, som ju var i norrland i torsdags, åkte hem igen.

Fast med tanke på att jag legat till sängs i 40 timmar så hade det nog
ändå inte funkat. Sen är ju möjligen Norrland lite större än Täby också,
har jag förstått (fick 15% på testet :oops:), så... Var var ni?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-02-08 22:01

Hej på er alla!

Ja,,, det blev en trevlig kväll/natt.... vissa hade ju så bråttom hem. :wink: fast trevliga bilder hann han ta, som vanligt. :D

Klockan hade hunnit bli ett par timmar in på söndagsmorgonen innan vi rundade av..

Tänkte försöka sammanställa MINA intryck ljudupplevelser....nu visste jag ju det mesta om mina högtalare, fast jag hade ju ett par nya att prova.... nämligen ett par 8071:or med nya peerlessbasar...man har ju bara hört bra om dom.

En liten rangordning högtalarmässing kan bli så här:

1:a plats....ja vad tror ni..... en liten rackare som inte säger piP när man spelar Infected på dom....sanslösa högtalare, nu spelade vi inte bara Infected Mushrooms på dom utan mycket annat också, och ja, dom är nog utom tävlan....

God 2:a tycker jag nog att mina OA-116 med MT-20 diskanter och moddade enl SSC beskrivning är......vad tycker ni som var med???

3:a får nog vara mina orörda OA-116 bli, fast dom har MT-24 diskanter.

4:e plats skulle jag nog vilja dela med dom fina OD-11:orna som prometevs hade med sig och Larsen 4.....och ja, dom låter förstås helt olika men hammnar nog på delad plats i alla fall.

Sen provade vi mina Luxor Orchestra och det är ju en helt annan upplevelse, här pratar vi ljudtryck, fast med en överaskande bra ljudkvalitet var vi nog överens om.

Och så, på sista plats hammnar Luxor 8071........ 8O trots allt gott man har hört om dom....väldigt skräniga, ingen klar diskant, mycket bas....grötiga, inte kul till någon musik....väldigt förvänande med tanke på att det sitter samma element i Orchestran, fast dubbel så många.....
Måste bero på filtret, har snabbkollat filtret i Orchestran och där sitter det fina kondingar original, har inte haft tid att ta isär 8071 men det ska bli,,,,, får nog "pilla" lite i dom så får vi se vars det slutar...

Och så provade vi ju ett par "Mupps"...?! visst hette dom så? Mycket imponerade trots sin storlek,....hm jag behöver ju nya datorhögtalare..

Och sen så poppade vi på lite mer med mina basar med lite musikvideosar av olika slag, fast dom får nog någon annan bedömma.....

Kanske ska berätta att det är en H/K AVR 635 som jag använder som förstärkare, med optisk kabel från xbox:en.

Ja, som sagt en mycket trevlig kväll, vi får nog ta en till någon gång, så vi kanske hinner prova det fina slutsteget som prometevs hade med sig...

Hoppas ni hade trevligt ni som kom...

Mvh/Stefan

ps.jag började ju bra med kablaget....ni ser ju den grova vita kabelkanalen på väggen......men sen spårade det ur... :oops:
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-02-08 22:02

Jo jusstdetjja....Ingvar vi var i Luleå..... 28 mil norrut från Umeå där jag tror att du har varit....

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-08 22:27

Det går man ju inte till fots direkt. Men kanske med snöskoter?

Sist jag tittade lite på snöskotrar så var de tvåtaktare allihopa. Är
det fortfarande så? Och varför var det så? Lätt att dra igång med
snöret och lätt i kg förstås, men förbrukningen...

Hur långt kommer man på en tank?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

joseph

Inläggav joseph » 2009-02-08 22:47

IngOehman skrev:Det går man ju inte till fots direkt. Men kanske med snöskoter?

Vh, iö

Jag är inte sådär jätteinsatt i skotrar längre. Det beror nog på att jag bor i en kustnära storstad nu. Men fyrtaktarna kommer mer och mer. Det stod om det i DN för någon dag sedan.

VH Josef

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2009-02-09 13:12

IngOehman skrev:Det går man ju inte till fots direkt. Men kanske med snöskoter?

Vh, iö

min fullportade 600cc med avstämda pipor osv drog iaf 3-4 liter milen utan några som helst problem..... så man kommer inte jättelångt på en tank.... men det är VERKLIGT roliga mil.....

varför tvåtakt antar jag har med effektuttaget ur låg litervolym..... och just att de väger betydligt mindre ... eller har gjort fram till nu....

eftersom bandet skottar undan snö och det inte greppar som ett hjul på asfalt så kan jag tänka mig att det blir en smula ineffektivt där oxå....
dann .]-

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-02-09 21:09

riseabove skrev:varför tvåtakt antar jag har med effektuttaget ur låg litervolym..... och just att de väger betydligt mindre ... eller har gjort fram till nu....

Ja det ovan sagda + priset och att den svarar på gaspådrag snabbare. Sen luktar ju en tvåtaktare mycket godare också :wink: Fast fyrtaktare kommer ju mer och mer, tystare och bränslesnålare som dom är.

Men till ämnet. Det var en mycket trevlig kväll vi hade och vilka bilder han fick till Bassman. Värsta proffskameran i händerna på ett proffs, klart att det blev bra, synd bara att han drog så tidigt.

Och Stefanw han kopplade och kopplade. Det är imponerande att han lyckas hålla reda på oredan. Jag antar att det finns viktigare saker att ägna sig åt.

Sent på kvällen började vi titta på konserter med basstöd och min favorit blev konserten med Eric Clapton fast Tina Turner duger hon också. Det blir en dimension till när man ser vad man hör :?

Mitt i Queen på Wembley var jag tvungen att gå då jag skulle upp på söndag för att lära små barn att åka skidor (utför). Därför missade jag avslutningen. Hur länge höll ni på?

Nå det var så trevligt så att jag skulle kunna tänka mig att göra om det igen. Vi skulle kunna vara hemma hos mig. Kanske i maj nångång när vi har ljust hela natten (även om det låter bättre när det är mörkt). Är det hyfsat väder kan vi ju slänga nåt gott på grillen. Förslag på tema?
Och så måste vi ju bara få lyssna på Bassmans gamla Oa6 typ I i orginalskick!!!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-02-10 00:10

Prometevs skrev:
Nå det var så trevligt så att jag skulle kunna tänka mig att göra om det igen. Vi skulle kunna vara hemma hos mig. Kanske i maj nångång när vi har ljust hela natten (även om det låter bättre när det är mörkt). Är det hyfsat väder kan vi ju slänga nåt gott på grillen. Förslag på tema?
Och så måste vi ju bara få lyssna på Bassmans gamla Oa6 typ I i orginalskick!!!

Det låter som en lysande idé, och den gången skall jag stanna längre. Jag har en bror i svartöstan där jag kan krascha.

Det är ju som du säger grilltider då och det måste man såklart utnyttja. Ett rejält BBQ-tema kanske. redigt köttstycke typ helgrillad fläskkarré med lite rök-trä å sånt, men det kräver en grill som kan gå länge och på låg temp, typ en weber eller liknande.

Man kan såklart ta en enklare väg också om inte ovan funkar.. Allt blir smaskigt på en grill:)

Dom romaniskt glödande 6-typ1 tar jag så klart med, det är rejäla grejor! Finns mer om det är av intresse, OA51 är ju små och smutta och är aldrig fel..

By the way. Jag blev grymt piP-sugen efter den här helgen!

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-10 14:29

Det var tydligen illa att jag missade taberaset i Luleå. :(
Försöker nästa gång.

Tänk om man kunde få lyssna på ett par OA-5 med nya bestyckningen då. Det vore jättekuligt med en norrlandspremiär! :D :D :D

/Krister

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-02-17 23:16

piP vann Carlssontävlingen :lol:

Ser ut som en kul träff, men nästa gång får ni ha med OA51 och OA52 får att ge piP lite konkurrens. Och jag utgår från att kvällen avslutades anständigt på Cleo? :)
11010000

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati