Passiv basmodul till OA51LE mod. - återskapad.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Densen

Passiv basmodul till OA51LE mod. - återskapad.

Inläggav Densen » 2008-10-19 09:06

Återskapad, då inlägget försvann.

Min avsikt med detta projekt är att få ett fullregisterljud med mina OA-51, med hjälp av ett par basmoduler. Att jag skriver basmoduler och inte submoduler beror på det faktum att jag har för avsikt att använda mig av passiv delning. Passiv delning för submoduler skulle vid brant delning innebära stora och dyra delningsfilterkomponenter. Så min avsikt är att använda något högre delningsfrekvens än de ca 80hz submoduler brukar delas vid. Högre delningsfrekvens än vad som används för submoduler får nog samtidigt anses vara svårare att få till ljudmässigt, men är ändå ingen omöjlighet att lyckas med. Om nu jag går i land med detta får tiden utvisa.

Använda lådor är Nagrefs lådor för submodul OB51. Dessa fick jag hjälp med att snickra ihop av en lokal hobbysnickare. Men ytskiktet tänkte jag själv färdigställa, då jag tidigare har övat på ett par OA50 som jag fanerade, så detta skall väl gå bra hoppas jag. I varje fall så börjar jag med faner vilket mina OA51 har. Skulle jag sedan ex.vis vilja måla dem vita eller annan färg, så blir det nog lättare att göra det om lådorna är fanerade. I synnerhet som det visade sig att snickaren skruvat, förutom limmade ihop lådorna.

Element som skall användas är eminenta SEAS H1208 L22RN4X/P.

Detta baselement medför i mitt tycke i kombination med OA51LE en balanserad basåtergivning, som är kapabel till basorgier när programmaterialet så innehåller.

Basreflexrör är DLS BP-75 med 69mm innerdiameter.

Avstämningsfrekvens 24 – 27hz, någonstans har jag funderat på.

Vad gäller dämpning, så är jag tveksam till om jag skall använda det. Detta får utvärderingar visa. Jag börjar i varje fall odämpat.

Jag har också för avsikt att använda ett udda anslutningsförfarande av lådorna. Nämligen; jag bryter upp ledningen till basen på OA51 efter dess filter, och drar ned ledningar till basmodulerna, där det extra HP-filtret är lagt ovanpå lådornas mittstöd, och LP-filtert på lådornas botten.

Jag kopplar alltså ledningar fram och åter mellan OA51 och OA51basmodul. Detta gör jag med användande av 7st par kopplingsdon per högtalarkombination. Jag använder sedan tidigare LE-filtret i mina OA51, vilket är så pass smutt, att jag har lagt detta i dämppanelerna. Därmed ansluter jag högtalarledningar i dessa på dämppanelernas baksidor. Dessa får i.o.m. detta 4 par kontakter styck. På OA51basmodulerna så sätter jag 3 par kontakter på elementssidan i övre inre hörnet. Detta kopplingsförfarande innebär att man lätt kan koppla om OA51 till normalt utförande med endast 2 stycken korta sladdar som förbinder de uppbrutna ledningarna till basarna i OA51.

Testfilter: i inledningsskedet. O.B.S! Filtret har efter den 25/10 -08 annat utf.

LP-filter för basmoduler; 2a ordningen, bestående av en drossel om 8mH och kondensatorer ihop på 101uf, ett motstånd på 2,2ohm i serie med kondensatorn. Ett notchfilter på 10 Ohm och 0,3mH.

HP-filter för OA51LE; 2a ordningen, bestående av likaledes en drossel på 8mH och 2st kondensatorer tillsammans på 66uf, (33 + 33uf).

Jag kommer antagligen att göra redigeringar i detta inlägg, men gör då notering om detta. Men svarar också på ev. inlägg i kronologisk ordning som vid normalt förfarande.

Jag har nu lyssnat på konceptet med basmodulerna sedan den 12 oktober 2008.

Lite subjektiva lyssningsintryck utan metodik;
En sak som basmodulerna medförde är att OA51 kom högre upp, nu 600mm i st,f, som de tidigare 500mm de hade på stativen. Detta i sig har påverkat ljudbilden, som har vuxit i storlek och har inneburit att instruments klangkropp har fylligare klangbotten. Basen skulle jag kategorisera som rapp och distinkt, och bra balanserad mot övriga frekvenser. Vid riktigt låga frekvenser kan de verkligen dundra på med pondus.
8)

Funderar för tillfället på om något och då vad som behöver göras ytterliggare.

Lite bilder.

OA51LE mod. med obehandlad basmodul.

Bild

Obehandlade basmoduler.

Bild

SEAS element.

Bild

En simulering i Basta.

Bild

Koppling mellan OA51LE mod. och basmodul.

Bild

Nagrefs basmodulritning.

Bild

Filter för basmodul, kan komma att uppdateras. Filtret är ej längre aktuellt efter den 25/10 -08
Bild

Filter för OA51LE mod. kan komma att uppdateras. Filtret är ej längre aktuellt efter den 25/10 -08

Bild

den 23/10 -08 rättade beteckningen på drossel.

8)
Senast redigerad av Densen 2008-11-13 18:28, redigerad totalt 3 gånger.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-23 18:25

Inga glada tillrop, :( eller kritik! :?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-23 18:46

Var det bökigt att få till den passiva delningen?

Typiskt så brukar ju basmodulens impedansminskning ovanför högsta resonansen vara lite problematisk eftersom impedansen är kapacitiv där. Det blir lätt en resonans mellan den och seriespolen då. Jag tycker jag ser lite spår av det i simuleringen vid 70-80 Hz? Du har ju en liten knöl där på några dB.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-23 20:28

Oj, nu fick jag svar på tal. :wink: Tack! :)
Tack för relevant påpekande. Jag såg nog inte problemet förut, men nu efter påpekande ser det närmast groteskt ut, om man är en petimäter, och vem är väl inte det?
Att få till delningsfiltret på denna förhållandevis låga delning var/är verkligen en utmaning. Högre skulle väl gå bättre, men min avsikt var att försöka komma så lågt som möjligt. Det känns lite som att jag har kört fast, men skall försöka åtgärda din ovanstående synpunkt, om möjligt? Tips någon, (för genväg)?

Förstoring nedan.

Bild

Redigerat den 24/10 -08
Lagt till nedanstående för lättare jämförelse.

Bild

Bättre?
Senast redigerad av Densen 2008-10-24 18:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-10-23 22:27

Densen jag helt novis då det gäller filter och kurvor/parametrar hit och dit, men är definitivt väldigt intresserad av en passiv delning så jag följer denna tråd med stort intresse!

Kör hårt :)

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-24 18:35

Bassman, jag kan ju också upplysa dig om att skulle den senaste utgåvan fungera, (se ovanför) och få godkänt, så är denna konfiguration på filtret också billigare. :wink:

Redigerat den 24/10 -08.
Lagt in nedanstående bild, där annan filterkonfiguration är använd än ovanstående beskrivna.

Bild

8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-10-25 11:06

Ser bra ut i teorin. :D

Hur tycker du det låter med balansen i ljudet? Är det mer bas än vad simuleringarna antyder?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-26 09:36

Hej Nagref, kul att höra ifrån dig.

Som svar på hur de låter vill jag då först nämna att placeringen inte alls är optimal, då t.ex. den ena högtalaren står så att basmodulens sida med basreflexröret spelar ut mot tomma rymden. M.a.o. så är det en dörröppning kant i kant med högtalaren mot högtalarväggen, och i basreflexrörets riktning är det likaså där en större öppning. Den andra högtalaren har ca 2m till närmaste sidovägg.

Och då till hur jag upplever ljudet, vilket väl är det viktigaste.

Jag har inte lyssnat på högtalarna med det senaste filterutförandet mer än ett par timmar ännu, och då endast till helt nytt musikmaterial, men det verkar inte skilja sig så radikalt gentemot det tidigare utförandet, utom kanske då att mellanbasen inte är lika utpräglad.
Jag tror att en liknelse med att ljudet nu med basmodulerna är att betrakta lika med ett par större 3 vägs, eller 2,5 vägs fullregisterhögtalare. Ljudbilden lyfter till helt andra nivåer, och öppnas upp med ett fylligare stöd i hela registret. Jag kan definitivt inte tänka mig att gå tillbaks till ett liv utan basmoduler i alla fall.
Om vi flyttar fokus till hur jag upplever själva basåtergivningen och med hänvisning till rumsplaceringen, tycker jag att ljudet är bra balanserat i nivå med övriga register. Det skall då påpekas att andra lyssnare möjligen skulle benämna basen som något slank. Men jag tycker att med musikmaterial med modern HipHop och R&B så växer basljudet i nivå och kan väl återge dessas basgångar med tyngd. Hur artikulationen i basen är har jag i nuläget svårt att ha mer detaljerade åsikter om, då jag har lyssnat alldeles för lite hittills. Jag hoppades att jag på gårdagens skivmässa skulle hitta musik med timpani och kanske cello, vilket det förstnämnda IÖ rekommenderade som bra för att kunna avgöra eventuella problem med återgivningen om man delar i området omkring 100 - 250hz. Men som sagt tyvärr så fanns det inget dylikt där, men jag har nog musik hemma ändå som täcker det området tror jag.

Är det någon som vill lyssna själva och bilda sig en egen uppfattning, och delge mig sina synpunkter, så är ni om ni har möjlighet välkomna att komma hem till mig i Motala.

Den 1/11 -08

Efter ihärdigt lyssnande så måste jag säga att nuvarande konfiguration, (ej ännu redovisad) är mycket bra. 8)
Detaljeringen på basen är mycket bra. Nivån finns heller inget att klaga på, utan är väl i balans med övriga register. Jag ser för närvarande inte något som skulle kunna bli bättre. :roll:
Återstår då att ersätta elektrolyterna med polypropylenkondensatorer, för bästa ljud, och noggrannast tolerans. :wink:

Nästa förbättring blir i andra änden av registret, diskanten, två alternativ finns. 8O

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-02 21:41

I valet och kvalet.
Funderar lite på kondensatorvärdet och i förlängningen kvaliteten på kondensatorn (L + R) för basen.
Lite av ett dilemma.

Lägger in bilder på simulering med 83uf, respektive 220uf i samma bilder. Kurvan med 220uf är alltså den som bryter vid lägre frekvens, (iddes inte att byta färg).

Det känns som ganska så okritiskt? vilket värde jag använder där. Impedansen skiljer sig inte nämnvärt åt i detta spannet.
Så skall man gå på dyrare, men samtidigt inte oöverkomligt mycket dyrare om man för polypropylenkondensatorer väljer det lägre värdet, eller däromkring, eller skall man använda de betydligt mycket billigare elektrolytkondensatorerna för det högre värdet.
Hmm. :?

Tillägg den 7/11 -08
Har nu ett tag använt 220uf elektrolytkondensatorer, och jag kan inte påstå att jag hör något problem med dessa. Men jag skall nu i helgen testa med ett gäng parallellkopplade polypropylenkondensatorer så får vi se om jag hade fel i detta.

Bild

Bild

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-09 12:55

Har justerat filtren på bas och mellanregister en aning enligt följande.

Har höjt avstämningsfrekvensen några Hz.

Har bytt ut parallellkondensatorn i basfiltret till 3st parallelellkopplade för att uppnå en mindre spridningstolerans. Dessutom något lägre värde än tidigare.

Har ökat på kapacitansen något på mellanregistretfiltret. Har funderingar på ytterliggare en justering här, men vill lyssna lite först.

Vad uppnådde jag då med detta?

Något högre basnivå ca 1db, och jämnare kurva.

Nya utförandet ser då teoretiskt ut så här.

Bild

:)

Redigerat den 11/11 -08

Jag upplever nuvarande konfiguration som till det bättre. Karaktären på basen låter något kraftfullare, med aning högre nivå.

Funderar på att i varje fall testa ett notch-filter på mellanregistret, med verkan i området 1400 - 2200hz.

Har ju redan tryckt upp området runt ca 1000hz med en knapp db. Notch-filtret skulle väl trycka upp samma område med totalt ca 1,5db. Men syftet är alltså att skära bort orenheter ungefär i området 1400hz - 2200hz. Detta testar jag med förhoppningen att få ännu tydligare och renare röståtergivning. I mitt fall är detta ingen större operation, då jag har filtret lätt åtkomligt i dämppanelerna. Och kul pyssel är det. :wink:
Enda risken med detta är väl att jag kanske får skäll av Nagref då jag pillar på hans värden. :wink:

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-11-13 11:45

Densen:
Jag har följt den här tråden. Keep on.
Liten fundering på att använda lp filtret till en Audes 6,5"bas och låta resterande gå till en mupphögtalare ovanpå.
Det är än så länge en tanke på att förbättra muppens bas.
Är jag på rätt väg?
Mvh
Kludden

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-13 13:02

Filtret fungerar bara med likadana element.

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-11-13 13:53

Hej Koppen!
Men om man kör 8 ohm spole på 8 mH kondensator på 100 uF, 2.a ordningens filter då borde jag få en delning på 175Hz?
Att notchfiltret följer elementet det förstår jag, men de andra komponenterna borde vara samma.
Rätta mig gärna.
MVH
Kludden

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-13 15:33

Högtalarelement har inte statisk impedans.

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-13 18:26

Kludden!

Redovisat filter är inte av senaste version. Jag lägger upp det framöver.
Om du redovisar elementbeteckningen så kan jag simulera lite hur ändringar skulle kunna se ut. Stämmer elementet nivåmässigt med vad du har tänkt använda det ihop med?
Kul med fler glada amatörer.

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-13 21:39

Så här kan man ju också se på det hela. Basen separat.

Bild

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-11-14 12:58

Hej Densen!
Jag hade tänkt använda Audes 40W65 8 ohm från hifikit samt gruppköpshögtalaren som mellanregister och uppåt.
Basen har en känslighet på 88 dB , så den skulle passa ihop med den andra högtalaren.
Lådan hade jag tänkt göra en OA51 klon för den lilla högtaren samt köra med en basreflexlåda till audesen. Elementet riktat framåt.
Ungefär som din uppställning fast i miniatyr.
Detta är min tanke.
Mvh
Kludden

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-15 09:52

Kludden, jag tittade som hastigast på kombinationen.
En 8Ohm bas, ihop med ett 4Ohm "mellanregister"! 8O
Det går förståss alltid att dämpa ned elementen för någorlunda anpassning, men 6 och 8Ohm skulle ha varit bättre ur den synvinkeln.
Så jag föreslår istället att du skaffar en ren diskant, (som går att dela rel. lågt) till Audesbasarna som en basreflexgolvhögtalare, så kan det bli skapligt, men förståss med lätt avrullad bas dock. Mellanregistret separat, huh, nja tveksamt användbart. Till kökshögtalare kanske, enligt min mening?

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-11-15 21:06

Hej densen!
Jag kör idag med 8 ohms bas och 4 ohms bredbandare-diskant i öppen baffel. Delning vid ca 250Hz 2:a ordningens filter. Jag tycker det funkar.
Jag provar med Audesen + en 4" bredbandare. Det kan inte mer än gå åt pipan :D
MVH
Kludden

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-21 15:56

Har nu testat med lite olika mängd med dämpning i lådorna.
Började helt utan, vilket gav en slank återgivning med något torr karaktär. :)
Har sedan ökat på dämpmaterial i ett par omgångar, med ett högre ljudtryck runt 30hz på flera db. Tycker mig uppleva lite mer detaljerat ljud i basområdet med senaste dämpningsutförandet, med mest dämpmaterial hittills. Det blir ju också lite mer tyngd i ljudet på lite högre ljudnivå, kanske lite väl mycket? :twisted:
Ingen konfiguration låter dåligt på något sätt, utan det är nog mer en fråga om tycke och smak, vad gäller ljudkaraktär. Ska jag inrikta mig på mest netrala ljudet, eller istället vad öronen tycker mest om? Dessa båda karaktärer brukar kanske inte alltid sammanfalla, tyvärr?
Tror dock att jag backar en aning med mängden dämpmaterial? :?

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-24 20:51

Har nu vidtagit 2st åtgärder.
Som nämndes i föregående inlägg har jag nu plockat bort en aning dämpmaterial, och nu upplever jag det som mycket bra.
Åtgärd nr 2 handlar om att jag har ökat nivån i det högsta delen av mellanregistret, brant avskuret, då jag förut tyckte att det lät lite diffust. Låter nu inte helt fel, oavsett att jag kom lite närmre brytfrekvensen för diskanten.Se bild nedan på en simulering.

Bild

Vad tror ni om detta?

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-29 17:52

Har i veckan haft besök av en forummedlem som lyssnade lite snabbt på mina basmoduler. Vi får se om denne lämnar någon kommentar, vilket skulle vara kul. Hör du det!

Jag är ganska så nöjd med filtren nu. De känns - "färdiga". :)
Därför redovisar jag dem nedan.

Bild

Bild

Har nu funderingar på att använda OA51-klonerna ihop med dessa basmoduler, och då fanera dem i samma faner för snyggast resultat.
Skall bli kul om "snickaren" blir klar nu som lovat, så kan jag iordningställa dem under min kommande låååånga julledighet. :D

Skulle någon vilja testa filtret så kan jag nämna att för 88uf (2 x 33uf + 22uf)och 204uf (3 x 68uf) går det bra att använda de billigare elektrolytkondensatorerna där.
För 8mH kan man seriekoppla ett par spolar, tänk på att vinkla dem rätt bara. Det kan bli billigare, och kanske lättare att få tag på. Jag har inte testat med järnkärna, vilket väl skulle vara allra billigast?

Själv har jag haft förmånen att kunna köpa upp ett mindre "lager" med filterkomponenter så min kostnad för filtren har inte varit fruktansvärt dyrt. 8)

Avslutningsvis kan jag nämna att jag skall labba lite till med mängden dämpmaterial. Tycker väl kanske att artikulationen i basen var något bättre med lite mindre dämpmaterial, får se hur det blir med detta. :?

Input tack!

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-05 17:18

Då har man varit och skaffat faner till basmodulerna. :D
Det blev till slut svartfärgat askfaner, då jag efter obeslutsamhet, nu bestämt (för hur länge, här går det fort i vändningarna) mig för att behålla mina original OA51-lådor. Jag tror att kombinationen valnöt och svart kan bli acceptabelt snyggt.

Lyssnade som hastigast på OA51 utan basmodulerna, med mitt modifierade LE-filter, och kan definitivt inte tänka mig OA51 utan basmoduler längre. De bjuder med basmoduler på ett mer komplett ljud, som är svårt beroendeframkallande.

Funderar någon på basmoduler med den i mitt fall använda basstorleken 8", så vill jag påpeka att de flesta nog kan uppfatta basen som slank. Mitt ljudideal är att basen likväl som andra element inte skall vara "för" framträdande jämfört med övriga register. Dock så vill jag påstå att när så musikinnehållet medger, så kan dessa likväl avge en "kraftig" bas. Tänk tanken, ungefär som en balanserad 3-vägshögtalare.

Har skissat på ett nytt filter för diskanten som vid simulering visar upp en jämnare nivå, både för frekvensgång som för impedansen, jämfört med nuvarande LE-utförande, och något högre nivå. Testar detta snart.

Tillägg den 6/1 -09
Har nu lyssnat lite kort på det modifierade diskantfiltret. En skiva som tidigare har låtit "distorderat", obehagligt skärande i vissa avsnitt, kunde nu avnjutas med behag där 2st samstämmiga röster och ett instrument kunde urskiljas!? Likaså andra partier på skivan lät helt annorlunda, i mitt tycke till det bättre, med "riktigare" ljud?
Jag tror inte att det faktum att jag kopplat ur basmoduler, (som skall faneras) eller den nu lägre höjden för OA51'orna skulle medverka till denna förbättring, utan tror att filterändringarna ligger bakom detta. Skall bli intressant när basmodulerna är färdigfanerade att höra på denna kombination.

Tillägg:
Funderar på att samla filterdelarna i en separat låda, men var skulle man då placera en sådan, den lär ju bli ganska så stor.
Bra hade ju varit att ha haft en dylik i samma mått, (B x D) mellan högtalarna. Attans att jag inte tänkte på detta innan. :x

Någon som har något "bra" förslag?

Tillägg den 10/1 -09

Under dagen blir basmodulerna färdigfanerade. :)
Men oj vad jag ångrar att jag inte lejde bort detta arbete. Varför då undrar kanske någon? Jo av den anledning att resultatet blev katastrofartat med småvågig yta p.g.a. att ådringen rests upp. :cry:
Det blev så pass illa att det inte går att jämna till genom nedslipning. :cry: Plus att jag hade för mycket lim på någon yta med limgenomslag som en följd av detta.
Orsaken är sannolikt för dåligt tryck vid limningen, då jag endast hade tillgång till 2st tvingar, viket inte var nog för dessa ytor, samt att dessa inte kunde greppa runt topp och botten. :oops:
Jag skulle istället ha gått tillväga på följande sätt?
Fanerat snedkantade skivor, och limmat ihop dessa. Vilket sannolikt hade medfört att bättre tryck hade kunnat appliceras även på de större ytorna utan att dessa sviktat.
Jag kommer att klarlacka lådorna med halvblank lack med glanstal 50.
Nu kommer lådorna antagligen inte att se iögonfallande dåliga ut i alla fall, då ytan är svart och att ljusförhållandena är att de skall placeras i ett halvskumt rum, hos en helt annat än en helskum individ. :)

Ett bekymmer återstår likafullt. :( Det är hur jag skall göra med det stora delningsfiltret :?:
Jag funderar på att inte ens ha filterdelen för basmoduler i lådorna, utan att samla hela filtret separat utanför båda lådorna, (T/B).
Därmed blir det endast 2st anslutningar, (banankontakter) i basmodulerna, så att de dessutom kan kopplas aktivt om så skulle önskas, (inte aktuellt i mitt fall dock).
Men var gör man av filtret?
Sugen på att testa det nya diskantfiltret.

Tillägg den 13/1 -09

Jaha då var det klart då. 8)

Satte dit fötter av modellen VT feet type 15, de HiFi-klubben säljer, under basmodulerna.

Bytte ut dämpmaterialet mot s.k. stenull, med densiteten 40kg/kvm, mindre än 50% volym.

Onekligen upplever jag det nya diskantfiltret som mer detaljerat. Skall lyssna på detta ett tag med olika musikmaterial som utvärdering.

Har också tagit bort de extra kontakterna jag använde tidigare, så nu ser det lite clean'are ut med endast ett par sladdar per högtalare.
Jag kör numera biampat så det blir två par sladdar per "par".

Lägger nog upp en bild endera dagen på resultatet.

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-14 19:54

En bild på hur det ser ut nu.
Inte den bästa bildkvaliteten kanske.

Bild

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2009-01-15 19:12

Där ser man, ser riktigt bra ut :D bara att måla tassarna med då :wink:
Harden The Fuck Up!

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-15 20:01

Tack! :)
Angående tassarna så köper jag nog svarta VT feet till OA51'orna också, det blir då annan Type-beteckning för lägre vikt. Dessa fötter är ju också lite lägre, så det kan nog bli ett bra alternativ. Och inte så dyra heller. Ett tag funderade jag på att försänka dämpfötterna ned i basmodulerna, dessas toppar är ju 2ggr 16mm så utrymme finns ju.

Jag tar också tacksamt emot förslag på hur jag bäst döljer elementen, och då i första hand bas/mellan och baselementet.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-01-15 21:01

Densen, har du summerat hur mycket basstöden kostat dig i material, ungefär?

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-15 23:07

Kostnaden för dessa är inte så hög Bassman. I mitt tycke är de väl värda varje surt förtjänad krona. Vem mer kan med gott samvete påstå något sådant om sin utkomst? Ljudet med OA51 med basmoduler är i en helt annan kategori än OA51 separat, och då förståss i en högre klass.

En ungefärlig summering, (om man nu törs sig på en sådan);

Lådor i MDF 1000kr.
Fanerkostnad ca 250kr
Lim, lack och penslar 120kr
Fötter ca 300kr
Element ca 1800kr
Filterkomponenter, (i mitt fall köpte jag ett mindre lager billigt) men i butik uppskattningsvis ca 620kr. Eg. borde tilläggskomponenter för Basdelen på OA51 inkluderas dessutom.
Basreflexrör 310kr
Kontakter ca 120kr
Dämpmaterial 0kr
Ledningar 0kr

Då hamnar vi på en summa om ca 4500kr. Vad blev det så pass "mycket" ändå!

Det tillkommer framöver åtminstone elementskydd.

Skulle man göra hela jobbet själv, (MDF-skiva) och kanske hitta begagnade element, så kan beloppet sjunka, säg 1500kr.

Men jämfört med 2st köpe sub/basmoduler, och då dessa har de rätta måtten så är det nog för de flesta ett bra köp/projekt? :wink:
Det är ju ändå också lite av hobbyverksamhet.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2009-01-16 00:15

Jag är ju som du vet inne på att bygga ett par dylika.
Kan man få komma o provlyssna vid tillfälle?

/Arne

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-17 08:46

Ducatiboy det skall väl gå bra. Synd att vädret inte inbjuder till MC-körning. Men då hade det väl endast blivit prat om dessa maskiner förståss. :wink:

PM'a eller kontakta mig via länken nedan på kontaktsidan.

Du var införstådd med att jag har en egen lösning med 8" element, alltså inte OB51 (original).
Annars finns ju också annan trevlig forummedlem i trakterna som säkert också kan erbjuda en lyssning med sina original OB51, när de är färdigställda. En direkt jämförelse skulle kanske också skulle ha varit kul. :)

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati