Har en känsla att ämnet varit uppe tidigare, men det är alltid lika intressant.
Min topplista ser ut som följer;
#1: OA52.3, 18500kr i butik
#2: OA51.3, tomlådor från gratis till ett antal tusenlappar, uppgradering 8700kr, kommer ryktesvis att finnas nytillverkade för ca 18000kr i sinom tid (= härifrån till evigheten...)
#3: OA58 & OA50.3, 6500?kr resp 3-5000beggade. mer eller mindre samma ljud med olika låddesign. Själv har jag ett par 50.3 som surroundhögtalare.
#4: OA12.3, ca 3500kr
#5: OA2212, dyra, rejäla monster som älskar watt och går att spela vansinnigt starkt med.
Mycket av dessa värderingar ligger varierar med rummet. OA51.3 lät i bästa fall sådär hemma hos mig när jag testade, men låter himmelska hemma hos Illuminatibroder Stefan.
OA12.3 är en mycket flexibel högtalare som låter bra nästan varsomhelst.
Jag har själv oa52.3 som frontar/stereohögtalare och OA50.3 som surrounder. Har tidigare haft OA12.2½ samt OA14.
Rör till Carlsson fungera väl, ett av de mest magiska ögonblick var på första Carlssonträffen när vi fick höra kraftigt moddade dynaco monoblock tillsammans med OA52.2.
Dock mår Carlssonhögtalare alltid bra av effekt.
Högtalarna är konstruerade för att bete sig vettigt i vanliga bostadsrum, man behöver inte hålla på att akustik-tweaka för att få det anständigt. De klarar sig riktigt bra i normalmöblerade bostadsrum.