För en dryg vecka sedan lyckades jag med tjat och raskhet i svängarna lägga vantarna på ett gratispar MP2or av en annan forummedlem här på faktiskt. De levererades till mig långt ute i de Dalsländska skogarna där mitt band hade sina vinterövningar. De var dammiga och skitiga men kopplades in trots en liten spricka i ena gummikanten på 8"elementen. Efter inkoppling på en liten LG ministereoanläggning var detta anläggningen vi genast föredrog att lyssna på alla tagningar vi gjorde i musikskapandet under en långhelg. Nu är de hemma och inkopplade på en riktig stärkare. Och nu lyssnar jag bara MP2orna.
Frågor: Beror det på nyhetens behag eller finns det fler som tycker att MP2 faktsikt låter bra? Var Martin Persson Orthoakustiker eller ser det bara ut så på högtalarna? Jag har egentligen aldrig trott på Martin Perssons kreationer då många av dom ser så världsfrånvända ut med sina sex eller åtta kanter och diskantgluggar på sidorna. Men de här MP2orna tycker jag ser seriösa ut på sitt enkla manér.
Och den viktigaste frågan som jag tycker är hal som en ål; jag har länge trott att jag föredrar ljudet från ett par Carlsson eller något annat (rundstrålande/indirekt) orthoakustiskt högtalarpar. Och nu när jag har mina orenoverade gratisMP2or tror jag det allt mer. Handlar det bara om tycke och smak, eller finns det en verklig poäng med denna typ av högtalare som av outgrundlig anledning inte nått de breda lagren av högtalartillverkare och lyssnare. Dessa Mp2or kastades lite slarvigt in i två hörn av ett stort rum som i en veckas tid varit byggarbetsplats med en hysterisk oordning och massor av grejjer framför dom. Jag har svårt att tänka mig en annan högtalarkonstruktion som hade låtit så bra under givna förutsättningar., en trave isolering framför högtalaren brukar väl påverka rätt mycket? Dessa fortsätter mirakulöst att sprida välljud....
Hur ska de egentligen placeras? Mot väggen eller en bit ut i rummet för att fungera bäst? Ni kan titta på bilden nedan och se ungefär hur rummet ser ut. Med lite fantasi kan man även se hur rummet bör se ut. Jag flyttade ikväll ut dom från hörnen och tycker att något av basen försvann.
Sista frågan(mycket dösnack, få frågor): Finns det några bra och vettiga renoveringstips? Vad ska jag göra åt den lilla sprickan i gummikanten? Går den att vulka med cykelreparationssatsen? Alltså bara yrihuvudetlimmet, inte någon lagningslapp. Eller måste jag leta gummikanter?

Mvh, Anders