Obi F87 "9710" finns nu tillgängligt sedan en tid. Därför undrar jag om det finns praktiska erfarenheter med den. I tråden som egentligen handlade om diskanterna fick F87 vara med på ett hörn, men åtskilliga frågor återstår för mig: Chassiet är från Visaton B200, och på bilden ser ju den hypberboloidiska konen lika ut. Vilka skillnader är det? Om jag föredrar den lägre impedansen i min "modd", ska jag då välja F87 eller Visaton B200? I intresse av försäljning utanför de invignas krets borde fullständiga data finnas på Hifi-Kit! Någon frekvensgång har jag alls inte sett ...
Det förekom ett citat av IngOehman om att "minska effekten av dämpkorgen till 1/3 ungefär". Betyder det att:
- Kod: Markera allt
1/Qts = 1/Qms' + 1/Qme = 1/Qms + 1/Qmk + 1/Qme
(
I artikeln om konstruktionen av Mini-10, som fanns en samlingsutgåva av Radio&Television kallad "Bygg själv, Ljudteknik" c:a 1977, beskrevs denna möjlighet, som antytts i trådar här. Den rekommenderas faktiskt för "carlssondimensionering". Schemat därifrån, som jag är för lat att rita (och så blir det kanske rätt).
För den som är skeptisk, vill jag föreslå att det kan göras även med färdiga slutsteg om de är icke-inverterande. Jag har just gjort det; man behöver bara tillfoga ett seriemotstånd R3 och en spänningsdelare R1+R2. (OA-6 typ II och förmodligen även typ I, eftersom den lär likna Kolboxen, är litet bökigare: De har en inverterande förstärkare, och därför måste seriemotståndet sättas på andra sidan av spänningsförsörjningen). Tittar man på slutna förstärkningen Uut/Uin med lasten Z, förefaller det mig som att (R3+Z)/R3=A är en lämplig dimensionering vid låga frekvenser, om A är den "vanliga" slutna förstärkningen. Då blir Uut/Uin oberoende av förhållandet R1/R2 och de kan utföras som en potentiometer för experimentell trimning av resistansen Ri. Framför allt riskeras inte instabilitet om Ri kommer farligt nära -Re(Z). (Observera att Ri är positiv för ändläget R1=0, eftersom R3 alltid sitter i serie med förstärkaren.)
Vad jag inte har något bra lösningsförslag till, är om man vill använda passiva delningsfilter, men det vill jag inte av skäl som jag nog inte behöver breda ut här. För med negativ Ri minskar nivån över elementet med ökande |Z| ! Därför har Mini-10 en konjugatlänk på högtalaren, trots att det är ett enda bredbandselement. Jag har dock tillfogat ett diskantelement med passiv delning mellan förstärkarutgången och jord i st.f.t. R3, och det gick bra: Uut är enligt första ekvationen konstant vid konstant Z. Men det lastar ju förstärkaren dubbelt vid höga frekvenser ...
)
Det var F87 det handlade om, men för varje stimulans (eller slag på fingararna) tackar
Thomas