Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
kasper skrev:IngOehman skrev:För såväl OA-12 som OA-116 och OA-2212, behöver nog serieresistansen
vara något lägre dock. Men jag vågar inte ange något exakt värde. Har
dock räknat på det båda fram och baklänges, och finner då att nominellt
värde borde bli 5,6 ohm för 0 dB.
Aha, då är det värt att ge 5,6-ohmsalternativet en ytterligare chans, låter det som. Det var med det värdet jag började till mina OA116, men sen fick jag rekommendationen av Per Gulbrandsen att använda 8,2 ohm. Jättetack för informationen!
/G
grafpro skrev:...Notera dock att skillnaderna mellan alla varianter som föreslagts (inklusive IÖ:s beräknade) är liten, vi talar ett par dB upp eller ner i de olika alternativen. Om det hos någon låter på tok för ljust eller på tok för mörkt måste det vara något annat som spökar.
grafpro skrev:Ska erkänna att jag hattat en del i denna fråga. De filter jag byggt för OA12 har haft lite olika värden efterhand som användare meddelat synpunkter.
Men om man mäter filterutgången och bestämmer sig för att de 8,2ohm som blivit accepterade som neutrala värdet för OD11- och OA14-filtret ska vara riktlinje, så är motsvarande värde 2,7ohm för OA12-filtret. Då får man samma dämpning vid 6kHz men lite, lite olika vid andra frekvenser.
IngOehman skrev:Fast väggen bakom ett par Carlssonhögtalare skall ju inte vara dämpad.
Det är ju liksom något av det mest fundamentala med dem, i synnerhet
för 60- och 70-talens ortoakustisk - hela deras design och dimensionering
är ju gjord så att de använder väggen bakom sig, att studsa ljud mot!
Att förse en högtalare med en eller flera bakåtriktade diskanter och sedan
dämpa väggen där ljudet från dem studsar är ju heltokigt. Det förtar ju
hela poängen med de bakåtriktade diskanterna!
Vh, iö
IngOehman skrev:Fast väggen bakom ett par Carlssonhögtalare skall ju inte vara dämpad.
Det är ju liksom något av det mest fundamentala med dem, i synnerhet
för 60- och 70-talens ortoakustisk - hela deras design och dimensionering
är ju gjord så att de använder väggen bakom sig, att studsa ljud mot!
Att förse en högtalare med en eller flera bakåtriktade diskanter och sedan
dämpa väggen där ljudet från dem studsar är ju heltokigt. Det förtar ju
hela poängen med de bakåtriktade diskanterna!
Vh, iö
grafpro skrev:...en lackerad dörr i massivt trä reflekterar 100%, tapetserad gipsplatta tappar bara 1dB, och - förvånande - en bokhylla full med bokryggar tappar bara 2dB. En kudde som hålls mot väggen suger förstås åt sig 6-8dB...
IngOehman skrev:...Det där med biodukar är rätt intressant tycker jag, att så många har så
svårt att tänka sig att en sådan, är en potentiellt problemetisk reflektor,
och så dimensionerar de sin hemmabiograf helt tokigt (skapar inte en
konfigurtion som hanterar problemet).
Men det är faktiskt först när man kommer ned ordentligt i frekvens som
en normal bioduk slutar reflektera nästan 100%. Är man inte medveten
om det så blir det fel, eller i varje fall sämre än det skulle kunna vara.
Vh, iö
jansch skrev:Johan H - Det är ju inte komplicerad i grunden...
En absorbent, alltså en rockwollskiva/gardin/matta/kudde/soffa, bromsar upp luftens rörelse. Alldeles invid en vägg är luftrörelsen "0" (förutsatt att ljudet strålar mot väggen) annars hade ju väggen rört på sig.
En absorbent är alltså som mest effektiv rörelsen/amplituden är som störst vilket är en 1/4-dels våglängd från rörelse minima.
Har du då t.ex. en "elak" stående våg i ditt rum kan du lätt räkna ut på vilket avstånd från väggen du bör hänga upp gardinen.
"Problemet" är dock att absorbenten måste vara relativt tjock i relation till våglängden, den är alltså klart frekvensberoende. Därför kommer gardinen att funka för högre frekvenser, för bastoner med flera meters våglängd får du ingen verkan.
En pösig soffa är dock en hyffsad basabsorbent, din egna kropp är oxå en hyffsad absorbent.
jansch skrev:En tapet som är 1 mm tjock dämpar då inte heller mycket, även om den känns mjuk och luddig.
jansch skrev:En liten "rättelse" till ovanstående: Väggar rör sig ALLTID och normalt mer ju lägre frekvensen är. Det är därför du hör grannens stereo som om han bara kör genom en sub.
Det är perfekt ordning på mina böcker, och så ska det förbli! Men större delen av den långvägg, där jag tänkt placera högtalare (vilka vet jag ännu inte, förutom att det inte blir mina gamla, som gått sönder) upptas av bok- och skivhyllor. Min undran är därför: Vad kan jag göra, för att möjliggöra "ortoakustiska" experiment ö.h.t.? Boxarna må ta hyllorna djup - 40 cm - i anspråk, men inte lika mycket till (och på höjden upp till tak, om det skulle behövas).IngOehman skrev:...
Mycket oordnig bland böckerna är dock en fördel; även om det inte ökar
absorptionen så mycket så ökar det diffusionen, och därmed energin som
reflekteras i andra riktningar än likt en spegel från bokryggarna - vilket
gör att den som gör det minskar.![]()
...
DVD-ai skrev:Jag blir lite fundersam, det står ett ena kondingen ska vara 1,8mH men på HiFikit i deras lista med "Carlsson komponenter" så finns ju bara 1,2mH...![]()
DVD-ai skrev:Hur göra.. ?!
Som jag fattat det hela så är det enda som behöver göras på originalfiltret för att dom nya diskanterna och den nya basen ska implimenteras rätt. Att man lägger till en 4,7uF parallellt med den 10uF som redan sitter i basens 2 ordnings filter.
DVD-ai skrev:Sedan byta dämpningsmotstonden till diskanterna för att få en linjär respons och för att "stegen" ska hamna rätt om man vill använda dom. Eller har jag fattat fel och allt måste bytas då inge av original komponenterna är "rätt" till den nya B65oa MK2 + OBiT22.. ?! (jag har inte tittat/mätt på originalfiltret så jag vet inte, därför jag frågar här)
Om så är fallet att inga av dom gamla komponenterna (tänkte ändå byta ut alla gamla kondensatorer i vilket fall som) är användbara så måste ju allt köpas nytt och då även köpas en 1,8mH spole, som HiFikit inte har i sin "carlsson modd lista"...![]()
DVD-ai skrev:
Någon som har lust/ möjlighet att föklara detta för mig lite, har nämligen ett par OA14 som ska uppdateras och bli topp notch !
Jag fattar att det ska vara 1,8mH i det nya filtret till basen, men sitter det 1,2mH i det gamla filtret då eller ?!
tacksam för hjälp
mvh//David
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster