Dämpning mellanregisterburk OA116?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
shuffle

Dämpning mellanregisterburk OA116?

Inläggav shuffle » 2010-02-19 14:33

Alltså dämpning med asfaltmatta eller dylikt!

Någon här som provat?
Värt att lägga tid och jobb på?

/Janne
It may take talent to play fast, but it takes SOUL to slow down and say something. - KBR

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-02-19 16:33

Alltså, jo det har jag gjort. Använde denna av den tunnare varianten. Låter det över huvud taget annorlunda? Lugnare? Tja, ingen aning, är nog mitt svar. Det tog en stund att få dit blyfolien, så det fanns ingen direkt möjlighet till snabba byten.

Gjorde det väl knappast klarare antar jag :D

Men det känns ju bra att följa Carlssonplanets rekommendationer (jag antar att jag gillar att följa regler) och dessutom tog det ju en stund att fixa, och då vill jag ju gärna att det ska ha blivit bättre. Så då tycker jag nog det ändå. Psykologiska effekter är ju också verkliga...

/G
Senast redigerad av kasper 2010-02-23 09:42, redigerad totalt 2 gånger.

joseph

Inläggav joseph » 2010-02-19 22:18

Hos Mekonomen har jag köpt en ganska tunn asfaltsmatta (bitumen, ligger under proffs-förbrukning-ljudisolering-dämppapp/folie i webbkatalogen) rätt billigt. Jag skulle dämpa ett datachassie men jag köpte ett nytt istället till slut. Nu ska jag använda dem till oa116.

250x200x1.5 mm
Det kanske går åt några bitar men den kostar bara 13kr
Art: 40-X10017

Kan det vara något?

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-02-20 10:36

Borde funka fint, tycker jag! Tanken är väl att minska vibrationer, få det mindre rackligt och skakigt, som jag har förstått det?

Det har förresten inte varit min avsikt att dissa denna modifiering (bara för att jag inte hör någon skillnad). Ville bara peka på hur svårt det är att veta något om ljudliga förbättringar, när en eventuell skillnad mest märks som något mindre skak/dist/orenhet i mellanregistret vid höga volymer.

Dämpa på!

/G

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2010-02-20 22:41

kasper skrev:Borde funka fint, tycker jag! Tanken är väl att minska vibrationer, få det mindre rackligt och skakigt, som jag har förstått det?

Det har förresten inte varit min avsikt att dissa denna modifiering (bara för att jag inte hör någon skillnad). Ville bara peka på hur svårt det är att veta något om ljudliga förbättringar, när en eventuell skillnad mest märks som något mindre skak/dist/orenhet i mellanregistret vid höga volymer.

Dämpa på!

/G

Kan noen her fortelle meg på en begripelig måte hvorfor man absolutt må INN i mellomreg.kammeret for å dempe resonanser? Kan ikke dette gjøres på en bedre og mere effektiv måte på utsiden av dette kammeret?

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-02-20 23:25

realist skrev:Kan noen her fortelle meg på en begripelig måte hvorfor man absolutt må INN i mellomreg.kammeret for å dempe resonanser? Kan ikke dette gjøres på en bedre og mere effektiv måte på utsiden av dette kammeret?

För att det står på Carlssonplanet så klart :D :oops: (jag erkänner utan omsvep att jag kan vara våldsamt auktoritets- och regelstyrd)

Nej, det är så klart inget svar alls och jag skulle också tycka det var intressant med en vidare förklaring. På utsidan är det iofs ingen slät plast på undersidan, utan "stagad" med tvärgående urgröpningar, som väl gör det svårt att applicera dämpning där. Men på sidorna går det ju utmärkt att dämpa på utsidan.

/G

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2010-02-22 11:58

Tack för alla tips och tankar!

När lusten infinner sig blir det till att prova!

Vinklade i helgen in diskanterna närmast mellanregistret som Stig rekommenderade.
Min hjärna säger mig att det blev till det bättre, men vem vet! 8)
Stig gillade det, alltså är det förmodligen bra! :wink:

/Janne

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-02-22 13:36

shuffle skrev:Tack för alla tips och tankar!

När lusten infinner sig blir det till att prova!

Vinklade i helgen in diskanterna närmast mellanregistret som Stig rekommenderade.
Min hjärna säger mig att det blev till det bättre, men vem vet! 8)
Stig gillade det, alltså är det förmodligen bra! :wink:

/Janne

Kul!

Är det så här du har gjort med diskanten? (Flyttat den inringade diskanten i pilens riktning)
Bild

Som synes har jag försökt göra samma ändring och passar på att se om jag har fattat rätt...Och ja, jag tycker det låter bättre, mer fokuserat (jag får verkligen hoppas att jag har gjort rätt, annars ger jag ju uttryck för en alldeles unik och egen åsikt, vilket vore läskigt. Bättre att luta sig mot SC... :D )

/G
Senast redigerad av kasper 2010-02-23 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2010-02-22 13:54

Ja precis så, fast med gamla MT24 än så länge!
Upplever samma sak som du!

Är lite rädd för att börja byta ut saker, det låter så fantastiskt bra som det är :oops: men nya diskanter skulle förmodligen vara ett lyft!
Jag tycker de kan vara påträngande vid lite högre volym.

/Janne

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-02-22 14:01

Var finns denna rekommendation att finna?
har sett det på bild innan men trott att de bara skruvat i diskanterna i fel hål.
Är det för att öka andelen direktljud ytterligare?

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2010-02-22 14:17

Hej!
Det finns lite om det i denna tråd, det enda jag hittat:
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 9&start=10

Precis, för att öka andelen direktljud som jag har förstått det.
Och jag tror mig höra en förändring till det bättre!
Såklart väldigt enkelt att återställa! :D
(Jag var tvungen att skarva kablarna för att kunna montera dom i dom andra fästena.)

/Janne

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-02-22 14:27

Ah ok, men hur är det med diskanten längst ner till höger på bilden.
Var inte den vänd åt andra hållet i det första svenska patentet?

Och varför ändrade han sig sen?

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2010-02-22 14:37

Har inte en susning!
Kanske någon som var med när det begav sig vet?

/Janne

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-02-22 20:48

shuffle skrev:Är lite rädd för att börja byta ut saker, det låter så fantastiskt bra som det är :oops: men nya diskanter skulle förmodligen vara ett lyft!
Jag tycker de kan vara påträngande vid lite högre volym.
/Janne

Jodå, nog blir det lite lyft med nya diskanter! Men det är banne mig inte gratis. Sen måste det ju även till filterjustering (och så måste du bestämma dig för värden på dämpmotstånd, som ju SSC inte har någon officiell rekommendation på ännu.). Sen tenderar det ena att leda till det andra och hips vips är det mesta utbytt... Men bra låter det 8)

Återgå till Carlsson Illuminati