Jag skulle vilja svara dig på detta sätt:
Marknadsanalyser är bra och relevanta redskap för de som vill ge
konsumenterna
vad de väntar sig = uppfylla konsumenternas olika
önskemål. Marknadsanalyser sysslar i allt väsentligt med världen
som den fungerar och eller uppfattas just nu. Marknadsanalyserna
utgår alltså oftast ifrån konsumenternas förväntningar och sätt att
se på värliden och tillvaron.
Man kan omformulera det som att marknadsanalyser mest är till för
ekonomer och marknadsförare. Kreatörer bör utgå ifrån bättre saker
än en marknads (ofta rätt låga och inskränkta) förväntningar. Det är
i varje fall min uppfattning.
Och det är inte på något sätt menat nedvärderande, varken mot
ekonomer, marknadsanalytiker eller konsumenter. Det är bara ett
konstaterande av att det är svårt att koka soppa på en spik.
- - - - - -
För den som inte har konsumenternas förväntningar som utgångs-
punkt, exempelvis en utvecklingsavdelning bestånde av människor
som vet mycket mera om vad som kan göras, och som kanske helst
av allt vill ge konsumenterna något de
inte väntat sig (något långt
över deras vildaste färväntningar!), så finns det inget större skäl att
syssla med marknadsanalyser* däremot. Det är ju mycket bättre att
göra bättre saker än vad folk tror sig vilja ha.
Vh, iö
- - - - - -
*Nu säger säkert någon att man ju kan marknadsanaysera även
saker som är helt nya - bara man vet vad de är så kan man testa
marknadens reaktion på dem. Och så är det förstås (även om jag
tycker att en kreatörs passion för en lösning är en mycket bättre
garanti för en god produkt, än en många kockars soppa när åsikter
skall jämkas mellan olika användares tyckande

).
Men oavsett allt detta är det inte en ett dugg relevant komponent
i förklaringen till varför någon INTE tycker att en sak är värd att
satsa på. Svaret kan vara allt från...
Varför tror du inte vi tycker att den är det?
till...
För att vi känner till alternativet, och vet att de som har gjort av
massa marknadsanalyser inte gör det...
Men mest av allt vill jag dock klargöra att SSC inte uttalat sig alls i
frågan om nytillverkning av OD-11. Inget är omöjligt!
(Utom möjligen då att vi skulle göra en snikversion till maximalt
lågt pris där kvaliteten kompromissats med så till den milda grad
att det inte är en meningsfull produkt längre...)
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).