Nu har jag fått igång Tombstone under Vista.
Än så länge är jag helt novis och har kört med standardinställningarna rakt av, förutom triggnivån eftersom jag kört med ca 75 dB vid 1 kHz för att inte störa för mycket. 0-nivån i graferna motsvarar ca 100dB enligt min enkla ljudtrycksmätare.
Jag flyttade undan favoritfåtöljen och placerade stativet med en Behringer ECM8000 där mitt huvud brukar befinna sig och anslöt den till min Edirol UA-25EX med TOS-link till DAC och USB till laptopen.
Jag var medveten om att defaultinställningen på delningsfiltret överkompenserade Bremenbasarna under 25 HZ och det ser man ju lätt här. Min basfälla stod inställd för 51 Hz. Varför framgår tydligt av mätningen på vänster OA52 som står närmare hörn, ensam utan subwoofer.
Den högra är jämnare
Efter att ha tweakat delningsfiltret ser det ut så här med båda OA52 och de fyra OB52'orna
Skumma dip'ar vid 150 och 300 Hz, den vid 150 Hz syns även på första mätningen (tillsammans med en vid 190 Hz). Texten ovanför grafen som refererar "som ovan" är fel, skulle stå "som nedan".
Nu bytte jag till garderobsdörrarna 1x2 m
Här saknas de nämnda dip'arna, men det är ändå dalar på 3-5 dB runt 150 och 300 Hz. Kan de ha med takhöjden 250 cm att göra?
Slutligen en mätning utan stödskivor bakom
Mycket att fundera på och då har jag ännu inte börjat flytta OA52orna med eller utan OB52 under eller provat att stämma om basfällan.
Dessutom behöver inställningsmöjligheterna på delningsfiltret utforskas ytterligare samt mått och material till "stödskivor" bakom högtalarna för en rimlig estetisk och akustisk kompromiss.