Hej alla!
Har just upptäckt den här tråden. Jag tittar ju bara in med sällsynta
mellanrum här på faktiskt, och för det mesta tittar jag då bara på vad
som skrivit i trådar jag redan deltagit i. Denna tråd hänvisades jag till
alldeles nyss från en annan tråd, med orden att "jag omöjligt kan ha
missat den!"
Varför skulle jag inte ha kunnat missa den?

(Jag missar massor av
tråden, de flesta faktiskt.)
Hursomhest - det finns massor av saker som jag skulle vilja säga om
det jag läst i den här tråden, men jag är i Hong Kong just nu och hinner
inte, så jag skall fatta mig kort:
1. Jag instämmer i allt det jag sett Naqref skriva.
2. Det finns mig veterligt ingen LP-filterlösning till B65oa-II för använd-
ning i OA-14, så jag vet inte (och kan därför inte kommentera) vad det
är för någon konfiguration som egentligen avlyssnats.
3. Det kändes inte helt roligt att behöva läsa några av de antydningar
som förekommit i den här tråden. Jag vill därför uppmana alla som ger
sig på folk att i större grad förstärka sitt lugn och gärna tänka innan de
skriver. Tänka på hur det drabbar andra.
Vad är det för poäng med att skriva saker som sedan ångras?

(För
det hoppas jag att de gör.)
4. Ja, Y-montering är vad jag förespråkar, men originalkonfigurationen
skall definitivt inte låta illa.
5. Man bör inte glömma att högtalarelement oftast ändrar sig en del
med tiden, i synnerhet när de är alldeles nya. Det tycks mig som om
vissa av omdömena i den här tråden är avgivna i en väldig hast. Det är
lätt att döma snabbt, men är det rätt?
När omdömena svänger fram och tillbaka flera gånger får jag i varje fall
intrycket att det kanske skulle ha varit klokare att vänta istället för att
tycka, och att det hade varit bättre att fråga istället att klanka.
6. Omdömena här har växlat hastigt mellan positivt och negativt, jag
vet inte vad jag skall ta fasta på. Vissa synpunkter verkar vara sådana
som hörts av en person men som sedan framförs av en annan, som
från början tyckte något annat.
Hur beter sig mätmikrofonen som används, i random incidens?
7. OA-14 bör stå nära väggen. Väggen bör därför vara slät och den bör
definitivit inte vara försedd med en tjock absorbent som tvingar ut hög-
talarna i rummet.
8. En "pot" av det slag som brukar användas för att reglera nivån på
högtalarelement, är inte lyckad att använda i sådana här sammanhang.
Det är bättre att bara addera ett seriemotstånd och att samtidigt även
minska något på den första seriekondensatorn, om man vill minska ned
nivån i diskantregistret.
9. På bilden ser det ut som om högtalarna står alldeles på tok för nära
sidoväggarna. Kan det vara runt eller drygt 50 cm från högtalarmitt till
väggen?
Om så är fallet och öppningsvinkeln är 20-30 grader sisådär, kommer
sidoväggen att bidra med en motfasreflexion som dödar nivån i regis-
tret runt 400 Hz och som ger en ful förstärkningstopp runt 800 Hz.
Sådant låter INTE bra alls!
Diskantregistret däremot, drabbas, tack vare de multipla diskanterna,
inte nämnvärt av sådana "glesa" kamfilterproblem om högtalaren är en
70-talas-Carlsson, men den kan bli lite överbetonad (upp till 3 dB).
Det kan därför i sig vara en poäng att dämpa sidoväggsreflexen för att
slippa den överbetoningen (även detta var väl Naqref inne på tror jag),
men; att hantera de mycket större problemen vid 300 - 1000 Hz, det vill
säga mellanregisterområdet, med akustisk dämpning av sidoväggen är
svårare att få till bra, och jag tror att det är just dessa problem (liksom
problem med lyssnarens placering i rummet, vilket jag återkommer till
strax) som är de riktigt stora bovarna i det här fallet, givet hur ljudet
harbeskrivits.
Sen är faktiskt i detta nu ju inte den absoluta nivån för diskanterna
avgjord heller. Återkommer om optimalt seriemotstånd.
Högtalarna bör möbleras så att det är minst en meter till sidoväggarna.
Stig förespråkade därför att man i de flesta rum bör försökta möblera
på långvägg och inte på kortvägg, för att slippa ifrån de nämnda prob-
lemen. En bieffekt av en sådan möblering är att risken minskar att man
hamnar i rummets "dödskallezon", alltså den centrala del av rummet
där man (i de flesta rum) drabbas av en svårt urholkad basåtergivning,
närmare bestämt där registret under sisådär 200 Hz riskerar att vara
illa skadat, både klangligt och (som man uppfattar det) även dynamiskt
faktiskt, av att vara i samtliga fundamentala rumsmoders notchar sam-
tidigt.
Skall försöka komma med flera och vettigare råd när jag inom kort är
åter i Sverige.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).