Modda OA5-lådan för användning som toppsystem?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Modda OA5-lådan för användning som toppsystem?

Inläggav BellsnWhistles » 2009-09-01 16:37

Jag har nyligen fyndat ett par jättefina OA5-II, kul att lyssna på dom.
Detta kan bli de "loungehögtalare" jag eftersökte för en tid sedan här http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=31723 :D

Min fråga; jag tänker dela dom vid 80Hz, är det då någon fördel att modifiera lådorna till helt slutna, kanske med mer dämpmaterial i också, istället för den här "variovent-basreflexlösningen" som de har orginal?

Min tanke är att fasegenskaperna blir bättre med ett slutet system och det då blir lättare att integrera dom med basarna.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-14 19:40

Jag är ingen expert, eftersom jag inte har några riktiga, sonabbyggda OA-5, utan bara hemmagjorda. Men jag har simulerat alla upptänkliga varianter i Visatons Boxsim för att se om dämpning och avstämning är rätt gjorda ... man vet ju aldrig hur styv min föregångare som hempulare varit! Det visar sig att jag får den impedanskurva, såsom den beskrivs i Sonabmanualen till OA-5 (se Carlssonplanet) och som den ser ut i Troels Gravelsens hembyggen, bara med lågt Q-värde i tunneln, c:a 2. (Du har alltså inte helt orätt när du skriver "variovent-basreflex", men aperiodiskt dämpad är den alltså inte.)

Det visar sig i simuleringen att om jag sluter lådan sjunker visserligen nivån från 80 Hz och nedåt med upp till 2 dB, men fasen ändras först under 40 Hz, för den är ju avstämd till det. Så med en vettdig (d.v.s. aktiv) filtrering för din sub, behöver du inte ändra OA-5orna. Och det vore ju synd att fumla till en så bra konstruktion, som de ändå är! Låt vara, att man kan ta bort en enkel propp i öppningen ...

Däremot skulle man ju kunna säga att du slösar med volym genom att spara OA-5. Genom att dela upp 9710ans uppgifter på ett mellanregisterelement (slutet eller i en liten kammare à la OA-6) och ett "riktigt", modernt baselement får man ut mer. Det är så jag bygger om mina hembyggen, men det är ju inget "helgerån", eftersom de inte är "äkta". Men du tycks ju gilla kraftig bas och vet vad du vill ha ... Följaktligen är jag ingen expert på subbasar, men det hittar du mycket om här på forat!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-14 20:51

faulhund skrev: Genom att dela upp 9710ans uppgifter på ett mellanregisterelement (slutet eller i en liten kammare à la OA-6) och ett "riktigt", modernt baselement får man ut mer. Det är så jag bygger om mina hembyggen, men det är ju inget "helgerån", eftersom de inte är "äkta".

Ja, det där skrev jag ju lite om i Ljud&Bild för några år sedan, problemet som uppstod redan under skrivandet var att alla element som jag tänkte mig försvann från marknaden. :o

Nu kan man göra en likadan lösning, fast mycket bättre, med nya diskanterna, ny "9710" och kanske nya LTS-basen W87 i botten. Den skulle trivas utmärkt i 30-40 liters lådan som blir kvar.

Jag har ju L&B-prototyperna kvar på firman, så det är en enkel operation att prova ..... men det känns inte riktigt som jag behöver fler högtalare just nu! 8O

Dom är inte heller äkta Carlsson, så det gör inte så mycket att dom blev om-mekade. Just nu tror jag det sitter i en äkta 9710, sex gamla diskanter från OA116 samt en Audax 8-tummare i botten.

:D :D

Bild
Senast redigerad av phon 2009-09-14 20:59, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2009-09-14 20:55

Hur stor volym har 9710:an i en oa-6? Med de uppgifter jag har på 9710 så är egentligen oa-5's volym för liten t.o.m. för sluten låda om man vill h ett Q på 0,7 (oräknat då inverkan av dämpkorgen förståss).

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-15 01:18

Phon, snygga "OA-8"! Ja, jag har sett på eBay, att det funnits 9710 skräddarsydda för montage framifrån - med en snofsig kromring dessutom!
phon skrev:problemet som uppstod redan under skrivandet var att alla element som jag tänkte mig försvann från marknaden.
Ja, alla de element jag bygger med nu är ju försvunna från marknaden: Peerless CSC-217R, Philips AD5060/Sq (så behövs ingen mellanregisterkammare!) och AD0160/T. Så anspråket är inte att hitta en lösning, som andra kan göra efter utan att utnyttja vad som fanns tillhands eller kan fås prisvärt genom eBay!

BellsnWhistles skrev:Hur stor volym har 9710:an i en oa-6?
Om du menar den som används som bas, torde det vara vad som avses med 44 l på www.carlssonplanet.com. För totala innervolymen torde vara 50 l; OA-6 är ju bara litet högre än OA-5 och har dessutom en förstärkare.
BellsnWhistles skrev:Med de uppgifter jag har på 9710 så är egentligen oa-5's volym för liten t.o.m. för sluten låda ...
Nejdå, OA-5 har 47 l och lilla V-1 hade bara 21 l volym enligt www.carlssonplanet.com, och det är samma element och samma basreflexprincip; den är högre avstämd bara, till 50 Hz impedansminimum i stället för 40!
BellsnWhistles skrev: ... om man vill ha ett Q på 0,7 (oräknat då inverkan av dämpkorgen förståss).
0,7 vadå? Det förstår jag inte. Qts sätts ned högst väsentligt av den berömda dämpkorgen. Exakt hur mycket har vi försökt rekonstruera. Peter tror 0,39, jag snarare 0,32. Men min erfarenhet är begränsad till dessa hembyggda OA-5, och de har ett "riktigt" basreflexrör. Med det låga Q-värdet hos den tvådelade br-konstruktionen hos "riktiga" OA-5 (hål + slits) är så låg, att man nog valt ett högre Qts för elementet i stället, så kanske Peter har rätt i alla fall. Det ligger allt inom vad man kan få med olika hårt sammanpressad ull med justeringen av dämpkorgen! Det var ju den patenterade vitsen med Carlssons basreflexkonstruktion att göra lådan mindre och Qts lägre för att uppnå det basfall som i någon mening kompenseras av rumsbidraget. Om OA-5s 47 l sluts börjar du (enligt min simulering) få en puckel vid 80 Hz för mindre dämpning än 1/Qts=1/Qes+1/Qms=1/0,87+1/1,5 , så korgen behövs ändå.

Till den ursprungliga frågan om "att det då {med slutna lådor} blir lättare att integrera dom med basarna" kanske en del säger att man får delningen s.a.s. automatiskt, om man till den slutna lådans 12dB/o.-fall adderar en subbas med andra ordningens LP. Jag vet som sagt inte. Ett är klart: Du behöver ett bra HP-filter för sidosystemen, om du inte ska överstyra dem med de basnivåer, som du tänker köra med om du är en "basfetischist". Men du behöver ju i alla fall inte labba med Linkwitzkompensation av deras frekvensgång i basen, för då skulle man behöva slutna lådor.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

jansch

Inläggav jansch » 2009-09-15 08:42

Phon,
Har du fler gamla diskanter ( MT24) till OA116 liggande så köper jag dom gärna!
Janne 070-5937878

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-15 10:13

BellsnWhistles skrev:Hur stor volym har 9710:an i en oa-6? Med de uppgifter jag har på 9710 så är egentligen oa-5's volym för liten t.o.m. för sluten låda om man vill h ett Q på 0,7 (oräknat då inverkan av dämpkorgen förståss).

Jag är inte säker, det fanns en tråd på Planeten där exakt volym stod, men det var nåt i stil med knappa 10 liter har jag för mig. Det är nog ungefär vad det blev i Ljud&Bild-lådorna också.

Även fast nya Obi F87 har mycket lägre Q så blir lådan stor, eftersom den har lika lätt membran som 9710 och istället stor VAS. Det behövs nåt bortåt 20 liter för att få 0,7 i den slutna lådan, med mindre låda får man lite översläng.

Inte alldeles enkelt att dela med ett passivt lågpassfilter heller, det blir lätt en väldig peak längst ner. Jag tror IÖ skissade på en topp med F87 och nya diskanterna i nån tråd här på Faktiskt, kommer inte ihåg om det var nån filterbeskrivning med för högpasset. Jag skulle tippa att aktivt filter gör sig bäst i sammanhanget, men det har man kanske hursomhelst om man bygger två toppar och ett gäng subbar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-15 10:29

jansch skrev:Phon,
Har du fler gamla diskanter ( MT24) till OA116 liggande så köper jag dom gärna!
Janne 070-5937878

Jag har några, men jag tänkte använda dom.

.... jajaja, det tänker man ju alltid om allting ...... :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-15 10:37

faulhund skrev:Phon, snygga "OA-8"! Ja, jag har sett på eBay, att det funnits 9710 skräddarsydda för montage framifrån - med en snofsig kromring dessutom!

Ja visst är dom fina! :)

Dom på bilden är 8 ohm, men mina första 9710 (AM) var 800 ohm, i original Philips-lådor, golvare. Dom hade också likadan snofsig kromring men den såg man inte för det satt tyg på fronten.

Dom spelade framåt, helt ensamma, utan några diskanter. Allt kopplat till en Idestam-Almqvist, å nu pratar vi väl sent 60-tal eller kanske tidigt 70-tal nånting. Musiken kom från en Thorens TD-124 och det gör den fortfarande, från samma Thorens .... 8O

Dessvärre gick Philipsarna till tippen vid något tillfälle .... :(

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-15 18:55

phon skrev:Dessvärre gick Philipsarna till tippen vid något tillfälle ....
Synd :( Jag har ett par EL86 och skulle gärna pröva, hur bra man kan driva ett 800 ohms element med Idestam-Almquists konstruktion. 12 W påstås den ge, och det är väl ungefär vad en 9710 klarar.

BellsnWhistles skrev:om man vill ha ett Q på 0,7
Aha, nu kanske jag förstår: Du vill ha Q=0,7 i överföringsfunktionen, d.v.s. 2:a o. butterworth. Detta är väl Q=Qts*sqrt(1+Vas/Vb), eftersom resonansrekvensen i den slutna lådan har gått upp med denna faktor jämför med systemresonansen i luft. Då skulle med Qts=0,63, Vas=80 l för 9710 Vb behöva vara väldigt stor: Vb=341 l! Så det är bättre att ha kvar dämpkorgen vid Vb=47 l!!! Här i denna länkhar jag minskat dess inverkan något från det Qts=0,39 som vi med fog tror att en OA-5 ska ha till Qts=0,44. De undre kurvorna är energifrekvensgången, och den ändras nästan inte alls! Det streckade är OA-5 med sin (dåliga) basreflex. Nu är det -3 dB vid 63 Hz. Vad det så du menade?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-15 20:30

Jag tror han ville ha ett Q på 0,7 i den slutna lådan för ett mellanregister bestyckat med 9710, som i OA6, som han nämnde.

Min Idestam-Almqvist var det nån mod på vill jag minnas. Det kom en senare beskrivning i R&T där man hade höjt spänningen och kanske gjort nåt mer.

Två gånger 17 watt har jag ett svagt minne av, och det kunde man möjligen ha kontrollerat om det inte var så att det hade luktat så bränt när jag provade stärkaren häromåret .... 8O

Den står i källaren och går säkert att få igång med några timmars (dagars, veckors eller års ... :o ) jobb.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-15 20:32

phon skrev:
BellsnWhistles skrev:Hur stor volym har 9710:an i en oa-6? ...

Jag är inte säker, det fanns en tråd på Planeten där exakt volym stod, men det var nåt i stil med knappa 10 liter har jag för mig.
Man får skilja på det där: I OA-6 satt ju (konstigt nog) en 9710 i bottnen för basen också. (Det kanske var svårt att få tag i andra element med 800 ohm?) Och här var det tal om att använda OA-5 med hela sin volym, och det var vad jag kallade slöseri, om man nu ändå ska ha en subbas. (Men jag förstår folk ännu mindre som skaffar OA-51, som ju är en br-konstruktion, och från början räknar med att använda en subbas t.ex. OB-51, som till råga på allt är sluten, om jag förstått rätt ... br-till mellanregistret och sluten bas, det är bakvänt för mig!)
phon skrev:Även fast nya Obi F87 har mycket lägre Q så blir lådan stor, eftersom den har lika lätt membran som 9710 och istället stor VAS. Det behövs nåt bortåt 20 liter för att få 0,7 i den slutna lådan, med mindre låda får man lite översläng.
... Jag tror IÖ skissade på en topp med F87 och nya diskanterna i nån tråd här på Faktiskt ...
Jo, det stämmer bra, det var i "diskanttråden".Och på hans handritade skiss kan man ana sig till att lådan blir ca 20 l (netto eller brutto?). Det har sina fördelar med rutat papper!

Och det utesluter, som "IÖ" nämnt, inte heller, att F87 används som mr i en OA-6, för det blir volym nog kvar åt en modern bas.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-15 20:43

faulhund skrev:(Men jag förstår folk ännu mindre som skaffar OA-51, som ju är en br-konstruktion, och från början räknar med att använda en subbas t.ex. OB-51, som till råga på allt är sluten, om jag förstått rätt ...

När man använder aktiva filter till OA-51 så eliminerar man i princip funktionen av br. Den behövs ju bara när man har högtalarna utan basmoduler. OrthoBass-51 (aka OB-51) är en br.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-15 20:59

Tack, Naqref! Jag hade blandat ihop det med lennartjs egna:
lennartj skrev: OB51 är min egen benämning på de baslådor jag har konstruerat och byggt efter eget huvud, men med hänsyn till råd jag fått av Peter Steindl, Ingvar Öhman, Naqref, adhoq, Erik Johansson och kanske någon mer, som jag har glömt. ...

(Det är ju väl att de använder aktiva filter. Då är jag nöjd!)[/b]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-15 21:20

Lennart har möjligen OB52 8)

Slutna leksaker som kombineras med ett Ino Audio CR80s filter med aktiv kompensering.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

jansch

Inläggav jansch » 2009-09-15 22:47

BellsnWhistles, du frågade om volymen för 9710M i OA6....menade antagligen typ1?
Hur som helst.. I OA6 typ2 är volymen för 9710 som mellanregister 4,2 liter minus högtalarens egna volym, alltså ca 3,8 liter netto.
Den 9710:a som sitter i botten som bashögtalare har 40 liter minus volymen för högtalaren och basreflexrören, alltså sådär 37,5 liter.

jansch

Inläggav jansch » 2009-09-15 23:09

Glömde en kommentar.....
OA5 typ 2 har alltså en större volym för 9710M att jobba i än vad 9710M för basen i OA6 typ2 har.
Intressant(?) är att yttermåtten på själva trälådan är EXAKT lika för OA5 respektive OA6. Den mindre volymen i OA6 beror inte enbart på att mellanregister kaviteten tar utrymme. Bottenbaffeln är också lite inskjuten i lådan (ca 2,5cm). Förstärkeriet är alltså lite högre än vad det undre gallret uppvisar.
OA5 har alltså ca 46 liter netto mot OA6:s ca 37,5 liter.
Nu är det ju så att förstärkeriet har ju negativ impedans (vilket som innovation kan jämföras med när Jesus gick på vattnet...om han nu gjorde det...synd att han inte var högtalarkonstruktör). Dessutom har ju OA6 två mycket långa basreflexrör med grovlek typ dasspappersrullar (tomma alltså). Den är ganska lågt avstämd och det blåser rejält i portarna. Tyvärr ganska mycket blåsljud om man lyssnar på sinusvåg. Trots detta låter dom oerhört bra vid normal lyssning, även på hög nivå. Konstigt nog mycket, mycket bättre än OA 5 typ2.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2009-09-16 22:44

faulhund skrev:Aha, nu kanske jag förstår: Du vill ha Q=0,7 i överföringsfunktionen, d.v.s. 2:a o. butterworth. Detta är väl Q=Qts*sqrt(1+Vas/Vb), eftersom resonansrekvensen i den slutna lådan har gått upp med denna faktor jämför med systemresonansen i luft.

phon skrev:Jag tror han ville ha ett Q på 0,7 i den slutna lådan för ett mellanregister bestyckat med 9710, som i OA6, som han nämnde.

Japp, rätt och precis, det var så jag menade. Vad jag var otydlig med är att jag gärna skulle avvara dämpkorgen, men den används tydligen i alla OA-konstruktioner.

jansch skrev:BellsnWhistles, du frågade om volymen för 9710M i OA6....menade antagligen typ1?
Hur som helst.. I OA6 typ2 är volymen för 9710 som mellanregister 4,2 liter minus högtalarens egna volym, alltså ca 3,8 liter netto.

Inte mer? Det var intressant.
Jag ska nog mäta upp mina element och se vilket Q de får i lådan. Med och utan dämpkorg.
Och för de som blir oroliga kan jag meddela att mina OA-5 inte är orginal, fick jag just veta :( Men mycket snyggt byggda och 9710:orna är i bra skick. Så jag känner jag kan skruva lite utan dåligt samvete!
Återkommer.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-21 17:36

jansch skrev:... Nu är det ju så att förstärkeriet har ju negativ impedans (vilket som innovation kan jämföras med när Jesus gick på vattnet...om han nu gjorde det... )
Ja, "första gången man gör det är det ett trick, sedan är det en method", sa en av våra professorer. Negativ utgångsresistans är busenkelt att göra om (men inte det senare!). Jag har just gjort det i en handvändning till ett befintligt slutsteg.
BellsnWhistles skrev:... att jag gärna skulle avvara dämpkorgen, men den används tydligen i alla OA-konstruktioner.
Jag tröttnade på att skruva på korgen och fluffa till ullen, så att den i alla fall inte sitter för hårt och dämpar för mycket. Jag tycker att du också bör skippa dämpkorgen och köra med negativ utgångsresistans. Det är mycket flexiblare - bara en potentiometer för att ställa in dämpningen till det värde du trivs med; sedan kan du ju ersätta den med fasta mostånd. Se länken ovan! (Fast det betyder ju att högtalarna blir "gifta" med en viss förstärkare!) Allra helst som du verkar höra till dem, som vill ha mycket bas; då är det liten dämpning som gäller. Jag (och kanske jansch, som rådde mig att "hellre dämpa för mycket än för litet") väljer den hårdare dämpningen, i synnerhet som det föga dämpade hobbyrummet har kraftiga resonanser.
jansch skrev:... Trots detta låter dom oerhört bra vid normal lyssning, även på hög nivå. Konstigt nog mycket, mycket bättre än OA 5 typ2.
Ja, då ligger jag väl bra till med mina hembyggen, som har ett riktigt basreflexrör, 71 mm innerdiameter (=75 mm avloppsrör), 132 mm långt för 51 l volym och är dämpade som "popboxen". (Då ska den förstås stå på hjul och inte ha någon bottenplatta.) Men jag tog bort det myggnät som var prydligt limmat över insidan av röret! Jag har inte mycket insekter här ... eller som det var tänkt att dämpa basreflexen. För det behövs inte; dess Q är ändå låg, kanske 4 att döma av impedanskurvan. Om dämpningen av dina lådor, BellsnWhistles, är gjord som på OA5k med den mesta ullen i mitten, så bidrar till en del till dämpningen av elementet, och därför rekommenderar "" att Obi F87 körs utan dämpkorg.

Återgå till Carlsson Illuminati