Tjus skrev:Lennart,,
Du är inte ensam om att byta filter, men du kanske är ensam om att ha ditt gamla filter limmat direkt i lådan
Hälsningar Lars
"Mitt gamla filter" nja, det här OA52-paret köpte jag i våras med gammal Svalander-mod för att uppgradera till LE.
I mina klenoder med serienummer 51 som jag uppgraderade redan 1994 till ungefär vad som senare kommit att kallas OA52.2 letade jag upp lämpligt plastmaterial som bobiner etc. som jag fäste med mässingsskruv. De är mina referenser, och de kommer jag aldrig att modifiera ytterligare, vilket är ganska uppenbart om du har läst vad andra som har hört dem har skrivit i andra forumtrådar (och jag själv, men jag är ju partisk

)
En liten varning bara, om du någon gång ska sälja och skicka dina högtalare exempelvis med bussgods och har fäst de nya mycket tyngre filterkorten med bara två skruv finns risk att de bräcks sönder vid ovarsam hantering. Mina kom med bussgods från Umeå, men med det limmade filtret satt ju som berget.
Jag pratade med John Larsen idag, han var omedveten om att hålbilden på på de nya filterkorten inte stämmer med OA52'ornas gamla. De nya är byggda på kort ursprungligen avsedda för OA50 och OA51, fast med helt annan komponentbestyckning och lite modifiikation.
Så hålbilden ska alltså stämma till 50 och 51.
John har uppgraderat flera Svalander-moddade högtalare och har liksom jag haft ett svettigt jobb att mejsla bort de limmade filterkomponenterna. Han fick till och med slipa till plåtbitar för att komma åt att hacka och bräcka.
Ena "Svalanderlådan" är nu befriad från de gamla filterkomponenterna, men jag är just hemkommen med drygt 300 Jazz-LP och lite klassiskt från ett dödsbo.
Åtskilliga förstautgåvor från 1950-talet i strålande skick!
Just nu snurrar en Verve-platta "Gerry Mulligan meets Ben Webster", visserligen i mono, men som det står på konvolutet: "A panoramic true high fidelity record", det stör inte. Visserligen finns ingen bredd, men det finns ett dynamiskt djup. - Ursäkta utsvävningen, bara en förklaring till att jag är lite splittrad och inte forcerar uppgraderingen.