Jag brände över till DS ikväll för att spana in hans installation av T22 i OA14.
VARNING! Byta diskanter på högtalare kan medföra kroppslig skada och sannolikt eventuell död.

Detta bör inte utföras av lekmän och amatörer! Stay the hell away! Kolla bara hur DS tumme

ser ut nu!
Montaget i sig var snyggt och prydligt och de små Obi är verkligen trevliga. De passar som en smäck på baffeln!
Vi provlyssnade OA14 i en mängd positioner, här är en mätning på den som subjektivt lät bäst. Micken på ca tre meter i sweetspot:
Personligen tycker jag att det lät väldigt rent och luftigt och diskanterna rockar faktiskt. Mycket trevlig återgivning i dem!
Däremot låter inte högtalarna bra nu. Ljudet är väldigt kallt och ljust, det saknar helt värme och mansröster låter avgjort anorektiskt.
Jag skulle vilja sänka hela diskantkretsen ca 3 dB för att försöka få bättre balans i högtalaren. Att sätta på gallerhuven hjälpte icke.
Någon som orkar räkna på vad som kan göras på filtret för att nå en sådan förändring?
I övrigt måste jag få lovprisa OA-högtalarens sätt att framföra ljudet. Stereobilden är klockren och röster är mycket lätta att placera.
DS Har en rätt trevlig anläggning nu och även om högtalarna har viss brist på värme så är ljudet trots allt betydligt bättre nu än då han hade rörförstärkare och dipoler.