Lite ansträngande runt 6 khz (Larsen 6)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Lite ansträngande runt 6 khz (Larsen 6)

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 12:05

Nu har jag haft högtalarna hemma nån vecka och är väldigt nöjd med det mesta. Det som jag stör mig på lite är en liten ilsken peak runt 6 khz, detta kan ha att göra med placeringen, som inte är helt emot vägg, Naqref påpekade att jag kunde få mindre stöd runt 200 hz, vill jag minnas, och tipsade om glasskivor som kunde utgöra stöd.

Nu är det inte möjligt för mig med dessa glasskivor, av estetiska skäl, så jag tänkte be er om lite tips. Jag har förstås tänkt på matta på golvet, nu finns bara en tunn trasmatta som inte gör så mycket, men skulle verkligen en lite tjockare matta suga upp nåt i 6 kgz området, jag får för mig att mycket energi ovan 6 khz skulle gå förlorad och det vill jag inte.

Så vad säger ni är det bara att vänja sig eller skaffa en eq?

Så här ser det ut från lyssningspositionen:
Bild
På vänster sida står det en fåtölj och till höger en soffa, det finns knappt nån absorption ovan öronhöjd. Bakom lyssningsplats ligger det är en stor jute matta (som inte gör någonting rent akustiskt) och längst bort en bokhylla som diffuserar bra. Rummet är alltså väldigt långsmalt.

245 takhöjd
355 bredd
855 längd
Dom enda fönster som finns i rummet är dom som syns på bilden.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-04-08 12:15

Hej,

Et tæppe på gulvet imellem/foran højttalerne gør MEGET forskel. Det vil absorbere meget af reflexen fra gulvet....ikke kun på Larsen/Carlsson, men på alle højttalere.

Hvordan er akustikken i rummet med almindelig tale? Prøv også at klappe i hænderne og lyd efter ekko.

Muligvis er dit sofabord (det forrest i billedet) også medvirkende, prøv at fjerne det ikke put en dug eller dyne over det som eksperiment.

En EQ vil jeg sige var sidste udvej.....
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 12:33

Tack Skorpio! Rummet låter en del, men inte så farligt/illa, skulle inte säga att efterklangen är kort, men ganska mjuk, dvs det finns en hel del som duffuserande objekt.

Jag ska pröva att lägga lite mjuka grejer framför högtalarna och nåt på bordet. Risken är bara att man tappar energi i den högre diskanten.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-04-08 12:45

_Fredrik_ skrev:Tack Skorpio! Rummet låter en del, men inte så farligt/illa, skulle inte säga att efterklangen är kort, men ganska mjuk, dvs det finns en hel del som duffuserande objekt.

Jag ska pröva att lägga lite mjuka grejer framför högtalarna och nåt på bordet. Risken är bara att man tappar energi i den högre diskanten.

Prøv at eksperimentere med forskellige størrelser/tykkelser, du kan godt have en problem i et enkelt frekvensområde med hensyn til efterklang...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-08 13:02

Har du mätt peaken eller låter det som 6000?
Kommer peaken huvudsakligen från basen eller diskanten, eller är det ett diffraktionsproblem från lådan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-08 13:49

Det låter som ett fall för Sherlock Naq :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 13:52

paa skrev:Har du mätt peaken eller låter det som 6000?
Kommer peaken huvudsakligen från basen eller diskanten, eller är det ett diffraktionsproblem från lådan?
Bra fråga paa. Jaga har inte mätt, men är ganska bra på att plocka ut i vilket register saker och ting ligger i. Jag tog en låt där jag tycker en ride-cymbal sticker ut för mycket och tog in den i studion och sökte av med ett notchfilter, på så sätt kom jag fram till att cymbalen hade menst info i ovan nämn område.

Om det kommer från basen eller diskanten har jag ingen aning om, men jag utgick no från diskanten.

"diffraktionsproblem från lådan" Kan du förklara vad detta innebär, jag vet väldigt lite om högtalare om man jämför med många här på forumet?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 13:54

petersteindl skrev:Det låter som ett fall för Sherlock Naq :)
Jag hoppas också på att tex Naq ska komma in och styra upp tråden :) Alla tips tas emot med tacksamhet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-08 17:05

I väntan på mäster Naq själv vill jag drista mig att föreslå att du flyttar bort högtalarna från fönstret. Det kan aldrig bli bra där, möjligen med ett par OD11. Ställ dem på långsidan av rummet. L6 är ju relativt spridande och torde ge en god rumsklang. De skall abolut stå mot vägg. Prova i alla fall. (Dessutom undrar jag vad det är för estetiska skäl du har att vägra glasskivor bakom högtalarna? Så mycket rörigare runt fönstret kan det väl knappast bli...)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-08 17:12

6khz låter som en väldigt kort våglängd, ungefär 6cm skulle man kunna tro... vad det nu har med saken att göra vet jag inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 17:20

Gert skrev:I väntan på mäster Naq själv vill jag drista mig att föreslå att du flyttar bort högtalarna från fönstret. Det kan aldrig bli bra där, möjligen med ett par OD11. Ställ dem på långsidan av rummet. L6 är ju relativt spridande och torde ge en god rumsklang. De skall abolut stå mot vägg. Prova i alla fall. (Dessutom undrar jag vad det är för estetiska skäl du har att vägra glasskivor bakom högtalarna? Så mycket rörigare runt fönstret kan det väl knappast bli...)
Jag vet inte om jag vågar ställa dom längs långsidan, tänk om dom låter överlägset så. Mitt "problem" är att dom används till film ockso och projektorn klarar inte att måla upp tillräckligt stot bild på kortsidan, rummet är för smalt. Prövar jag och flytta högtalarna och det låter bättre, så är jag inne i obehaglig byteskarusell :wink:

Glasskivor, jag vet inte, dom må vara genomskinliga, men synas kommer dom att göra. Problemet är inte att det skulle bli rörigt, utan att det skulle se allmänt skumt ut.

Gert: tror du att mitt upplevda 6khz-problem har att göra med avsaknad av stöd från vägg?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-08 17:44

_Fredrik_ skrev:Glasskivor, jag vet inte, dom må vara genomskinliga, men synas kommer dom att göra. Problemet är inte att det skulle bli rörigt, utan att det skulle se allmänt skumt ut.

Du behöver ju inte välja rökfärgat glas. ;)

Skämt åsido så ska jag kolla på mätdata och se om jag kan analysera det hela och kanske komma på en lösning. Om det går.
Men det får bli nästa vecka när jag har tillgång till mina mätdata igen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 17:53

Naqref™ skrev:
_Fredrik_ skrev:Glasskivor, jag vet inte, dom må vara genomskinliga, men synas kommer dom att göra. Problemet är inte att det skulle bli rörigt, utan att det skulle se allmänt skumt ut.

Du behöver ju inte välja rökfärgat glas. ;)

Skämt åsido så ska jag kolla på mätdata och se om jag kan analysera det hela och kanske komma på en lösning. Om det går.
Men det får bli nästa vecka när jag har tillgång till mina mätdata igen.
Uppskattas verkligen! :) Jag jobbar på, på mitt håll.

Om jag ska pröva med skivor, och inte har glas tillgängligt, funkar vanliga träplankor, eller måste det vara en blank/tät yta som reflekterar högre frekvenser? Det kanske är storleken som är av mest vikt, jag vet att du nämnde några mått (500 x 1000 mm)?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-08 18:42

Det är viktigare att det är en hård yta än att den är blank. MDF, spånskiva eller plywood kan funka lika bra om den är tillräckligt tjock.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 18:44

Naqref™ skrev:Det är viktigare att det är en hård yta än att den är blank. MDF, spånskiva eller plywood kan funka lika bra om den är tillräckligt tjock.
Det är följdaktligen för de lägre registren. Ska försöka hitta på nåt ikväll.
Hifi Is Great Everyday

Densen

Inläggav Densen » 2009-04-08 19:39

Det är nog inte alldeles galet att ordna till, läs öka, de lägre registren i styrka om man upplever högtalaren "ljus". Ungefär som att lyssna på mellanregister och diskant utan bas i sämsta fall.
Mycket skulle nog vara vunnet att ställa dem mot en "bakvägg".

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 21:10

Så nu har jag prövat två olika kombos:

1
Lyft av två köksskåpsdörrar (84 cm x 50 cm) av masonit, dessutom ihåliga, ställt dom på högkant bakom högtalarna, med början från fönsterskivan, alltså i höjd med elementen på högtalaren så att luckorna sträcker sig ca 70 cm ovan högtalarna. Jag prövade också luckorna liggande med sämre resultat.

Detta gav iaf en större ljudbild, tydligare fantom-mitt samt en tydligare knuff som jag upplever nånstans mellan 200-400 hz. Detta avhjälper mitt problem (6 khz) en aning och har bara fördelar förutom att det ser knäppt ut, så även i köket. :? Obs! dessa skillander var så pass små att jag kan ha inbillat mig, men jag är ganska säker på att fatom-mitt blev tydligare.

2
Placerade om högtalare så dom står på varsin sida om soffan, som man kan skymta till höger på bilden längst upp, mao lite mer än två meter emellan L6.

Detta lät verkligen dynaudio, rent ut sagt :x Då lyssningsplats hamnade väldigt nära en vägg var de stående vågorna i basen det man hörde, det lät jävligt illa! Visst var det varmt och gosigt, men sånt har man Dynaudio till. Detta påminner mig om att jag aldrig någonsin kommer ha en betongvägg bakom huvudet igen. Usch!

Det låter så hemskt mycket mer öppet med högtalarna spelandes på rummets längd med massa luft bakom lyssningsplats. :)

Att ha högtalarna på längs långväggen i rummet är uteslutet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-08 21:23

Då får du acceptera att ditt rum är riktigt uselt byggt för muskupplevelser i den högre skolan. Du får det aldrig att låta bra så länge du bor kvar där.
Vill du vara audiofil - flytta. Skaffa en hembioanläggning på onoff med pyttesattelliter istället och spara dina L6:or för bättre tider.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-08 21:38

Det var väl lite väl hårt skrivet va? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-08 21:48

jag tror inte det skulle se så dumt ut med stora glasskivor klistrade mot högtalarens baksida, dekorerade med nån grönabladfolie för pricken över i
Bikinitider

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 21:48

Gert skrev:Då får du acceptera att ditt rum är riktigt uselt byggt för muskupplevelser i den högre skolan. Du får det aldrig att låta bra så länge du bor kvar där.
Vill du vara audiofil - flytta. Skaffa en hembioanläggning på onoff med pyttesattelliter istället och spara dina L6:or för bättre tider.
:D Tack för ett bra tips! Att flytta med mina små högtalare blir inte aktuellt, eftersom jag har ett liv vid sidan av audiofilin. Hoppas jag inte gör dig avundsjuk nu, det är inte min mening.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-08 22:18

Tjacka in en eq? :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 23:17

KarlXII skrev:Tjacka in en eq? :)
Kanske, får se. Du vet ju hur det är, man (iaf jag) blir helt fixerad vid vissa detaljer när jag har nya grejer hemma. Lite taskig egenskap faktiskt, att man bara inte njuta istället och lyssna på musik istället för hi-hats.

Jag får väl koppla in dom gamla högtalarna ett tag :wink:

Nu låter iaf Nick Drake bra!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-04-08 23:38

Hårda bud i Mellerud, som någon sa ! :(

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-08 23:42

_Fredrik_ skrev:
KarlXII skrev:Tjacka in en eq? :)
Kanske, får se. Du vet ju hur det är, man (iaf jag) blir helt fixerad vid vissa detaljer när jag har nya grejer hemma. Lite taskig egenskap faktiskt, att man bara inte njuta istället och lyssna på musik istället för hi-hats.

Annars är det väl ingen hobby? Då blir det ju bara någon jävla humanistverksamhet. :evil:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 23:48

KarlXII skrev:Då blir det ju bara någon jävla humanistverksamhet. :evil:
Jag kunde inte sagt det bättre själv.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-08 23:52

Men det är ett ganska intressant problem i sig. :)

Man kan ju ha problem med en specifik basfrekvens, man stämmer av en basmumsare och vips - case closed, i bästa fall.

Här har vi ju ett ganska väl definierat diskantproblem. Det måste väl gå att ordna en diskantmumsare, en kräsen rackare som bara käkar diskant i ett viss intervall? Material? Densitet? Vad? Hur?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-09 00:06

KarlXII skrev:Men det är ett ganska intressant problem i sig. :)

Man kan ju ha problem med en specifik basfrekvens, man stämmer av en basmumsare och vips - case closed, i bästa fall.

Här har vi ju ett ganska väl definierat diskantproblem. Det måste väl gå att ordna en diskantmumsare, en kräsen rackare som bara käkar diskant i ett viss intervall? Material? Densitet? Vad? Hur?
Jag får för mig att om det hade rört sig om "vanliga" högtalare så hade jag gissat på tidiga reflexer från golv eller sidovägg, jag har prövat med massa kuddar (jag menar många) på golvet, bordet och sidoväggar, inget att dessa verkar ha nån effekt.

Jag tror dels att jag är lite dynaudioskadad samt att högtalrna helt enkelt kräver lite stöd av vägg eller skiva för att komma till sin rätt, dvs avsaknad av högbas gör att nedre dikantregistret (eller vad man ska kalla det) blir lite väl framhävt.

Som nån var inne på, så får EQ vara den sista utvägen
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-09 09:52

Eller tjacka ett par lurar....

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-09 09:53

Eller tjacka ett par lurar....

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati