Ingen som grunnat på en OA1-kopia?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Frodrak

Ingen som grunnat på en OA1-kopia?

Inläggav Frodrak » 2009-02-20 21:52

Ja, fast kanske lite mindre?
Skulle mupps-elementen kunna funka?
Och så gör man spridarlinsen i massivt trä och fäller på toppen av "linsen" in en led- eller -halogenbelysning, och sätte rpå en snygg skärm uppepå hela paketet?
Vore inte det en ide´så här i hemmabiotider?
Bild

Bild från CP.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-20 22:00

Det där är ju en te-kokare :) Man lägger te i te-silen sedan sänker man ned den i det kokande vattnet 8)

:D /Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-02-21 14:54

ja, fan va ballt!
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-21 16:20

Tanken har slagit mig ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-21 17:27

canon hade förr ett par svampar som fungerade likadant, nä föresten dom var ju avsedda att stå på ett bord och inte hänga på en vägg

det vore kul om någon vågade prova, konens storlek kanske inte behöver vara så stor som skissen/bilden/ritningen visar, och formen kan nog vara annan, kanske som sausolito

ere nån som fattar vad punkt 16 visar på skissen/bilden/ritningen, en ursparning men varför då?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-21 17:43

celef skrev:canon hade förr ett par svampar som fungerade likadant, nä föresten dom var ju avsedda att stå på ett bord och inte hänga på en vägg

det vore kul om någon vågade prova, konens storlek kanske inte behöver vara så stor som skissen/bilden/ritningen visar, och formen kan nog vara annan, kanske som sausolito

ere nån som fattar vad punkt 16 visar på skissen/bilden/ritningen, en ursparning men varför då?

Det är bävern som har gnagit
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-02-21 18:53

celef skrev:canon hade förr ett par svampar som fungerade likadant, nä föresten dom var ju avsedda att stå på ett bord och inte hänga på en vägg

Det är basreflexportens öppning.

Ursprungligen är den tänkt för samma element som OA5 osv men jag känner att den blir lite stor med en 8" i.
Därav min fundering på exvis "muppselementet"
Mupps finns väl även i portat utförande?

Konen behöver ju, om man tänker sig ett mindre element inte vara så stor.Gör man den i massívt trä går det ju fint att fälla in belysning i "basen" på konen, dvs överdelen.

Och det här med en lampa i är ju bara för att få ökat "WAF"...
Det kanske skulle bli lita omsättning på en sån högtalare...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-21 19:33

Ok då, här är lite info.

Bilden är från patentet på kolboxen som ansöktes den 27 september 1954.

Bild
Fig. 3

"Still another embodiment of the invention, using only one loudspeaker mechanism for the whole frequency range reproduced, is shown in Fig. 3. The main body of the apparatus consists of a cylindrical casing 10, the axis of which being arranged in vertical position. The casing 10 is provided with a cover 11 and a bottom wall 12. A sound radiating surface or opening 13 in the cover radiates as weil high audio frequencies as medium and low audio frequencies, i.e. the whole frequency range. Above said opening 13 of the apparatus is provided a reflector 14, coaxial with the opening 13. The reflector, which is connected with the casing 10 by means of rods 15, is adapted to reflect high audio frequencies in horizontal directions. Low audio frequencies are radiated through an opening 16 communicating with the casing 10 by means of a tube 17 forming part of a resonator for said low frequencies. According to the example shown the tube 17 serves as a carrying arm for the casing 10 and is provided with mounting means so that the whole apparatus can be mounted on a wall 18".

Den är ju rolig :) , men jag tror att den i så fall går att förbättra :) och optimalanpassa för surroundhögtalare med muppselement. Med inbyggd lampett kan den bli gullig :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-22 21:46

sedär, 16 var visst basreflexöppningen, inte illa

med lilla muppselementet så kan man kanske använda själva glödlampan som reflektor, och så kan man bygga in allt i lite vitt högtalartyg och få en vägghängd och en spelandes starck-lampa

Bild

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-23 12:53

Det var onödigt med en bild på philippe starck, vi fattar ändå ! 8O

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-23 17:46

å hela ditt inlägg var onödigt så det kan du radera
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-23 19:03

Speciellt de sura minerna kan ni sudda ut. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-23 20:26

slockna skrev:Det var onödigt med en bild på philippe starck, vi fattar ändå ! 8O

Fast jag ser inga bilder alls :cry:

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-02-23 20:56

Men seriöst alltså! Kan man inte bygga en sån högtalare? Den ser jätterolig ut :D

Varför inte i aluminumplåt som man valsar och svetsar ihop.
Fast kanske lättare att svarva ut den eller såga ringar av MDF som limmas ihop.
Kanske lagga som ett gammalt laggkärl med stavar.
Eller plywood som basas och böjs runt en mall.

:)

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-23 21:57

Prometevs skrev:Men seriöst alltså! Kan man inte bygga en sån högtalare? Den ser jätterolig ut :D

Varför inte i aluminumplåt som man valsar och svetsar ihop.
Fast kanske lättare att svarva ut den eller såga ringar av MDF som limmas ihop.
Kanske lagga som ett gammalt laggkärl med stavar.
Eller plywood som basas och böjs runt en mall.

:)

...eller ett avloppsrör. OBS ej ironi!
Borde vara enkelt att få till ett ok ljud. Svårigheten ligger i upphängningen. Hur får man till den på ett enkelt sätt?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-24 11:32

Sorry Celef, jag står för mitt inlägg, tyckte bara det var en ful bild jag ville göra mig lustig över. Kan i efterhand hysa viss tveksamhet om valet av "smily*" men gjort e gjort.

Ska försöka gottgöra....

Jag har tillverkat ett fontänfundament i liknande form genom att gjuta den i glasfiberarmerad polyester. ("båtplast") Yttre form var en väl vald plasthink, inre var ett gjutrör i papp, som försetts med plan botten (från en färgburk) och lite distanser för att fixera den inre formen mot hinken.

först i med plast i hinken, sen lite glasfiber, sen lite mer plast upp mot kanternapå hinken, kletar fast mer glasfiberväv i detta, sen massor med plast i botten på hinken varpå jag tryckte i innerformen så det trycktes upp plast i väggarna och fixerade den.

när plasten härdat tillämpades en destruktiv metod för att få bort formarna. hinken gick ganska lätt men inte pappröret. Det fick stå med vatten i över natten tills det blev geggigt och sen skrapas/pillas bort.

Några år så här i efterhand hade jag nog valt Betong att gjuta i och nu finns det ju glasfiberarmerad sådan t o m.

Tror jag har sett ett sånt rörfäste som på skissen, dock utan "gnag" det borde ju kunna gjutas in i en sån plast/betonghink....

* * * * * * * * * *

Återgå till Carlsson Illuminati