Är mina OA51-kloner underavstämda?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
FS

Är mina OA51-kloner underavstämda?

Inläggav FS » 2009-11-13 20:55

Hej!

Länge sen jag skrev något här. Är dock ganska ofta inne och läser era intressanta inlägg. Hmm, borde kanske heja på lite mer. :oops:

Idag har jag iaf i min förkylda ömklighet scannat av forumet ända ner till början av sekelskiftet och kände mig plötsligt manad, eller rent av tvungen, att försöka få svar på frågan som har legat och skavt där långt bak i skallen alltför länge; Blev mina kära 51:or rätt avstämda?

Mätutrustning i form av en mick tillhörande en billig webkamera kopplades till laptopen. Svantes TombStone kördes igång och snart målades följande graf upp på skärmen.

Bild

Den röda kurvan visar mätning väldigt nära basens dammkupa. Lila kurvan visar mätning i porten. Grafen visar den högra högtalarens mätning och den vänstra mäter likadant.

Enligt OA51-faq:en avstämdes originalen till 38Hz så det borde vara målvärdet. Jag tolkat kurvorna som att min högtalare ligger lägre. Tolkar jag rätt?
OA 51.3 K och OA 50 i allvarligt behov av renovering/uppgradering

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 20:57

Din avstämning verkar ligga något lägre, ca 33-34Hz enligt den röda kurvan.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2009-11-13 23:24

Kan mängden dämpmaterial påverka avstämningsfrekvensen eller är det bara röret?

Användarvisningsbild
BengtAllevad

Inläggav BengtAllevad » 2009-11-14 17:39

FS skrev:Kan mängden dämpmaterial påverka avstämningsfrekvensen eller är det bara röret?

Om du ökar på mängden dämpmaterial i en given låda, sjunker avstämningsfrekvensen för ett ett givet rör med given längd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-14 19:23

Var det inte tänkt att klonerna skulle vara avstämda lite lägre än originalversionen?

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2009-11-16 16:31

BengtAllevad skrev:
FS skrev:Kan mängden dämpmaterial påverka avstämningsfrekvensen eller är det bara röret?

Om du ökar på mängden dämpmaterial i en given låda, sjunker avstämningsfrekvensen för ett ett givet rör med given längd.

OK, tack! Har simulerat lite i Basta och ser att det stämmer. Testade att plocka ur nästan hälften av dämpmaterialet vilket höjde avstämningsfrekvensen ca 2Hz.

RogerGustavsson skrev:Var det inte tänkt att klonerna skulle vara avstämda lite lägre än originalversionen?

Bra fråga! Min tanke var att de skulle vara avstämda som 51.3 då det är den konfigurationen som används. Den rekomenderade portförlängningen för ss8545 tolkade jag att man gjorde för att bibehålla tidigare avstämning. Vid närmare eftertanke verkar det inte som att byte av element påverkar avstämningsfrekvensen så jag borde nog fokusera på att ta reda på af för 51.3 med rekommenderad portlängd på 29cm.

När det gäller Basta. Vad ska jag ange för värde för Viso på Box-fliken?

Återgå till Carlsson Illuminati