Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
paa skrev:Jag tror elementen var limmade med vitlim från fabrik. Det borde funka, fram tills att man tagit loss dom första gången.
Då är det säkert bäst att montera list för att få det tätt igen.
Bästa listen är den väldigt mjuka typ som finns hos HiFiKit.
Andra lister spänner för hårt när dom komprimeras, så att elementchassiet riskerar att deformeras.
RogerGustavsson skrev:Om man besväras av blecken på anslutningsterminalerna kan man väl löda kortslutning direkt baktill? Att köpa sladdar och ev. banankontakter verkar onödigt.
hifikg skrev:Min tanke är bara att om Stig inte tyckte att det behövdes så behövs det inte. Nu har jag bara talat med Stigs apostel John så information kan ha gått förlorad efter vägen. Kanske borde snoka på Carlsson Planet för att komma närmare källan.
hifikg skrev:Min tanke är bara att om Stig inte tyckte att det behövdes så behövs det inte. Nu har jag bara talat med Stigs apostel John så information kan ha gått förlorad efter vägen. Kanske borde snoka på Carlsson Planet för att komma närmare källan.
IngOehman skrev:Det skall självklart sitta tätlist bakom elementkanten. Jag har stött på mängder av läckande Carlssonhögtalare. Framförallt OA-50 av någon anledning. De läckte ofta illa. Redan som helt nya.
Jag rekommenderar alla Carlssonägare att fixa till tätningen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det skall självklart sitta tätlist bakom elementkanten. Jag har stött på mängder av läckande Carlssonhögtalare. Framförallt OA-50 av någon anledning. De läckte ofta illa. Redan som helt nya.
Jag rekommenderar alla Carlssonägare att fixa till tätningen.
Vh, iö
hifikg skrev:Lätt att återställa, så... tja, värt att prova kanske. Jag tolkar det som en moddning och såna tycker jag egentligen inte om. Om Stig inte ville ha någon list, så hade han säkert listat ut att det var bäst så. Fast om mina 52:or var coatade från början och inte nu, så kan man tänka att de inte gör sig själv full rättvisa. Tål att fundera på.
STDI skrev:hifikg skrev:Lätt att återställa, så... tja, värt att prova kanske. Jag tolkar det som en moddning och såna tycker jag egentligen inte om. Om Stig inte ville ha någon list, så hade han säkert listat ut att det var bäst så. Fast om mina 52:or var coatade från början och inte nu, så kan man tänka att de inte gör sig själv full rättvisa. Tål att fundera på.
Njae, lätt att återställa är det ju inte för dig. Elementen har ju varit urplockade och nya isatta. Alltså tätar inte original"coatingen" längre. Men en tätningslist gör det.
Jag tycker alltså inte att det är någon tvekan om att man ska sätta in list när man haft elementet borta. Om högtalarna är täta eller inte så länge de är orörda är väl inte lika klart. Det kan säkert finnas sådana som är täta och sådana som inte är det.
hifikg skrev:STDI skrev:hifikg skrev:Lätt att återställa, så... tja, värt att prova kanske. Jag tolkar det som en moddning och såna tycker jag egentligen inte om. Om Stig inte ville ha någon list, så hade han säkert listat ut att det var bäst så. Fast om mina 52:or var coatade från början och inte nu, så kan man tänka att de inte gör sig själv full rättvisa. Tål att fundera på.
Njae, lätt att återställa är det ju inte för dig. Elementen har ju varit urplockade och nya isatta. Alltså tätar inte original"coatingen" längre. Men en tätningslist gör det.
Jag tycker alltså inte att det är någon tvekan om att man ska sätta in list när man haft elementet borta. Om högtalarna är täta eller inte så länge de är orörda är väl inte lika klart. Det kan säkert finnas sådana som är täta och sådana som inte är det.
Jag menade att det är lätt att ta bort listerna igen om jag skulle vilja återgå till något slags "originalskick". Det kan också ha varit meningen att de skulle använts från första början, det kan t o m vara så att jag fick lister med i uppgraderingspaketet, och bara glömt det. Det är många år sedan jag skruvade med mina 52:or. Elementen kanske har spelats täta med åren
Ni e ju några som hälsat på i stugan och som har erfarenhet av OA-52 och ingen har sagt att det skulle låta fel. Fast ni kanske bara är artiga *s*
paa skrev:Svep med sinuston. Det kan vissla eller låta kazoo.
AndreasArvidsson skrev:REW har en bra signalgenerator inbyggd. För REW har väl alla ändå installerat
paa skrev:Jag ser det som att den flytande tätning som penslade på var ett val baserat främst på produktionskosnad. En tätningslist tar betydligt längre tid att få på plats och limmet bedömdes säkert som tillräckligt bra. Jag kan inte tänka mig att tätningslist valdes bort för att den skulle vara tekniskt sämre.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster