OA 2212 på HiFi magasinet

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Teabinge

OA 2212 på HiFi magasinet

Inläggav Teabinge » 2010-01-07 13:45

Hej Illuminati!

Går egentligen och funderar på ett par pi60 och ska på demo hos IÖ i mars, men roligt att ändå kolla annonser på HiFi magasinet. Hittade denna annons idag och har läst lite om OA 2212 på Carlsson planet.

Carlsson-branschen känns som att den kräver mycket mer av kunskaper gällande allt detta med renoveringar etc. Vore ändå lite kul om någon av er hade någon synpunkt på nedanstående.

Annonstext:

OA 2212 samt OA 14
OA 2212or (svarta) med bytta basar & renoverade
mellanreg. element,original XLR bottenkontakt orörda filter & bruksanvisning
samt
OA 14 (teak) med renoverade (Per på C/P) element
säljes till förmån för andra projekt.
pris OA2212 = 9200:- eller högstbjudande
pris OA 14 = 2200:- eller högstbjudande
båda i hyfsat yttre skick
bilder finns
bör hämtas, men kan lev.utmed E4:an från Jkpg. till Stockholm ( ev. även söderut)

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-01-07 14:24

Det är väl i de regionerna man måste betala för ett fungerande par, så jag ser inget konstigt med det. De finns de som kräver långt mer också.

2212 är i vilket fall ingen prisvärd högtalare enligt min mening. Den låter ungefär som en OA14 fast mer. Att den sedan placerar sig högt på 10-i-topp av världens häftigaste högtalare är en annan sak. :)

MVH
Carl

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-09 02:48

P5, jag håller inte med dej....

Till att börja med är 9200:- för ett par originalrenoverade 2212 nog det billigaste jag har sett hittills.

Kör man en ren A/B test mellan 2212 och OA14 är skillnaden enorm, ALLTING är renare och basen är torrare. Stereobilden är däremot ungefär likvärdig OM man har långt till sidovägg. OA14 låter dessutom, i jämförelse "fjuttigt" (antagligen är det det du kallar för att 2212 låter mer).
Börjar man med OA14 låter dom OK...men när man switchar tillbaka från 2212 blir det skrämmande torftigt men det är svårt att definiera vad som saknas i OA14:s ljudbild.

Du får gärna komma och lyssna på en RIKTIG A/B test - om du vill.
Har du kört A/B test?

Många säger att OA116 är den bästa av "de gamla" Sonab men det tycker inte jag. I MITT lyssningsrum uppfattar jag inte den som bättre i stereobilden vilket brukar vara den vanligaste kommentaren.

Den som imponerar mest på mej är OA6 typ2, oftast väldigt billiga (för fungerande mellan 1000-2000kr). Efter intrimning och kanske byte av mellanregister (bättre beg. 9710M för 300 spänn) blir det riktigt bra i relation till priset.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-01-09 17:11

Hej Janne!

jansch skrev:Till att börja med är 9200:- för ett par originalrenoverade 2212 nog det billigaste jag har sett hittills.

Jag säger inte att det är särskilt dyrt heller, men man kan ju faktiskt ramla över ett par renoveringsobjekt för 3000 spänn och det kan bli billigare. ;) Rent hypotetiskt alltså.

jansch skrev:Du får gärna komma och lyssna på en RIKTIG A/B test - om du vill.
Har du kört A/B test?

Ja, hemma hos dig i ditt vardagsrum. Men om det är ett regelrätt A/B-test vet jag inte. Vi switchade mellan ett antal olika Carlsson-modeller. Visst är 2212 bättre än OA14 men jag vet inte om den är så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden. Det är upp till var och en att avgöra. Jag kommer dock gärna över ngn ytterligare gång och lyssnar, det var intressant att jämföra de olika högtalarna (mest för att finna att de inte låter bättre eller sämre än varandra, utan snarare annorlunda).

Jag tycker att 2212 har betydligt mer pondus och större ljudbild än OA14. De låter alltså "mer", eller är kanske maffigare ett bättre adjektiv?

Jag har inte heller lyssnat på de olika Carlsson-modellerna och jämfört lika mycket som du. Det kan ju hända att man ändrar uppfattning med tiden när man har lyssnat igenom olika typer av musik.

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-09 18:17

Carl,
Vi lyssnade ju några timmar och visst får man en god uppfattning, åtminstone mycket bättre referenser än typ "jag lyssnade hos en kompis o dom lät bättre än mina hemma".

Du och jag (och några till) har ju upptäckt hur svårt det är att ibland veta vilken högtalartyp som just vid tillfället spelar - trots att man 10minuter tidigare gjort sitt val av bästa högtalare.

Jag har ,under jul, Lite mer systematiskt lyssnat igenom OA2212, OA116, OA14 och undvikit de andra varianterna. Plockat ut massor av små stråfer från olika musikstilaroch kört dom om o om igen. Ändrat placering, to m jobbat lite med "absorbenter". Har varit kul men just nu är jag ganska lyssningstrött.

Tänkte ägna januari och kanske våren åt OA6typ2 moddad med bla Fostex och Monacordiskanter - ska bli kul!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-01-09 19:43

jansch kom du fram till något som du vill dela med dig till oss? Det är samma era av 70-talarna du granskat.

Jag tycker att samtliga i den familjen eller eran har stora likheter, tonalt då vill jag då säga. Det känns som att SC har haft en klar vision om hur han ville att högtalarna skulle låta under den tiden. Nu har jag tyvär inte fått nöjet att lyssna på 2212 skall jag säga.

Om man går till den senare eran Oa50-51-52 är det en annan presentation av ljudet, rummet avgör vilket jag föredrar av 70-talarna och dom senare ovan nämda.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-09 20:39

Jag har levt med OA-2212 i 30 år och det kanske belyser ganska väl, hur jag upplevde dem.
Jag har kritiskt lyssnat på det mesta, genom 45 års hifi-intresse, men hemma hos mig i ett relativt stort och öppet rum, levde 2212 som gudar.

Elementbyte är ett måste, efter så lång tid. Konerna är både upphängda och nedhängda och skeva. Räcker inte med kantbyten, jag vet av egen erfarenhet.

En Bremen uppgradering, är nog det enda de förtjänar, för att behålla och leva upp till sin forna potential.
Ta fram den feta plånboken och kontakta petersteindel eller Naqref, så får du besked. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-09 21:41

Jo, jag har under gångna året ägnat mycket tid åt OA14, OA2212 och OA6typ2.

OA116 och OA5typ2 har jag mer använt som "referens" då den allmänna synpunkten är att OA116 är den bästa ur den eran och OA5typ2 "hela svenska folkets högtalare.

Mycket handlar om akustik, lyssningsrummets egenskaper att stötta högtalaren - och att ställa till jävelskap. Jag böjer därför ödmjukt min nacke över det faktum att ALLA mina synpunkter utgår från mitt lyssningsrum. Lyssningsrummet har några unika egenskaper -Stort, Format som ett "T" med en öppen övervåning som ger ca 5 meter i takhöjd på vissa ställen.

Dessutom påverkar humöret och vilken känsla man vill uppnå , då INGA högtalare är neutrala.

Mitt rum ger absolut rakaste frekvensgång med ett par OA2212, därefter delar OA116 och OA6typ2 andraplatsen. OA5 är lite tunn i basen och OA14 har en puckel runt 50Hz och saknar en bit i övre mellanregistret.
Nog om frekvensgång - det är egentligen inte så viktigt (men kul att mäta).

- På rätt humör för överväldigande volym och mental upplevelse kör jag på dubbla 2212 par. Placerade höger/vänster på var sida tätt ihop och VINKLADE svagt utåt. Helst nära väg men då måste baskontrollen vara lite på "minus". Upplevelsen är så nära man kan komma änglarna utan att vara religiös. Med över 100dB i snitt är upplevelsen hysterisk med t.ex. kyrkorgel (Bach). Även typ äldre disko blir grymt men "punch" bas.

- Man blir lätt trött av maffigheten i ovan och kör ofta ETT par 2212. Detta återkommer jag till allt oftare o cj är min favorit.

- OA14 (orginal) är lite av en "tunnis" även om basen är bättre än i OA5 och i viss mån OA6.

- Den mest öppna och torraste ljudbilden får jag med nyrenoverade OA6 typ2. Underbart torr bas fast orkar inte fullt ut när mina rock/pop scens förstörda öron vill ha mer. (Monacordiskanter)

Konklusion: Jag försöker nu förfina OA6:or med bättre element (vill påpeka att det inte är lätt att få tag i en väsentligt bättre högtalare än 9710 för mellanregister). Fostex låter dock lite mjukare, och en Visaton i basen ger mer SPL utan hörbar dist.
Om jag lyckas med ett par av de modifierade OA6:orna (har 3 par) skall jag nog sälja det mesta av övriga högtalare. Kanske behåller jag ett par OA2212 - För de är jäv..t bra. OA116...Nja, inte låter dom bättre...

Borde kanske oxå säga...Mina 2212:or har numer SilverFlute 4ohm:are i basen och 8 ohm:are i mellanregistret INGEN filtermodiifiering! Låter och mäter bättre och torrare än både orginal och nuvarande B65 oa11 ersättningselement

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-01-09 22:08

jansch:

När kan jag komma förbi med en god tårta då?

Du äter o jag lyssnar på trevliga högtalare :D
FUCK ART - LET`S FUCK

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-09 22:28

Behövs inga tårtor...trevliga människor är alltid välkomna.

Däremot behöver du ta med dej CD skivor som du tycker om och har analyserat i dina egna högtalare.
Jag kör inte längre vinyl och har sedan 3 år transistorförstärkare. Bara rör i mina OA6typ1 som skall renoveras i vår....

Jag bor i Stockholm/Skogås...
Janne

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-09 23:18

Ah... du har även OA6typ1, de gillar jag verkligen. Har många, många lyssningstimmar med dessa. Ägde ett par själv en tid.
Gillar designen, utstrålar något outgrundligt och kraftfullt. :)

Skulle vilja ha ett par igen.

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-10 00:25

Dom är just nu i dålig kondition och brummar vackert i slutstegen, men i sådär april är dom som nya.......och omfanerade.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-01-10 00:51

jansch skrev:Borde kanske oxå säga...Mina 2212:or har numer SilverFlute 4ohm:are i basen och 8 ohm:are i mellanregistret INGEN filtermodiifiering! Låter och mäter bättre och torrare än både orginal och nuvarande B65 oa11 ersättningselement

Detta skriver jag under på. Åtminstone i basens fall är det solklart att Silverflute låter bättre än B65oaII. Gällande mellanregistret var det lite svårare att bilda sig en uppfattning.

MP

Inläggav MP » 2010-01-10 02:33

Löst tyckande utan redovisade mätningar och förklaringar är just inget annat än löst tyckande för mig.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 03:06

Ragnwald skrev:Ah... du har även OA6typ1, de gillar jag verkligen. Har många, många lyssningstimmar med dessa. Ägde ett par själv en tid.
Gillar designen, utstrålar något outgrundligt och kraftfullt. :)

Skulle vilja ha ett par igen.

När hade du OA-6 typ1? Varför gjorde du dig av med dessa?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 04:36

petersteindl skrev:

Om du mins ett par vita?
Det var du som lurade mig att inte behålla dem. :cry: :D

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2010-01-10 09:31

MP skrev:Löst tyckande utan redovisade mätningar och förklaringar är just inget annat än löst tyckande för mig.

Löst tyckande kan vara intressant. Men mätningar tillför mycket. Det är jag säker på att även Jansch håller med om. Det är därför han också mätt mycket. Se denna sida på CP: http://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=4513&start=30

Jag håller också med vad P5 skriver. I höstas var jag nämligen hos Jansch med mina OA2212:or. P5 var också där. Vi hade alltså möjlighet att lyssna på tre par OA2212 (och många andra Carlssonmodeller). Jansch hade som sagt SilverFlute både i mellanregister (8ohm) och i bas (4ohm). Jag hade B650aII både i mellanregister och bas samt utbyte till "tysk" basspole enligt rekommendation på CP. Det slutade med att jag nu bytt till SilverFlute i basen och satt i originalspolen. Skillnaden var inte stor men för mig lät det bättre. Och jag tror inte att ett Carlssonguldöra skulle ha nåt att invända.

Så jag kan återigen här passa på att tacka Jansch för en trevlig träff, och jag hoppas på repris.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-01-10 11:37

jansch skrev:Behövs inga tårtor...trevliga människor är alltid välkomna.

Däremot behöver du ta med dej CD skivor som du tycker om och har analyserat i dina egna högtalare.
Jag kör inte längre vinyl och har sedan 3 år transistorförstärkare. Bara rör i mina OA6typ1 som skall renoveras i vår....

Jag bor i Stockholm/Skogås...
Janne

Har sedan ett tag tillbaks oxå grusförstärkare.

Skogås blir ju toppen de, blåser på med ett PM :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-01-10 13:50

jansch skrev:- Den mest öppna och torraste ljudbilden får jag med nyrenoverade OA6 typ2. Underbart torr bas fast orkar inte fullt ut när mina rock/pop scens förstörda öron vill ha mer. (Monacordiskanter)

Konklusion: Jag försöker nu förfina OA6:or med bättre element (vill påpeka att det inte är lätt att få tag i en väsentligt bättre högtalare än 9710 för mellanregister). Fostex låter dock lite mjukare, och en Visaton i basen ger mer SPL utan hörbar dist.

Hej Jansch! Eftersom jag själv står inför att ta itu med ett par OA-6 typ 2 är jag intresserad av dina erfarenheter av olika elementval. Du skriver att det är svårt att få tag i en väsentligt bättre högtalare än 9710 i mellanregistret. Har du testat (och avfärdat) F87?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 13:52

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:

Om du mins ett par vita?
Det var du som lurade mig att inte behålla dem. :cry: :D

Det var som f*n. Det har jag inget minne av. Hade inte du Pas3x och stereo70 eller var det Mark IV eller Mark III samt OA5. Vilka år hade du OA6? När skulle jag i så fall ha rekommenderat dig att att byta? Jag förmodar att det i så fall var till OA2212.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-01-10 14:14

Här håller ni till alltså...
Länge sedan jag hörde 2212 men är lite sugen att köpa det berömda paret...
Vad kan jag vänta mig jämfört med mina ESL-63:or?

MP

Inläggav MP » 2010-01-10 17:27

STDI skrev:Löst tyckande kan vara intressant. Men mätningar tillför mycket. Det är jag säker på att även Jansch håller med om. Det är därför han också mätt mycket. Se denna sida på CP: http://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=4513&start=30

Tack, jag ska läsa den :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 18:01

petersteindl skrev:
Det var som f*n. Det har jag inget minne av. Hade inte du Pas3x och stereo70 eller var det Mark IV eller Mark III samt OA5. Vilka år hade du OA6? När skulle jag i så fall ha rekommenderat dig att att byta? Jag förmodar att det i så fall var till OA2212.

Allt du räknar upp, stämmer bra, men jag hann med en del mer, innan 2212. :D

Hm... konstigt att du inte minns dem, har för mig att du själv lyssnade på dem. Men jag kan ju minnas fel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 18:47

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:

Allt du räknar upp, stämmer bra, men jag hann med en del mer, innan 2212. :D

Hm... konstigt att du inte minns dem, har för mig att du själv lyssnade på dem. Men jag kan ju minnas fel.

Var det på Valhallavägen 90 och vilket år var det? Just nu kan jag påminna mig om en cockerspaniel eller någon annan vovve som du hade :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 18:51

Stämmer bra. Bild

Användarvisningsbild
biake

oa2212 på hifi-magasinet

Inläggav biake » 2010-01-10 20:38

Jag har det mesta till och med oa116 i 60-70-talserien. För mig är oa116 i en klass för sig. Både på låg och hög volym. Till och med
radions P1 är en njutning med oa116. Men även jag böjer min nacke och medger att jag inte lyssnat till oa2212. Men är inte konstruktionen samma som för oa116 fast mer? Större lådor för att få plats med dubbla uppsättningar element. Jag inbillar mig att dom låter ungefär likdant men oa2212 mer (alltså klarar högre volymer och större rum). Hur som helst, om du inte behöver övertyga resten av familjen om behovet av ytterligare ett par carlsson, så: köp,köp.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 20:46

Du kan ha rätt, har själv ingen erfarenhet av 116.
2212 trivs i alla fall inte i små, allt för dämpade rum.

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-10 22:27

Hej MP,
En liten kommentar till det du skriver (Citat:Löst tyckande utan redovisade mätningar och förklaringar är just inget annat än löst tyckande för mig.)

Du har HELT RÄTT- Jag gillar inte heller löst tyckande!
För mej finns det 2 sätt, det ena är att göra A/B tester och det andra är att mäta.
-A/B tester. Ett är oerhört svårt att vara vederhäftig i en bedömning av 2 högtalare OM man inte kör A/B test. Jag tycker A/B test metoden är överlägsen alla teoretiska metoder NÄR man har koll på att de mest basala mätningarna visar att man är på rätt väg.
- Jag har tillgång till frifältsrum i Tyskland då och då men det visar sig ju snabbt att alla ortoakustiska högtalare mäter givetvis "skit" i ett frifältsrum. Inte bara frekvensgång utan även "tonebursts" mätningar i mellan/diskantregistret blir oftast helt kass. Polardiagram blir oxå väldigt konstiga- inte bara väldigt "taggiga".
Tar man ur elementen och kör dom var för sig får man helt andra värden (jo, jag förstår att polardiagrammen måste bli annorlunda!).
KVARSTÅR att köra mätningar i lyssningsrum då jag inte har tillgång till nåt efterklangsrum som motsvarar det som fanns tillgängligt på 70-talet och som alla Carlssonlådor utgår ifrån . Kommer ni ihåg när alla(?) högtalare som fanns tillgängliga på svenska marknaden testades i efterklangsrummet och fanns redovisade i en bok?
Jag mäter alltså i MITT LYSSNINGSRUM vilket jag alltid påpekar.

Intressant med löst tyckande.......Tycker du att allt som skrivs om t.ex B65oaII, Obi- diskanten och F87:an är löst tyckande?
Den enda frekvenskurvan JAG har sett är på diskanten och det var nog GRAFPRO som hade mätt. Så småningom har det ju kommit LITE parametrar på dessa element. MEN, det mesta är TYCKANDEN (kurvan stiger mer mot mellanregistret.....lite svagare men uppvägs.....låter bättre...total energi.....osv.). Det finns hur mycket tyckanden ,förslag på lösningar och modifieringar men inga regelrätta datablad (har jag missat nåt?) eller data på högtalaren med inbyggt element.

Jag har ju ÅTMINSTONE mätt att t.ex. I MITT lyssningrum är frekvensgången på Monacordiskanter likvärdig med MT20 (knappt -2dB vid filtrets brytpunkt, sedan likvärdigt till 11kHz, däröver är Monacor väsentligt rakare till ca 17kHz). Likvärdigt ersättningsresultat i OA14, OA5II ch OA6II.

DE ENDA MÄTNINGAR jag har t.ex. sett på OA2212 på ersättningar för basar och mellanregister är mina egna!

Jag använder normalt inga element som inte har en vettig spec. av det enkla skäl att jag inte då vet om de element jag köper ligger inom ramar för vad som är acceptabelt. Exempel: om jag TYCKER att B65oaII ligger 5dB för högt i en del av mellanregistret därför att jag förväntar mej en rakare frekvensgång på ett modernt element. Kan jag då hävda att elementet är felaktigt? Nä!
Det enda element jag använder som inte har en komplett spec är Monacordiskanter (DT28N). Skälet är att det inte är lika viktigt då dom har sitt egna slutna system samt att JAG TYCKER dom är oerhört bra och man behöver inte bygga om filter/dämpsatser.
Jag har ju ÅTMINSTONE mätt att t.ex. I MITT lyssningrum är frekvensgången på Monacordiskanter likvärdig med MT20 (knappt -2dB vid filtrets brytpunkt, sedan likvärdigt till 11kHz, däröver är Monacor väsentligt rakare till ca 17kHz). Likvärdigt ersättningsresultat i OA14, OA5II och OA6II.

OK vi var väl egentligen inne på OA2212
I OA2212 kör jag numer Silverflute, mätdata finns som dessutom stämmer, samt att jag har MÄTT att det blir bra. Dessutom har ju fler än jag TYCKT att det också låter bättre (till mindre än halva priset än ett känt element som jag inte har kompletta data på).
....MEN DET ÄR JU TYCKANDE......

MP, det är helt OK om du fortfarande tycker olika...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-11 14:46

Annonsen är borta - vem blev den lycklige köparen?

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-01-12 00:01

jansch skrev:Hej MP,
En liten kommentar till det du skriver (Citat:Löst tyckande utan redovisade mätningar och förklaringar är just inget annat än löst tyckande för mig.)

Du har HELT RÄTT- Jag gillar inte heller löst tyckande!
För mej finns det 2 sätt, det ena är att göra A/B tester och det andra är att mäta.
-A/B tester. Ett är oerhört svårt att vara vederhäftig i en bedömning av 2 högtalare OM man inte kör A/B test. Jag tycker A/B test metoden är överlägsen alla teoretiska metoder NÄR man har koll på att de mest basala mätningarna visar att man är på rätt väg.
- Jag har tillgång till frifältsrum i Tyskland då och då men det visar sig ju snabbt att alla ortoakustiska högtalare mäter givetvis "skit" i ett frifältsrum. Inte bara frekvensgång utan även "tonebursts" mätningar i mellan/diskantregistret blir oftast helt kass. Polardiagram blir oxå väldigt konstiga- inte bara väldigt "taggiga".
Tar man ur elementen och kör dom var för sig får man helt andra värden (jo, jag förstår att polardiagrammen måste bli annorlunda!).
KVARSTÅR att köra mätningar i lyssningsrum då jag inte har tillgång till nåt efterklangsrum som motsvarar det som fanns tillgängligt på 70-talet och som alla Carlssonlådor utgår ifrån . Kommer ni ihåg när alla(?) högtalare som fanns tillgängliga på svenska marknaden testades i efterklangsrummet och fanns redovisade i en bok?
Jag mäter alltså i MITT LYSSNINGSRUM vilket jag alltid påpekar.

Intressant med löst tyckande.......Tycker du att allt som skrivs om t.ex B65oaII, Obi- diskanten och F87:an är löst tyckande?
Den enda frekvenskurvan JAG har sett är på diskanten och det var nog GRAFPRO som hade mätt. Så småningom har det ju kommit LITE parametrar på dessa element. MEN, det mesta är TYCKANDEN (kurvan stiger mer mot mellanregistret.....lite svagare men uppvägs.....låter bättre...total energi.....osv.). Det finns hur mycket tyckanden ,förslag på lösningar och modifieringar men inga regelrätta datablad (har jag missat nåt?) eller data på högtalaren med inbyggt element.

Jag har ju ÅTMINSTONE mätt att t.ex. I MITT lyssningrum är frekvensgången på Monacordiskanter likvärdig med MT20 (knappt -2dB vid filtrets brytpunkt, sedan likvärdigt till 11kHz, däröver är Monacor väsentligt rakare till ca 17kHz). Likvärdigt ersättningsresultat i OA14, OA5II ch OA6II.

DE ENDA MÄTNINGAR jag har t.ex. sett på OA2212 på ersättningar för basar och mellanregister är mina egna!

Jag använder normalt inga element som inte har en vettig spec. av det enkla skäl att jag inte då vet om de element jag köper ligger inom ramar för vad som är acceptabelt. Exempel: om jag TYCKER att B65oaII ligger 5dB för högt i en del av mellanregistret därför att jag förväntar mej en rakare frekvensgång på ett modernt element. Kan jag då hävda att elementet är felaktigt? Nä!
Det enda element jag använder som inte har en komplett spec är Monacordiskanter (DT28N). Skälet är att det inte är lika viktigt då dom har sitt egna slutna system samt att JAG TYCKER dom är oerhört bra och man behöver inte bygga om filter/dämpsatser.
Jag har ju ÅTMINSTONE mätt att t.ex. I MITT lyssningrum är frekvensgången på Monacordiskanter likvärdig med MT20 (knappt -2dB vid filtrets brytpunkt, sedan likvärdigt till 11kHz, däröver är Monacor väsentligt rakare till ca 17kHz). Likvärdigt ersättningsresultat i OA14, OA5II och OA6II.

OK vi var väl egentligen inne på OA2212
I OA2212 kör jag numer Silverflute, mätdata finns som dessutom stämmer, samt att jag har MÄTT att det blir bra. Dessutom har ju fler än jag TYCKT att det också låter bättre (till mindre än halva priset än ett känt element som jag inte har kompletta data på).
....MEN DET ÄR JU TYCKANDE......

MP, det är helt OK om du fortfarande tycker olika...

Tack, intressant läsning.

PS.Hittar inget bra sätt att korta ner inlägget så det tar mindre plats.
FUCK ART - LET`S FUCK

Återgå till Carlsson Illuminati