OA52, olika versioner och lite annat (OA116)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
kasper

OA52, olika versioner och lite annat (OA116)

Inläggav kasper » 2010-02-23 11:54

Hej!

Jag går och funderar på att skaffa mig ett par OA52 (än så länge ganska lösa funderingar). Jag har lite undringar kring hur man ska tänka om de olika versionerna när de uppgraderats till .3.

Förutom att det skiljer en del i ålder, är det någon skillnad mellan ex ett par OA52.1 uppgraderade till .3 och ett par som är .3 redan från början? Eller ett par .2 uppgraderade till .3 osv.? Allt givet att samma sorts uppgraderingssatser använts så klart och att uppgraderingen är ok utförd. Är konstruktionen för övrigt identisk, eller är det annat som skiljer?

Tacksam för svar
/G
Senast redigerad av kasper 2010-02-28 22:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-23 12:12

Det är ingen skillnad på ett par korrekt uppgraderade .1 eller .2 som är uppgraderade till .3. OA-52.3 skiljer sig från dessa genom att lådan är justerad en aning. Den har bl a flödesoptimerade portat vilket de som ursprungligen var .1 eller .2 saknar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-02-23 12:20

Tack! Suveränt att få veta!

Så, det skiljer vad gäller basporten. Är detta något man kommer att sakna mycket, om man köper ett par uppgraderade? (Maken till flummig fråga...)
Går det att åtgärda om andan faller på?

/G

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-28 22:27

Nej det går nog inte att åtgärda så lätt men jag tror inte man saknar det så mycket som man skulle kunna tro. Många har ju levt länge med sina OA-52 utan att ha upplevt det som något problem.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-02-28 22:55

Tack för all info!

Nå, det är ett par, till version . 3, uppdaterade .2or, jag ev. tänker slå till på. Ska möjligen ersätta/alternera mina OA116 (som är väldigt nyuppdaterade). Men jag vete tusan om det skulle ge något jag inte redan har?

Om någon har jämförande intryck från de båda modellerna, får ni mer än gärna berätta? Presenteras ljudet annorlunda? Är någon modell mer fullregistrig (jag upplever OA116 som rätt bra i det avseendet)?

/G

Återgå till Carlsson Illuminati