Hur komplettera L6 med bas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Hur komplettera L6 med bas

Inläggav Glebster » 2009-12-02 14:10

Hej!

Är intresserad av att komplettera mina L6or med någon form av basunderstöd och har lite tankar kring detta.

1. Vad lämpar sig bäst, en passiv eller aktiv lösning?

2. Hur delar man lämpligast frekvensmässigt?

3. Hur kopplar man när man saknar lågnivåutgång på förstärkaren (stereoförstärkare)? På en del aktiva basmoduler finns möjlighet att använda bashögtalarförstärkarens delningsfilter (om man matar den med högnivå). Men om man använder en passiv lösning antar jag att det krävs ett separat filter för att dela upp frekvensen mellan bas respektive L6or, eller?

4. Är det istället för ovan ett "vettigt" alternativt med en förstärkare med lågnivåutgång samt en aktiv kopplad till densamma? På en del hembioförstärkare finns (väl) dessutom möjlighet att välja delningsfrekvens.

Tacksam om någon hjälper mig reda ut... :roll:

Filip

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-12-02 16:43

Några motfrågor:

A. Hur mycket får det kosta?

B. Är du beredd att bygga baslådor själv?

C. Estetiska eller praktiska krav som måste tas hänsyn till?

Några preliminära svar på vägen:

1. Aktivt

2. 80 Hz fungerar bra med mina OA52 så det borde vara ok med L6 också

3. Om du lägger dig på lite lägre nivå än jag gjort (kolla min medlemspresentation) kan XTZ's basförstärkare med eller utan DSP ge dig många kopplingmöjligheter till ett måttligt pris
http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&mer=true&produkt=63

Sedan är det upp till dig om du vill köpa färdiga baslådor från XTZ eller någon annan, eller kolla DIY-avdelningen här.

En systerson har modellen utan DSP och hembyggd låda med 2 x12" som vi jämfört med mitt system och det presterar riktigt bra, speciellt för det priset.
Däremot är jag tveksam till att högpassfiltrera L6 via XTZ-burken, det finns en klar risk att du tappar lite transparens av att låta högnivåsignalen passera genom den.
Om du inte är ute efter att kunna spela så mycket starkare kan du köra L6 utan att gå genom HP-filtret i XTZ-burken och köra bassystemet parallellt och trimma in det så det bara fyller på i lägsta registret där L6 faller av.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-12-02 20:08

Hej Lennart,

Tack för ditt utförliga svar. För att börja med dina motfrågor;

lennartj skrev:Några motfrågor:

A. Hur mycket får det kosta?

B. Är du beredd att bygga baslådor själv?

C. Estetiska eller praktiska krav som måste tas hänsyn till?

A. Under 10 000.-. Dock borde det finnas någon slags break-even där mer pengar inte längre innebär några enorma förbättringar.

B. Absolut.

C. Tja, en subbas är väl inte den vackraste av ting så ju mindre/anonymare desto bättre.

lennartj skrev:80 Hz fungerar bra med mina OA52 så det borde vara ok med L6 också

Med en aktiv delning antar jag att det bara är att prova sig fram.

lennartj skrev:3. Om du lägger dig på lite lägre nivå än jag gjort (kolla min medlemspresentation) kan XTZ's basförstärkare med eller utan DSP ge dig många kopplingmöjligheter till ett måttligt pris
http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=t ... produkt=63

Sedan är det upp till dig om du vill köpa färdiga baslådor från XTZ eller någon annan, eller kolla DIY-avdelningen här.

Helt klart en intressant förstärkare! Finns det även andra motsvarande som man kan få tips på?! :)

lennartj skrev:Däremot är jag tveksam till att högpassfiltrera L6 via XTZ-burken, det finns en klar risk att du tappar lite transparens av att låta högnivåsignalen passera genom den.
Om du inte är ute efter att kunna spela så mycket starkare kan du köra L6 utan att gå genom HP-filtret i XTZ-burken och köra bassystemet parallellt och trimma in det så det bara fyller på i lägsta registret där L6 faller av.

Låter rimligt att man påverkar transparensen negativt genom ytterligare ett filter. Hur kör man ett bassystem parallellt om man på sin förstärkare bara har en högnivåutgång (L+R)?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-12-02 21:42

De flesta aktiva delningfiltren har variabel delningfrekvens, dock inte det ino cr80s+ infra som jag valt av andra goda skäl, men som beteckningen antyder ligger det fast på 80 Hz

Att parallellkoppla en XTZ-förstärakare med L6 på högtalarna är ju vad ordet säger. Det är bara att hänga på med stackade banankontakter eller gafflar eller bananer på den ena och gafflar på den andra beroende på vad som passar bäst på de högtalarkontakter som just din förstärkare har.

Det där med break even kan hamna högre upp än vad du först anar.
Om du inte har upplevt hur mycket jämnare basåtergivning du får i de flesta rum med två i stället för en subwoofer så väntar en fin överraskning. I mitt rum drar mina OA52 igång en gigantisk resonanspuckel vid 50 Hz. När 50 Hz numera istället återges via fyra små subwoofrar runt om i rummet blir det nästan ingen puckel alls.

Synd att Bremenbasarna är slutsålda. Jag har inte snålat, ino-filtret är inte billigt och kinesiska fläktkylda PA-slutsteg ger mer effekt för halva priset jämfört med mitt fläktlösa strömsnåla klass-D slutsteg.

Jag tror att jag lagt 22.000 kr inklusive allt, MDF, färg, terminaler, galler, tätningslister, kablar mm och en massa arbetstimmar.

Fler basförstärkare med filter, i synnerhet om du ska snickra själv, finns hos HiFi-Kit
http://www.hifikit.se/show_kat.asp?KatName=SUBBAS&KatID=591
och många fler hos Strassacker, glöm inte att klicka på de olika fabrikaten högst upp på sidan!
http://www.lautsprechershop.de/hifi/verst.htm

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-02 23:59

Glebster,

Jag kommer att bygga lite baslådor med 10 tums NHT-basar + Linkwitz Transform. Jag kommer att snickra lådor i Rydebäck(hos min svåger) och när dom väl någon gång blir färdiga så får du gärna provlyssna både hos mig(tillsammans med pK) och hos dig med L6 om du vill. Vet inte om min lösning är optimalt för dig men dock, dom blir ju någorlunda smutta (22 L).

Du kan följa tråden här och jag finns alltid att nå via pm.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=34091

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-12-03 22:02

Fjonkalicious skrev:Glebster,

Jag kommer att bygga lite baslådor med 10 tums NHT-basar + Linkwitz Transform. Jag kommer att snickra lådor i Rydebäck(hos min svåger) och när dom väl någon gång blir färdiga så får du gärna provlyssna både hos mig(tillsammans med pK) och hos dig med L6 om du vill. Vet inte om min lösning är optimalt för dig men dock, dom blir ju någorlunda smutta (22 L).

Du kan följa tråden här och jag finns alltid att nå via pm.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=34091

Mvh

Filip

Hej min namnlike,

Vilket fantastiskt trevligt erbjudande då jag även är mycket intresserad av pK! Det tackar jag jag givetvis JA till :)

Jag drar iväg ett PM!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-12-05 00:56

Hej igen Lennart,

Tack för ditt svar. Några funderingar;

lennartj skrev:Att parallellkoppla en XTZ-förstärakare med L6 på högtalarna är ju vad ordet säger. Det är bara att hänga på med stackade banankontakter eller gafflar eller bananer på den ena och gafflar på den andra beroende på vad som passar bäst på de högtalarkontakter som just din förstärkare har.

Så om man parallellkopplar en subförstärkare påverkas inte impedansen/lasten på 'originalförstärkaren' som när man parallellkopplar en passiv last (högtalarelement med dess motstånd)?

lennartj skrev:Det där med break even kan hamna högre upp än vad du först anar.
Om du inte har upplevt hur mycket jämnare basåtergivning du får i de flesta rum med två i stället för en subwoofer så väntar en fin överraskning. I mitt rum drar mina OA52 igång en gigantisk resonanspuckel vid 50 Hz. När 50 Hz numera istället återges via fyra små subwoofrar runt om i rummet blir det nästan ingen puckel alls.

Efter Fjonks erbjudande har jag för avsikt att se och lära av hans projekt och därefter bestämma prisnivå.

lennartj skrev:Jag tror att jag lagt 22.000 kr inklusive allt, MDF, färg, terminaler, galler, tätningslister, kablar mm och en massa arbetstimmar.

Efter ett par tusen timmars lägenhet och husrenovering ska vi nog kunna klämma in två lådor. :wink: Beträffande kostnad, se ovan.

lennartj skrev:Fler basförstärkare med filter, i synnerhet om du ska snickra själv, finns hos HiFi-Kit
http://www.hifikit.se/show_kat.asp?KatN ... &KatID=591
och många fler hos Strassacker, glöm inte att klicka på de olika fabrikaten högst upp på sidan!
http://www.lautsprechershop.de/hifi/verst.htm

Utbudet är större än vad jag trott! Förmodar att förstärkarens effekt (och därmed pris) ska stå i paritet till elementens egenskaper. Verkar ju finnas några populära baselement man använt till välavstämda baslådor här på bl.a. här på forumet.

Är anledningen till att man väljer en aktiv lösning för att kunna lasta av 'originalförst'rkaren' eller är det för att man kan välja delningsfrekvens på enklare sätt?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-12-05 06:50

Så om man parallellkopplar en subförstärkare påverkas inte impedansen/lasten på 'originalförstärkaren' som när man parallellkopplar en passiv last (högtalarelement med dess motstånd)?

Högtalare har som bekant impedans mellan 2 och 15 ohm i allmänhet.
Subwooferförstärkare har i allmänhet en impedans på flera tusen ohm, vilket är en helt försumbar last parallellt med högtalarna.

Är anledningen till att man väljer en aktiv lösning för att kunna lasta av 'originalförstärkaren' eller är det för att man kan välja delningsfrekvens på enklare sätt?

Både ock skulle jag säga.
I mitt fall med 20 W klass-A från mina 'originalförstärkare' får jag ju klart bättre "headroom" när de slipper leverera effekt under 80 Hz där det ofta kan gå åt mest. Vid så låg delningsfrekvens blir både spolar och kondensatorer väldigt stora och dyra om man ska dela passivt vid de impedanser jag nämnt ovan. Har du dessutom inte identisk verkningsgrad på passiva subwoofers och "toppsystem" blir du tvungen att sätta in motstånd på de som spelar för starkt "och elda för kråkorna"

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-12-05 11:26

lennartj skrev:

Högtalare har som bekant impedans mellan 2 och 15 ohm i allmänhet.
Subwooferförstärkare har i allmänhet en impedans på flera tusen ohm, vilket är en helt försumbar last parallellt med högtalarna.

Är anledningen till att man väljer en aktiv lösning för att kunna lasta av 'originalförstärkaren' eller är det för att man kan välja delningsfrekvens på enklare sätt?

Både ock skulle jag säga.
I mitt fall med 20 W klass-A från mina 'originalförstärkare' får jag ju klart bättre "headroom" när de slipper leverera effekt under 80 Hz där det ofta kan gå åt mest. Vid så låg delningsfrekvens blir både spolar och kondensatorer väldigt stora och dyra om man ska dela passivt vid de impedanser jag nämnt ovan. Har du dessutom inte identisk verkningsgrad på passiva subwoofers och "toppsystem" blir du tvungen att sätta in motstånd på de som spelar för starkt "och elda för kråkorna"

Hej,

Då är jag med på noterna. Tack för hjälpen Lennart! :)

Mvh

Filip

Återgå till Carlsson Illuminati