Döda diskanter - tror jag...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Döda diskanter - tror jag...

Inläggav Renobo » 2009-02-22 09:20

Helt plötsligt lade båda diskanterna i OA52orna av?????
Hur får jag lös dem från lådan?
Vad kan ha hänt? Är det förstärkaren?
//Krister

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-22 10:03

Nu har jag fått lös diskanterna - döda
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Varför............?

/Krister

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-02-22 10:55

Har du tonårsbarn...?
(själv viss erfarenhet... Spelat högt??, näe inte speciellt, vadååå???)
/Henrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-22 11:08

Renobo skrev:Nu har jag fått lös diskanterna - döda
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Varför............?

/Krister

Du måste nog ge betydligt mer info för att man skall kunna ge relevanta svar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-22 11:23

Den tekniska anledningen är med stor säkerhet att det har kommit en signal med för mycket höggfrekvent energi till högtalarna.

Översatt till praktiska orsaker är det förmodligen en av dessa:

1. Någon har spelat tokhögt så att det distar länge och mycket, dvs har lyssnat utan hifianspråk. (=fest)
2. Någon har spelat högfrekventa testsignaler för länge, tex glömt tone på i några minuter på full volym och 2 kHz+. Spelar man 20 kHz på detta vis så hör de flesta det inte.
3. Du kan ha en för stark förstärkare och har spelat väldigt starkt.
4. Slutsteget kan vara trasigt och börjat självsvänga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-22 11:45

Är det första versionen av OA-52 så tålde de diskanterna inte speciellt mycket och gick gärna sönder. Problemet var betydligt mindre på OA-50 där diskanten hade ett överlastskydd.

Nåväl det är väl bara fråga om det finns någon som har ett par Peerlessdiskanter över (om det är nu den modellen som avses).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-02-22 11:56

Jag har diskanter som du kan få om du lovar att börja spara till en oa52LE uppgradering :wink:
Det är nämligen högtalarna värda :P

mvh

Stefan

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-22 11:58

Jag har inte spelat starkt på dem. De är bara plötsligt döda. Möjligen kan någon annan av misstag gjort det, men tror inte det.

Förstärkaren är på 2x150w, en Pioneer A-80 från tidigt -90tal. Hur kollar jag om det är fel på den?

Det är en tidig variant av OA52 med nr 21027 på diskanten. Inget mer står på den.

Den diskant som är på G till LE modellen skulle vara välkommen i denna stund.

/krister

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-22 12:01

avr7000 skrev:Jag har diskanter som du kan få om du lovar att börja spara till en oa52LE uppgradering :wink:
Det är nämligen högtalarna värda :P

mvh

Stefan

Du har PM!

Hoppsan! Det låter ju väldigt bra!! Dagen är räddad :D
Jomenvisst skall jag spara till en LE uppgradering. Finns det någon pris indikation.
/Krister

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-22 13:56

Det fanns en riksbekant musiker boendes i Skillingaryd i början av 80-talet som var storförbrukare av diskanter till Carlsson. Han hade en klen förstärkare som kördes hårt och det ville inte diskanterna veta av. Tror att John Larsen rekomenderade ett byte till kraftigare förstärkeri.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-22 14:19

RogerGustavsson skrev:Det fanns en riksbekant musiker boendes i Skillingaryd i början av 80-talet som var storförbrukare av diskanter till Carlsson. Han hade en klen förstärkare som kördes hårt och det ville inte diskanterna veta av. Tror att John Larsen rekomenderade ett byte till kraftigare förstärkeri.

Jag trodde att 150w skulle räcka. :cry:
/Krister

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-22 14:29

RogerGustavsson skrev:Det fanns en riksbekant musiker boendes i Skillingaryd i början av 80-talet som var storförbrukare av diskanter till Carlsson. Han hade en klen förstärkare som kördes hårt och det ville inte diskanterna veta av. Tror att John Larsen rekomenderade ett byte till kraftigare förstärkeri.

Vill då som vanligt varna för att den rekommendationen bara fungerar för människor som har en obönhörlig vilja att spela på en viss absolut ljudnivå. Och förmågan att höra ljudnivå absolut.

Om man spelar för starkt på en klen förstärkare och inte hör att det klipper så tror åtminstone jag att man kommer att höja nivån tills det klipper ungefär lika mycket på den nya, starkare förstärkaren.

Isf ligger man lika många dB sämre till efter förstärkarbytet som man har effekttillskottet i dB.

Vi har rett ut matten och även psykologin bakom det här i flera trådar tidigare.

Utan att känna till den riksbekanta musikern skulle min gissning snarare ligga på självsvängning i förstärkaren (eventuellt provocerat av klippning) eller som Nq sa att diskanterna tydligen är lite klena.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Carlsson Illuminati