OA5 typ 2, Hur ser de ut undertill?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Prometevs

OA5 typ 2, Hur ser de ut undertill?

Inläggav Prometevs » 2009-11-12 18:54

Är det nån som har en bild eller kan beskriva hur ett par OA5 ser ut undertill?
Bägge fötterna fast förankrade i luften

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-12 20:56

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-11-12 23:02

Perfekt :D Tack så mycket.

jansch

Inläggav jansch » 2009-11-13 13:51

Ritningen är inte helt korrekt - men det beror ju på vad du skall a den till.

Lådorna är byggda i 8 mm eller möjligtvis 1/4 tums spånplatta (Verkar variera).
Övre kanten på lådan är ju också nerfräst till 4 mm + faner. Nerfräsningen sträcker sig 6 mm nedanför baffelkanten så att gallret med gummilist sjunker ner en bit och kläms fast i spåret som bildas.
Det finns fler detaljer som inte är korrekta på ritningen.

Du frågar om botten och det som är VIKTIGT är att det är 12mm lister som bildar spalten mellan lådan och bottenplattan (som är 8mm tjock).

Utrymmet mellan lådan och bottenplattan är ju "basreflexröret". Många undrar över varför inte OA5 typII hade basreflexrör - men det har den alltså i form av denna spalt.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-11-13 15:17

Sen hittade jag denna också.

http://www.carlssonplanet.com/downloads/index.php?act=view&id=47

Det är Sonabs servicemanual för OA5. Det räcker för mig för jag bara undrade hur den ser ut undertill. Den där "extra" plattan finns inte på typ 1 så jag blev lite fundersam om det skulle vara så på typ 2. Kanske nån vet varför man ändrade och lade till den där plattan.

jansch

Inläggav jansch » 2009-11-13 18:38

Det finns EN naturlig förklaring till den extra bottenplattan.
OM det var skälet för modifieringen mellan typ 1 och typ 2 vet jag inte, men sannolikt..

Som jag sa i förra inlägget bildas ju basreflextunneln av lådans botten och den extra bottenskivan. På typ1 bildas basreflextunneln av lådans botten och GOLVET.
Om man nu inte ar ett "hårt golv"- typ parkett, klinker eller plast/linoliummatta - utan en matta eller en heltäckningsmatta kommer inte basreflextunneln att funka bra. Volymen, alltså tyngden av luften i basreflextunneln kommer att variera beroende på mattans tjocklek. Man kommer inte ha kontroll över basreflexlådans avstämning.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-11-14 00:14

jansch skrev:Det finns EN naturlig förklaring till den extra bottenplattan.
OM det var skälet för modifieringen mellan typ 1 och typ 2 vet jag inte, men sannolikt..

Som jag sa i förra inlägget bildas ju basreflextunneln av lådans botten och den extra bottenskivan. På typ1 bildas basreflextunneln av lådans botten och GOLVET.
Om man nu inte ar ett "hårt golv"- typ parkett, klinker eller plast/linoliummatta - utan en matta eller en heltäckningsmatta kommer inte basreflextunneln att funka bra. Volymen, alltså tyngden av luften i basreflextunneln kommer att variera beroende på mattans tjocklek. Man kommer inte ha kontroll över basreflexlådans avstämning.

Ja naturligtvis, heltäckningsmattan blev populär i den vevan så själklart behövdes den extra bottenplattan.

Återgå till Carlsson Illuminati