OA51-frågor

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

OA51-frågor

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-15 12:34

Lite frågor om OA51. Som en bakgrund kan sägas att jag med goda resultat lyckades integrera en sub (SVS pb10-isd) med mina piP:ar och jag är nyfiken på om det funkar även med OA51. Dock förutsätter SVS:en ett externt delningsfilter, vilket jag inte har för tillfället, så den är inte aktuell att pröva tillsammans med OA51.

1. Om man vill använda subwoofer till OA51.x, vad ska det vara för branthet på delningen?
2. Baselementet på OA51.3 är ju inte helt korrekt avstämt, som jag förstår det. Elimineras besvären helt vid delning ovanför 50Hz?
3. Kan 8542 användas till basmoduler? Vilka anpassningar behövs i så fall göras av befintliga modulbyggen som har redogjorts för (i första hand OB51)?
4. Hur ser statusen ut vad gäller uppgraderingssatser till OA51? Är intresserad av .2 och .3 i första hand.
5. Är det nya uppgraderinggsatser i pippelinaren? Vill ju inte uppgradera bara för att veckan senare upptäcka att det har kommit en .4.

Förslag på bra subbar mottages tacksamt. Jag spelar inte på speciellt höga ljudnivåer, åtminstone inte i närheten av vad högtalarna klarar av. En sub som inte distar för jävligt på medelhöga nivåer kan nog funka.

FYI, har jag även ställt dessa frågor på CP.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-15 12:45

1. Så brant som möjligt, skulle jag tro.

2. Nja, jag har förlängt porten ngt med en papprulle instucken i basporten.

3. Man kan köra på med de gamla vanliga devisen, tumregler om man så vill, dvs dela vid 80 Hz. Har man basmodulerna som stativ under högtalarna kan man dela högre, kanske 100-120 Hz.

4. Det skall finnas .3 och .3LE att köpa från John Larsen, ev också frontplattor till diskanterna så de funkar bättre i designen, liknande de gamla Peerless-diskanterna. "LE" skall bla ta hand om 8545:ans uppbrytningar på bättre sätt än innan, röster speciellt kvinnoröster skall låta mer avslappnat.

5. Enligt avr7000 och Naqref är ett LE^2 på G, innebär annan diskant bla. Målet är att högtalaren skall kunna åstadkomma högre ljudtryck utan att diskanten "skiter på sig" på rent fackspråk. :)

Som basmodul rekommenderar jag Panurge, som är en halv Gargantua som OlA-68 byggde tillsammans med Naqref.

Från en annan tråd;

Vee-Eight skrev:I projekt Panurge byggde jag fyra st basmoduler i 43 liter låda, 24-27Hz avstämning => 26cm x 3" rör; 344x444x444 @ 22mm mdf. Baselementet jag använde var Seas L22RN4X/P
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=135

Resultatet blev såhär;

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Rekommenderar starkt att du, även om du har kvar original dämppaneler, bygger sk elefantöron som dämp.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-15 12:51

Stort tack för det svaret! Basmodulen ser behändig ut. Man borde väl kunna förse en sådan basmodul med en plate amp med inbyggt filter om man anpassar måtten lite? Jag vill gärna slippa en massa elektroniklådor som är utspridda i lägenheten.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-15 16:24

JTarnstrom skrev:Stort tack för det svaret! Basmodulen ser behändig ut. Man borde väl kunna förse en sådan basmodul med en plate amp med inbyggt filter om man anpassar måtten lite? Jag vill gärna slippa en massa elektroniklådor som är utspridda i lägenheten.

Javisst går det! Men de är inte så behändiga i verkligheten, de är rätt stora ändå. Man behöver inte heller använda 22mm mdf.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Carlsson Illuminati