pris på trasiga OA14

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
krellmaster

pris på trasiga OA14

Inläggav krellmaster » 2010-03-08 11:38

En gammal kompis har ett par OA14 med trasiga basar, hur det är med diskanterna vet jag inte. Han vill egentligen inte skiljas från dom men tänker inte renovera, dock kan han tänka sig att sälja dom till mig. Ge mig ett skambud sa han.....vad kan man tänka sig för pris? Vill inte betala överpris men vill inte göra honom lessen. Jag har tänkt å renovera dvs byta basar och förmodligen även diskanterna då det senare tycks betyda mest för välljudet.

Förresten, behöver man ändra i filtret om man bara byter basar?

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-03-08 12:53

1500:- är smärtgränsen, mer än så hade inte jag betalat för ett par orenoverade original...
Byter du till renoverade originalelement så behöver du inte byta filter, men det kan ju vara kul att även byta kondingarna på detta, bara för att det känns rätt.

Ska du byta till andra element än original, så måste du även byta filter.
Det finns färdiga för detta, beroende på vad du sätter i men jag förutsätter att du tänker följa rekomendationerna för uppgradering enligt CP.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

jansch

Inläggav jansch » 2010-03-08 14:44

Priset på orenoverade varierar MYCKET beroende på träslag och skicket.
Jacaranda och valnöt är ju populära men trista att göra något åt om det är trasiga hörn etc. Faneren GÅR ATT SLIPA om skadorna inte går ner så lådträet syns.

Vita och svarta är ofta billigare och är ju lätta att få riktigt fina med ny lack (35 glans).

Kolla att fötterna är någorlunda OK och att det inte saknas någon "plastplutt"

Håller med Gastone, om man skall betala mer ska det vara jäkligt fin valnöt...

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2010-03-08 17:05

Jag vill minnas att dom är svartlackade. I övrigt vet jag inte skicket. Han har nog inte använt dom på 25 år å just nu är dom oanvänbara pga basarna då. Blir det affär så blir det renovering med B25oa II å Obi T22oa, inte helt billigt men omdömena jag läst om en så uppgradering verkar ju väldigt positiva så det är ju frestande. Tänkte ha dom som frontar i en flerkanalanläggning. Surroundhögtalare får bli mina gamla OA5 typ 1, orenoverade men det duger väl, eller Ino Audio a2....

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-03-09 00:41

Betalade ca 1500kr med frakt för mina i fungerande skick, svarta och några repor i finishen. I övrigt i jättefint skick.

Återgå till Carlsson Illuminati