Jag tror inte du behöver ändra något i filtret, för på
ritningen till OA-14-filtret finns båda placeringarna omnämnda av
IngOehman själv. Om du tittar på
den här, som gäller OA-5 etc är den litet tydligare. För OA-14 ändras ju inte antalet diskanter riktade åt respektive håll bara deras relativa placering (som ju i förhållande till avståndet till lyssnarplats är försumbar). Att T22-oa bara finns i 8 ohm verkar inte vara något problem för OA-12 heller. Men vill du modererera andelen direktljud, så får du labba med serie- och parallellmotstånd till elementen.
Om du vill experimentera själv, och det utgår jag från att du vill, när du söker dig till detta forum, så finns de ju många möjligheter. Jag hittade
ett par hembyggda OA-5 med
denna diskantplacering som jag tycker lät bra (förutom att elementen är negångna Seas). Den ger alltså ännu mer direktljud, som jag är van vid. Andra har rapporterat att de ändrat placeringen många gånger, så mitt råd är att lyssna ett tag innan du sätter fast elementen.
Eftersom bidragen på
Carlssonplanet är äldre och hänförde sig till Peerlessdiskanten, vet jag inte om det har någon aktualitet.
Lycka till!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)