Phon, snygga "OA-8"! Ja, jag har sett på eBay, att det funnits 9710 skräddarsydda för montage framifrån - med en snofsig kromring dessutom!
phon skrev:problemet som uppstod redan under skrivandet var att alla element som jag tänkte mig försvann från marknaden.
Ja, alla de element jag bygger med nu är ju försvunna från marknaden: Peerless CSC-217R, Philips AD5060/Sq (så behövs ingen mellanregisterkammare!) och AD0160/T. Så anspråket är inte att hitta en lösning, som andra kan göra efter utan att utnyttja vad som fanns tillhands eller kan fås prisvärt genom eBay!
BellsnWhistles skrev:Hur stor volym har 9710:an i en oa-6?
Om du menar den som används som bas, torde det vara vad som avses med 44 l på
www.carlssonplanet.com. För totala innervolymen torde vara 50 l; OA-6 är ju bara litet högre än OA-5 och har dessutom en förstärkare.
BellsnWhistles skrev:Med de uppgifter jag har på 9710 så är egentligen oa-5's volym för liten t.o.m. för sluten låda ...
Nejdå, OA-5 har 47 l och lilla V-1 hade bara 21 l volym enligt
www.carlssonplanet.com, och det är samma element och samma basreflexprincip; den är högre avstämd bara, till 50 Hz impedansminimum i stället för 40!
BellsnWhistles skrev: ... om man vill ha ett Q på 0,7 (oräknat då inverkan av dämpkorgen förståss).
0,7 vadå? Det förstår jag inte. Qts sätts ned högst väsentligt av den berömda dämpkorgen. Exakt hur mycket
har vi försökt rekonstruera. Peter tror 0,39, jag snarare 0,32. Men min erfarenhet är begränsad till dessa hembyggda OA-5, och de har ett "riktigt" basreflexrör. Med det låga Q-värdet hos den tvådelade br-konstruktionen hos "riktiga" OA-5 (hål + slits) är så låg, att man nog valt ett högre Qts för elementet i stället, så kanske Peter har rätt i alla fall. Det ligger allt inom vad man kan få med olika hårt sammanpressad ull med justeringen av dämpkorgen! Det var ju den patenterade vitsen med Carlssons basreflexkonstruktion att göra lådan mindre och Qts lägre för att uppnå det basfall som i någon mening kompenseras av rumsbidraget. Om OA-5s 47 l sluts börjar du (enligt min simulering) få en puckel vid 80 Hz för mindre dämpning än 1/Qts=1/Qes+1/Qms=1/0,87+1/1,5 , så korgen behövs ändå.
Till den ursprungliga frågan om "att det då {med slutna lådor} blir lättare att integrera dom med basarna" kanske en del säger att man får delningen s.a.s. automatiskt, om man till den slutna lådans 12dB/o.-fall adderar en subbas med andra ordningens LP. Jag vet som sagt inte. Ett är klart: Du behöver ett bra HP-filter för sidosystemen, om du inte ska överstyra dem med de basnivåer, som du tänker köra med om du är en "basfetischist". Men du behöver ju i alla fall inte labba med Linkwitzkompensation av deras frekvensgång i basen, för då skulle man behöva slutna lådor.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)