Tätning mellan element och baffel på OA52

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Tätning mellan element och baffel på OA52

Inläggav lennartj » 2009-08-21 20:45

Vet någon vad Larsen använde för gegga mellan baselementet och baffeln på OA52?
Jag håller på att konvertera ett par OA52.1-Svalander till OA52.LE
På baffeln anar man spår av något klet, men det är nästan rent och torrt.
Lite mer spår av något som kan ha tätat finns på de gamla omkantade 8542'orna, men mina nya 8545'or är ju helt rena.

Vad är bäst att använda?

Där det ursprungliga filterkretskortet suttit är en radda kondensatorer och
drosslarna rejält smältlimmade direkt på botten.
Man har väldigt snäva vinklar att jobba med verktyg nere mot botten, så det verkar nästan omöjligt att mejsla loss komponenterna.

Kan man lösa upp smältlim med någon kemikalie som inte sabbar MDF'en?

En fråga till, jag har fått med ett par perforerade metallband som jag gissar är tänkta att hålla den nya dämpfilten på plats. Är det någon som vet hur de ska anbringas?

Så här ser det ut därnere på botten:
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-21 21:12

Gör väl inget om du sabbar MDFen lite där. Bryt loss, torde bara följa med ett tunnt lager.

Tätningen mellan element och låda titigare vette tusan, har för mig att det var någon trögflytande liten gegga. Bort med allt och använd Hifikits tätningslist.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-08-21 21:15

Jag tror det är någon sorts coating, men som sagt ta HiFiKits list istället.

Edit, det står om tätningen här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=748524
Senast redigerad av paa 2009-08-21 21:18, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-08-21 21:17

Problemet är att det är så trångt ner i hålet att man inte kommer åt att göra en brytrörelse med mejsel, stämjärn, eller vad man nu ska försöka komma ner med. De sitter ju så hårt att en rejäl hävarm krävs.

Användarvisningsbild
faulhund

Re: Tätning mellan element och baffel på OA52

Inläggav faulhund » 2009-08-22 05:39

lennartj skrev:... Där det ursprungliga filterkretskortet suttit är en radda kondensatorer och drosslarna rejält smältlimmade direkt på botten ...]
Vem har byggt ett sånt där skatbo? Det vill jag helst inte veta. Men det stärker min aversion mot allt vad passiva filter heter.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-22 08:21

lennartj skrev:Problemet är att det är så trångt ner i hålet att man inte kommer åt att göra en brytrörelse med mejsel, stämjärn, eller vad man nu ska försöka komma ner med. De sitter ju så hårt att en rejäl hävarm krävs.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90904

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-08-22 09:36

Gucka/Klet finns hos Larsen. Annars så kan man använda tätningslisten som finns hos Hifi-kit.

Varmluftspicka borde vara behjälplig för att kunna ta bort det tidigare skatboet.

Metallbanden är lite svårare att beskriva hur de ska användas men man gör cylindrar av filbitarna och har metallbanden på insidan av dessa och spänner ut dom och fixerar de på översidan av den kant som man kan känna bakom baffeln.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-08-22 10:25

Bra förslag, det blir strax en utflykt till Biltema.

Har flera meter kvar av HiFi-kits list sedan basbygget, men flänsen på ScanSpeak-elementen är ju extremt smal, listen ryms ju inte mellan skruvhål vinkel där korgen börjar, gör det inget att den hamnar på sniskan?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-08-22 11:00

Är flänsen på 8545 verkligen så smal innanför skruvhålen? Kan inte påminna mig det (har dock inget element närvarande så jag kan kolla). Men stuntsamma. Man sätter då bara listen strax innanför hålen och den kan faktiskt täcka en del av hålet. Det är bara att skruva rakt igenom listen. Brukar gå utmärkt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-22 11:20

lennartj skrev:Bra förslag, det blir strax en utflykt till Biltema.

Har flera meter kvar av HiFi-kits list sedan basbygget, men flänsen på ScanSpeak-elementen är ju extremt smal, listen ryms ju inte mellan skruvhål vinkel där korgen börjar, gör det inget att den hamnar på sniskan?
Skruva rakt igenom. Behöv det så splittra listen på längden.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-22 12:04

Här har du bilder på hur de två filtarna och metallgallret skall sitta...

Bild

Bild

Den breda filtens skarv neråt och den smala filtens skarv uppåt...

Metallbygeln håller undan filten lite för att skapa fri väg vid magneten och metallbygeln tar stöd i de två små "hyllor" som är i yttre nedre kanter i monteringshålet för elementet.

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2009-08-22 13:32

Hej

Fråga ? :?:

Har just bytt diskant, bas och delningsfilter på mina OA52:or. Så mycket dämpmaterial som bilderna visar hade jag inte i mina. I hålet låg det endast en ca 30x5x5cm bit dämpmaterial i ett U. Högtalarna tillverkade 1984. Vad blir det för skillnad i ljudet om man stoppar i mer dämpmaterial.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-22 17:50

Filtdämpningen du ser på bild är den som Stig Carlsson och John Larsen provade ut inför lansering av OA52.2 1996.
Filtdämpningen utgör en del av förbättringen mellan OA52 och OA52.2 och bör vara inmonterad i ett par där du uppgraderat med element och filter till OA52.LE. De högtalare som Anders utvecklat OA52.LE med har denna filt i exakt denna konfiguration, (det är nämligen de högtalarlådorna som är på bilden :) )

Ring eller maila John Larsen om du vill skaffa dessa filtdetaljer och metallbiten. John har filt av rätt kvalite.

Passar även på att säga grattis till Anders och att jag är full av beundran inför honom...

Att ta OA52 som 1996 utnämndes till "den fulländade tvåvägaren" (Stigs utveckling OA52.2) och göra den så mycket bättre som den verkar ha blivit :)

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2009-08-23 10:51

Tack Stefan för svaret, skall absolut ringa John för att erhålla filtbitarna. Vad kan man annat än säga, "ljudet är fantastiskt". Bra JOBBAT Anders. :D

Hälsningar Lars

Användarvisningsbild
lennartj

Delningsfiltrens skruvhål stämmer inte.

Inläggav lennartj » 2009-08-25 23:36

Är jag ensam om att montera nya delningsfilter i samband med diskantbytet?
Det visar sig vara besvärligare än jag väntat mig .
Jag har skaffat bräckjärn i två storlekar, har olika stämjärn mm men har hittills bara lyckats få loss den större drosseln som syns på min bild längre upp i tråden. Genom baffelhålet lyckas jag inte rikta slagkraften mot bräckjärn eller stämjärn så att jag rår på kondensatorerna.

Nu börjar jag överväga att låta kondensatorerna och den lilla drosseln sitta kvar och bara fästa det nya filterkortet bredvid i de två skruvhäål som är tillgängliga, men då upptäckte jag att avstånden mellan hålen i lådorna är 112 (och 55) mm, som stämmer med mina undanlagda filter från mitt andra OA52-par.
Hålavstånden på det nya filtret är 118 (och 58 ) mm.
Har någon råkat förstora ritningen till det nya filtret med 5% ?

Hur 17 kommer jag åt att förborra nya hål därnere på botten?

Jag kan väl inte vara den förste som råkat ut för att hålen inte stämmer?
Hur har ni andra gjort?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-26 09:00

Det går väl att sticka in en mejsel/stämjärn i den smala springan mellan kondingar och bakvägg och bryta loss dem...?

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2009-08-26 21:22

Lennart,,

Du är inte ensam om att byta filter, men du kanske är ensam om att ha ditt gamla filter limmat direkt i lådan :?: :lol:

Hälsningar Lars

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2009-08-26 21:29

Var lite för snabb på tangenten innan jag skrivit färdigt mitt förra inlägg.

Jag har monterat de nya filtren endast med två skruvar, sitter diagonalt. Har återanvänt ett gammalt hål, det nya gjordes med en vass liten skruvmejsel. Använde sedan en skruvmejsel med magnetisk "bit" och ett kraftigt gummihandtag. Håller med om att det är trångt. :D

Hälsningar Lars

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-08-26 23:23

Tjus skrev:Lennart,,

Du är inte ensam om att byta filter, men du kanske är ensam om att ha ditt gamla filter limmat direkt i lådan :?: :lol:

Hälsningar Lars

"Mitt gamla filter" nja, det här OA52-paret köpte jag i våras med gammal Svalander-mod för att uppgradera till LE.
I mina klenoder med serienummer 51 som jag uppgraderade redan 1994 till ungefär vad som senare kommit att kallas OA52.2 letade jag upp lämpligt plastmaterial som bobiner etc. som jag fäste med mässingsskruv. De är mina referenser, och de kommer jag aldrig att modifiera ytterligare, vilket är ganska uppenbart om du har läst vad andra som har hört dem har skrivit i andra forumtrådar (och jag själv, men jag är ju partisk :oops: )

En liten varning bara, om du någon gång ska sälja och skicka dina högtalare exempelvis med bussgods och har fäst de nya mycket tyngre filterkorten med bara två skruv finns risk att de bräcks sönder vid ovarsam hantering. Mina kom med bussgods från Umeå, men med det limmade filtret satt ju som berget.
Jag pratade med John Larsen idag, han var omedveten om att hålbilden på på de nya filterkorten inte stämmer med OA52'ornas gamla. De nya är byggda på kort ursprungligen avsedda för OA50 och OA51, fast med helt annan komponentbestyckning och lite modifiikation.
Så hålbilden ska alltså stämma till 50 och 51.

John har uppgraderat flera Svalander-moddade högtalare och har liksom jag haft ett svettigt jobb att mejsla bort de limmade filterkomponenterna. Han fick till och med slipa till plåtbitar för att komma åt att hacka och bräcka.
Ena "Svalanderlådan" är nu befriad från de gamla filterkomponenterna, men jag är just hemkommen med drygt 300 Jazz-LP och lite klassiskt från ett dödsbo.
Åtskilliga förstautgåvor från 1950-talet i strålande skick!
Just nu snurrar en Verve-platta "Gerry Mulligan meets Ben Webster", visserligen i mono, men som det står på konvolutet: "A panoramic true high fidelity record", det stör inte. Visserligen finns ingen bredd, men det finns ett dynamiskt djup. - Ursäkta utsvävningen, bara en förklaring till att jag är lite splittrad och inte forcerar uppgraderingen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-26 23:43

Gratulerar till inköpet! :D

Apropå filtren: Kom ihåg att lösningen på den typen av problem är våld.
Och funkar inte det, så prova med mer våld!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2009-08-27 10:48

Lennart,,,

Tack för varningen map filtret vi ev transport. Tanken var att dessa klenoder inte skulle lämna mitt hem när jag är vid medvetande. Kommer dock att skruva dit filtren riktigt när jag skall sätta dit filtbitarna runt basarna när jag väl fått dessa från John.

Grattis till vinylkapet...

Hälsningar Lars

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-27 12:26

Märkligt... kom precis ihåg att jag har glömt en filt på tork nere i tvättstugan... :)

Vad består svalandermodden i ? är det bara byte av komponenttyper i filtret eller är det också andra värden?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-08-27 12:50

Kapacitans och induktans i Svalandermodden var samma som original, men de som bytte till de groteska drosslarna med 2,5 mm tråd hade förstås lägre serieresistans.

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2009-08-30 12:21

Jag lyckades skruva dit tre skruvar på det nya delningsfiltret och det verkar sitta bra men kan bara hålla med om att det är trångt så att lite svordomar kom det allt. Min sambo fick samma dag en pannlampa från ett bokförlag som skall ha vid sen läsning i sängen, den funkade alldeles utmärkt när man skulle ner i mörkret och gräva.
Olle
Rotel 995 och 1080, HK HD 730. L6

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-08-31 10:07

Kan denne filtring/metalskive købes hos hifikit?

HVad er prisen?
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-08-31 12:02

Nej,
filten och metallbågen finns bara hos Larsen Skillingaryd, som är bästa källan för material för den som uppgraderar OA50 och senare högtalare.
Du kan maila till larsen.hifi@telia.com eller ringa +46-370-70900

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-09-04 10:31

lennartj skrev:Nej,
filten och metallbågen finns bara hos Larsen Skillingaryd, som är bästa källan för material för den som uppgraderar OA50 och senare högtalare.
Du kan maila till larsen.hifi@telia.com eller ringa +46-370-70900

Tak for det, Larsen er kontaktet :D

Hvad betyder denne filtring for lyden? Hvad ændrer sig?

Mine har jeg tømt for rockwool i kammeret under enheden og hvor delefilteret er. Begge er så fyldt med ægte fåreuld. Bag enhedern sidder dette som en ring...

Jeg kan bestemt ikke sige jeg er utilfreds med lyden som den er nu, tværtimod...men forbedringer er jo altid velkomne 8)
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-04 20:18

avr7000 skrev:Här har du bilder på hur de två filtarna och metallgallret skall sitta...
Oj då! Jag som trodde att ull och metallkorg tillhörde OA-5 och 1960-talet och därmed ett förgånget årtusende. Allas vår "IÖ" framställer det ju som omodernt och att man hellre bör åstadkomma rätt dämpning av elementet m.h.a. en kraftig motor. När man nu ändå är inne på att byta element ...

När nu filtermodifieringarna i OA-5x-serien tydligen är så omfattande: Har någon kört dem aktivt? Åtminstone för att labba fram rätt korrektion till överföringsfunktionen, tycker jag det är oslagbart enkelt att arbeta med. Och för en tvåvägare kan det ju inte bli så dyrt heller ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-04 20:33

Nja det är inte alls på samma sätt i OA52 som i OA5...
Metallgallret är till för att hålla undan filten runt magneten och skapa fritt flöde ner i lådan.
Medan på OA5 verkade dämpmaterialt som "broms" och gallret på OA5 (hur hårt man skruvde åt det) styrde hur mycket det "bromsade"

Inte lika på något sätt alltså...

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-04 20:34

Filt rent allmänt bakom elementet är ett enkelt sätt att labba med reflexer från lådans insida i mellanregisterområdet

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati