av henriksch » 2008-09-09 20:25
Hejsan, här é jag...
Jo, det har blivit lite hobby/finansiering av det egna missbruket (av vintage-HiFi alltså.)
Anledningen att jag skriver som namn Lilla T i mina Blocketannonser är att jag är lärare i en mycket liten kommun och gitter inte få kommentarer av mina elever kring min nördiga hobby.
Angående sjuttiotals-OA:
Jag har haft/renoverat OD11, OA12, OA14 och OA116 (endast ett par 116, medan mellan 5 och 10 par av varje modell av de övriga).
Något par OA5 och V1 har också passerat revy här på Lilla T.
Jag orginalbestyckar dvs sätter i nyrenoverade basar/mellanreg, helst AlNiCo-basar men äver serie II om de satt i när jag fick tag på dem. Kantcoatar diskanterna och byter internkablage och ser till att bli av med ev. oxid på flatstiften till filtren (många har stått i källare/garage ett antal år innan de gick på loppis/eller loppisaffärer).
Orginalskicket för att det är roligast med en högtalare som låter som SC tänkte att den skall låta och för att jag som snart 50-årig gubbe vurmar för ingenjörskonsten från tiden då det gick att lägga ner mödan och eftersom det går att renovera och då skall man det, liksom.
Det jag behåller och lever med är OA12 och OD11, helt enkelt för att jag gillar ljudet i dem bäst, kåken jag bor i är ganska nerlusad med vintageanläggningar, mycket tack vara att jag är lycklig fader till tre söner mellan 15 och 20 år.
Har gjort (och plågat hustru, söner och bekanta med jämförelsetester eftersom jag inte riktigt trott mina egna öron) mellan OA12 och OA14, mellan OA12 och OA116 osv utifrån frågan vad tycket du låter bäst? Samma stärkare, samma skiva, klick, klick.
Jepp OA12 låter bäst, nyanserat, lagom diskant, distinkt bas och mellanregistret träder fram.
Lyssnar på den musik som man fastnat i från den receptiva tonårstiden, bluesen, Jan Johansson, och en hel del rock.
Det sympatiska med ett (eller två par) OA12:or och en Sansui AU9500 från -75 i ett rejält stort vardagsrum är att de funkar till allt på allt ifrån film över lyssning på låg volym, men klarar också hyfsat av en attackdammsugning till Rage Against the Machine.
Sedan min vintage-köpar-periods början för kanske 2-3 år sedan har en hel del olika högtalare passerat. Allt ifrån Rauna Leira, över B&W DM2, 4, 5 och 6, till JBL L16, 36, 50 och 120 ti. Men ingen av dessa slår just användbarheten hos ett par OA12, sen är de ju ju så snygga...
vänliga nördhälsningar
Henrik