Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
jansch skrev:Till att börja med är 9200:- för ett par originalrenoverade 2212 nog det billigaste jag har sett hittills.
jansch skrev:Du får gärna komma och lyssna på en RIKTIG A/B test - om du vill.
Har du kört A/B test?
jansch skrev:Borde kanske oxå säga...Mina 2212:or har numer SilverFlute 4ohm:are i basen och 8 ohm:are i mellanregistret INGEN filtermodiifiering! Låter och mäter bättre och torrare än både orginal och nuvarande B65 oa11 ersättningselement
Ragnwald skrev:Ah... du har även OA6typ1, de gillar jag verkligen. Har många, många lyssningstimmar med dessa. Ägde ett par själv en tid.
Gillar designen, utstrålar något outgrundligt och kraftfullt.
Skulle vilja ha ett par igen.
MP skrev:Löst tyckande utan redovisade mätningar och förklaringar är just inget annat än löst tyckande för mig.
jansch skrev:Behövs inga tårtor...trevliga människor är alltid välkomna.
Däremot behöver du ta med dej CD skivor som du tycker om och har analyserat i dina egna högtalare.
Jag kör inte längre vinyl och har sedan 3 år transistorförstärkare. Bara rör i mina OA6typ1 som skall renoveras i vår....
Jag bor i Stockholm/Skogås...
Janne
jansch skrev:- Den mest öppna och torraste ljudbilden får jag med nyrenoverade OA6 typ2. Underbart torr bas fast orkar inte fullt ut när mina rock/pop scens förstörda öron vill ha mer. (Monacordiskanter)
Konklusion: Jag försöker nu förfina OA6:or med bättre element (vill påpeka att det inte är lätt att få tag i en väsentligt bättre högtalare än 9710 för mellanregister). Fostex låter dock lite mjukare, och en Visaton i basen ger mer SPL utan hörbar dist.
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:
När hade du OA-6 typ1? Varför gjorde du dig av med dessa?
Om du mins ett par vita?
Det var du som lurade mig att inte behålla dem.![]()
STDI skrev:Löst tyckande kan vara intressant. Men mätningar tillför mycket. Det är jag säker på att även Jansch håller med om. Det är därför han också mätt mycket. Se denna sida på CP: http://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=4513&start=30
petersteindl skrev:
Det var som f*n. Det har jag inget minne av. Hade inte du Pas3x och stereo70 eller var det Mark IV eller Mark III samt OA5. Vilka år hade du OA6? När skulle jag i så fall ha rekommenderat dig att att byta? Jag förmodar att det i så fall var till OA2212.
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:
Det var som f*n. Det har jag inget minne av. Hade inte du Pas3x och stereo70 eller var det Mark IV eller Mark III samt OA5. Vilka år hade du OA6? När skulle jag i så fall ha rekommenderat dig att att byta? Jag förmodar att det i så fall var till OA2212.
Allt du räknar upp, stämmer bra, men jag hann med en del mer, innan 2212.
Hm... konstigt att du inte minns dem, har för mig att du själv lyssnade på dem. Men jag kan ju minnas fel.
jansch skrev:Hej MP,
En liten kommentar till det du skriver (Citat:Löst tyckande utan redovisade mätningar och förklaringar är just inget annat än löst tyckande för mig.)
Du har HELT RÄTT- Jag gillar inte heller löst tyckande!
För mej finns det 2 sätt, det ena är att göra A/B tester och det andra är att mäta.
-A/B tester. Ett är oerhört svårt att vara vederhäftig i en bedömning av 2 högtalare OM man inte kör A/B test. Jag tycker A/B test metoden är överlägsen alla teoretiska metoder NÄR man har koll på att de mest basala mätningarna visar att man är på rätt väg.
- Jag har tillgång till frifältsrum i Tyskland då och då men det visar sig ju snabbt att alla ortoakustiska högtalare mäter givetvis "skit" i ett frifältsrum. Inte bara frekvensgång utan även "tonebursts" mätningar i mellan/diskantregistret blir oftast helt kass. Polardiagram blir oxå väldigt konstiga- inte bara väldigt "taggiga".
Tar man ur elementen och kör dom var för sig får man helt andra värden (jo, jag förstår att polardiagrammen måste bli annorlunda!).
KVARSTÅR att köra mätningar i lyssningsrum då jag inte har tillgång till nåt efterklangsrum som motsvarar det som fanns tillgängligt på 70-talet och som alla Carlssonlådor utgår ifrån . Kommer ni ihåg när alla(?) högtalare som fanns tillgängliga på svenska marknaden testades i efterklangsrummet och fanns redovisade i en bok?
Jag mäter alltså i MITT LYSSNINGSRUM vilket jag alltid påpekar.
Intressant med löst tyckande.......Tycker du att allt som skrivs om t.ex B65oaII, Obi- diskanten och F87:an är löst tyckande?
Den enda frekvenskurvan JAG har sett är på diskanten och det var nog GRAFPRO som hade mätt. Så småningom har det ju kommit LITE parametrar på dessa element. MEN, det mesta är TYCKANDEN (kurvan stiger mer mot mellanregistret.....lite svagare men uppvägs.....låter bättre...total energi.....osv.). Det finns hur mycket tyckanden ,förslag på lösningar och modifieringar men inga regelrätta datablad (har jag missat nåt?) eller data på högtalaren med inbyggt element.
Jag har ju ÅTMINSTONE mätt att t.ex. I MITT lyssningrum är frekvensgången på Monacordiskanter likvärdig med MT20 (knappt -2dB vid filtrets brytpunkt, sedan likvärdigt till 11kHz, däröver är Monacor väsentligt rakare till ca 17kHz). Likvärdigt ersättningsresultat i OA14, OA5II ch OA6II.
DE ENDA MÄTNINGAR jag har t.ex. sett på OA2212 på ersättningar för basar och mellanregister är mina egna!
Jag använder normalt inga element som inte har en vettig spec. av det enkla skäl att jag inte då vet om de element jag köper ligger inom ramar för vad som är acceptabelt. Exempel: om jag TYCKER att B65oaII ligger 5dB för högt i en del av mellanregistret därför att jag förväntar mej en rakare frekvensgång på ett modernt element. Kan jag då hävda att elementet är felaktigt? Nä!
Det enda element jag använder som inte har en komplett spec är Monacordiskanter (DT28N). Skälet är att det inte är lika viktigt då dom har sitt egna slutna system samt att JAG TYCKER dom är oerhört bra och man behöver inte bygga om filter/dämpsatser.
Jag har ju ÅTMINSTONE mätt att t.ex. I MITT lyssningrum är frekvensgången på Monacordiskanter likvärdig med MT20 (knappt -2dB vid filtrets brytpunkt, sedan likvärdigt till 11kHz, däröver är Monacor väsentligt rakare till ca 17kHz). Likvärdigt ersättningsresultat i OA14, OA5II och OA6II.
OK vi var väl egentligen inne på OA2212
I OA2212 kör jag numer Silverflute, mätdata finns som dessutom stämmer, samt att jag har MÄTT att det blir bra. Dessutom har ju fler än jag TYCKT att det också låter bättre (till mindre än halva priset än ett känt element som jag inte har kompletta data på).
....MEN DET ÄR JU TYCKANDE......
MP, det är helt OK om du fortfarande tycker olika...
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster