Vill också tacka för bidragen! Speciellt de från Grafpro, men
många har ju bidragit.
Som flera varit inne på, saknas ingen bas med B65-oaII.
Däremot kan man få det intrycket, både när 4,7 uF saknas
(vilket ger lite för hög nivå över 1500 Hz) och i ännu högre
grad om inte diskanterna lagts att arbete på rätt nivå.
De är ju väldigt kapabla att få ur sig ljud, så det gäller att
moderera deras nivå för optimal klangbalans.
Ett seriemotstånd om 8-9 ohm ger mätmässig balans.
Om man åstadkommer det genom att lägga ihop (i serie)
2,2 + 2,7 + 3,3 ohm, så kan man öka +2 dB genom att
ta bort 3,3 ohm, + 4 dB genom att ta bort både 3,3 ohm
och 2,7 ohm, och + 6 dB genom att ta bort alla tre.
Vill man sänka ytterligare 2 dB så får man addera 4,7 ohm
och vill man sänka 4 dB så lägger man till 4,7 + 5,6 ohm.
Anser man att det inte räcker utan man vill dämpa 6 dB
så är det bara att lägga till ytterligare 6,8 ohm, och för
-8 dB får 8,2 ohm ytterligare adderas. Den som vill ha
-12 dB kan lägga till 12 ohm på det.
Kedjan av motstånd för att i två-dB-steg kunna reglera
nivå från + 6 dB till -10 dB blir alltså:
2,2+2,7+3,3+4,7+5,6+6,8+8,2+12 ohm
Vh, iö
- - - - -
PS. Det kan nämnas att 4,7 uF-kondensatorn är ute på
remiss bland ett antal Carlsson-ägare, och jag kan ju inte
utesluta att det kan bli 3,3 eller 3,9 eller 5,6 uF istället, eller
vad som nu kommer att föredras, när alla har provat och
sagt vad de tycker.
Det kan också sägas att det är väldigt enkelt att experimen-
tera med shunt-kondensatorn, eftersom den ju rent krets-
tekniskt är parallellkopplad med baselementet, så man kan
lika gärna löda den direkt över baselementets terminaler,
som på plats i filtret. Man kan till och med dra ut en sladd
från baselementets terminaler och ut genom basreflexröret,
och koppla kondensatorn på utsidan. Då blir det ju ännu
enklare att prova sig fram.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).