Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
schmutziger skrev:Kan du inte skriva in lådvolym o storlek på basrör osv, så det bli blir lättare att hitta?
Hade jag själv ägt oa14 hade jag varit snorintresserad av sb acoustics Satori MW16p-8
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... i-mw16p-8/
Korgmåtten verkar stämma dessutom!
Avstämt till 20-23hz i 35liter.
Nu har jag inte det tyvärr, så jag kommer inte att köpa ett o skicka.
Naqref skrev:Till OA-14 så passar Seas 7" basar. Dock inte i hålet men väl över hålet utan att man måste modda högtalaren.
grafpro skrev: Alltså ingen idé att tipsa om fler element - MÄT SJÄLV! Eller köp ett och skicka till mig.
grafpro skrev:Nu googlade jag allt jag hittade om SB-elementet och ska erkänna att det kliar i fingrarna. Det finns mätningar som verkar pålitliga här: http://www.audioexcite.com/?page_id=3131 och då kan man knappt låta bli att köpa ett. Kostar bortåt 2000kr.
Vem har just vunnit på Lotto?
avr7000 skrev:grafpro skrev:Nu googlade jag allt jag hittade om SB-elementet och ska erkänna att det kliar i fingrarna. Det finns mätningar som verkar pålitliga här: http://www.audioexcite.com/?page_id=3131 och då kan man knappt låta bli att köpa ett. Kostar bortåt 2000kr.
Vi startar en insamling....
Det finns säker tio personer som är nyfikna på vad du får för resultat med denna som kan tänka sig att betala 200 kr var för att stilla denna nyfikenhet.
Jag börjar med att lägga 200 kr, PM'a mig ett kontonummer.
Om insamlingen går trögt kan jag lägga mer pengar...
Så... den som vill sponsra detta goda initiativ för OA14 skriver att de sponsrar i denna tråd, ber om ett kontonummer via PM så får vi se var det landar...
Om vi får 10 st att betala 200 kr var för just detta element kan vi sedan fortsätta insamlingen mer typ 100 kr /person för de OA14/Carlsson-entusiaster som vill supporta den fortsatta utvecklingen.
Stefan
IngOehman skrev:Nu finns det dock inom kort en kul ny möjlighet, nämligen att göra en ny
och högkänsligare OA-14! T22oa med sin höga känslighet finns ju redan,
men dessutom kommer 5,3-ohmsbasen (från OA116 och OA2212 för den
som minns) att komma tillbaka i B65oa-version, och det ger några dB extra
som kan vara kul att ha.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nu finns det dock inom kort en kul ny möjlighet, nämligen att göra en ny
och högkänsligare OA-14! T22oa med sin höga känslighet finns ju redan,
men dessutom kommer 5,3-ohmsbasen (från OA116 och OA2212 för den
som minns) att komma tillbaka i B65oa-version, och det ger några dB extra
som kan vara kul att ha.
Vh, iö
grafpro skrev:avr7000 skrev:grafpro skrev:Nu googlade jag allt jag hittade om SB-elementet och ska erkänna att det kliar i fingrarna. Det finns mätningar som verkar pålitliga här: http://www.audioexcite.com/?page_id=3131 och då kan man knappt låta bli att köpa ett. Kostar bortåt 2000kr.
Vi startar en insamling....
Det finns säker tio personer som är nyfikna på vad du får för resultat med denna som kan tänka sig att betala 200 kr var för att stilla denna nyfikenhet.
Jag börjar med att lägga 200 kr, PM'a mig ett kontonummer.
Om insamlingen går trögt kan jag lägga mer pengar...
Så... den som vill sponsra detta goda initiativ för OA14 skriver att de sponsrar i denna tråd, ber om ett kontonummer via PM så får vi se var det landar...
Om vi får 10 st att betala 200 kr var för just detta element kan vi sedan fortsätta insamlingen mer typ 100 kr /person för de OA14/Carlsson-entusiaster som vill supporta den fortsatta utvecklingen.
Stefan
Vilken trevlig idé!
Då måste saken vara tydlig: Jag är inte beredd att organisera någon slags gruppköp - möjligen har AVR7000 erfarenhet av hur mycket pyssel det kan bli av sådant... Men jag kan ta emot DONATIONER (om det inte strider mot forumpolicyn). Som alltså inte återbetalas.
Om 1000kr inflyter till PayPal-konto info@grafpro.se så lägger jag till lika mycket och köper ett SB Satori. Om 2000kr inflyter lägger jag till lika mycket och köper två (och får mer realistiska rumsmätningar). Om ännu mer inflyter ber jag helt enkelt att få tacka.
Jag utlovar därmed ordentlig analys av möjligheten att använda elementet i OA14, och om det inte visar sig uppenbart opassande, ett färdigt schema för filter och redovisning av mätresultat för konstruktionen.
Beträffande redan avbetade element: SB SB17NRXC35, NoName HP6020, SEAS CA18NRX, Aurum Cantus AC165, B65oaII, Wavecor WF182BD (skrev fel tidigare att jag testat WF152, men den verkar mycket lik), Monacor SPH165. Ingen duger.
Beträffande kravställning, mätmetoder etc har det framgått tidigare. Den som menar att hela projektet eller metoden är tvivelaktig bör avstå från att donera och istället genomföra arbetet på sitt sätt och meddela resultatet.
bootstrap skrev:Men är det fortfarande lika intressant med satorin nu med IÖs avslöjande?
grafpro skrev:bootstrap skrev:Men är det fortfarande lika intressant med satorin nu med IÖs avslöjande?
Helt oförändrat. B65oa är ett ersättningselement som i OA14 ger en liten försämring. Att det kommer i en 5,3ohms version lär inte göra någon skillnad i kvalitet. Blir det en skillnad i kvalitet måste den bli förbluffande stor för att ändra något.
Denna tråd handlar om en förbättring. En betydligt bättre OA14. Då är B65oaII inget alternativ, oavsett impedans.
IngOehman skrev:B65oa och B65oa-II är inte försämringar utan förbättringar. Nu är det
förvisso inte alldeles enkelt att definiera vad som konstituerar en för-
bättring alla gånger, men...
Tillverkningskvaliteten på SC165 från Sonab-perioden varierade mycket
och mellan olika exemplar så kunde det skilja mer än 5 dB, till och med
ännu mera över 2 kHz. Tonkurvan kunde vara MYCKET ojämn över 2 kHz
på vissa exemplar. Det var dessutom ett element som åldrades illa, mest
med avseende på upphängningen.
Kanske blandar du ihop* kvalitet med kvantitet? Du verkar vara av upp-
fattningen att de kvantitativa egenskaperna hos SC165 versionen som
användes i den andra versionen av OA-50, även känd som B65oa från
den batch (med mycket små förändringar som tillverkades efter Stigs
bortgång) passar sämre i OA-14. Och det är du i din fulla rätt att tycka.
Men Stig höll inte med dig. Han såg sin sista version av SC165 som den
bästa, även för OA-14.
Jag håller heller inte med dig. Däremot har den ju lite andra kvantitativa
egenskaper vilket gör att små justeringar kan göras.
Vh, iö
- - - - -
*Vilket förvisso kan vara rimligt att göra ibland, närmare bestämt när
kvantiteter bestämmer en eller flera av kvalitetens dimensioner.
schmutziger skrev:Grafpro:
Vad var det mer exakt med wavecore:n som gjorde att du avfärdade dem?
grafpro skrev:schmutziger skrev:Grafpro:
Vad var det mer exakt med wavecore:n som gjorde att du avfärdade dem?
Det jag kände igen i kurvorna från WF152BD03 och dito -04 från den WF182 jag har är den extrema uppbrytningen vid två frekvenser ca 6kHz och 9kHz. Distorsion överlag var medelmåttig och inte så låg som man önskar. Jag hittade en tysk byggbeskrivning för WF182 och kunde konstatera att konstruktören av det filtret hade kommit fram till att båda uppbrytningarna måste dämpas med separata notch-länkar, plus hög ordning i lågpassdelen. Jäkla dyrt och krångligt filter, alltså. Dessutom ganska svajigt 1-3kHz. Jag tröttnade.
Santorin har antagligen mycket låg dist, en tonkurva man kan brotta ner och ganska medgörliga TS. Jag tror dock inte det blir helt lätt med anpassningen till lådan, men jag har ett par ideer... Vi får se. Händelserna ska inte gås i förväg.
bootstrap skrev:IngOehman skrev:B65oa och B65oa-II är inte försämringar utan förbättringar. Nu är det
förvisso inte alldeles enkelt att definiera vad som konstituerar en för-
bättring alla gånger, men...
Tillverkningskvaliteten på SC165 från Sonab-perioden varierade mycket
och mellan olika exemplar så kunde det skilja mer än 5 dB, till och med
ännu mera över 2 kHz. Tonkurvan kunde vara MYCKET ojämn över 2 kHz
på vissa exemplar. Det var dessutom ett element som åldrades illa, mest
med avseende på upphängningen.
Kanske blandar du ihop* kvalitet med kvantitet? Du verkar vara av upp-
fattningen att de kvantitativa egenskaperna hos SC165 versionen som
användes i den andra versionen av OA-50, även känd som B65oa från
den batch (med mycket små förändringar som tillverkades efter Stigs
bortgång) passar sämre i OA-14. Och det är du i din fulla rätt att tycka.
Men Stig höll inte med dig. Han såg sin sista version av SC165 som den
bästa, även för OA-14.
Jag håller heller inte med dig. Däremot har den ju lite andra kvantitativa
egenskaper vilket gör att små justeringar kan göras.
Vh, iö
- - - - -
*Vilket förvisso kan vara rimligt att göra ibland, närmare bestämt när
kvantiteter bestämmer en eller flera av kvalitetens dimensioner.
Men vad tror du om satori elementet?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster