Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:Det är som paa beskriver att man använder två diskanter kopplade ur fas på en linje som gör att man inte får något direktljud från dem...
Man behöver altså två likadana diskanter per högtalare.
Mvh
Stefan
Jocke skrev:Provade för några år sedan med både en och två diskanter uppåt/bakåt ovanpå mina 51:or. Det blir väldigt luftigt och levande men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?avr7000 skrev:Det är som paa beskriver att man använder två diskanter kopplade ur fas på en linje som gör att man inte får något direktljud från dem...
Man behöver altså två likadana diskanter per högtalare.
Mvh
Stefan
Fattar tanken i teorin men kan det fungera i praktiken...?
StefanH skrev:Jocke du implementerade tydligen inte lösningen med extra diskanter efter dina försök, varför?
Du beskrev ju ändock resultatet som "Det blir väldigt luftigt och levande...".
Du skrev vidare "...men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?" och vad är problemet med detta? Är inte målsättningen att förbättra ljudåtergivningen i den mån det går? Visst det mest optimala är kanske att använda annan låda, eller så, men man kan ju också förbättra en befintlig högtalare. "Många" föredrar ju också basstöd som tillägg.
Hur såg ditt filter ut? Delningsfrekvens? Använda diskanter? Resultat med en respektive två stycken diskanter. Kan du redogöra för detta vore det kul.
Rekommenderar verkligen en provlyssning på L8, gjorde detta själv igår.
StefanH skrev:Det gäller alltså att sitta stilla då?
Tvärtom skulle jag vilja säga. Lyssna gärna på L8 om möjligheten finns.
Du får väl "illusionen" av ett större djup och rymd i.o.m. denna konstruktion. Tidsfel kan du nog bortse ifrån, om det är det du syftar på?
Jocke skrev:StefanH skrev:Det gäller alltså att sitta stilla då?
Tvärtom skulle jag vilja säga. Lyssna gärna på L8 om möjligheten finns.
Du får väl "illusionen" av ett större djup och rymd i.o.m. denna konstruktion. Tidsfel kan du nog bortse ifrån, om det är det du syftar på?
Jag ska ta och göra det när tillfälle ges.Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.
StefanH skrev:Vad tror ni om denna frekvensgång för ambiensdiskanterna?
+1dB vid 20khz
-3dB vid 10khz
-6dB vid 7khz
Fasintegrerat med originaldiskanten vid samma fas
Inga konstiga nivåer för impedansen
Jag kan som sagt inte testa praktiskt på obestämd tid då jag ej är hemma, och inte har köpt diskanter ännu
Kan Nagref släppa info om utförandet på ambiensdiskanter, eller är det kanske en företags/konstruktionshemligt?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 4 gäster