Funderingar kring OA-2212

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
P5

Funderingar kring OA-2212

Inläggav P5 » 2009-04-01 23:57

Hej.

Jag håller på och renoverar ett par OA-2212 och har några frågor som jag söker svar på:

* De fyrpoliga XLR-kontakterna är oxiderade och allmänt fula. Är det en dum idé att byta till 3-poliga XLR? Det verkar nämligen inte finnas 4-poliga chassikontakter som passar att tillgå.

* Är det någon här som har monterat den av SSC rekommenderade basspolen i sina OA-2212? Var monterade ni den i så fall och hur fäste ni den i lådan?

* Eftersom nya spolar skall monteras, tonkontrollerna tas bort och kontakterna bytas tänkte jag även byta internkablage till basarna och fram till filtren på de andra elementen. Är EK en lämplig kabel till detta?

* Basarna är tvärslut, men jag har ett gäng B65oaII liggandes på hyllan. Skall de monteras med den gummiring som finns till bashögtalarna? Kommer den inte att påverka gummikanten till baselementen?

* Bottenplattan till högtalaren skall lackeras om pga några kantstötningar och repor. Ska jag välja vanlig inomhusfärg eller tvåkomponentsfärg (läs: vilken färg har använts från fabrik)?

MVH
Carl

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-04-02 07:56

Hej !
först och främst grattis till ett par jätteroliga högtalare...
jag kan nog bara svara på någon av de frågor du har.
Men de andra kan nog svara på det andra.
jag ersatte mina xlr med ett par snygga banankontakter dvs borrade ett snyggt hål ledde ut sladdarna där , skruvade dit en kloss som jag hade gjort 2 hål i som jag satte fast bananhonorna i.
täta hålet med sladdgenomföringen med smältlim.

vad gäller bottenbaffeln så... dressa rent den från allt elektronisk och lämna in den till ngn som lackerar köksluckor.

ek är för grov använd vanlig telekabel enkelledad

strunta i att byta spolarna de slits aldrig om de inte brinner upp och det tvivlar jag på att de gjort , däremot om det skall vara andra värden så får du ju naturligtvis byta ...om det inte skall vara mindre och du kan mäta spolen då kan du ju linda av lite :)

köp ett par biir för de sparade pengarna istället

vad gäller tonbyglarna så fann jag dem oerhört användbara och skulle därför aldrig plockat bort den funktionen

lycka till OlA
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-04-02 09:29

Hej Ola!

Tackar, det är onekligen häftiga högtalare. Om de så bara låter en fjärdedel så bra som de ser ut är jag übernöjd.

Kontakter har jag funderat lite på. Har också gått i tankar på banankontakter, man kan ju faktiskt ta ut dem genom originalhålet och montera en liten kloss där som du skriver.

Baffeln är redan rensad från elektronik och tanken är att lämna den till en professionell lackerare (precis som jag gjorde häromdagen med mina OA-51), men det kanske är en fördel om man lackerar med samma typ av färg som innan. Vad vet jag?

Spolarna byter jag för att kompensera för den högre impedans som de nya basarna har. Då försvinner även möjligheten att använda tonkontroller eftersom de nya spolarna (vilka jag redan har köpt) bara har två anslutningar. Tyvärr.

Jag har läst artikeln om dina OA-2212, men du använde väl baselementen med 5.3 Ohms impedans? Jag antar att det är avgörande i detta fall.

OlA-68 skrev:ek är för grov använd vanlig telekabel enkelledad

Den enda EK som finns på Elfa (vad jag kunde se) har diameter 0.7mm på ledaren. Det ger 0.5mm2 i tvärsnittsarea. Kan det verkligen vara för grovt? :roll:

MVH
Carl

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-04-02 10:44

Det finns fyrpoliga lite här o där.
Gå till JAM el liknande och fråga

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-02 11:57

Jag beställde förra vecken ett gäng med fyrpoliga XLR. Det var dessa:

Bild

Finns även i detta utförande:

Bild

Klart billigast hos Thomann, 1.70 €/st.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-04-02 13:31

Vad är fördelen med fyrpoliga jämfört med trepoliga?

(Förutom att man i felsökningssyfte kan separera mellan från diskant/bas)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-02 14:41

P5 skrev:Vad är fördelen med fyrpoliga jämfört med trepoliga?

(Förutom att man i felsökningssyfte kan separera mellan från diskant/bas)

Egentligen inga. Men det finns en fördel om man har en spole till basen utanför högtalarlådan. Då kan man nämligen dra en kabel från förstärkarens + utgång och parallellt med den normala högtalarkabeln till den yttre spolen utan att den inre ligger med i kretsen och sedan efter den yttre spolen går man vidare in på det ena stiftet där bygeln sitter för basen. Det är på undersidan av lådan.

Bygeln tar man bort och man använder den således inte och därmed så blir basspolen deaktiverad. Jag använde mig av detta kopplingsförfarande då jag använde mastodontspolar till basen. Man behöver således inte gå in och löda i högtalaren för att prova ut olika spolar. Det är den röda bygeln man tar bort undertill och man ansluter den yttre spolen till mittstiftet där den röda bygeln tidigare satt. Detta är + på basarna. De andra stiften undertill får hänga öppna så att säga.

- på basarna går tillbaks via högtalarkablarna på vanligt sätt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-02 15:16

Ja, och så skulle man ju kunna biampa med elektronisk delning. Eller utan elektronisk delning också förstås.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-02 15:32

phon skrev:Ja, och så skulle man ju kunna biampa med elektronisk delning. Eller utan elektronisk delning också förstås.

Hmm, det tål att funderas på, eftersom mellanregistret är kopplat för sig medans bas/diskant är kopplat för sig.

Man har därför - på diskanten ihopkopplat med - på basen. Balanserade slutsteg eller balanserade elektronska filter fungerar nog inte. Om alla slutsteg och delningsfilter är jordrelaterade och trivs i sådan konfiguration så kan det fungera. Måste fundera mer.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-02 15:48

Visserligen har jag ett par 2212 här hemma, men jag kommer inte ihåg exakt hur det var kopplat.

Hade för mig att bas var två pinnar och mellan+diskant var de två andra, men sitter minus ihop så får man ju välja förstärkare med omsorg ..... 8O

Det är väl iofs inte så svårt att dela på det heller, ett litet klipp med avbitaren, om man nu vill prova biamping .... :)

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-04-02 15:59

Här ska inte biampas.

Diskant och bas går på två stift och mellanregistret går på två stift, precis som Peter skriver.

Jag funderar på att använda en 3-polig XLR av bra sort. Ett stift kan användas till (+) bas och diskant, ett till (+) mellan och ett till (-) för samtliga register. Kan det vara något?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-02 16:43

P5 skrev:Här ska inte biampas.

:lol: :lol:
Diskant och bas går på två stift och mellanregistret går på två stift, precis som Peter skriver.
Jag hade för mig det ja, men Peter skriver nåt om gemensam minus ....
Jag funderar på att använda en 3-polig XLR av bra sort. Ett stift kan användas till (+) bas och diskant, ett till (+) mellan och ett till (-) för samtliga register. Kan det vara något?
Det borde väl gå bra. Det räcker ju med två poler in i högtalaren, man kan koppla ihop allt på insidan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-02 17:14

phon skrev:Visserligen har jag ett par 2212 här hemma, men jag kommer inte ihåg exakt hur det var kopplat.

Hade för mig att bas var två pinnar och mellan+diskant var de två andra, men sitter minus ihop så får man ju välja förstärkare med omsorg ..... 8O

Det är väl iofs inte så svårt att dela på det heller, ett litet klipp med avbitaren, om man nu vill prova biamping .... :)

Bas och diskant sitter ihop. Mellanregistret är för sig. Detta innebär att man enkelt kan kontrollera eller mäta de olika registren utan att öppna högtalaren.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Sonab OA2212 filter + anslutning av kablar och kontakter

Inläggav petersteindl » 2009-04-02 17:32

Så här ser det ut

Bild

En detalj är sammankopplingen av plus stiften samt sammankopplingen av minusstiften i sladdhonan. OBS! Stig valde att reversera standardiseringen för riktningen av signalen i XLR-standarden. Detta för att minska risken för kortslutning av sladdkontakten då den inte är ansluten till högtalaren. Följaktligen sitter det en chassihane i högtalaren som input av signal 8)

Särar man på minusstiften i sladdhonan så kanske man kan leka lite mer. Jag har tyvärr inte tid just nu att ge ett entydigt svar :lol:

Man måste nog sära inuti högtalaren efter ingångskontakten, vilket innebär en omkoppling. Då kan man ju koppla - från basen till en av de andra bygelanslutningarna under högtalaren. Man får helt enkelt koppla ifrån den inre spolen helt och hållet.

Men ni kan själva klura ut den info ni behöver. Om inte så får jag väl anstränga mig :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-02 18:23

petersteindl skrev:
Bas och diskant sitter ihop. Mellanregistret är för sig. MvH
Peter
Ah, det var så det var ja.

Det blir ju en intressant lösning om man vill biampa! :D

Man kan ju triampa den istället, lossa basbygeln i botten så finns alla tre registren separat tillgängliga ... :roll:

(... men det ville man inte nej .... ) :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-02 18:47

phon skrev:
petersteindl skrev:
Bas och diskant sitter ihop. Mellanregistret är för sig. MvH
Peter
Ah, det var så det var ja.

Det blir ju en intressant lösning om man vill biampa! :D

Man kan ju triampa den istället, lossa basbygeln i botten så finns alla tre registren separat tillgängliga ... :roll:

(... men det ville man inte nej .... ) :)

Det finns en kopplingsplint inuti högtalaren där bas och diskant är ihopkopplade. Kolla in kopplingsplinten på bilden. Plinten sitter internt.

Man måste i så fal separera bas och diskant internt i högtalarna.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-03 10:24

Annars finns ju bygeln i botten också, som du skrev om tidigare.

Där kan man separera bort basen från diskanten, då får man alla tre registren separerade, fast några är förstås filtrerade. Det borde gå enkelt att triampa utan att öppna burken. :)

.... men nu skulle vi ju inte det ... tror jag ... känner mig dock lite sugen på att prova på mina burkar ..... 8)

.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-03 10:31

Med de nya basarna med lägre känslighet, så skulle man deffenitivt tjäna på att köra basarna med eget slutsteg och parametrisk eq. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-03 10:38

Jag skulle kunna tänka mig att koppla två nya 8-ohmare parallellt för basdelen i 2212. Sedan kanske två 16-ohmare i parallell som mellanregister och sedan anpassa diskanterna, och alla filter förstås.

Återgå till Carlsson Illuminati