Finns några vinster att göra med OA51 rumsradiekorrigerande

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

StefanH

Finns några vinster att göra med OA51 rumsradiekorrigerande

Inläggav StefanH » 2011-12-22 09:45

Ja hur är det med denna frågeställning enligt rubriken?
Är det dags att fräsa ut ett hål i ovansidan av OA51 för en extra diskant?

Citat från Naqref angående utförandet på Larsen L8.

",,,för att få energikurvan samt reflexmönstret i diskanten korrekt"

"De diskanterna är gjorda för att dels vara rumsradiekorrigerande men även för att öka på energitonkurvan i översta oktaverna. Vi kan säga som så att de som har lyssnat på de inkopplade resp urkopplade föredrar ljudbilden definitivt med de inkopplade."

Länk

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1014108#1014108

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-22 11:48

Jag kommer att göra en sådan installation.
Dock är det ju dumt att såga hål i OA51, man kan placera dessa diskanter på annat sätt... Jag lägger upp bilder då jag gjort det...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-22 11:56

Intressant!

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-22 16:53

Jag har ett par OA58 lådor hemma som jag kan plundra diskanter på. Tänkte prova detta när jag är åter hemma. Men det kanske är lika bra att avvakta din lösning. Kommer väl som en sats hos John kan jag tänka. Under förutsättning förståss att det medför en förbättring.
Vad skall du nu fräsa fram för kombofäste till extra diskanten tro. Ansluta den genom att utnyttja befintliga diskant-skruvar kanske?
Beskriv gärna filtret också för detta tillägg. Jag kan ju köra dessa biampat i nödfall.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-22 17:00

Ska det inte vara två extra diskanter per låda?

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-22 17:05

L8 har ju iofs 2st. Men vi kan ju kanske börja med 1st extra? Kanske kan nivån ligga lite högre vid användande av 1st De 2st på L8 pekar ju i samma riktning, men det kanske behövs 2st för spridningen? Hoppas att Stefan dryftat detta med Naqref.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-22 17:09

Eftersom dom enligt länken högre upp på sidan är kopplade i motfas på L8, och sitter på en linje vinkelrätt mot lyssnaren så att det i princip inte blir något direktljud från dom alls, så är det ju inte bara att kompensera med högre nivå!

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-22 17:15

Naqref kanske kan besvara varför han har valt 2st extra diskanter. Tror att det handlar i första hand om spridningsmönstret.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-22 17:24

Det är som paa beskriver att man använder två diskanter kopplade ur fas på en linje som gör att man inte får något direktljud från dem...

Man behöver altså två likadana diskanter per högtalare.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-22 18:05

Tänkte att jag skulle knalla bort till HiFi-kit och komplettera med 2st extra, men de finns visst inte kvar där. Inte heller ursprungselementet. Blir tydligen då att kontakta Larsen istället. Men avvaktar väl då vad du kommer fram till Stefan.

Lyssnade på L8 idag, men det är skitsvårt, för att inte säga omöjligt att med bara ljudminnet säga, eller utröna hur det låter annorlunda mot OA51LEII's enda diskant. I synnerhet då det är en helt annan högtalare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-22 18:20

Provade för några år sedan med både en och två diskanter uppåt/bakåt ovanpå mina 51:or. Det blir väldigt luftigt och levande men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?

avr7000 skrev:Det är som paa beskriver att man använder två diskanter kopplade ur fas på en linje som gör att man inte får något direktljud från dem...

Mvh

Stefan

Fattar tanken i teorin men kan det fungera i praktiken...?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-23 00:42

Jocke skrev:Provade för några år sedan med både en och två diskanter uppåt/bakåt ovanpå mina 51:or. Det blir väldigt luftigt och levande men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?

avr7000 skrev:Det är som paa beskriver att man använder två diskanter kopplade ur fas på en linje som gör att man inte får något direktljud från dem...

Mvh

Stefan

Fattar tanken i teorin men kan det fungera i praktiken...?

I teorin är det ingen skillnad på teori och praktik.... i praktiken är det det... :) Men inte i detta fall...

Jodå det gör det allt.... Lyssna på L8.... vi har även testat det på 3-vägaren med väldigt bra resultat.

Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-23 01:04

Ska göra det vid tillfälle! :)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2011-12-23 01:08

Skulle en sådan lösning gå att göra med 2 st CT62?

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-23 09:16

Jocke du implementerade tydligen inte lösningen med extra diskanter efter dina försök, varför?
Du beskrev ju ändock resultatet som "Det blir väldigt luftigt och levande...".

Du skrev vidare "...men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?" och vad är problemet med detta? Är inte målsättningen att förbättra ljudåtergivningen i den mån det går? Visst det mest optimala är kanske att använda annan låda, eller så, men man kan ju också förbättra en befintlig högtalare. "Många" föredrar ju också basstöd som tillägg.
Hur såg ditt filter ut? Delningsfrekvens? Använda diskanter? Resultat med en respektive två stycken diskanter. Kan du redogöra för detta vore det kul.
Rekommenderar verkligen en provlyssning på L8, gjorde detta själv igår.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-23 12:14

StefanH skrev:Jocke du implementerade tydligen inte lösningen med extra diskanter efter dina försök, varför?
Du beskrev ju ändock resultatet som "Det blir väldigt luftigt och levande...".

Du skrev vidare "...men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?" och vad är problemet med detta? Är inte målsättningen att förbättra ljudåtergivningen i den mån det går? Visst det mest optimala är kanske att använda annan låda, eller så, men man kan ju också förbättra en befintlig högtalare. "Många" föredrar ju också basstöd som tillägg.
Hur såg ditt filter ut? Delningsfrekvens? Använda diskanter? Resultat med en respektive två stycken diskanter. Kan du redogöra för detta vore det kul.
Rekommenderar verkligen en provlyssning på L8, gjorde detta själv igår.

Nä, det skulle väl inte vara något problem om man närmade sig principerna för 60-talarna, min tanke var väl närmast att det då finns en del erfarenhet och kunskap att inhämta!
Labbade lite och grejerna låg löst ovanpå - när jag möblerade om blev det lite bökigt så jag rensade undan dem... Jag har 51-orna i (nästan) orginalkonfig och duplicerade diskantfiltret för de extra diskanterna. Provade lite olika placeringar och vill minnas att jag gillade uppåt-bakåt-inåt bäst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-23 16:08

avr7000 skrev:vi har även testat det på 3-vägaren med väldigt bra resultat.

Stefan

Har ni testat och jämfört med patentets diskanthorn riktat uppåt/bakåt/utåt?

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-24 14:14

Undrar hur det skulle bli om man hängde på lite tjockare träbitar, urfrästa för diskanterna på var sida om främre inre hörnet, (hörnet nedanför basen) med dessa fästa i en tunn skiva som man placerar OA51 på. Men det påverkar väl basen kanske, men verkar ju i varje fall fungera för L8 som har en platta framför, nedanför basen.
Fattade någon vad jag menade?

Får vi se din lösning snart AVR7000?

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2011-12-24 15:13

Då kan man väl göra dena "platta" med infällda "ambiencediskanter" som en svängbar/vridbar del och kanske på så sätt kunna "styra" den effekt man vill uppnå lite grann så att den passar det rum man har sina högtalare placerade i ! ( vet ej om det är värt besväret men man kan ju prova )
/ t

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-26 09:42

Har blivit inspirerad av olika inlägg att utföra test enligt nedanstående utförande, när jag är åter hemma. När nu det blir?

Då OA51 sprider diskanten bättre än OA52, så tänkte jag öka den utstrålade energin på diskanten axiellt genom att använda en svag hornutformning adderad på diskantbaffeln. Detta snävar av spridningen i sidled, som jag tänkte korrigera med ett par extra diskanter enligt Larsen L8 konceptet. Dessa skall då delas brant och riktigt högt i frekvens för att inte påverka den numera s.k. huvuddiskantens återgivning, dvs renhet. Dessa ambiensdiskanter får då också gärna vara av typen med mer riktade i utstrålning rakt fram, och skall monterade riktas rakt upp, eller ev. svagt bakåt.
Återstår då "bara" att utforma filterdelen och att hitta ett lämpligt sätt att montera de extra ambiensdiskanterna.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-28 23:12

Vad tror ni om denna frekvensgång för ambiensdiskanterna?

+1dB vid 20khz
-3dB vid 10khz
-6dB vid 7khz
Fasintegrerat med originaldiskanten vid samma fas
Inga konstiga nivåer för impedansen

Jag kan som sagt inte testa praktiskt på obestämd tid då jag ej är hemma, och inte har köpt diskanter ännu
Kan Nagref släppa info om utförandet på ambiensdiskanter, eller är det kanske en företags/konstruktionshemligt?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-28 23:40

StefanH skrev:Fasintegrerat med originaldiskanten vid samma fas

?

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-28 23:50

Ambiensdiskanterna skall kopplas ur fas.
Jämförde (fasintegreringen) faslikheten? med huvuddiskanten i fas.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 00:14

StefanH skrev:Ambiensdiskanterna skall kopplas ur fas.
Jämförde (fasintegreringen) faslikheten? med huvuddiskanten i fas.

Eftersom de inte strålar från samma punkt - vid vilken frekvens ska ambiensdiskanten vara ur fas?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-29 01:00

Eftersom ambiensdiskanterna (två per högtalarlåda) sitter på en linje vikelrätt mot lyssnaren så sitter de alltså på samma avstånd från lyssnaren, och spelar därmed i motsatt fas vid alla frekvenser.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 11:57

Det gäller alltså att sitta stilla då? ;-)

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-29 12:13

Det gäller alltså att sitta stilla då?

Tvärtom skulle jag vilja säga. Lyssna gärna på L8 om möjligheten finns.
Du får väl "illusionen" av ett större djup och rymd i.o.m. denna konstruktion. Tidsfel kan du nog bortse ifrån, om det är det du syftar på?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 12:22

StefanH skrev:

Du får väl "illusionen" av ett större djup och rymd i.o.m. denna konstruktion. Tidsfel kan du nog bortse ifrån, om det är det du syftar på?

Jag ska ta och göra det när tillfälle ges. :) Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-12-29 12:40

Jocke skrev:
StefanH skrev:

Jag ska ta och göra det när tillfälle ges. :) Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.

Det är då man utnyttjar det faktum att spridningen är urusel vid 10kHz. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-12-29 12:55

StefanH skrev:Vad tror ni om denna frekvensgång för ambiensdiskanterna?

+1dB vid 20khz
-3dB vid 10khz
-6dB vid 7khz
Fasintegrerat med originaldiskanten vid samma fas
Inga konstiga nivåer för impedansen

Jag kan som sagt inte testa praktiskt på obestämd tid då jag ej är hemma, och inte har köpt diskanter ännu
Kan Nagref släppa info om utförandet på ambiensdiskanter, eller är det kanske en företags/konstruktionshemligt?

Det är ju eg en företagshemlighet men inte hemligare än att det är fritt för vem som helst att köpa ett par L8 och undersöka själv. ;)

Men anledningen till varför jag inte släpper den lösningen är därför den är specifikt anpassad till L8. Till OA-51 så får man göra en annan variant.

Dock för de som vill testa så är det lämpligt att ha ett filter ungefär som du föreslår med en brytpunkt på ca 10kHz. En konding i serie med ett par diskanter fungerar bra som testfilter men kanske behöver ses över för slutgiltiga versionen. Har man för känsliga diskanter för ambiensdelen så är det bara att reducera värdet på kondingen lite. Då får man en fint fallande kurva och använder kondingen mest till att nivåreglera.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati