Basen och högtalarna

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Basen och högtalarna

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-16 16:26

Jag läste, i nån tråd här, att det inte spelade nån större roll för basen, (lägre än 80 hz?) om man flyttade ut, i detta fall ett par Larsen, från väggen.

Hur ligger det till rent basmässigt med Larsen/Carlsson högtalare, dom använder sig förstås av rummet, i de övre registret, på ett annat sätt än traditionella burkar, men hur är det med infon under schröderfrekvensen? Gäller samma sak där för alla sorters högtalare.

Hoppas ni förstår frågan.

Edit jag menade "lägre än 80 hz" inte "längre" :oops:
Senast redigerad av _Fredrik_ 2009-04-16 16:53, redigerad totalt 1 gång.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Basen och högtalarna

Inläggav paa » 2009-04-16 16:45

_Fredrik_ skrev:Jag läste, i nån tråd här, att det inte spelade nån större roll för basen, (längre än 80 hz?) om man flyttade ut, i detta fall ett par Larsen, från väggen.

Hur ligger det till rent basmässigt med Larsen/Carlsson högtalare, dom använder sig förstås av rummet, i de övre registret, på ett annat sätt än traditionella burkar, men hur är det med infon under schröderfrekvensen? Gäller samma sak där för alla sorters högtalare.

Hoppas ni förstår frågan.

Det är väl inte så generellt som: "Flytta ut" och "80Hz"?

Har du mediterat över "fasläge mellan direktljud och reflekterat ljud" och "1/3 våglängd" någon gång?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Re: Basen och högtalarna

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-16 16:49

paa skrev:Har du mediterat över "fasläge mellan direktljud och reflekterat ljud" och "1/3 våglängd" någon gång?
Jag förstår inte frågan.

paa skrev:Det är väl inte så generellt som: "Flytta ut" och "80Hz"?
80 hz vara bara ett exempel. Men oftast brukar man ju uppleva att det blir mindre bas om man flyttar ut högtalarna från väggen.

Paa jag hade skrivit "längre" men menade "lägre" i första inlägget.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-04-16 17:48

Jag mätte upp min sup på olika placeringar i rummet och denna var mycket placeringskänslig även unde 80 Hz. Den röda är hörnplacerad och dom två andra är väggplaceringar på väggar med öppningar i. Jag har svårt att tänka mig att dina högtalare skulle bete sig anorlunda.

Bild

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-16 18:47

peetwa skrev:Jag mätte upp min sup på olika placeringar i rummet och denna var mycket placeringskänslig även unde 80 Hz. Den röda är hörnplacerad och dom två andra är väggplaceringar på väggar med öppningar i. Jag har svårt att tänka mig att dina högtalare skulle bete sig anorlunda.
Så med andra ord beter sig Larsen 6:or precis likadant som vilken mindre spridande högtalare som helst, i basområdet?

Det jag fiskar efter är alltså, om det bara är i de övre registret som dessa högtalare skiljer sig från direktstrålande högtalare?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-04-16 18:53

_Fredrik_ skrev:
peetwa skrev:Jag mätte upp min sup på olika placeringar i rummet och denna var mycket placeringskänslig även unde 80 Hz. Den röda är hörnplacerad och dom två andra är väggplaceringar på väggar med öppningar i. Jag har svårt att tänka mig att dina högtalare skulle bete sig anorlunda.
Så med andra ord beter sig Larsen 6:or precis likadant som vilken mindre spridande högtalare som helst, i basområdet?

Det jag fiskar efter är alltså, om det bara är i de övre registret som dessa högtalare skiljer sig från direktstrålande högtalare?

Om du lovar att plåstra om mig efter att folk bankar mig i huvudet så skulle jag vilja säga att det är så. Alla konventionella (tex bareflex) högalare är mer eller mindre rundstrålande under 100 Hz eller till och med 200 Hz.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-16 18:57

peetwa skrev:Om du lovar att plåstra om mig efter att folk bankar mig i huvudet så skulle jag vilja säga att det är så. Alla konventionella (tex bareflex) högalare är mer eller mindre rundstrålande under 100 Hz eller till och med 200 Hz.
Kewl, som jag trodde! Det som fick mig att börja undra var att dessa låter mer korrekta i sin bas, i mitt rum, om man jämför med Dynaudio som jag hade.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-04-16 19:11

Kopplingen till rummet. (Sen är den inte alls lika svullen i basen som Dynaudio brukar vara. 8) )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-16 19:30

Nattlorden skrev:Kopplingen till rummet. (Sen är den inte alls lika svullen i basen som Dynaudio brukar vara. 8) )
Jag "svullen" är verkligen rätt ord. Man borde stämma danskjävlarna.

Fast Nattlorden, vad menar du med "kopplingen till rummet" förutom rummets påverkan eller tillskott? Bara ett finare ord? :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-16 19:48

Tonkurvan i basen förändras rätt rejält vid olika förflyttningar. En bit ut i rummet ger ofta rejäla dippar. Hur det kan se ut visas på sidan 30 i detta dokument: http://www.hifikit.se/files/lts_kompendium_100.pdf

Återgå till Carlsson Illuminati