Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-03 13:52

Att den ser så snurrig ut och låter som den gör, gör det hela än mer skojigt! Håller med att den har en svårsmält utformning, men den blir eg snyggare varje gång man tänker på hur bra det var.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 14:02

Måste det verkligen vara exakt 2"?
Är inte ATC 3" mycket bättre än alla 2" som finns?
https://secure.wilmslow-audio.co.uk/cat ... Csid=57583
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 15:20

Vee-Eight skrev:Att den ser så snurrig ut och låter som den gör, gör det hela än mer skojigt! Håller med att den har en svårsmält utformning, men den blir eg snyggare varje gång man tänker på hur bra det var.
Det var faktiskt riktigt trevligt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-03 16:10

Det finns en tvåtummare som Stig Carlsson godkände. :D Det är den tvåtummaren som jag en gång rekommenderade för honom, nämligen Ceratec. Idag heter företaget Thiel & Partner och deras produkter Accuton. Ceratec av idag är ett helt annat företag.

Högtalarelementets beteckning är C44. Jag bedömde då detta högtalarelement som deras bästa.

3 tummaren från ATC är också ett mycket bra högtalarelement men man måste nog göra lite mätningar innan man kan ta ställning hur den funkar i trevägarna.

Jag har 2 tummare liggandes på lager :D Dom kanske kan komma till någon nytta? Jag kan ju i alla fall låna ut dom.

Dyngaudio 8) var inte Stig Carlssons favorit och inte min heller.

Jag tror att högtalaren blir svår att få bra på alla parametrar som tvåvägare men man kan lära sig mycket under resans gång.

Jag instämmer med det Celef skriver som avslutning i sitt senaste inlägg.

Väl mött
PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 16:17

Jag valde att vänta in ditt inlägg Peter, jag visste att du inte skulle kunna hålla dig ;)

Funderade lite senare på kvällen över den rätt stora frontplattan C44 hade...men det är ju en snickerifråga, mer än en teknisk sådan.

Om vi åker ner till göteborg på den trevliga gör-det-själv-tillställningen, så kanske du kunde låna ut de elementen för projektet??

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-03 16:29

Hej Peter!

Jag håller givetvis med dig om att det blir svårt att få till dessa tvåvägarna på alla parametrar men detta är ju så att säga bara ett första steg. Trevägsversionen ligger inte så långt borta som man kanske kan tro... :wink:

Intressant också angående mellanregisterelementet. Jag har hört nämnas att Stig var intresserad av det elementet, men det var kul att läsa att han faktiskt godkänt det för trevägaren. Det känns ju då som ett bra alternativ att göra ett extra par topphorn till trevägarna så att man kan prova med dina 2-tummare. Mycket generöst av dig att erbjuda dig att låna ut dem! :)

/Erik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 16:35

Jag vet att SC också testade E.J.Jordans 50mm-modul, men att den föll bort av någon eller några anledningar, antagligen för att den hade för låg känslighet. Peter, vet du något mer om varför den föll bort? Dom senaste 50mm modulerna från Jordan verkar i alla fall ha högre känslighet.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-03 16:44

Jag är också lite nyfiken kring vilka mellanregister Stig defacto använde i sina trevägsprototyper. IÖ skrev i sin minnesartikel att han godkänt lådform, diskant och mellanregister 1987, men att han inte var nöjd med de baselement som fanns att tillgå. Vidare skrev han att diskanten byttes 1994 och sedan igen 1996. Vilka de olika elementen var stod såklart inte dock.

/Erik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-03 17:26

KK verkar vara Faktiskts kristallkula :) Paa verkar vara Faktiskts Google :D Han är som en sökmotor. Hur f-n bär han sig åt?

Jag tror att de senaste JW kan vara betydligt bättre än någonsin. D v s ett alternativ som bör provas, men om man vill dela vid 4-5 kHz mot diskant och ha mellanregistret i en kontrollerat spridningsaggregat så undrar jag om JW eller ATC klarar uppgiften. Jag kallar inte detta spridningsaggregat för ett horn eftersom det inte primärt var det man generellt kallar för hornegenskaper som Stig Carlsson ville uppnå.

Jag vill helst i nuvarande läge inte röja vad egentligen uppgiften är men den syns faktiskt i Nagrefs mätning :D

Erik, jag tror inte att du behöver bekymra dig alltför mycket angående diskantelementet. Idag finns det bättre än det Stig Carlsson godkände 1996.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-03 17:52

Just diskantelement är det sista jag bekymrar mig om just nu. Det var enbart av historiskt intresse jag frågade. Jag tycker att det kan vara intressant att veta vilka element som var tilltänkta "då det begav sig" även om de inte är lämpade att användas idag. Enbart pga min nyfiken kring hur utvecklingsarbetet med trevägarna gick till.

Men det finns nog många tillfällen framöver att diskutera sådant. :)

/Erik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 19:32

petersteindl skrev:Jag tror att de senaste JW kan vara betydligt bättre än någonsin.

Innan Edward (Ted)J.Jordan startade sitt nuvarande företag, hade han han ett annat tillsammans med en finansiär som hette Watts. Därav namnet Jordan-Watts. De nya produkterna heter dock inte så.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-03 20:10

var inte dåvarande frun inblandad som nu kör vidare jordan-watts (eller gjorde iaf)?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 21:09

celef skrev:var inte dåvarande frun inblandad som nu kör vidare jordan-watts (eller gjorde iaf)?

Nästan! Hon jobbade med tillverkningen av högtalare på samma firma som Ted, och sedan gifte dom sig och det var troligen hon som tillverkade alla Jordans element under en tid.
Sedan blev det skilsmässa, och hon startade själv högtalarfabrikatet Bandor.
Jordan-Watts har det inte hetat på decennier.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-03 21:24

Vilket öde. Före detta käringen som konkurrent :( :lol:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-03 22:34

Vilket öde. Före detta käringen som konkurrent

och tänk om hon slår sig ihop med ingvold ooohman
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-04 00:19

:mrgreen:

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-04-04 19:58

Om man jämför denna "trevägsbaserade tvåvägare" med de tvåvägare som tillverkats (OA5x.x och L4/L6), hur står sig denna nya skapelse?

Ännu ett steg framåt jämfört med nuvarande konstruktioner?

Får det intrycket, framförallt uppfattar jag att ljudspridningen verkar vara exceptionellt bra enligt inläggen på förra sidan. Att 50 cm från högtalaren inte kunna riktningsbestämma mellanregistret är ju mycket intressant. Känns som att de helt enkelt fyller upp rummet med ljud på ett mycket bra sätt.

Håller förövrigt med om det ni kallar "Dyngaudio". Antar att det är mellanregistret ni syftar på. De gånger jag lyssnat på deras högtalare har jag uppfattat det som att ljudet saknat den klarhet och tydlighet jag vill ha.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-04 20:14

För tidigt att uttala sig om med den insats vi hann med med avseende på filter...

Dock kan jag jag säga att efter att Erik åkt och jag åter igen kopplade in mina tokmoddade OA51 (som jag för övrigt är mycket nöjd med) fick jag en förnimmelse av att dessa mina OA51 på ett sätt avslöjade sig en aning aning mer än Eriks "3-vägare" som högtalare (spridningsmässigt)...

Och det verkar ju lovande då vi la ca 5-10 min på filtret utifrån de mätningar som gjorts tidigare i ett annat rum...

Mer labbande och fler möjliheter till lyssning och jämförelse komemr att vara möjlig på DIY träffen Gbg.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-04 20:29

Nästan! Hon jobbade med tillverkningen av högtalare på samma firma som Ted, och sedan gifte dom sig och det var troligen hon som tillverkade alla Jordans element under en tid.
Sedan blev det skilsmässa, och hon startade själv högtalarfabrikatet Bandor.
Jordan-Watts har det inte hetat på decennier.

du har ju helt rätt, 1984 startades bandor av doreen jordan http://www.bandor.com/

Vilket öde. Före detta käringen som konkurrent

tja varför inte, hon är ju lite lik sc för att gå tebax till on-topic

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-04 21:42

hu nu blev jag rädd
snälla ta bort bilden på kärringen :cry:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-04 21:44

Tänk dig den du bak i bussen ;)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-04 21:45

nej ush inget mer sådant stefan
jag lovar att inte säga nåt ont om larsen :lol:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-04 21:47

:mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-05 00:06

Hmmm, jag sitter och funderar. Tänka, tänka, tänka. Profbd, är du verkligen säker på att ingvold behöver en subba till?
Jag känner mig inte helt övertygad, men du kanske har upptäckt nåt som inte jag känner till. :?: 8)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-05 00:22

när man ser bilden på ödlan förstår man ju killarna i pridefestivalen :D

det var hämsk vad ot vi hamnade nu :?

nej peter du har rätt subbor ska man inte ha en av utan flera

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 08:36

Jag är verkligen spänd på utvecklingsarbetet med 3-vägaren. Den får mig redan att känna att den kommer spöa skiten ur OA51 ;) ... och potentialen finns till att förpassa 52:orna till bakgården!

... och Larsen får se upp (eller ner mot golvet) 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-05 08:57

... och Larsen får se upp (eller ner mot golvet)

det lär väl aldrig hända men skulle det vara politiskt korrekt om larsen började tillverka "3-vägaren", ssc lär nog inte göra det

annars, vad kommer att komma ur detta projekt? fullständiga byggbeskrivningar? kompletta byggsjälvkits? vad?
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 09:05

Om resultatet svarar upp mot de numera rätt högt ställda förväntningarna hos mig, hoppas jag verkligen att någon industridesigner anlitas av någon smart producent och sjösätter projektet. Skit samma vem. För Stigs skull.

(Jag tror de kan tjäna pengar också)

Densen

Inläggav Densen » 2008-04-05 09:45

Skulle det fungera att använda någon färdig subbas, och endast komplettera med diskant och mellanregister delen? Eller missar man något avgörande då? Givetvis avsåg jag då att man anpassar delningen på subbasar enligt originalkonceptet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-05 09:47

Nej det går inte alls men jag överlåter till Erik att svara på varför...
Han är gött påläst på patentet :wink:

Mvh

Sterfan

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati