OA52 originale. Så bra ska det ju inte låta...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

OA52 originale. Så bra ska det ju inte låta...

Inläggav Erik_Johansson » 2009-04-07 20:32

Jag har lyssnat på mycket i Carlssonväg. Något som jag missat har dock varit OA52 med originalbestyckning. 51 med samma bestyckning har jag dock hört en hel del. Efter att nyligen kommit över ett par OA52 med skumkantsbytta originalbasar för ett ok pris så fick jag igår lött ihop lite kablar som jag behövde för att spela dom. Har sedan lyssnat en hel del och jag tycker de låter bättre än vad de borde. Till och med riktigt bra. Nu kanske jag haft tur och fått ett par där originaldiskanterna är i bra skick och jämnt matchade, men jag hade ändå inte höga förhoppningar när jag började lyssna. Har ju t.o.m inhandlat filterkomponenter för en .2 uppgradering (eftersom jag tycker det för mig vore den roligaste versionen att ha då det ju var Stigs sista).

Hade tänkt uppgradera dem omgående men det kanske får vänta ett tag... :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-04-07 20:58

Se där! Har själv sådana och de funkar ju fint (förutom hela diskanterna som snart kommer farandes från AVR7000).

Men jag har ju lovat honom att göra LE variant om det kommer någon....

//Krister

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-04-07 23:00

Håller med.
Nu har jag spelat på mina nyinköpta OA52 med originalelement (basarna är omkantade, givetvis) och Svalandermoddat delningsfilter i en vecka.

De låter otroligt likt mina gamla OA52 med den elementbestyckning som kallas .2 fast med andra kondensatorer, kablage och dämpfilt.

Jag fattar inte vad som hänt. När jag moddade mina upplevde jag en klar förbättring i diskanten.

På skoj har jag spelat rätt mycket med .1 i ena kanalen och .2 i den andra, även en hel del i mono och ändå förblir ljudbilden stabilt centrerad vilket tyder på att de låter väldigt lika.

Nu börjar jag trots allt ana en skillnad, vilken tänker jag inte tala om förrän fler varit hos mig och lyssnat utan att veta vad jag anar ?-)

joseph

Inläggav joseph » 2009-04-07 23:10

lennartj skrev:På skoj har jag spelat rätt mycket med .1 i ena kanalen och .2 i den andra, även en hel del i mono och ändå förblir ljudbilden stabilt centrerad vilket tyder på att de låter väldigt lika.

Kul experiment, att jag inte tänkte på det :)

Ett annat skulle kunna vara att sätta originalfilter på ena (biwirings-)ingången och svalanderfilter på den andra och prova olika kombinationer. Jag orkade inte bråka med det dock.

vh Josef

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-04-07 23:30

Jag tycker du ska behålla dem original, Erik.

Att något som fungerar och kan få fortsätta att göra det på samma sätt som de alltid fungerat, tycker jag är fint.

Pajar de, så lagar man, inte byter ut och grejar.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-04-08 08:23

lennartj skrev:Håller med.
Nu har jag spelat på mina nyinköpta OA52 med originalelement (basarna är omkantade, givetvis) och Svalandermoddat delningsfilter i en vecka.

De låter otroligt likt mina gamla OA52 med den elementbestyckning som kallas .2 fast med andra kondensatorer, kablage och dämpfilt.

Jag fattar inte vad som hänt. När jag moddade mina upplevde jag en klar förbättring i diskanten.

På skoj har jag spelat rätt mycket med .1 i ena kanalen och .2 i den andra, även en hel del i mono och ändå förblir ljudbilden stabilt centrerad vilket tyder på att de låter väldigt lika.

Nu börjar jag trots allt ana en skillnad, vilken tänker jag inte tala om förrän fler varit hos mig och lyssnat utan att veta vad jag anar ?-)

Vad är en Svalandermod?
//Krister

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-04-08 08:58

Jeg har selv syntes at 52.2 er bedre end 52.3 og den har været min reference længe. Jeg må dog indrømme at mine eksperimenter med OA-52"LE" har fået mig på andre tanker...den er bare markant bedre en 52.2...større renhed og fokus, lavere forvrængning...samt at de gamle dyder er bibeholdt...

Tak til Nagref :) :) :)
-Chaconne ll, sorte

joseph

Inläggav joseph » 2009-04-08 10:04

Svalandermod finns det olika varianter. Det finns en beskriven på Svalander.se med mässingsskruvar i diskanten. En annan är att använda fårskinn eller liknande bakom baselementet och ett annat delningsfilter - jag tror det är bland annat brantare? I övrigt 52.1-element.

vh J

Återgå till Carlsson Illuminati