P5 skrev:Hej Peter.
En sådan jämförelse vore förvisso rätt intressant, men det skulle dessvärre även ta mycket tid som jag tyvärr inte har. Jag har personligen svårt att höra skillnad på (i mitt tycke subtila) förändringar - däremot är jag övertygad om att många små positiva förbättringar till slut blir hörbara.
Är det ok om jag frågar om din uppfattning i denna fråga? Hur påverkar kondensatortyp ljudet? Och vilken hade du använt?
(Anledningen till att jag bytt är rekommendationer på CP)
MVH
Carl
Det tar max 1 timme per högtalare att byta kondensatorer. Eftersom det i alla fall skall bytas en gång så är den tiden att räknas som noll

Jag pratar om mertid
Nästa steg efter det att du lyssnat på högtalarna ett tag typ 1 vecka är att byta tillbaks en konding i en högtalare. Det tar max 1 timme. Om du lyssnar på musik under denna vecka 2 timmar mindre så har du tjänat en timme

Nu använder du denna timme att göra A/B-jämförelser mellan höger och vänster högtalare

Summa summarum har du nu Status Quo på din nedlagda tid, men du är nu två lyssningserfarenheter rikare
Så, nu byter du kondensator på den andra högtalaren. Det tar en timme

Nu lyssnar du i en vecka på de nya halvmoddade högtalarna, fast du lyssnar 2 timmar mindre än vad du normalt skulle ha gjort. Nu har du igen vunnit en timme

Känner du dig säker på din sak angående om högtalarna är bättre eller sämre så fortsätter du antingen att lyssna eller så byter du tillbaks till de svarta kondingarna. Om du väljer att byta tillbaks så lyssnar du i en vecka minus två timmar och du observerar då om din A/B-lyssning gav en korrekt iaktagelse eller inte.
Så, då har du blivit mycket klokare och har dessutom blivit erfarenheter rikare. Om du inte hör någon som helst skillnad så vet du det också.
Det är så jag själv skulle ha gjort
Jag har aldrig modifierat en OA-12, men snart kommer det att bli. Mitt problem är att jag inte hkommer ihåg hur de lät. Senast jag lyssnade var på 70-talet. Det par som jag fått gratis har basar utan kant och står nere hos Naqref. Tillsammans hoppas jag att vi kan göra underverk
Vad gäller "förbättringar" så utgår du ifrån teorin om "många bäckar små...". Tyvärr gäller inte detta då man har konstruerat en kompromisslös kompromiss. Då kan man avsiktligt välja en sämre detaljlösning för att helheten skall bli bättre. Byter man ut denna detalj mot en objektivt bättre så kan slutresultatet trots allt bli sämre.
Jag har för lite erfarenhet av OA-12 för att ge dig en rekommendation som jag själv skulle valt, därför talar jag om hur jag själv skulle gått till väga i din situation.
Lycka till

Jo, en sak till. Du skriver att du personligen har svårt att höra skillnad på (i ditt tycke subtila) förändringar. Här gör du två antaganden. Du har svårt att höra skillnad. Förändringen är subtil. Det räcker med att ett av dessa antaganden visar sig vara felaktigt för att du skall få ett bra slutresultat. Vilket är, bättre högtalare, riktigare bild om sig själv och/eller kondensatorers påverkan samt en rolig resa

Och en sak till; lyssna på dina vanliga musikskivor, bra som dåliga. Jag kan också tala om att så gjorde även Stig Carlsson och det gav ju uppenbarligen fingerfärdighet och resultat
MvH
/Peter