Efterlysning baselement för OA14

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
grafpro

Efterlysning baselement för OA14

Inläggav grafpro » 2014-03-09 13:29

OA14 är en mycket väbyggd högtalare med många förtjänster, men en svag punkt är baselementet. Ofta säger vi ju att diskantelementen är det första att byta, men det hänger samman med att delningen sker vid 2kHz, och det är mellan 2-3kHz som diskantelementen är undermåliga. Om man kunde hitta ett utbytelselement för basen som kunde delas vid 3kHz istället för vid 2kHz skulle också diskantproblemet huvudsakligen vara löst.

Problematiken med ersättare för SC165 har tagits upp en och annan gång, jag vet, men det är irriterande att ingen bra lösning har kommit fram. Vad vi behöver är följande:

Elementet ska ha yttermått 165mm så att det passar direkt i hålet. Det ska ha 8 ohm nominell impedans.

Det ska ha LÅG DISTORSION. Problematiskt eftersom tillverkare sällan uppger distorsion (eftersom den oftast är pinsamt hög). Man måste alltså köpa ett element och mäta. Läs på http://carlssonkult.se/measuring.aspx hur man gör och vad som kan anses vara låg distorsion. Ett särskilt problem i sammanhanget är att låg distorsion aldrig förekommer hos billiga element, jag gissar att vi letar efter ett element i prisklass 1-2kkr, kanske tyvärr ännu mer.

Vidare ska det ha en tonkurva som inte behöver vara rak (kan kompenseras i delningsfiltret) men den måste sträcka sig upp till 3kHz. Då kunde man i filtret dela vid 3kHz och avlasta diskantelementen från området 2-3kHz där de ju låter illa. Man slår därmed två flugor i en smäll (gör två flugor på smällen, som det heter). Med ett sådant element skulle alltså behovet av att byta diskanterna nästan elimineras - och den som redan bytt till T22 förstås gräma sig lite...

Slutligen ska elementet passa väl till lådans basreflexavstämning. Det är lite svårare att kort sätta upp kriterier för det, men sannolikt söker vi ett element med resonansfrekvens (fs) kring 30Hz. Måttet Qts bör då vara 0,3-0,4. Vas åtminstone över 30 liter. Hur man mäter TS-parametrar finns hjälp för på http://carlssonkult.se/calculate_ts.aspx .

Man kan med den bakgrunden lätt konstatera att SC165 inte passar särskilt bra i denna konstruktion, och att B65oaII passar ännu sämre. SSC får säga vad de vill.

Jag har redan kastat bort flera tusen på element som i databladen verkat lovande, men i praktiken inte nått ända fram. Alltså ingen idé att tipsa om fler element - MÄT SJÄLV! Eller köp ett och skicka till mig. Det jag dock gärna gör är att hjälpa till med utveckling av ett delningsfilter, när vi väl har ett element på bordet.

Tänk vad kul om man kunde lyfta tusentals OA14 till en riktigt bra högtalare för 2020-talet!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-03-09 14:00

I dina mätningar, hur har databladen liknat verkligheten rent generellt? Kan man säga att det ens är idé att titta på dessa, eller kan man se att de etablerade tillverkarna uppger acceptabla värden medan moderna kinatillverkare uppger fantasivärden?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-09 19:13

Kan du inte skriva in lådvolym o storlek på basrör osv, så det blir lättare att hitta?

Hade jag själv ägt oa14 hade jag varit snorintresserad av sb acoustics Satori MW16p-8
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... i-mw16p-8/

Korgmåtten verkar stämma dessutom!

Avstämt till 20-23hz i 35liter.

Nu har jag inte det tyvärr, så jag kommer inte att köpa ett o skicka.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-09 19:22

Vidare så skulle det kanske kunna passa rätt ok i oa12 avstämt 23-28Hz trakterna med.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-09 19:37

När jag ändå håller på.

Detta ser väldigt intressant ut för od11
Wavecor Balanced Drive Wf152
http://www.wavecor.com/html/wf152bd03_04.html
om man sätter in ett mindre basrör o stämmer av till 37-38Hz
visst man får även fixa till en mellanplatta, men det är det nog värt.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2014-03-09 20:20

schmutziger skrev:Kan du inte skriva in lådvolym o storlek på basrör osv, så det bli blir lättare att hitta?

Hade jag själv ägt oa14 hade jag varit snorintresserad av sb acoustics Satori MW16p-8
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... i-mw16p-8/

Korgmåtten verkar stämma dessutom!

Avstämt till 20-23hz i 35liter.

Nu har jag inte det tyvärr, så jag kommer inte att köpa ett o skicka.

Den där är man sugen och prova. Men ack så dyr. Har kollat en del på beg-marknaden efter de där.
Är det läge att gå ihop några oa14-ägare och köpa en Satori för Grafpro att experimentera på?
/H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-03-09 21:43

Till OA-14 så passar Seas 7" basar. Dock inte i hålet men väl över hålet utan att man måste modda högtalaren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-09 21:49

Scanspeak har ju tyvärr lite udda mått på sina 5,25 och 6,5 tums basar. Annars är jag rätt övertygad om att de skulle passa mycket bra. Jag tänker då på Revelator-serien. Jag har dessa både 15W och 18W-varianterna i olika lådor. I en OA50 har jag monterat 18W och ökat lådan till drygt 30 liter. Den spelar makalöst bra.

Tyvärr går det ju inte att byta rätt av, men man skulle kunna göra en adapterring för 15W. En simulering i 35 liter/30Hz avstämning ger en lätt underavstämning. Helst skulle man samtidigt minska volymen till 25 liter för optimal prestanda.

Om man kunde få dit 18W skulle det bli perfekt. Men den är tyvärr 182 mm i diameter så det går väl inte utan skohorn, tyvärr.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-09 22:06

Naqref skrev:Till OA-14 så passar Seas 7" basar. Dock inte i hålet men väl över hålet utan att man måste modda högtalaren.

Just ja!
er18rnx borde väl kunna vara rätt rolig isf!

Användarvisningsbild
grafpro

Re: Efterlysning baselement för OA14

Inläggav grafpro » 2014-03-10 11:18

grafpro skrev: Alltså ingen idé att tipsa om fler element - MÄT SJÄLV! Eller köp ett och skicka till mig.

Borde kanske varit i rött, understruket och i stor stil...

Att hitta kandidater är svårt nog, men grovjobbet är att bedöma dem. Det var det jag tänkte vi kunde hjälpas åt med. Det räcker inte med att titta i datablad och kanske köra i simulering. Det räcker enbart för en första grovsållning.

Tonkurva och distorsion måste MÄTAS.

TS-parametrar måste MÄTAS och därefter elementet stoppas i en OA14-låda, impedanskurvan MÄTAS och återskapas i simuleringsprogrammet. Att veta att lådan är 35 liter och röret 83x370mm kommer man inte långt med.

Några av de föreslagna elementen här borde genomgå sådan procedur, men min budget är alltså överskriden. Elementet från Wavecor har jag förresten redan analyserat och lagt åt sidan. Lite bättre än originalet skulle det bli, med ett dyrbart och krångligt filter, men vi siktar högre.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-10 11:25

Törs man ställa en fråga från läktaren?

Hur dyrt är det att anpassa ett befintligt element från en välrenommerad firma för ratt uppfylla specen? Hur stora serier måste det bli för att det ska bli försvarbart?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-03-10 12:06

Nu googlade jag allt jag hittade om SB-elementet och ska erkänna att det kliar i fingrarna. Det finns mätningar som verkar pålitliga här: http://www.audioexcite.com/?page_id=3131 och då kan man knappt låta bli att köpa ett. Kostar bortåt 2000kr.

Vem har just vunnit på Lotto?

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2014-03-10 12:43

Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2014-03-10 12:44

grafpro skrev:Nu googlade jag allt jag hittade om SB-elementet och ska erkänna att det kliar i fingrarna. Det finns mätningar som verkar pålitliga här: http://www.audioexcite.com/?page_id=3131 och då kan man knappt låta bli att köpa ett. Kostar bortåt 2000kr.

Vi startar en insamling....

Det finns säker tio personer som är nyfikna på vad du får för resultat med denna som kan tänka sig att betala 200 kr var för att stilla denna nyfikenhet.

Jag börjar med att lägga 200 kr, PM'a mig ett kontonummer.
Om insamlingen går trögt kan jag lägga mer pengar...

Så... den som vill sponsra detta goda initiativ för OA14 skriver att de sponsrar i denna tråd, ber om ett kontonummer via PM så får vi se var det landar...

Om vi får 10 st att betala 200 kr var för just detta element kan vi sedan fortsätta insamlingen mer typ 100 kr /person för de OA14/Carlsson-entusiaster som vill supporta den fortsatta utvecklingen.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-10 12:53

Hur skall det mätas? Vilka metoder? Utrustning? Rum?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-10 14:29

Vilka element har du redan testat grafpro?
Varför dög de inte?

Er18rnx måste ju vara det mest attraktiva valet eller?

jag menar om nu folk ska köpa egna element o testa så är det dumt omm folk köper element du redan testat.

Mer tekniskt:
Hur har du mätt, ltas, sirp, mls?
vilka vinklar?
Hur ska spridningen på elementen se ut för att vi ska vara nöjda?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-03-10 15:36

avr7000 skrev:
grafpro skrev:Nu googlade jag allt jag hittade om SB-elementet och ska erkänna att det kliar i fingrarna. Det finns mätningar som verkar pålitliga här: http://www.audioexcite.com/?page_id=3131 och då kan man knappt låta bli att köpa ett. Kostar bortåt 2000kr.

Det finns säker tio personer som är nyfikna på vad du får för resultat med denna som kan tänka sig att betala 200 kr var för att stilla denna nyfikenhet.

Så... den som vill sponsra detta goda initiativ för OA14 skriver att de sponsrar i denna tråd, ber om ett kontonummer via PM så får vi se var det landar...

Om vi får 10 st att betala 200 kr var för just detta element kan vi sedan fortsätta insamlingen mer typ 100 kr /person för de OA14/Carlsson-entusiaster som vill supporta den fortsatta utvecklingen.

Stefan

Vilken trevlig idé!

Då måste saken vara tydlig: Jag är inte beredd att organisera någon slags gruppköp - möjligen har AVR7000 erfarenhet av hur mycket pyssel det kan bli av sådant... Men jag kan ta emot DONATIONER (om det inte strider mot forumpolicyn). Som alltså inte återbetalas.

Om 1000kr inflyter till PayPal-konto info@grafpro.se så lägger jag till lika mycket och köper ett SB Satori. Om 2000kr inflyter lägger jag till lika mycket och köper två (och får mer realistiska rumsmätningar). Om ännu mer inflyter ber jag helt enkelt att få tacka.

Jag utlovar därmed ordentlig analys av möjligheten att använda elementet i OA14, och om det inte visar sig uppenbart opassande, ett färdigt schema för filter och redovisning av mätresultat för konstruktionen.

Beträffande redan avbetade element: SB SB17NRXC35, NoName HP6020, SEAS CA18NRX, Aurum Cantus AC165, B65oaII, Wavecor WF182BD (skrev fel tidigare att jag testat WF152, men den verkar mycket lik), Monacor SPH165. Ingen duger.

Beträffande kravställning, mätmetoder etc har det framgått tidigare. Den som menar att hela projektet eller metoden är tvivelaktig bör avstå från att donera och istället genomföra arbetet på sitt sätt och meddela resultatet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-10 16:22

Just OA-14 är med sin lite speciella dimensionering den knepigaste att
optimera ett element till. Lådan är helt enkelt så stor att det är en ut-
maning att få balans mellan de två Q-värdena som i impedanskurvan
representeras av den andra kamelpuckeln och gropen mellan pucklarna.

I Stigs originaldesign så hanterar han dock dimensioneringen på ett lite
okonventionellt sätt, speciellt genom att han arbetar med dämpning och
med förträngning, och därför är det inte så lätt att simulera beteendet.
Simuleingsprogrammen har helt enkelt inte de frihetsgrader tillgängliga
som variabler, som man behöver ha för att kunna simulera det.

En verklig OA-14 beter sig mycket bättre än några simuleringar på den
som jag har sett, och lådan är inte så svår att anpassa till olika andra
element (man behöver justera dämpningen lite bara) men vill man ha
ett element som beter sig bra i lådan även om man använda lådan som
vilken konventionell basreflexlåda som helst när man simulerar det så är
det knepigare. Det behöver vara ett element som har mycket svagare
motor än SC165/B65oa/B65oa-II (som vad som än har påståtts är sins-
emellen rätt så lika) men som också har en mycket lägre rörlig massa.

Att åstadkomma det är inte lätt eftersom det lätt ger mekaniska egen-
skaper som är oönskade på andra vis då det lätt leder till dålig effekttål-
ighet, kort slaglängd och hög distorsion. I vilken proportion beror förstås
på vilka specifika åtgärder som vidtas för att minska den rörliga massan.

Så jag tycker det är bättre att helt enkelt sätta sig in i Stigs lite udda sätt
att dimensionera och styra responsen på det viset. Visst kan jag hålla
med om att just OA-14 är den som ligger närmast gränsen, och på många
sätt så föredrar jag personligen OA-12, men jag vill ände respektera den
dimensionering som Stig gav högtalaren.

- - -

Nu finns det dock inom kort en kul ny möjlighet, nämligen att göra en ny
och högkänsligare OA-14! T22oa med sin höga känslighet finns ju redan,
men dessutom kommer 5,3-ohmsbasen (från OA116 och OA2212 för den
som minns) att komma tillbaka i B65oa-version, och det ger några dB extra
som kan vara kul att ha.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-03-10 17:17

IngOehman skrev:Nu finns det dock inom kort en kul ny möjlighet, nämligen att göra en ny
som kan vara kul att ha.

Vh, iö

Mycket intressant! Då kommer det att klia i mätfingrarna igen.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-03-10 18:08

IngOehman skrev:Nu finns det dock inom kort en kul ny möjlighet, nämligen att göra en ny
som kan vara kul att ha.

Vh, iö

Jag har b65oa ii i mina oa 14 idag men finns det något mer att vinna på att byta till det nya elementet än några dB? Vilket i sig inte är fy skam.

Jag har nämligen köpt på mig 2 par od-11 och jag skulle kunna återanvända b65oa ii i ett av dessa par (som ändå måste ha nya element).

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-03-10 18:13

grafpro skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Vilken trevlig idé!

Då måste saken vara tydlig: Jag är inte beredd att organisera någon slags gruppköp - möjligen har AVR7000 erfarenhet av hur mycket pyssel det kan bli av sådant... Men jag kan ta emot DONATIONER (om det inte strider mot forumpolicyn). Som alltså inte återbetalas.

Om 1000kr inflyter till PayPal-konto info@grafpro.se så lägger jag till lika mycket och köper ett SB Satori. Om 2000kr inflyter lägger jag till lika mycket och köper två (och får mer realistiska rumsmätningar). Om ännu mer inflyter ber jag helt enkelt att få tacka.

Jag utlovar därmed ordentlig analys av möjligheten att använda elementet i OA14, och om det inte visar sig uppenbart opassande, ett färdigt schema för filter och redovisning av mätresultat för konstruktionen.

Beträffande redan avbetade element: SB SB17NRXC35, NoName HP6020, SEAS CA18NRX, Aurum Cantus AC165, B65oaII, Wavecor WF182BD (skrev fel tidigare att jag testat WF152, men den verkar mycket lik), Monacor SPH165. Ingen duger.

Beträffande kravställning, mätmetoder etc har det framgått tidigare. Den som menar att hela projektet eller metoden är tvivelaktig bör avstå från att donera och istället genomföra arbetet på sitt sätt och meddela resultatet.

Jag donerar gärna en slant och tänkte just fråga om filter lösning men det skrev du redan, jag klarar inte att rita ett eget nämligen så för min del är det motprestation som skulle motivera en donation från min sida (märk att jag inte kommer fråga efter personlig guidning, jag kan följa en ritning).

Men är det fortfarande lika intressant med satorin nu med IÖs avslöjande?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-03-10 18:26

bootstrap skrev:Men är det fortfarande lika intressant med satorin nu med IÖs avslöjande?

Helt oförändrat. B65oa är ett ersättningselement som i OA14 ger en liten försämring. Att det kommer i en 5,3ohms version lär inte göra någon skillnad i kvalitet. Blir det en skillnad i kvalitet måste den bli förbluffande stor för att ändra något.

Denna tråd handlar om en förbättring. En betydligt bättre OA14. Då är B65oaII inget alternativ, oavsett impedans.
Senast redigerad av grafpro 2014-03-10 18:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2014-03-10 18:26

Så nu har jag satt över 400 kr till Paypal info@grafpro.se

Om några av er andra som vurmar för dessa våra fantastiska Carlssonhögtalare kan sätta över 100 kr var så är Grafpro snart på banan med mätningar etc.

Kom igen! :)

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-10 18:46

Grafpro:
Vad var det mer exakt med wavecore:n som gjorde att du avfärdade dem?

En tanke:
iom att satorin är såpass dyr, hur mycket kostar det att som perstromgren var inne på låta bygga egna via flexunits, audiotechnology?
Nu känns iofs satorin hyffsat rkt på måelt för oa14, men ändå

edit: fel storlek på korgar o dyrare av vad det såg ut
Senast redigerad av schmutziger 2014-03-10 18:49, redigerad totalt 1 gång.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-03-10 18:47

grafpro skrev:
bootstrap skrev:Men är det fortfarande lika intressant med satorin nu med IÖs avslöjande?

Helt oförändrat. B65oa är ett ersättningselement som i OA14 ger en liten försämring. Att det kommer i en 5,3ohms version lär inte göra någon skillnad i kvalitet. Blir det en skillnad i kvalitet måste den bli förbluffande stor för att ändra något.

Denna tråd handlar om en förbättring. En betydligt bättre OA14. Då är B65oaII inget alternativ, oavsett impedans.

Då är jag med. Sätter in 200 någon gång under veckan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-10 19:03

B65oa och B65oa-II är inte försämringar utan förbättringar. Nu är det
förvisso inte alldeles enkelt att definiera vad som konstituerar en för-
bättring alla gånger, men...

Tillverkningskvaliteten på SC165 från Sonab-perioden varierade mycket
och mellan olika exemplar så kunde det skilja mer än 5 dB, till och med
ännu mera över 2 kHz. Tonkurvan kunde vara MYCKET ojämn över 2 kHz
på vissa exemplar. Det var dessutom ett element som åldrades illa, mest
med avseende på upphängningen.

Kanske blandar du ihop* kvalitet med kvantitet? Du verkar vara av upp-
fattningen att de kvantitativa egenskaperna hos SC165 versionen som
användes i den andra versionen av OA-50, även känd som B65oa från
den batch (med mycket små förändringar som tillverkades efter Stigs
bortgång) passar sämre i OA-14. Och det är du i din fulla rätt att tycka.
Men Stig höll inte med dig. Han såg sin sista version av SC165 som den
bästa, även för OA-14.

Jag håller heller inte med dig. Däremot har den ju lite andra kvantitativa
egenskaper vilket gör att små justeringar kan göras.

Vh, iö

- - - - -

*Vilket förvisso kan vara rimligt att göra ibland, närmare bestämt när
kvantiteter bestämmer en eller flera av kvalitetens dimensioner.

PS. Detta sagde utgör självklart inget hinder för att testa något helt
annat element. Testa på ni! Oavsett vilket kommer det dessutom att ta
lite tid innan några 5,3-ohmare finns att köpa.
Och som Grafpro antyder behöver man helt andra småsignalparametrar
på elementet om man har som mål att det skall "simulera bra" i OA-14-
lådorna. Eller om man så vill om man vill att det skall fungera i en kon-
ventionell högtalare med lika stor låda som OA-14. Men Stig dimension-
erade inte riktigt så.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-03-10 19:18

IngOehman skrev:B65oa och B65oa-II är inte försämringar utan förbättringar. Nu är det

bästa, även för OA-14.

Vh, iö

- - - - -

Men vad tror du om satori elementet?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-03-10 19:43

schmutziger skrev:Grafpro:

Det jag kände igen i kurvorna från WF152BD03 och dito -04 från den WF182 jag har är den extrema uppbrytningen vid två frekvenser ca 6kHz och 9kHz. Distorsion överlag var medelmåttig och inte så låg som man önskar. Jag hittade en tysk byggbeskrivning för WF182 och kunde konstatera att konstruktören av det filtret hade kommit fram till att båda uppbrytningarna måste dämpas med separata notch-länkar, plus hög ordning i lågpassdelen. Jäkla dyrt och krångligt filter, alltså. Dessutom ganska svajigt 1-3kHz. Jag tröttnade.

Santorin har antagligen mycket låg dist, en tonkurva man kan brotta ner och ganska medgörliga TS. Jag tror dock inte det blir helt lätt med anpassningen till lådan, men jag har ett par ideer... Vi får se. Händelserna ska inte gås i förväg.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-10 19:50

grafpro skrev:
schmutziger skrev:Grafpro:

Det jag kände igen i kurvorna från WF152BD03 och dito -04 från den WF182 jag har är den extrema uppbrytningen vid två frekvenser ca 6kHz och 9kHz. Distorsion överlag var medelmåttig och inte så låg som man önskar. Jag hittade en tysk byggbeskrivning för WF182 och kunde konstatera att konstruktören av det filtret hade kommit fram till att båda uppbrytningarna måste dämpas med separata notch-länkar, plus hög ordning i lågpassdelen. Jäkla dyrt och krångligt filter, alltså. Dessutom ganska svajigt 1-3kHz. Jag tröttnade.

Santorin har antagligen mycket låg dist, en tonkurva man kan brotta ner och ganska medgörliga TS. Jag tror dock inte det blir helt lätt med anpassningen till lådan, men jag har ett par ideer... Vi får se. Händelserna ska inte gås i förväg.

ok, tack!
Funderade på att investera i en o testa till od11 nämligen, 10liter till en 5.25":are är ju mer lämpligt :)

Men som IÖ skriver så använde stig förträngning och dämpning i od11 som ksanske spelar elementet ett spratt.

Satorin verkar vara väldigt fin, eller hur! Det är bara priset som är avskräckande där.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-10 19:57

bootstrap skrev:
IngOehman skrev:B65oa och B65oa-II är inte försämringar utan förbättringar. Nu är det

bästa, även för OA-14.

Vh, iö

- - - - -

Men vad tror du om satori elementet?

Prova på ni. Det är motorsvagt (vilket väl stämmer med vad Grafpro vill
ha tror jag) det har mycket mjuk upphängning (vilket stämmer med vad
Grafpro vill ha också tror jag) men om ni inte vill ha alldeles på tok för
låg känslighet som kanske 4-ohmsversionen är bäst val?

Kan även nämna (eftersom det är lätt att missa) att det är ett mindre
element än B65oa. Schassit har samma diameter, men det har mindre
membranyta.

Det har nästan alla element med samma diameter eftersom B65 ju har
mycket mindre avstånd från gummiupphängningskant till schassi-kant
än nästan alla andra element.

Just med tanke på att OA-14 har ovanligt stor låda så veta tusan om
jag inte hellre skulle sätta in ett större element om ökad kapacitet och
lägre distorsion var målet.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati