Nybliven OA51-pappa

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Nybliven OA51-pappa

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-10 19:54

Kom över ett par OA51 i svart ask i originalskick med bytta basar (8542). Diskanterna låter kanon. Vilken luftig ljudbild! Och det finns de som påstår att det går att få denna lådda att låta ännu bättre? Vete fan om jag törs peta på dessa välspelande högtalare. Jag vet att den nya basen, 8545, anses bättre, men gäller det även vid en jämförelse med ett nytt par 8542?

Innan jag överväger en uppgradering skulle jag vara väldigt tacksam om någon ägare av 51.2 el. 51.3 kunde bjussa på en lyssning. Jag bor i Stockholmstrakten.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-10 19:58

Tja, du vet var Trollhättan är, de flesta av 51:orna finns här. ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-10 20:24

Vee-Eight skrev:Tja, du vet var Trollhättan är, de flesta av 51:orna finns här. ;)

Det skulle behövas en sjujävla jordbävning för att flytta er lite närmre.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-10 20:33

Jepp, helt klart.

Tänkte efter; Per Gulbrandsen som driver Carlssonplanet bor ju i Stockholm, han borde ju ha ngt att lyssna på? Kan inte komma på ngn mer såhär på direkten.

Appropå detta med originalelement så är jag inte förvånad att det låter bra. Om jag inte minns helt tokigt så var det lite småtaskig kvalitet på diskanterna, så det finns en risk att de som bytt ut diskanterna kan ha fått ett par dassiga exemplar. Samma minne säger mig att alla diskanter provmättes innan de sattes i burk nämligen. Tyvärr har originalutförandet av oa51 lite demoniserats, eventuellt från just Carlssonplanet, pga detta. De kan låta suveränt iaf.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-10 20:42

En riktigt, riktigt bra högtalare är det i alla fall. Känns märkligt att Carlsson inte blev en storsäljare. Går inte lika djupt som mina piP:ar men det känns som om OA51:orna är lite mer dynamiska. Jag är tagen... Jag har ju haft en del Carlsson i min ägo men den här spelar i en annan liga, helt klart. Ska kolla med Gulbrandsen. Handlade lite grejer av honom för något år sedan. Det kanske går att tränga sig in där igen.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-10 23:58

Jag kantade om original 8542-orna och bytte diskanten till en T11 för dom gamla diskanterna var verkligen inte i bra skick.

Jag funderade ett tag på att uppgradera basarna till 8545 men kostnaden avskräckte.. Tycker dessutom att original elementet låter väldigt bra.

Håller med JTarnstrom det är en fantastiskt lyckad högtalare, rent så bra att man vill ha ett par till..!

edit: grattis till köpet föresten!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-11 00:00

Grattis JTarnstrom. Det är fina högtalare. Jag har sållt massvis av OA-51 på den tiden det begav sig. Första året de fanns sålde vi över 50 par på Ljudbutiken. Då jag pratade med Stig på 90-talet ang OA51 så sa han att om han gjort den igen så skulle han stämma av den något djupare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-11 09:55

Tackar, tackar! För 3500:- var det ett klipp som jag inte riktigt hade räknat med hur bra det skulle vara. Mest förvånad är jag över ljudbilden. Bred men ändå långt ifrån diffus. Sonab-modellerna har aldrig fungerat hemma hos mig pga plasttak men OA51 verkar inte vara lika känslig vad gäller takreflexerna.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-03-11 10:36

Jag tycker du ska gratulera dig till ett riktigt klipp, både ljudmässigt och ekonomiskt. Jag blir väldigt avundsjuk :) . Jag blev själv erbjuden ett par 51:or i samma färg och med samma elementkonfiguration (utan dämpvinge) för 9500 kr för några veckor sedan. Jag köpte inte såklart (någon måtta på prisrejset får det vara. Dock misstänker jag att han fick högtalarna sålda ändå).

/G

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2010-03-11 10:42

Jag såg de där OA51:orna 15 minuter efter att de lades ut på Blocket (åtminstone antar jag att det var dessa) och satt med avtryckarfingret på telefonen i en hel dag men kom aldrig till skott. Nu ångrar jag mig... :?

Grattis till vad som verkar vara ett bra köp!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-03-11 10:53

Vee-Eight skrev:Appropå detta med originalelement så är jag inte förvånad att det låter bra. Om jag inte minns helt tokigt så var det lite småtaskig kvalitet på diskanterna, så det finns en risk att de som bytt ut diskanterna kan ha fått ett par dassiga exemplar. Samma minne säger mig att alla diskanter provmättes innan de sattes i burk nämligen. Tyvärr har originalutförandet av oa51 lite demoniserats, eventuellt från just Carlssonplanet, pga detta. De kan låta suveränt iaf.

Jag ska inte säga att du minns fel men kanske att det du minns baserar sig på felaktiga uppgifter från SSC. ;)

Alla basar mättes upp i några riktningar innan de monterades år rätt håll. De spred nämligen aningens olika och hade olika distbeteende i olika riktningar så man var tvungen att mäta upp dom så att de blev orienterade åt rätt håll. Detta gjordes på förslag från Peter S. Detta behövdes också beroende på att kvaliteten på basarna var ytterst varierande. Vid något tillfälle fick de skicka tillbaka en hel batch av basar för att de var så dåliga. Man kan förmoda att de 8542or som produceras fortfarande (Pro Ac använder det elementet) har en betydligt bättre kvalitet.

Diskanterna däremot var av ytterst jämn kvalitet och de hade man inga problem med.

Alla högtalare mättes upp efter montering och kurvorna sparades.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-11 11:12

kasper skrev: Jag blev själv erbjuden ett par 51:or i samma färg och med samma elementkonfiguration (utan dämpvinge) för 9500 kr för några veckor sedan.

8O 8O Vilket vansinne :evil: Bra att du inte köpte kasper, JTarnstroms pris var ok. Man bör veta att uppgraderar man element rullar det fort iväg ganska stora pengar.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-11 12:05

kasper skrev:Jag tycker du ska gratulera dig till ett riktigt klipp, både ljudmässigt och ekonomiskt. Jag blir väldigt avundsjuk :) . Jag blev själv erbjuden ett par 51:or i samma färg och med samma elementkonfiguration (utan dämpvinge) för 9500 kr för några veckor sedan. Jag köpte inte såklart (någon måtta på prisrejset får det vara. Dock misstänker jag att han fick högtalarna sålda ändå).

/G

9500:- är ju ett kraftigt överpris. Med tanke på hur mycket nya element kostar, vilket jag inte visste när jag slog till, så var ju 3500:- en aning i underkant. Samtidigt så vill man ju nästan få tag på sämre objekt eftersom en uppgradering innebär en viss kapitalförstöring.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-03-11 12:08

bassman skrev:
kasper skrev: Jag blev själv erbjuden ett par 51:or i samma färg och med samma elementkonfiguration (utan dämpvinge) för 9500 kr för några veckor sedan.

8O 8O Vilket vansinne :evil: Bra att du inte köpte kasper, JTarnstroms pris var ok. Man bör veta att uppgraderar man element rullar det fort iväg ganska stora pengar.

Det kan kännas dyrt men man får skilja på marknadsvärdet och funktionsvärdet. D v s vad skulle det kosta för något annat som fyller samma funktion. Rent marknadsmässigt så är det dyrt. Funktionsmässigt så är det fortfarande väldigt billigt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Nybliven OA51-pappa

Inläggav Naqref » 2010-03-11 12:13

JTarnstrom skrev:Innan jag överväger en uppgradering skulle jag vara väldigt tacksam om någon ägare av 51.2 el. 51.3 kunde bjussa på en lyssning. Jag bor i Stockholmstrakten.

Martin Dellstig är en trevlig kille och han har ju OA-51.3.

Fast personligen så skulle jag hellre lyssna på OA-51LE eller kanske vänta på den kommande OA-51LE². Men jag är ju aningens biaserad.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-11 12:17

Naqref skrev:
JTarnstrom skrev:Innan jag överväger en uppgradering skulle jag vara väldigt tacksam om någon ägare av 51.2 el. 51.3 kunde bjussa på en lyssning. Jag bor i Stockholmstrakten.

Fast personligen så skulle jag hellre lyssna på OA-51LE eller kanske vänta på den kommande OA-51LE². Men jag är ju aningens biaserad.

Tackar för tipset! Jag lyssnar gärna på dina uppgraderingsalster också. Om det finns någon i trakten som har LE så ställer jag gärna upp på en lyssning.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-11 14:31

Naqref skrev:
bassman skrev:

Det kan kännas dyrt men man får skilja på marknadsvärdet och funktionsvärdet. D v s vad skulle det kosta för något annat som fyller samma funktion. Rent marknadsmässigt så är det dyrt. Funktionsmässigt så är det fortfarande väldigt billigt.

Visst, du har en poäng i det, sitter man i skiten så är det bra att kunna fixa så det funkar även om det kostar en slant!

Nu när vi ändå är inne på element, kan du eller någon gå igenom fördelar / nackdelar 8242 - 8245, jag antar att detta har säkert diskuterats tidigare men en repetition skadar inte. Jag besökte doggy doggen för ett tag sedan i Umeå och han förordade tveklöst 8242. Han hade testat en herrans massa konfigurationer, jag vill minnas att han ansåg om man gör det väldigt konkret mellan elementens fördelar. 8242 återger röster bättre, 8245 jobbar bättre i dom låga registren.. Åsikter om detta?

48IDA

Inläggav 48IDA » 2010-03-11 18:18

Grattis.
Nu vet du varför jag haft mitt par sedan -84 (tror jag att det var).
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-03-11 20:13

JTarnstrom skrev:
Naqref skrev:

Tackar för tipset! Jag lyssnar gärna på dina uppgraderingsalster också. Om det finns någon i trakten som har LE så ställer jag gärna upp på en lyssning.

Visst sirru! Sälj dina 51:or till mig så kan jag LE-uppgradera dem. Sen kan du få höra på dem om du vill... 8)

/G

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-12 18:34

kasper skrev:
JTarnstrom skrev:
Naqref skrev:

Visst sirru! Sälj dina 51:or till mig så kan jag LE-uppgradera dem. Sen kan du få höra på dem om du vill... 8)

/G

Sälja? Fuggedabaoutit, buddy! Stiiiiiiiiiiiiig, I'm in heaven too! Låter ju ännu bättre en fredag med ett par glas vin innanför västen.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-12 19:02

Ingen hemlighet att den billigaste uppgraderingen man kan gör är att ta ett par stänkare :)

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-03-12 19:08

JTarnstrom skrev:Sälja? Fuggedabaoutit, buddy! Stiiiiiiiiiiiiig, I'm in heaven too! Låter ju ännu bättre en fredag med ett par glas vin innanför västen.

Jag trodde nästan att du tänkt skriva nåt i stil med "ge mig 9500 kr så ska jag fundera på saken"... 8)

Allvarligt talat: Grattis! Jag gläds verkligen med dig! :)

Trevlig helg!
/G

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-12 19:56

kasper skrev:
JTarnstrom skrev:Sälja? Fuggedabaoutit, buddy! Stiiiiiiiiiiiiig, I'm in heaven too! Låter ju ännu bättre en fredag med ett par glas vin innanför västen.

Jag trodde nästan att du tänkt skriva nåt i stil med "ge mig 9500 kr så ska jag fundera på saken"... 8)

Allvarligt talat: Grattis! Jag gläds verkligen med dig! :)

Trevlig helg!
/G

Tack, tack! Förresten, killen som sålde dem hade tänkt hiva dem på tippen men efter tips från butiken där han köpte sina nya högtalare så satte han ändå ut en annons. Tänk vilket öde det hade varit!
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-12 19:57

bassman skrev:Ingen hemlighet att den billigaste uppgraderingen man kan gör är att ta ett par stänkare :)

Kanske dags att starta en tråd - Ny uppgradering, OA51- Riesling.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-12 20:12

JTarnstrom skrev:...
Tack, tack! Förresten, killen som sålde dem hade tänkt hiva dem på tippen men efter tips från butiken där han köpte sina nya högtalare så satte han ändå ut en annons...

Vad bytte han upp sig till då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-12 20:16

paa skrev:
JTarnstrom skrev:...
Tack, tack! Förresten, killen som sålde dem hade tänkt hiva dem på tippen men efter tips från butiken där han köpte sina nya högtalare så satte han ändå ut en annons...

Vad bytte han upp sig till då?

Monitor Silver RX8. Har ingen aning om hur de låter. Å andra sidan hade han ingen möjlighet att placera sina OA51 på något vidare optimalt sätt så det var väl ingen direkt förlust ur hans perspektiv (ljudmässigt alltså, monetärt så fick han ju lägga en hel del mellan, cirka 11000:-).
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-12 20:33

Av de högtalare jag har haft i min ägo, och de jag har haft nöjet att lyssna på i affärer och hos vänner, så hamnar OA51 mitt emellan piP och pi60 som de mest imponerande jag har hört. piP är visserligen en mer komplett högtalare och OA51, i den version jag har, har ju vissa brister, främst i det lägre registret, men som den spelar upp musiken, det är grejer det.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2010-03-14 10:02

//Förresten, killen som sålde dem hade tänkt hiva dem på tippen // 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

48IDA

Inläggav 48IDA » 2010-03-14 10:53

För inte så länge sedan fiskade en kille på ett annat forum upp ett par OA51 från en sopkontainer. Utan dämppaneler och med trasiga kanter men fullt renoverbara.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-03-14 12:10

Det är inte utan att jag tycker det är synd att det inte blev något av nytillverkningen av OA51. Och nu är väl den vägen stängd. Synd. Nå, jag får väl försöka utöka övervakningen över Stockholms grovsoprum.

/G

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati