Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
paa skrev:Använder du ordet kraft i samma betydelse som i hästkraft, dvs ett mått på effekten?
paa skrev:Använder du ordet kraft i samma betydelse som i hästkraft, dvs ett mått på effekten?
bootstrap skrev:paa skrev:Använder du ordet kraft i samma betydelse som i hästkraft, dvs ett mått på effekten?
Jag undrar hur många watt den tar reellt om man tänker på slutsteget teoretiskt inom rimliga gränser.
Inge flum nuJag menar precis det du tror jag menar
Edit; vi säger så här, jag vill göra en fakta-lapp som det brukar sitta på högtalare.
IngOehman skrev:Flum?
Är det flummig att mäta kraft i Newton?
Hur som helst finns det, om du alltså menade effekt, inget entydigt sätt
att definiera tåligheten, eftersom den hur man än kartlägger den, inte
blir en siffra som gäller entydigt för alla signaler.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Eller är det hur mycket som krävs för att det skall blir högt du talar om,
det vilket kan förklara varför en fråga om känsligheten kom med på ett
hörn. Ja, den är på sisådär 87-88 dB. Men hur högt "högt" är, är ju lite
svårare att svara på om du med "tar" menade "går det åt" (som i "hur
många män tar det att lyfta en båt").
Talspolen klarar nog cirka 100W "long-term max power" enligt IEC 18.3
vilket betyder en faktisk effekt om sisådär 1/4 eller kanske 1/3 av det,
kontinuerligt.
Men kortvarigt klarar systemet ju mera, samtidigt som klart mindre än
100 W kan vara tillräckligt för att överstyra och riskera att skada hög-
talarna, om effekten kommer vid de frekvenser som har lägst mekanisk
effekttålighet.
(Det betyder för OA-14 alla subsoniska frekvenser, samt registret 30 -
50 Hz sisådär.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Mitt edit ändrade nog inget av det du citerade på något viktigt sätt, så
det är nog lugnt.
Jag förtydligade bara några delar av det som du inte citerade.
- - -
Men som du förstår är det svårt att svara på frågan, och det gäller inte
bara för OA-14 eller någon annan Carlsson-högtalare, utan det gäller
för alla högtalare.
Den förstärkare som är så stor att den medger att man skall kunna få
ut det bästa och mesta av högtalaren, än nästan undantagslöst också
en förstärkare som är stor nog för att kunna skada högtalaren.
Men måste helt enkelt använda sitt omdöme när man hanterar en hifi-
anläggnings volymkontroll. Det finns inga genvägar runt det.
Vh, iö
- - - - -
Edit: Glad att redan det förra svaret var till glädje!
IngOehman skrev:Fast om jag hade gjort det så hade jag citerat mig själv, för jag har
sagt det långt före farbror Barbro. Han bor* ju här i norrort, så jag
kan tänka mig att ett litet fragment av parodin, är jag.![]()
Eller rättare sagt:![]()
Det är ju kul om det man säger märks, även om någon tycker att det
är lustigt, som man sa på allvar.
Men det är svårt att veta hur tanker ränner runt. Folk kan ju faktiskt
komma på samma saker helt oberoende av varandra också. Men min
grunide om att tumreglerna bara är senvägar är ingen nyhet direkt,
det är något som jag sett och reagerat på i över 30 år.
Dessförinnan levde jag i en värld där jag trodde att alla ville förstå,
och komma runt och förbi tumreglerna. Tji vad jag bedrog mig.
Jakten på tumregler, verkar vara en av de mest grundläggande gen-
etiska pre-programmeringarna som mänsiligheten fått.
Så är det inte alls på K-PAX.
Vh, iö
- - - - -
*I varje fall bodde. Motorcykel kör han också, En klok man! Det gör
ju förresten Robban också.
IngOehman skrev:Ja, jag kanske borde lära mig att ljuga också, men jag kan inte.
Det går inte, ens när jag försöker. Jag tycker att det är bättre att
de som vill ha tumregler säger: -Ge mig ett svar, ett enkelt svar,
det behöver inte vara rätt!
Om det är det de vill ha.
Jag vill inte servera det om jag tror att de vill veta hur det är, och
det tror jag att de vill, tills de bevisar att det inte är så.
Vh, iö
jansch skrev:bootstrap - Du skriver att du dragit på så UV metern motsvarar 100W.
Mycket beror ju på hur "seg" UV metern är.....om den är konstruerad för att visa "peak" eller medelvärde. En "riktig" UV meter är ju till för att ha kontroll över att man styr ut så mycket som möjligt UTAN att överstyra="peak".
Man bör betänka att "normal" modern musik (vad är det??!!) har nog sådär 20dB dynamik. Klassisk musik har ofta mer medan "discomusik" kan vara så hårt kompressorkörd att den kanske ligger på 10 dB när baskagge och transienter från elbasen står för merparten av dynamiken.
(jovisst finns det "modern musik" med 40dB dynamik, jag vet...)
Alltså, vad jag vill säga är att MEDELEFFEKTEN behöver inte vara mer än nån watt och du "peakar" med över 100W.......om det inte är typisk discomusik.
Dock, även om inte talspolen brinner upp kan ju högtalarelementet ta stryk. Nåt som man normalt inte tänker på är att när moderna förstärkare bottnar och börjar mer eller mindre ge ifrån sig nått som liknar fyrkantvåg, begränsas endast effekten av hur mycket ström slutsteget kan avge...
Att pressa ett membran/talspole med "oändlig" acceleration/retardation som man gör när slutsteget "klipper" har tagit död på många högtalarelement (även om medeleffekten är låg)
Alltså det är bättre att ha en anläggning där högtalaren börjar låta illa först, INNAN förstärkaren bottnar/klipper.....
jansch skrev:bootstrap - Du skriver att du dragit på så UV metern motsvarar 100W.
Mycket beror ju på hur "seg" UV metern är.....om den är konstruerad för att visa "peak" eller medelvärde. En "riktig" UV meter är ju till för att ha kontroll över att man styr ut så mycket som möjligt UTAN att överstyra="peak".
Man bör betänka att "normal" modern musik (vad är det??!!) har nog sådär 20dB dynamik. Klassisk musik har ofta mer medan "discomusik" kan vara så hårt kompressorkörd att den kanske ligger på 10 dB när baskagge och transienter från elbasen står för merparten av dynamiken.
(jovisst finns det "modern musik" med 40dB dynamik, jag vet...)
Alltså, vad jag vill säga är att MEDELEFFEKTEN behöver inte vara mer än nån watt och du "peakar" med över 100W.......om det inte är typisk discomusik.
Ragnwald skrev:Kan det vara, att välkonstruerade högtalarelement inte ger den där låterdåligtvarningen, innan det är för sent ?
Jag har spelat loss spolarna på ett antal element och det lät inte dåligt, innan det tystnade.
jansch skrev:IÖ - Du pekar inte direkt ut vad jag har missuppfattat?
jansch skrev:Menar du när man matar en högtalare med "fyrkantvåg"? Från t.ex. 0 volt till 30 volt på en tid som är "noll" och sedan vänder - är det lika "snällt" som en sinusvåg? Vad händer när den förväntade accelerationen går mot oändligheten?
jansch skrev:Jovisst är det praktiskt omöjligt, bl.a är ju inte högtalarelementet idealt och som tur är är ju talspolen inte en idealisk ledare....
jansch skrev:Jag menar bara att det är jävligt enkelt att ta livet av en högtalare med hjälp av fyrkantvåg. Och ju högre övre gränsfrekvens förstärkaren har när den väl klipper ju enklare är det. (menar du att det är fel?)
jansch skrev:T.ex. JBL:s ringradiator,dom som en gång i tiden hette 075 eller 077, tålde nästa hur mycket effekt som helst så länge man körde med rörslutsteg men ett transistorslutsteg tog livet av dom väldigt fort.....
jansch skrev:Visst är det mycket praktisk erfarenhet, jag har nog bytt membran på säkert 100st 075:or och dom allra flesta då drivna av transsistorslutsteg. Med Dynaco Mk3:or som slutsteg var det aldrig några problem. Mk3:orna var specade till 60 watt men gav i praktiken drygt 50W. 075:orna skulle tåla 20W om jag minns rätt och man körde dom vanligtvis parvis på ett slutsteg...
jansch skrev:Tycker du att min "rekommendation" att det är bättre att högtalarelementet sätter begränsningen än att förstärkaren (halvledarteknik) klipper är felaktig? Alltså för normal lyssning, inte RMS eller brus.
Du är inte mycket för språkutveckling duMP skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tycker jansch är börömdvärd för sitt lugn.
Jag tycker att han är berömvärd för sitt lugn
IngOehman skrev:Den elektriska insignalen är inte en styrsignal för konens läge. Var har
du fått det ifrån? (Vem har sagt det till dig?/Var har du läst det?)
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Den elektriska insignalen är inte en styrsignal för konens läge. Var har
du fått det ifrån? (Vem har sagt det till dig?/Var har du läst det?)
Vad menar du med det? Om du menar det jag tror att du menar, så verkar det märkligt. Om jag lägger på en DC-signal av varierande amplitud på talspolen, så ser jag tydligt att membranets läge varierar som direkt funktion av insignalens amplitud, utan någon integrering eller derivering. Du menar något annat, alltså. Vad?
Per.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster