Larsen 6 en bit ifrån bakvägg?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-31 22:18

_Fredrik_ skrev:Det har du rätt i, det är ju en basmumsare som döljer sig under filten, ska kolla hur det funkar utan den. Tror det bli mycket snyggare utan den.

Kan du inte prova att flytta basmumsaren långt bort från högtalarna, kanske bakom lyssningsplatsen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-31 22:23

paa skrev:
_Fredrik_ skrev:Det har du rätt i, det är ju en basmumsare som döljer sig under filten, ska kolla hur det funkar utan den. Tror det bli mycket snyggare utan den.

Kan du inte prova att flytta basmumsaren långt bort från högtalarna, kanske bakom lyssningsplatsen?
Jo det jag ju göra, men där kan den inte stå, det blir för fult. Det var faktiskt tänkt att ha en i motsvarande sida som var inställt på 40 hz, den i bild är inställd på 63 hz.

Tänkte du på nåt speciellt? Jag tror dom gör mest nytta när väggarna.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
lennartj

Carlsson vid fönster

Inläggav lennartj » 2009-03-31 23:21

Jag har haft mina OA52 under fönstren med en massa växter i snart 13 år.
Den mesta tiden på golvet, men nu med OB52 under.
Jämfört med min förra bostad när de stod mot en ren vägg har jag tyvärr tappat både lite precision och totalt djup i perspektivet, men det är ingen dramatisk skillnad och jag vill inte ge upp min vackra utsikt!
Bild
det är lite stökig experimentverkstad just nu, men grönt är skönt!

Basmumsare i hörn
Bild[/url]

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-31 23:24

Se där! Kul växt där i fönstret och vad snygga dom där högtalarna är! Lite samma här med utsikten faktiskt, även om det är betong så känns det bra att ha fönster framför sig om man sitter och spisar musik.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-03-31 23:32

Det ska bli snyggare när jag slipat och målat OB52'orna i Carlssonvitt, och placerat delningsfilter och basslutsteg på lämpliga platser.

joseph

Re: Carlsson vid fönster

Inläggav joseph » 2009-04-01 00:20

lennartj skrev:bilder

Har dina 52:or förökat sig?! 8O ;)

vh Josef

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-01 10:03

Lennartj, får man lov att fråga vad den övre dbx enheten är för något?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lennartj

DBX 128

Inläggav lennartj » 2009-04-01 11:58

Du menar den med trägavlarna?
Det är DBX 128, en analog kompander med flera användningsområden.
Dels kan den dekoda uppspelning av DBX-kodade LP-skivor, jag har ett fåtal, men det blev ingen hit.
För bandspelare för en mycket större förbättring av signal/brusförhållandet än någon Dolby-variant, den komprimerar inspelningen logaritmiskt
2 dB blir 1 dB, 100 dB blir 50 dB på bandet och expanderar motsvarande vid avspelning. Vid liveinspelningar en mycket stor tillgång, det var därför jag skaffade den.
Dessutom finns en fritt variabel kompressor/expander som man kan roa sig med för att försöka återställa lite dynamik i sönderkomprimerade inspelningar, men det är svårt att rå på moderna multibandkompressorers verk :(

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-01 19:19

_Fredrik_ skrev:Tänkte du på nåt speciellt? Jag tror dom gör mest nytta när väggarna.

Jo vid väggar eller kanske ännu hllre hörnen är väl bra, men jag är lite skeptisk till att ha dom inom en tredjedels våglängd (för avstämningsfrekvensen ) ifrån baselementen. De riskerar väl då mer att äta upp direktljudet från elementen.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-01 20:16

paa skrev:
_Fredrik_ skrev:Tänkte du på nåt speciellt? Jag tror dom gör mest nytta när väggarna.

Jo vid väggar eller kanske ännu hllre hörnen är väl bra, men jag är lite skeptisk till att ha dom inom en tredjedels våglängd (för avstämningsfrekvensen ) ifrån baselementen. De riskerar väl då mer att äta upp direktljudet från elementen.
Du har rätt som alltid, dom blir mer som en eq som det är nu. Don't mess with the direktsignal. Ska flytta ikväll och se vad som händer.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-01 23:45

_Fredrik_ skrev:
celef skrev:äsch, fan va petiga ni är, det där ser väl bra ut, men det hade sett lite bättre ut måste jag erkänna med lådor i klarlackad mdf, men det är ju jag det som tycker så
Varför klarlackade, det är väl snyggare utan? Jag vet en studio som beställde sin Genelecs så. Skitsnyggt!

mdf måste tydligen lackas då dom annars läcker luft, inte bra för basåtergivningen, det har jag läst på detta forum. lackningen kan iochförsig göras invändigt. men en matt klarlack står emot flottiga fingrar och smeka mdf-lådor gillar iallafall jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-02 07:13

Att behandla MDF med vaxolja kan också bli väldigt snyggt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-02 09:46

celef skrev:..och smeka mdf-lådor gillar iallafall jag
Gottegris
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-04-03 19:21

det här kanske inte är ett alternativ men en lösning på distansen till väggen: skaffa ett smalare dvs inte så långt så att högtalarna kan kan stå mot väggen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-03 19:43

Britt-Gunnar skrev:det här kanske inte är ett alternativ men en lösning på distansen till väggen: skaffa ett smalare dvs inte så långt så att högtalarna kan kan stå mot väggen
Hej Britt! Vad menar du med "ett smalare"?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-04-04 11:19

aha vad jag menade var att ha kortare/korta av fönsterbräden alternativt göra "utskålningar" för högtalarna i fönsterbrädan :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-04 11:33

Britt-Gunnar skrev:aha vad jag menade var att ha kortare/korta av fönsterbräden alternativt göra 2utskålningar" för högtalarna i fönsterbrädan :)
Aha ock jag fattar, lite för stort ingrepp, dessutom kommer kommer dom inte ända in ändå. Men tack för att du bryr dig Bjittis :) Sen måste jag säga att min rum ger så mycket bastillskott, så jag vill absolut inte ha mer bas, men det kanske skulle ge ett "varmare" mellanregister om högtalarna fick komma in till vägg. Men ner från runt 100 hz låter det mycket lagom, jag har ganska bra koll på detta eftersom jag gör dagliga jämförelser med studion jag arbetar i på dagarna.

Jag är jäkligt nöjd med med dessa högtalare, när man analyserar/disskerar vad som kommer ut, så har dom ganska tydliga brister, men jag tycker det är så otroligt mycket roligare att lyssna på musik med dessa pga av deras framfusiga stora mellaregister, man blir liksom tvungen att engagera sig.

Jag har aldrig riktigt trott på "sameness" som folk pratar om (iaf tagit det med en nypa salt), men nu hör jag betydligt större skillnad i soundet, mellan låtarna, på ett album. Sen är det ju mer så att musik som låter illa också låter illa med dessa burkar, så var det inte riktigt med mina Dynaudio, där kunde låtar med tunn bas och lite skitit mellanregister passera som ok. Jag tycker det är ett stort lyft.

Nu lyssnar jag på LFO "Frequencies" vilket var skittråkigt på Dynaudio.
Hifi Is Great Everyday

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati