Min avsikt med detta projekt är att få ett fullregisterljud med mina OA-51, med hjälp av ett par basmoduler. Att jag skriver basmoduler och inte submoduler beror på det faktum att jag har för avsikt att använda mig av passiv delning. Passiv delning för submoduler skulle vid brant delning innebära stora och dyra delningsfilterkomponenter. Så min avsikt är att använda något högre delningsfrekvens än de ca 80hz submoduler brukar delas vid. Högre delningsfrekvens än vad som används för submoduler får nog samtidigt anses vara svårare att få till ljudmässigt, men är ändå ingen omöjlighet att lyckas med. Om nu jag går i land med detta får tiden utvisa.
Använda lådor är Nagrefs lådor för submodul OB51. Dessa fick jag hjälp med att snickra ihop av en lokal hobbysnickare. Men ytskiktet tänkte jag själv färdigställa, då jag tidigare har övat på ett par OA50 som jag fanerade, så detta skall väl gå bra hoppas jag. I varje fall så börjar jag med faner vilket mina OA51 har. Skulle jag sedan ex.vis vilja måla dem vita eller annan färg, så blir det nog lättare att göra det om lådorna är fanerade. I synnerhet som det visade sig att snickaren skruvat, förutom limmade ihop lådorna.
Element som skall användas är eminenta SEAS H1208 L22RN4X/P.
Detta baselement medför i mitt tycke i kombination med OA51LE en balanserad basåtergivning, som är kapabel till basorgier när programmaterialet så innehåller.
Basreflexrör är DLS BP-75 med 69mm innerdiameter.
Avstämningsfrekvens 24 – 27hz, någonstans har jag funderat på.
Vad gäller dämpning, så är jag tveksam till om jag skall använda det. Detta får utvärderingar visa. Jag börjar i varje fall odämpat.
Jag har också för avsikt att använda ett udda anslutningsförfarande av lådorna. Nämligen; jag bryter upp ledningen till basen på OA51 efter dess filter, och drar ned ledningar till basmodulerna, där det extra HP-filtret är lagt ovanpå lådornas mittstöd, och LP-filtert på lådornas botten.
Jag kopplar alltså ledningar fram och åter mellan OA51 och OA51basmodul. Detta gör jag med användande av 7st par kopplingsdon per högtalarkombination. Jag använder sedan tidigare LE-filtret i mina OA51, vilket är så pass smutt, att jag har lagt detta i dämppanelerna. Därmed ansluter jag högtalarledningar i dessa på dämppanelernas baksidor. Dessa får i.o.m. detta 4 par kontakter styck. På OA51basmodulerna så sätter jag 3 par kontakter på elementssidan i övre inre hörnet. Detta kopplingsförfarande innebär att man lätt kan koppla om OA51 till normalt utförande med endast 2 stycken korta sladdar som förbinder de uppbrutna ledningarna till basarna i OA51.
Testfilter: i inledningsskedet. O.B.S! Filtret har efter den 25/10 -08 annat utf.
LP-filter för basmoduler; 2a ordningen, bestående av en drossel om 8mH och kondensatorer ihop på 101uf, ett motstånd på 2,2ohm i serie med kondensatorn. Ett notchfilter på 10 Ohm och 0,3mH.
HP-filter för OA51LE; 2a ordningen, bestående av likaledes en drossel på 8mH och 2st kondensatorer tillsammans på 66uf, (33 + 33uf).
Jag kommer antagligen att göra redigeringar i detta inlägg, men gör då notering om detta. Men svarar också på ev. inlägg i kronologisk ordning som vid normalt förfarande.
Jag har nu lyssnat på konceptet med basmodulerna sedan den 12 oktober 2008.
Lite subjektiva lyssningsintryck utan metodik;
En sak som basmodulerna medförde är att OA51 kom högre upp, nu 600mm i st,f, som de tidigare 500mm de hade på stativen. Detta i sig har påverkat ljudbilden, som har vuxit i storlek och har inneburit att instruments klangkropp har fylligare klangbotten. Basen skulle jag kategorisera som rapp och distinkt, och bra balanserad mot övriga frekvenser. Vid riktigt låga frekvenser kan de verkligen dundra på med pondus.

Funderar för tillfället på om något och då vad som behöver göras ytterliggare.
Lite bilder.
OA51LE mod. med obehandlad basmodul.

Obehandlade basmoduler.

SEAS element.

En simulering i Basta.

Koppling mellan OA51LE mod. och basmodul.

Nagrefs basmodulritning.

Filter för basmodul, kan komma att uppdateras. Filtret är ej längre aktuellt efter den 25/10 -08

Filter för OA51LE mod. kan komma att uppdateras. Filtret är ej längre aktuellt efter den 25/10 -08

den 23/10 -08 rättade beteckningen på drossel.