Dome vs koner i 70-talarna

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
going

Dome vs koner i 70-talarna

Inläggav going » 2009-04-11 12:57

Jag skulle vilja höra många åsikter om diskanterna i högtalare av Carlsson-typ.

Vilka är fördelarna med många kondiskanter?

Vilka är fördelarna med en enda domediskant?

Gjorde Stig Carlsson bara det bästa möjliga av det som fanns att tillgå på 70-talet?

Hur skulle en domediskant kunna placeras på en OA14? (På en överbyggnad som Grafpros takgök lät riktigt bra hemma hos mig.)

Detta är en fristående fortsättning på Grafpros "OD11 med gök på taket". Jag anser att frågan är tillräckligt stor och viktig för att få en egen tråd.

Titta gärna på Grafpros tråd om takgöken.
Korta vattenpass gör husbyggandet enklare

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-04-11 17:27

Det rent tekniska lämnar jag till Naqref m fl att gå igenom...

Själv har jag alltid föredragit 50 serien framför 70-talsserien, och har därför länge haft en idé om att ta ett par OA14 och ställa dem med bredsidan mot vägg och montera en ensam domediskant nära bakvägg.
(något liknande Grafpros gök).

Mvh

Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2009-04-12 08:37

Under följande tråd har du väl all information du kan tänkas behöva, ypperligt beskrivet av IÖ himself.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27577&postdays=0&postorder=asc&start=240

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2009-04-12 10:59

Framför mitt tack till Densen.

Har nu följt ditt förslag, läst, men inte förstått. För en helt vanlig musiklyssnare är dessa tekniska resonemang ibland förvirrande.

Fast jag är optimist. Med vår gemensamma ansträngning kan vi rätt snart ha tillgängliga praktiska lösningar för våra 70-talare, provlyssnade och bedömda i den miljö de hör hemma, nämligen våra egna bostäder. Det är det som denna tråd är till för.

Jag inbillar mig faktiskt att en ljusnande framtid är vår om bara någon månad.

(Då kan vi sjunga med ungdomarna och bära blommor i band runt nacken)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Dome vs koner i 70-talarna

Inläggav petersteindl » 2009-04-12 14:47

going skrev:Jag skulle vilja höra många åsikter om diskanterna i högtalare av Carlsson-typ.

Hej going

Jag skall försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Vi tar en fråga i sänder.

going skrev:Vilka är fördelarna med många kondiskanter?

Använder man flera kondiskanter av samma typ samt med samma impedans så finns möjligheten att fördela signalen likformigt på flera diskanter.
Använder man 4 diskanter så kan man dessutom koppla dessa 4 så att man får samma impedans som då man använder 1 diskant.
Har man fyra diskanter i stället för en, så blir effekten 1/4 i varje diskant. Varje diskant får således mindre signal då man använder fler och det blir mindre effekt på varje diskant. Detta ger normalt sett lägre distorsion då man håller ljudnivån i rummet konstant.
Högtalarna kommer dessutom att tåla mer effekt i diskanten d v s man kan spela starkare på högtalarna.

Använder man 2 diskanter där man väljer att ha dubbla impedansen på varje så kan man parallellkoppla dessa två diskanter och få samma impedans som med en diskant. D v s 2 st. 16 ohms diskanter som är parallellkopplade ger en total impedans som en 8 ohms diskant. Då blir det halva effekten i varje diskant med samma spänning över diskanten.

En naturlig följdfråga blir, då man använder 4 diskanter; på vilket sätt skall man placera och rikta dessa 4 diskanter, eller om man så vill, de tre extra diskanterna? Detta, d v s hur Stig Carlsson resonerade angående valet av antal diskanter och dess placeringar och riktningar hade jag så småningom tänkt beskriva i Peter Steindl?-tråden.

going skrev:Vilka är fördelarna med en enda domediskant?

Domediskanter tål normalt sett högre effekt än kondiskanter. Det finns enstaka undantag.

going skrev:Gjorde Stig Carlsson bara det bästa möjliga av det som fanns att tillgå på 70-talet?

Stig Carlsson använde de bästa högtalarelementen som han kunde få fram eller som stod till buds vid varje tillfälle i hans konstruktionsarbete. Stig hade bestämda akustiska mål uppsatta med sina konstruktioner. Utifrån dessa mål valde sedan Stig högtalarelementen.

going skrev:Hur skulle en domediskant kunna placeras på en OA14? (På en överbyggnad som Grafpros takgök lät riktigt bra hemma hos mig.)

Snegla på OA-50. D v s bakom och ovanför bas/mellanreg. Pekandes med samma horisontella vinkel som bas/mellanreg samt med en given vertikal uppvinkling pekandes mot taket. Om det skall vara samma vertikala vinkel som bas/mellanreg. eller inte låter jag vara osagt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-19 21:11

Inspirerad av den här tråden och Ulews byggtråd, där jag såg en fin liten diskant så beställde jag just 8 domediskanter av typen Dayton ND20FB-4 Rear-Mount 3/4" Neodymium Dome Tweeter.
Just for shit and kicks liksom ba. De ska in i mina OA14.

Bild

Den har ett lämpligt fäste för att sätta en bygel och är tillräckligt liten.
Hur det låter får vi se. :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-19 21:45

KarlXII skrev:Inspirerad av den här tråden och Ulews byggtråd, där jag såg en fin liten diskant så beställde jag just 8 domediskanter av typen Dayton ND20FB-4 Rear-Mount 3/4" Neodymium Dome Tweeter.

Bild

Det går väl alltid att prova. Usable frequency range specas från 3,5 kHz. Impedansen är på 4 ohm.

Carlssonhögtalarna delas kring 1,8 kHz. Det är 8 ohmare i OA-14.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-19 22:20

Någon måste ju ta leaden i såna här ärenden; jag är som upptäcktsresanden som letar efter Nilens källa och slutar som någons middag i en gryta kokande vatten. :D

B65oa II är specad 30-5000 Hz. Det borde gå att lösa på något vis.
Eller inte. 8O :x :P

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-19 22:27

KarlXII skrev:Någon måste ju ta leaden i såna här ärenden; jag är som upptäcktsresanden som letar efter Nilens källa och slutar som någons middag i en gryta kokande vatten. :D

Jag håller med dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-04-19 23:31

petersteindl skrev:
KarlXII skrev:Någon måste ju ta leaden i såna här ärenden; jag är som upptäcktsresanden som letar efter Nilens källa och slutar som någons middag i en gryta kokande vatten. :D

Jag håller med dig.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2009-04-20 23:08

Envist som en svulten gris återvänder jag till min fråga:

Vilka speciella fördelar har många diskanter riktade åt olika håll?

Vilka speciella fördelar har en ensam diskant?

SC övergav själv flerdiskantlösningen.

IÖ talade sig mycket varm för flerdiskantlösningen i den långa tråden om T22.

Och här sitter jag och är överväldigad av Grafpros takgök.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Re: Dome vs koner i 70-talarna

Inläggav Daniel_A » 2009-04-21 09:22

Du lär få svar från Peter så småningom:

petersteindl skrev:En naturlig följdfråga blir, då man använder 4 diskanter; på vilket sätt skall man placera och rikta dessa 4 diskanter, eller om man så vill, de tre extra diskanterna? Detta, d v s hur Stig Carlsson resonerade angående valet av antal diskanter och dess placeringar och riktningar hade jag så småningom tänkt beskriva i Peter Steindl?-tråden.

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2009-04-21 11:16

Luftiga teorier och löften om historiska förklaringar är föga hjälp för den som ska fatta praktiska beslut i den obevekliga verkligheten.

Så jag slutar mitt sökande och inriktar mig på IÖ:s skapelse.

Fast nog hade jag gärna velat tro att Illuminati bestod av en massa friska nytänkare. Men så var det inte, det var bara Grafpro som med sin takgök kläckte en gökunge. Tack för den, så länge den levde.

Jag vill också tacka alla stöddiga storsvenskar som inte ansåg att vi behövde euro-samarbetet. Inte ska väl vi beblanda oss med konstiga kontinentaleuropéer som sköter pengar så illa. Om ni inte hade funnits så skulle vi ha det som danskarna och T22 skulle kosta motsvarande 250 (icke omräknat till dagens svenska skvalpvaluta).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-21 12:36

going skrev:Envist som en svulten gris återvänder jag till min fråga:

Vilka speciella fördelar har många diskanter riktade åt olika håll?

Vilka speciella fördelar har en ensam diskant?

SC övergav själv flerdiskantlösningen.

IÖ talade sig mycket varm för flerdiskantlösningen i den långa tråden om T22.

Och här sitter jag och är överväldigad av Grafpros takgök.

Going, jag är lite förvånad. Jag har faktiskt bemödat mig att svara på dina första frågor så gott jag kunnat.

Dina nya frågor är faktiskt inte samma frågor som tidigare. Nu inför du helt plötsligt; många diskanter åt olika håll, vilket du inte frågade om förut.
petersteindl skrev:
going skrev:Jag skulle vilja höra många åsikter om diskanterna i högtalare av Carlsson-typ.

Hej going

Jag skall försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Vi tar en fråga i sänder.

going skrev:Vilka är fördelarna med många kondiskanter?

Använder man flera kondiskanter av samma typ samt med samma impedans så finns möjligheten att fördela signalen likformigt på flera diskanter.
Använder man 4 diskanter så kan man dessutom koppla dessa 4 så att man får samma impedans som då man använder 1 diskant.
Har man fyra diskanter i stället för en, så blir effekten 1/4 i varje diskant. Varje diskant får således mindre signal då man använder fler och det blir mindre effekt på varje diskant. Detta ger normalt sett lägre distorsion då man håller ljudnivån i rummet konstant.
Högtalarna kommer dessutom att tåla mer effekt i diskanten d v s man kan spela starkare på högtalarna.

Använder man 2 diskanter där man väljer att ha dubbla impedansen på varje så kan man parallellkoppla dessa två diskanter och få samma impedans som med en diskant. D v s 2 st. 16 ohms diskanter som är parallellkopplade ger en total impedans som en 8 ohms diskant. Då blir det halva effekten i varje diskant med samma spänning över diskanten.

En naturlig följdfråga blir, då man använder 4 diskanter; på vilket sätt skall man placera och rikta dessa 4 diskanter, eller om man så vill, de tre extra diskanterna? Detta, d v s hur Stig Carlsson resonerade angående valet av antal diskanter och dess placeringar och riktningar hade jag så småningom tänkt beskriva i Peter Steindl?-tråden.

going skrev:Vilka är fördelarna med en enda domediskant?

Domediskanter tål normalt sett högre effekt än kondiskanter. Det finns enstaka undantag.

going skrev:Gjorde Stig Carlsson bara det bästa möjliga av det som fanns att tillgå på 70-talet?

Stig Carlsson använde de bästa högtalarelementen som han kunde få fram eller som stod till buds vid varje tillfälle i hans konstruktionsarbete. Stig hade bestämda akustiska mål uppsatta med sina konstruktioner. Utifrån dessa mål valde sedan Stig högtalarelementen.

going skrev:Hur skulle en domediskant kunna placeras på en OA14? (På en överbyggnad som Grafpros takgök lät riktigt bra hemma hos mig.)

Snegla på OA-50. D v s bakom och ovanför bas/mellanreg. Pekandes med samma horisontella vinkel som bas/mellanreg samt med en given vertikal uppvinkling pekandes mot taket. Om det skall vara samma vertikala vinkel som bas/mellanreg. eller inte låter jag vara osagt.

MvH
Peter

Du skriver "SC övergav själv flerdiskantlösningen."

Stig Carlsson övergav aldrig flerdiskantlösningen. I hans flaggskepp, nämligen 3-vägarn så skulle extra diskantelement för det reflekterade ljudet finnas med :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-21 12:39

going skrev: Luftiga teorier och löften om historiska förklaringar är föga hjälp för den som ska fatta praktiska beslut i den obevekliga verkligheten.

Så jag slutar mitt sökande och inriktar mig på IÖ:s skapelse.

Fast nog hade jag gärna velat tro att Illuminati bestod av en massa friska nytänkare. Men så var det inte, det var bara Grafpro som med sin takgök kläckte en gökunge. Tack för den, så länge den levde.

Jag vill också tacka alla stöddiga storsvenskar som inte ansåg att vi behövde euro-samarbetet. Inte ska väl vi beblanda oss med konstiga kontinentaleuropéer som sköter pengar så illa. Om ni inte hade funnits så skulle vi ha det som danskarna och T22 skulle kosta motsvarande 250 (icke omräknat till dagens svenska skvalpvaluta).

Hej Going

Jag förstår inte vad du menar med luftiga teorier? :( Kan du förklara. Jag har nämnt lite om de olika diskanternas placering i popboxtråden http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29813

För övrigt har inte Danmark heller Euro, men de valde att knyta Dkr till EUR.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2009-04-22 13:37

Käre Peter,
du framträder nästan alltid i dina inlägg som en vänlig man. Jag vill därför inte spåra ur med tillrättavisningar (inte i min tråd eller någon annan). Men om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag använder ordet eurosamarbete, inte medlemskap.

Jag kan också erkänna att frågorna i min tråd efterhand har tvingat mig att inte ursäkta mig med humanistens vanliga lättja utan läst olika trådar och och därigenom skaffat mig en grund men något växande insyn i audioteknik.

Dessvärre har min önskedröm om ett par 116 i din och Naqs utförande falnat något inför den 216 som ska skapas i Skåne.

Fast det blir nog ingen sådan heller. Den ekonomiska verkligheten tvingar mig troligen att nöja mig med nya diskanter i min OA14.

Frågan är hur många?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-04-22 13:47

going skrev:
Frågan är hur många?

För mig är det självklart, fyra på varje låda. Annars är det väl ingen OA14 :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-04-22 14:35

EN oa-11 :P
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2009-04-23 10:25

Jaha!
Då var vi tillbaka till ursprungsfrågan.

Bassman är renlärig och prioriterar troheten mot SC och beteckningens namn.

Meanmachine väljer göklösningen. (Förmodar att han menar T11oa)

Jag har hört hur urmärkt denna gök låter med OD11. Det blr dessutom billigt och enkelt. Filter finns, väl beprövade. Problemet är placeringen.

Nu välkomnar jag avvikare som prövar t ex två T22 (eller kanske tre, eller kanske bara en).

Själv vill jag liksom Bassman vara renlärig men har en skral kasssa. I övrigt har jag uppfattat det så att moddningar är tillåtna om det går att återställa högtalaren till originalskick.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-23 11:02

Bara en kommentar till den missvisande rubriken. Det finns kondiskanter som beter sig snarlikt som domar och vice versa.

SC hade lika gärna kunnat göra 70-talsserien med domar om de hade konstruerats idag. Och 80-talarna går alldeles utmärkt att använda kondiskanter till (fast de tål e g för lite effekt).

Bra exempel är Vifas DX25 och Peerless CT62 som hade mycket snarlikt spridninbgsmönster mellan 4 och 20kHz. Den förra är en dom som skulle gå alldeles utmärkt att klangmässigt få till i ex OA52 och om den hade haft en mindre frontplatta så skulle den gå att använda i 70-talarna. Och eftersom de två diskanterna är så lika så går naturligtvis det omvända alldeles utmärkt. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2009-04-23 11:51

Naq, dur är teknikens stabila fundament här på Carlsson Illuminati. När du skriver om det tekniska så insuper jag det till yttersta gränsen av min bistande tekniska utbildning.

Men, som domarna sade i Lets Dance, utanför det tekniskt påtagliga blir du liksom Peter Steindl yvig och svårtolkad. Det känns som om man läste någon guru (sådana som hämtar sin förkunnelse från någonstans hinsides och därefter gömmer den i grumlig framställning).

Jag behöver inte bli mer förvirrad. Jag behöver påtagliga råd byggda på erfarenhet. Så snart du får tid över så sluta med att bara fingra på T22:an och prova den i olika konstellationer (OA14 med OA12-bestyckning?)

Dessutom hoppas jag att någon fortsätter att prova göken på 70-talarna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-23 11:59

Du behöver bara läsa mina två första stycken för att få fram vad jag menar. ;)

Koner eller domar är egalt oavsett vilken Sonab-Carlssonmodell det rör sig om. Det som är viktigast är hur dessa placeras men det är en extremt komplex fråga för att hanteras lättvindligt. Förhoppningsvis skriver Perter lite lagom lättbegripligt i sin tråd. Jag har dessutom en förhoppning att kunna färdigställa den artikel jag har påbörjat där samma ämne hanteras.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-04-23 15:12

going skrev:Jaha!
Då var vi tillbaka till ursprungsfrågan.

Bassman är renlärig och prioriterar troheten mot SC och beteckningens namn.

Meanmachine väljer göklösningen. (Förmodar att han menar T11oa)

Jag har hört hur urmärkt denna gök låter med OD11. Det blr dessutom billigt och enkelt. Filter finns, väl beprövade. Problemet är placeringen.

Nu välkomnar jag avvikare som prövar t ex två T22 (eller kanske tre, eller kanske bara en).

Själv vill jag liksom Bassman vara renlärig men har en skral kasssa. I övrigt har jag uppfattat det så att moddningar är tillåtna om det går att återställa högtalaren till originalskick.

Det bör gå att göra om 14 till OA12 med dennes filter och två diskanter utan att göra ingrepp på baffeln. Dessutom behövs då inte Y-konfig som togs fram att motverka kammfiltereffekten som uppstår vid diskanternas originalplacering.

Tror faktiskt att det skulle vara en godtagbar lösning även för en som är renlärig som jag :) Dessutom halva kostnaden..

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-04-23 15:37

Blir det verkligen "rätt" om man tar OA-12:ans filter och diskanter och stoppar ner i ett par lådor från en OA-14?

Har inte lådans volym något med övergången att göra?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-23 15:39

P5 skrev:Blir det verkligen "rätt" om man tar OA-12:ans filter och diskanter och stoppar ner i ett par lådor från en OA-14?

Har inte lådans volym något med övergången att göra?

Nepp inte nämnvärt. Däremot kan baffelstorleken påverka. Men icke destu mindre så används samma filter för OD-11, OA-12 och OA-14. Så skillnaderna har nog bedömts av Stig vara minimala.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-04-23 15:46

Naqref™ skrev:Nepp inte nämnvärt. Däremot kan baffelstorleken påverka. Men icke destu mindre så används samma filter för OD-11, OA-12 och OA-14. Så skillnaderna har nog bedömts av Stig vara minimala.

Intressant.

Vad är då egentligen syftet med att använda så många diskanter (har säkert avhandlats 1000 ggr tidigare)? Är det för att öka effekttåligheten?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-23 15:51

P5 skrev:Vad är då egentligen syftet med att använda så många diskanter (har säkert avhandlats 1000 ggr tidigare)? Är det för att öka effekttåligheten?

Det primära syftet är att mildra de hörbara kamfiltereffekterna som diskanterna får i o m deras reflexer i framväggen. Har man en diskant så kan man få en tydlig kamfiltereffekt. Har man en extra diskant på ett annat avstånd från väggen så blir tonkurvan taggigare men hörseln uppfattar den snarare som jämnare. Ju fler diskanter destu jämnare hörbar tonkurva (till en viss gräns).

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-04-23 17:18

Reflexerna mot väggen bakom högtalarna ger väl egentligen inget annat än interferensproblem mot direktljudet ("kamfiltereffekt"), somliga frekvenser förstärks, andra släcks nästan ut. Vid så korta avstånd blir tidsskillnaden inte möjlig att uppfatta och ger ingen rumskänsla, bara taggig frekvensgång så som naqref säger.

Det märkliga är väl att förhoppningen bakom bakåtriktade diskanter inte håller - Stigs avhandling höll inte vetenskaplig standard och rann ut i sanden och han valde att istället göra tvärt om, dämpa de tidiga reflexerna och satsa på bättre element och ljudspridning mot sidoväggar och tak som ska vara längre bort, ge reflexer med en uppfattbar fördröjning och därmed ge rumsakustik.

Trots den ovetenskapliga grunden tycker vi ändå att exempelvis OA12-or låter bra, fast de strålar lika mycket bakåt som framåt, sämst av alla! Vad ska man kalla det? Humlans flykt? Konstnärens frihet? Det är nog ganska obegripligt att vi tycker att en OA12 absolut ska ha en bakåtriktad diskant, och att en OA50 ska ha en filtkringa runt diskanten så att den inte strålar bakåt. Båda påståendena kan inte samtidigt vara rätt. Och hur kan det vara så noga att flera 80-90-00-talare har diskanten högt och fritt placerad när OA51 har den i en stor plan yta?

Min gök (som going lånade och blev förtjust i, numera såld) placerade vi i hörn så att basen förstärktes, men därmed hade den nära avstånd till två reflekterande väggar och antagligen hemskt taggig frekvenskurva - lät förvånansvärt bra i det rummet och gav en bra ljudbild med instrument i mitten, vilket den ju inte borde. Vad säger man? Experimentera fritt!

Personligen tänkte jag nu leka med en OA14 med en enda direktriktad T22 samt två T22 placerade bakom den och riktiade åt sidorna inbördes kopplade i motfas samt en dämpskiva bakom dem (enligt idéer frå IO i annan tråd). Den konstruktionen har teoretisk grund. Ska bli kul.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-05-08 15:13

KarlXII skrev:Inspirerad av den här tråden och Ulews byggtråd, där jag såg en fin liten diskant så beställde jag just 8 domediskanter av typen Dayton ND20FB-4 Rear-Mount 3/4" Neodymium Dome Tweeter.

Bild

Bah, de är restade. Preliminärt skeppningsdatum är 25/5. Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-26 08:13

Igår kom det ett litet, litet paket med små, små diskanter.
Det tog ju sin rundliga tid måste jag säga.
Faktum är att jag skickat flera mail där jag krävt pengarna tillbaka, men bmm-electronics har valt att skita i dem. Radiotystnad. Det blir ingen mer beställning därifrån, det är ett som är säkert.

Nåja, nu är de här iallafall.

Bild

Känns inte lika kul att starta upp det här äventyret nu mitt i sommaren, speciellt när man nu hört hur pass bra T22 låter. Jag får se när jag orkar börja.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati