Nya filtret till Obi t22 och Y-montering i OA14?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
DS

Nya filtret till Obi t22 och Y-montering i OA14?

Inläggav DS » 2009-09-13 22:05

Har bytt till T22:or och moddat filtret men, funkar T22 filtret eller måste det moddas för Y-konfig??

Nån som har måtten på placeringen av diskanterna oxå :oops:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
faulhund

Re: Nya filtret till Obi t22 och Y-montering i OA14?

Inläggav faulhund » 2009-09-14 18:50

Jag tror inte du behöver ändra något i filtret, för på ritningen till OA-14-filtret finns båda placeringarna omnämnda av IngOehman själv. Om du tittar på den här, som gäller OA-5 etc är den litet tydligare. För OA-14 ändras ju inte antalet diskanter riktade åt respektive håll bara deras relativa placering (som ju i förhållande till avståndet till lyssnarplats är försumbar). Att T22-oa bara finns i 8 ohm verkar inte vara något problem för OA-12 heller. Men vill du modererera andelen direktljud, så får du labba med serie- och parallellmotstånd till elementen.

Om du vill experimentera själv, och det utgår jag från att du vill, när du söker dig till detta forum, så finns de ju många möjligheter. Jag hittade ett par hembyggda OA-5 med denna diskantplacering som jag tycker lät bra (förutom att elementen är negångna Seas). Den ger alltså ännu mer direktljud, som jag är van vid. Andra har rapporterat att de ändrat placeringen många gånger, så mitt råd är att lyssna ett tag innan du sätter fast elementen.

Eftersom bidragen på Carlssonplanet är äldre och hänförde sig till Peerlessdiskanten, vet jag inte om det har någon aktualitet.

Lycka till!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-09-14 19:40

Tackar o bockar!

De sitter nu tejpade i Y-konfig. Undrar dock om IÖ önskar att man tar bort skydds stödet i mitten ( tornet ) för att placera diskanterna så nära varandra som möjligt eller ska man tajta så gott det går mot dito?

Nu blir det lyssning och provning av olika positioner,

Någon här som uppenbart hört skillnaden mellan org och Y konfig?

Tackar igen för ditt svar, även om det var dessa sidor jag själv blaskat igenom :)

Jag har dämpat diskantkretsen redan en skvätt så vi får se om den behöver ytterligare sådan.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-14 19:46

Som du ser lär det inte behövas någon stödpinne ... tvärt om! (Och att den skulle ha någon funktion för att reflektera den högsta diskanten, tror jag inte ...)
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-09-15 20:14

Är tillbaks till org konfig av diskanter nu, förbättringen uteblev enligt mina öron.

Men vad gör de när man sitter nöjd :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Återgå till Carlsson Illuminati