Fråga om SD-fötter till OA58

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Lea

Fråga om SD-fötter till OA58

Inläggav Lea » 2009-11-04 14:22

Hej!

Köpte ett par OA58 idag. Fick med anpassade SD-fötter till dom.
Nu undrar jag hur dom ska ligga under? :?
2 små bruna, 1 grön och 1 grön som är något större än den andra var med till varja högtalare.

Hälsningar Martin

Användarvisningsbild
KJG

Re: Fråga om SD-fötter till OA58

Inläggav KJG » 2009-11-04 14:31

Lea skrev:Hej!

Köpte ett par OA58 idag. Fick med anpassade SD-fötter till dom.
Nu undrar jag hur dom ska ligga under? :?
2 små bruna, 1 grön och 1 grön som är något större än den andra var med till varja högtalare.

Hälsningar Martin

Grattis till högtalarna!

Är väl bara att sätta en kudde i varje hörn...

Mvh

//KJG

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-11-04 14:36

KJG:

Nejdu, det är det "bara" inte. De har sin specifika plats då de är av olika hårdhet och storlek.

Tips till Lea är att ringa John Larsen och fråga hur de skall placeras. Tel 0370 70 900
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2009-11-04 14:58

Vee-Eight skrev:KJG:

Nejdu, det är det "bara" inte. De har sin specifika plats då de är av olika hårdhet och storlek.

Tips till Lea är att ringa John Larsen och fråga hur de skall placeras. Tel 0370 70 900

Jasså? Det var det värsta. Då har man lärt sig något nytt idag :) Hur kommer det sig att det är på det här viset? Kanske är något man bör göra på sina L6:or med då? Själv har jag fulkuddar av annat fabrikat, lika mjuka och stora.

Mvh

//KJG

Användarvisningsbild
Lea

Inläggav Lea » 2009-11-04 15:10

Får ringa eller mejla John om det inte dyker upp något svar.
Tack för telefonnr. Vee-Eight

Det är för att högtalaren har olika vikt i hörnen KJG. Jag hör nog ingen skillnad men det känns bäst om dom ligger rätt :)

//Martin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-11-04 15:32

KJG skrev:
Vee-Eight skrev:KJG:

Jasså? Det var det värsta. Då har man lärt sig något nytt idag :) Hur kommer det sig att det är på det här viset? Kanske är något man bör göra på sina L6:or med då? Själv har jag fulkuddar av annat fabrikat, lika mjuka och stora.

Mvh

//KJG

Anledningen är att tyngdpunkten inte är centrerad i golvplanet, utan förskjuten ngt mot ett av hörnen. Man kan ju göra en uppskattning om den totala massan och använda kuddar därefter, men vill man gå ett steg längre så anpassar man varje kudde att funka optimalt beroende på varje kuddes last, sas.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2009-11-04 15:41

Kuddarna är avpassade för olika belastning. Högtalarna väger mest i bakkant och kuddarna skall därför placeras på följande sätt: dom två små bruna under dom främre hörnen och dom större gröna under dom bakre (mot väggen).
Hasse
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2009-11-04 15:52

Om det sen är någon skillnad i ljud jämfört med fyra likadana kuddar är svårt att säga. Men Sonic Design som säljer kuddarna beskriver på sin hemsida hur man väger högtalarna och sedan anpassar kuddarna efter detta. Så någon skillnad borde det ju vara. Om inte annat i pris :wink:
Hasse
OA58.2

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2009-11-04 16:47

Lea skrev:2 små bruna, 1 grön och 1 grön som är något större än den andra var med till varja högtalare.

Upptäcker först nu att du har 2 gröna med olika storlek till varje högtalare. Med mina högtalare levererades 4 lika stora gröna kuddar. Om det överhuvudtaget är någon skillnad mellan dina gröna så borde det rimligtvis vara så att dom större gröna är avpassade för större belastning. Dessa borde då placeras där vikten är högst dvs under höger bakhörn på höger högtalare och under vänster bakhörn på vänster högtalare.
Hasse
OA58.2

Användarvisningsbild
Lea

Inläggav Lea » 2009-11-04 20:50

bobo skrev:
Lea skrev:2 små bruna, 1 grön och 1 grön som är något större än den andra var med till varja högtalare.

Upptäcker först nu att du har 2 gröna med olika storlek till varje högtalare. Med mina högtalare levererades 4 lika stora gröna kuddar. Om det överhuvudtaget är någon skillnad mellan dina gröna så borde det rimligtvis vara så att dom större gröna är avpassade för större belastning. Dessa borde då placeras där vikten är högst dvs under höger bakhörn på höger högtalare och under vänster bakhörn på vänster högtalare.
Hasse

Så var min tanke också. Har lagt dom så nu.
Tack bobo

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2009-11-04 22:26

Ingen orsak! :)
Vad tycker du för övrigt om dina nyförvärv? Själv blev jag lyrisk när jag fick mina. Visst, ibland kommer "uppgraderingsdjävulen" och hälsar på. Men jag behöver inte lyssna på mer en en handfull andra högtalare innan jag inser att jag sitter ganska nöjd! 8)
Men då har jag förstås varken lyssnat på OA51, OA52 eller Larsen 4 och 6!
OA58.2

Användarvisningsbild
Lea

Inläggav Lea » 2009-11-05 02:29

Vad tycker du för övrigt om dina nyförvärv?

Är väldigt nöjd :D . Dom är jättefina i skicket. När jag kom hem efter köpet kopplade jag ur mina piP och OA58:orna fick ta plats. Jag körde lite mp3 och flac från datorn. Förstärkaren är en Marantz SR6003. Tycker diskanten på piP spelar mer detaljerat och den går djupare ner i dom lägre frekvenserna. (Om man jämför dom två)
Men jag känner igen Carlssonkaraktären på OA58:orna efter att ha lyssnat på min svågers OA50 och OA51 i över 10år.
Var ju tvungen att åka och jobba så jag har inte hunnit lyssna så mycket på dom än.......men jag har tänkt på dom hela arbetsdagen :D
Men som sagt, mycket nöjd med dom.

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2009-11-05 12:46

Lea skrev:Vad tycker du för övrigt om dina nyförvärv?

Är väldigt nöjd :D . Dom är jättefina i skicket. När jag kom hem efter köpet kopplade jag ur mina piP och OA58:orna fick ta plats. Jag körde lite mp3 och flac från datorn. Förstärkaren är en Marantz SR6003. Tycker diskanten på piP spelar mer detaljerat och den går djupare ner i dom lägre frekvenserna. (Om man jämför dom två)
Men jag känner igen Carlssonkaraktären på OA58:orna efter att ha lyssnat på min svågers OA50 och OA51 i över 10år.
Var ju tvungen att åka och jobba så jag har inte hunnit lyssna så mycket på dom än.......men jag har tänkt på dom hela arbetsdagen :D
Men som sagt, mycket nöjd med dom.

Grattis!

Kul när man tänker på ett nyförvärv hela arbetsdagen :)

Mvh

//KJG

Återgå till Carlsson Illuminati