Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
going skrev:Jag skulle vilja höra många åsikter om diskanterna i högtalare av Carlsson-typ.
going skrev:Vilka är fördelarna med många kondiskanter?
going skrev:Vilka är fördelarna med en enda domediskant?
going skrev:Gjorde Stig Carlsson bara det bästa möjliga av det som fanns att tillgå på 70-talet?
going skrev:Hur skulle en domediskant kunna placeras på en OA14? (På en överbyggnad som Grafpros takgök lät riktigt bra hemma hos mig.)
KarlXII skrev:Inspirerad av den här tråden och Ulews byggtråd, där jag såg en fin liten diskant så beställde jag just 8 domediskanter av typen Dayton ND20FB-4 Rear-Mount 3/4" Neodymium Dome Tweeter.
Just for shit and kicks liksom ba. De ska in i mina OA14.
Den har ett lämpligt fäste för att sätta en bygel och är tillräckligt liten.
Hur det låter får vi se.
KarlXII skrev:Någon måste ju ta leaden i såna här ärenden; jag är som upptäcktsresanden som letar efter Nilens källa och slutar som någons middag i en gryta kokande vatten.
B65oa II är specad 30-5000 Hz. Det borde gå att lösa på något vis.
Eller inte.![]()
![]()
petersteindl skrev:KarlXII skrev:Någon måste ju ta leaden i såna här ärenden; jag är som upptäcktsresanden som letar efter Nilens källa och slutar som någons middag i en gryta kokande vatten.
B65oa II är specad 30-5000 Hz. Det borde gå att lösa på något vis.
Eller inte.![]()
![]()
Jag håller med dig.
petersteindl skrev:En naturlig följdfråga blir, då man använder 4 diskanter; på vilket sätt skall man placera och rikta dessa 4 diskanter, eller om man så vill, de tre extra diskanterna? Detta, d v s hur Stig Carlsson resonerade angående valet av antal diskanter och dess placeringar och riktningar hade jag så småningom tänkt beskriva i Peter Steindl?-tråden.
going skrev:Envist som en svulten gris återvänder jag till min fråga:
Vilka speciella fördelar har många diskanter riktade åt olika håll?
Vilka speciella fördelar har en ensam diskant?
SC övergav själv flerdiskantlösningen.
IÖ talade sig mycket varm för flerdiskantlösningen i den långa tråden om T22.
Och här sitter jag och är överväldigad av Grafpros takgök.
petersteindl skrev:going skrev:Jag skulle vilja höra många åsikter om diskanterna i högtalare av Carlsson-typ.
Hej going
Jag skall försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Vi tar en fråga i sänder.going skrev:Vilka är fördelarna med många kondiskanter?
Använder man flera kondiskanter av samma typ samt med samma impedans så finns möjligheten att fördela signalen likformigt på flera diskanter.
Använder man 4 diskanter så kan man dessutom koppla dessa 4 så att man får samma impedans som då man använder 1 diskant.
Har man fyra diskanter i stället för en, så blir effekten 1/4 i varje diskant. Varje diskant får således mindre signal då man använder fler och det blir mindre effekt på varje diskant. Detta ger normalt sett lägre distorsion då man håller ljudnivån i rummet konstant.
Högtalarna kommer dessutom att tåla mer effekt i diskanten d v s man kan spela starkare på högtalarna.
Använder man 2 diskanter där man väljer att ha dubbla impedansen på varje så kan man parallellkoppla dessa två diskanter och få samma impedans som med en diskant. D v s 2 st. 16 ohms diskanter som är parallellkopplade ger en total impedans som en 8 ohms diskant. Då blir det halva effekten i varje diskant med samma spänning över diskanten.
En naturlig följdfråga blir, då man använder 4 diskanter; på vilket sätt skall man placera och rikta dessa 4 diskanter, eller om man så vill, de tre extra diskanterna? Detta, d v s hur Stig Carlsson resonerade angående valet av antal diskanter och dess placeringar och riktningar hade jag så småningom tänkt beskriva i Peter Steindl?-tråden.going skrev:Vilka är fördelarna med en enda domediskant?
Domediskanter tål normalt sett högre effekt än kondiskanter. Det finns enstaka undantag.going skrev:Gjorde Stig Carlsson bara det bästa möjliga av det som fanns att tillgå på 70-talet?
Stig Carlsson använde de bästa högtalarelementen som han kunde få fram eller som stod till buds vid varje tillfälle i hans konstruktionsarbete. Stig hade bestämda akustiska mål uppsatta med sina konstruktioner. Utifrån dessa mål valde sedan Stig högtalarelementen.going skrev:Hur skulle en domediskant kunna placeras på en OA14? (På en överbyggnad som Grafpros takgök lät riktigt bra hemma hos mig.)
Snegla på OA-50. D v s bakom och ovanför bas/mellanreg. Pekandes med samma horisontella vinkel som bas/mellanreg samt med en given vertikal uppvinkling pekandes mot taket. Om det skall vara samma vertikala vinkel som bas/mellanreg. eller inte låter jag vara osagt.
MvH
Peter
going skrev: Luftiga teorier och löften om historiska förklaringar är föga hjälp för den som ska fatta praktiska beslut i den obevekliga verkligheten.
Så jag slutar mitt sökande och inriktar mig på IÖ:s skapelse.
Fast nog hade jag gärna velat tro att Illuminati bestod av en massa friska nytänkare. Men så var det inte, det var bara Grafpro som med sin takgök kläckte en gökunge. Tack för den, så länge den levde.
Jag vill också tacka alla stöddiga storsvenskar som inte ansåg att vi behövde euro-samarbetet. Inte ska väl vi beblanda oss med konstiga kontinentaleuropéer som sköter pengar så illa. Om ni inte hade funnits så skulle vi ha det som danskarna och T22 skulle kosta motsvarande 250 (icke omräknat till dagens svenska skvalpvaluta).
going skrev:Jaha!
Då var vi tillbaka till ursprungsfrågan.
Bassman är renlärig och prioriterar troheten mot SC och beteckningens namn.
Meanmachine väljer göklösningen. (Förmodar att han menar T11oa)
Jag har hört hur urmärkt denna gök låter med OD11. Det blr dessutom billigt och enkelt. Filter finns, väl beprövade. Problemet är placeringen.
Nu välkomnar jag avvikare som prövar t ex två T22 (eller kanske tre, eller kanske bara en).
Själv vill jag liksom Bassman vara renlärig men har en skral kasssa. I övrigt har jag uppfattat det så att moddningar är tillåtna om det går att återställa högtalaren till originalskick.
P5 skrev:Blir det verkligen "rätt" om man tar OA-12:ans filter och diskanter och stoppar ner i ett par lådor från en OA-14?
Har inte lådans volym något med övergången att göra?
Naqref™ skrev:Nepp inte nämnvärt. Däremot kan baffelstorleken påverka. Men icke destu mindre så används samma filter för OD-11, OA-12 och OA-14. Så skillnaderna har nog bedömts av Stig vara minimala.
P5 skrev:Vad är då egentligen syftet med att använda så många diskanter (har säkert avhandlats 1000 ggr tidigare)? Är det för att öka effekttåligheten?
KarlXII skrev:Inspirerad av den här tråden och Ulews byggtråd, där jag såg en fin liten diskant så beställde jag just 8 domediskanter av typen Dayton ND20FB-4 Rear-Mount 3/4" Neodymium Dome Tweeter.
Hur det låter får vi se.
Hur det låter får vi se.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster