T-22 och basarna är nyaste b65oaII. Jag inser att det är många frågor och att jag inte kan räkna med
hjälp men det är bara att ignorera inlägget om man vill

Enklast blir nog att börja med diskantdelen.
Jag var till hifikit och dom sålde mig
2x4,7uF Kondensatorer
2x8,2uF -||-
2x2,2 Motstånd
2x1,5 -||-
2x0,6mH Spolar
Jag försöker använda mig av ritningen som finns på hifikits hemsida men jag känner mig osäker. Dessutom har ju det kommit en del förslag på kombinationer med motstånd som gör att tonbyglarna går att använda. Jag har även kikat på grafpros beskrivning i tråden "kondiskanter genom tiderna". Det är den beskrivning som jag bestämt mig för att försöka följa.
Fråga 1: Har jag fått rätt komponenter? Bortsett från att jag misstänker att det saknas motstånd för att kunna använda tonkontrollerna.
Om man utgår från att jag fått rätt komponenter så tror jag
att den lilla spolen med 0,5mH på originalfiltret ska bytas ut mot min nya 0,6mH spole.
Sen ska kondensatorn på 5,6uF som ser ut som en låda bytas mot någon av mina nya.
Fråga 2: Vilken av 4,7uF och 8,2uF ska ersätta den gamla på 5,6uF?
Sedan står det i grafpros beskrivning
"Ett motstånd måste alltså limmas över den nya, lilla spolen och ena änden av det lödas ihop med spolens ena ände rakt i luften!"
samt
"En kondensator (och ytterligare ett motstånd i OA12)
måste limmas över den stora spolen och tråd(ar) till diskant(er) lödas direkt i den"
Med uteslutningsmetoden listar jag ut att min sista kondensator ska lödas fast i den stora spolen. Med hjälp av grafpros bild
kan jag förstå att 2,2 motståndet ska sitta på den nya lilla spolen och 1,5 motståndet på den stora spolen.
Fråga 3: Alltså måste jag köpa två par nya lämpliga motstånd att ersätta originalmotstånden med så att tonkontrollerna ger rätt
dämpning?
Fråga 3: Det blir alltså totalt fyra motstånd men jag såg en bild på grafpros färdiga hemmagjorda
filter och där syns hela fem stycken motstånd. Har det femte motståndet med lågnivådelen att göra?
Eller är det kanske för att få dämpning även när man har tonbyglarna i det från början neutrala läget?
Jag är väldigt tacksam för svar men som sagt räknar jag inte med det

MVH
Olof
Här är bilderna jag pratat om. Den första är från kondiskanterna genom tiderna. Men den gäller OD-11
http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... tering.JPG
Här är bilden på grafpros färdiga hemmagjorda filter
http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... ilter1.jpg