Oa 14, ingen närfältsmonitor!?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
DS

Oa 14, ingen närfältsmonitor!?

Inläggav DS » 2009-10-08 09:46

Tänkte igår kväll att jag skulle prova nått annorlunda, nämligen att sitta i närfält o lyssna.

2.2m mellan högtalarna och 2m till lyssningsposition. 2.2 meter mellan högtalarna mät från centrum på hötalaren och 2m till lyssningsposition mät från framkant på hötalaren till öronposition.

Vad f*n hände 8O

Den upplösning som jag har tyckt fattas lite i mellanregistret kom nu fram med besked. Ljudet påminner nu väldigt mycket om det rena och högupplösta ljudet jag erfarit från direktstrålande högtalare.

Ökad upplösning, utan att ljudet blivit ljusare eller påträngande :?

Basen var jag beredd på att den skulle utebli i de nedre regionerna, men så var inte fallet alls, därimot blev den mer bergfast och tydlig utan att tappa djup.

Mellanregistret blev mycket luftigare och röster hängs nu ut mer fritt i ljudbilden.

Diskanten upplevs nu som mer befriad från distorsion vilket renderar en mer avslappnad återgivning uppåt i registret.

Frågor:

1. Är inte OA modellerna tänkt att fungera optimalt i lite större rum med stort lyssningsavstånd?

Vill minnas att jag hört det nånstans :?

2. Vad blir det för vinkel (öppningsvinkel?) från högt till lyssningsposition med dessa mått som jag nu har?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-10-08 11:41

Hej!

Har du flyttat ut lyssningspositionen från bakväggen för att komma närmare högtalarna?
Skulle ju kunna förklara åtminstånde den distinktare basen.
Livsnjutare

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-10-08 12:32

Kristian skrev:Hej!

Har du flyttat ut lyssningspositionen från bakväggen för att komma närmare högtalarna?
Skulle ju kunna förklara åtminstånde den distinktare basen.

Tidigare hade jag ca: 2.3m till bakväggen och nu ca: 3m så jag tror inte bakväggen spelar nån större roll i detta läge, fast det är ju klart att rummet alltid spelar roll iof :) Förstår hur du menar dock, det är överdrivet kraftig basåtergivning vid bakväggen.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
lennartj

Höjd?

Inläggav lennartj » 2009-10-08 12:56

DS,
kan du ange din öronhöjd från lyssningspositionen?
När du flyttar dig närmare högtalarna påverkas ju också vinkeln mot högtalarna och speciellt i närheten av delningsfrekvensen misstänker jag att samverkan mellan bas/mellanregister-elemetet och diskanterna kan variera med vinkeln.

Användarvisningsbild
DS

Re: Höjd?

Inläggav DS » 2009-10-08 13:01

lennartj skrev:DS,
kan du ange din öronhöjd från lyssningspositionen?
När du flyttar dig närmare högtalarna påverkas ju också vinkeln mot högtalarna och speciellt i närheten av delningsfrekvensen misstänker jag att samverkan mellan bas/mellanregister-elemetet och diskanterna kan variera med vinkeln.

Återkommer ikväll med samtliga mått och mer exakta, ligger ju mycket i det du säger :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-10-08 19:28

Rum: B 3.58m L 560m

Högtalare placerade på kortväggen.

Placering: 57cm från sidobaffel till sidovägg, 25cm från bakbaffel till framvägg, 2.2m mellan högtalarna mätt från centrum på högtalarna, 2m från centrum av frambaffel till örat som sitter på en höjd av ca: 97-99cm.

Första reflexen i sidoväggen är dämpad o diffuserad så gott det går i nuläget.

:)
FUCK ART - LET`S FUCK

Återgå till Carlsson Illuminati