Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
zapanasta skrev:nån som vet hur pass mkt bättre dom nya sonab basarna som säljs på hifikit är än dessa orginalbasar? Är den ljudmässiga skillnaden stor? Mvh.......
zapanasta skrev:Nu så fungerar båda högtalarnaFick en orginalbas av rullake med ny kant , han har köpt 2 st B65oa.II till sina od11. Sen hade jag en själv med ny kant förut. Båda basarna i bra skick ock inte nerhängda det minsta . Förvånad över hur djupt dessa går i basen , fin spridning på ljudet i allmänhet .Det negativa är att jag tycker dom kan bli lite spretiga i diskanen emellanåt . Har en fundering på att bygga om dom så småningom till ett par oa12 med såna nya diskanter som finns på hifikit (tycker det blir för dyrt med 8 diskanter) Tror ni det skulle va nåt? Mvh.....
zapanasta skrev:I dag har jag coatat diskanterna ,förvånansvärt hur fina dessa är med tanke på att dom är en 30-35 år gamla , Borstade ren dom med en liten pensel först, sen torkade jag av dom försiktigt med en fuktad mjuk trasa . Sen drog jag en sträng i själva upphängningen med vattenbaserat kontaktlim som jag sedan strök ut med fingret .Nu är det torrt ock provspelat, tycker dom låter mindre skrikigt nu men det kan ju va inbillning
Jappjansch skrev:Vad menar du med "Fynda kanter"? Har du använt deras slavbasmemran och tagit bort konen?
zapanasta skrev:Jappjansch skrev:Vad menar du med "Fynda kanter"? Har du använt deras slavbasmemran och tagit bort konen?
Limmar kanten från framsidan. Obs med dessa fyndakanter blir spidern lite överhängd till en början ,men det rättar till sig efter några dagar när basen fått jobba lite.För att få bort resterna av den gamla kanten brukar jag ta en vass mattkniv ock skära ner lite i konen varvet runt ,sen drar jag bort den som en remsa bara ,men som sagt man får skära varvet runt ytterst försiktigt . Tittar du i mitt galleri på luxorrenoveringen så finns det bild på hur det blir med denna metod .Mvh...... Ps är det nån som är intresserad av ett par oa5 basar så har jag ett par (kolla bytestråden på köpråd)jansch skrev:Zananasta - Limmar du kanten på baksidan eller framsidan av konen? Har du kollat om det går att lösa upp limmet eller skrapar du?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster