@Detaljerat ljud
Tror du läser in alldeles för mycket i det som står och uppfattar det som kritik när det mest är frågor om hur modifikationen presterar framför allt mätmässigt, speciellt med originalet som referens.
Subjektiva intryck är av begränsat värde eftersom så många andra faktorer spelar in så otroligt mycket (preferens, rummet och programmaterial).
Som jag ser det så har du gjort en modifiering och den är du nöjd med
Sedan kan du inte kvantifiera hur mycket och på vilket sätt det är förändrat mot originalet. Bara att det är förändrat och att du är nöjd.
Det är det ingen som betvivlar och det är väl kanske gott så. Men om du vill utveckla det mer så föreslår jag följande "tips" från en glad amatör som jag nu är

Bas-området: En simulering tillhandahåller en grov uppskattning av hur systemet kommer bete sig (<1-200Hz). Du måste mäta ordentligt för att se hur det egentligen beter sig i rummet.
Simulering/mätning i basområdet är lite klurigt för rummet i sig själv ger ett "kavitetsstöd" som kan se olika ut från Bastas "rumsstöds"-checkbox.
Vidare så har du olika rumsmoder som förstärker och attenuerar olika frekvenser beroende på positionering. Stora skillnader kan upplevas bara av att sitta lite olika i soffan ibland om man har otur. Dessa syns på mätningarna.
För att komma runt det måste man mäta utomhus gärna mot en husvägg och med långa avstånd till ev. sidoväggar. Då får du en mätning på hur högtalaren presterar "utan rummet".
Skall du mäta i rummet måste du ha koll på vilka moder du har. Här föreslår jag i så fall mätning med originalet som referens.
Mellanregister och diskant: Du kan inte alls använda en simulering baserat på T/S-parametrar för att egentligen säga något som helst. Det tar inte hänsyn till elementets egentliga beteende, lådans utformning, rummet osv osv. För att kunna simulera vettigt måste du ungefär göra såhär:
Mäta upp högtalaren från olika vinklar. (15 graders steg i horisontal/vertikalled).
Mäta upp impedansen på de olika elementen när de sitter i lådan. Bygg en ARTA mätbox för detta och använd liten förstärkare. Att bara driva det över motstånd via ljudkortet duger inte (läxa jag lärt mig den hårda vägen).
Med dessa mätningar som bas kan du simulera olika filter i t.ex Basta eller LSPCAD. Men du måste använda det som ett uppmätt element med tonkurva och impedanskurva inte ett simulerat baserat på T/S-parametrar.
Då får du en hyffsat indikation på hur ett filter påverkar tonkurvorna, men du måste även mäta här. Problemet är att filtret påverkar "tonkurvorna" olika i olika riktningar (beroende på elementens fysiska placering). Dvs en förändring påverkar massa olika saker samtidigt.
Fördelen med LSPCAD är att du kan simulera ett filter på massa olika tonkurvor samtidigt. Du måste ha kontroll på hur högtalaren sprider dvs hur tonkurvorna ser ut i olika riktningar.
Personligen tycker jag du skall ha originalet som referens. Då kan du kvantifiera de avvikelser du gör.
För övrigt så är det ju bara att ta med dem på någon av de faktiskt träffar som finns så tror jag många varit intresserade av att höra på dem!

Lycka till