Larsen L8, elementuppgradering, (absolutely)!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Larsen L8, elementuppgradering, (absolutely)!

Inläggav lennartj » 2014-07-06 17:09

Var och en får ju, som alltid, bedöma hur mycket det är värt att stilla sin nyfikenhet på Satori-elementet i L8.
Tråkigt att Detaljeratljud fått fler bryska kommentarer än han orkade ta för att fullfölja projektet med att dokumentera det på sådant sätt att det att bedöma.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Larsen L8, elementuppgradering, bas Satori

Inläggav Nattlorden » 2014-07-06 17:18

Detaljeratljud skrev:CASE CLOSED!

Både mätgurun och jag är överens om filterutförande. :)

För mig återstår nu att bara njuta av skapelsen, och för mätgurun när andan faller på, att utföra en större mängd mätningar för att bekräfta sakernas tillstånd.
Tack för VISAT intresse, och uppbygglig kritik, för att få lite struktur på ärendet.
Jag och mätgurun nöjer oss med detta utförande, oavsett underlagets brister och dokumentation.
Någon annan får väl ta fram ett utförande enligt faktiskts regelbok nr 1.

Rekommenderar ett byte av SS8545 till SATORI MW16P-8 utan att tveka.

Får vi en slutsummering om hur ombygge av filter och så blev? Ifall någon (jag själv äger tyvärr inga Låttor) vill göra detsamma?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-07-06 19:42

Men, det är ju där det brister. Det finns inget stöd för att detta ombygge inte har en bas som en mindre stativare, klenare bas än SS8545 har den ju också, och riktigt låg nivå mellan 100-300hz. Hur skulle en sådan högtalare vara av intresse? Jag tycker det då är bättre att någon som har möjligheter att bättre kunna dokumentera och redovisa en ombyggnad gör så.
Men annars så kan jag erbjuda någon L8-ägare som har intresse av Satori att hälsa på och ta del av hur det blev. Bara PM'a så får vi se om kan ordna något tillfälle.
Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-07-07 17:16

@Detaljerat ljud
Tror du läser in alldeles för mycket i det som står och uppfattar det som kritik när det mest är frågor om hur modifikationen presterar framför allt mätmässigt, speciellt med originalet som referens.
Subjektiva intryck är av begränsat värde eftersom så många andra faktorer spelar in så otroligt mycket (preferens, rummet och programmaterial).
Som jag ser det så har du gjort en modifiering och den är du nöjd med :)
Sedan kan du inte kvantifiera hur mycket och på vilket sätt det är förändrat mot originalet. Bara att det är förändrat och att du är nöjd.

Det är det ingen som betvivlar och det är väl kanske gott så. Men om du vill utveckla det mer så föreslår jag följande "tips" från en glad amatör som jag nu är :)

Bas-området: En simulering tillhandahåller en grov uppskattning av hur systemet kommer bete sig (<1-200Hz). Du måste mäta ordentligt för att se hur det egentligen beter sig i rummet.
Simulering/mätning i basområdet är lite klurigt för rummet i sig själv ger ett "kavitetsstöd" som kan se olika ut från Bastas "rumsstöds"-checkbox.
Vidare så har du olika rumsmoder som förstärker och attenuerar olika frekvenser beroende på positionering. Stora skillnader kan upplevas bara av att sitta lite olika i soffan ibland om man har otur. Dessa syns på mätningarna.
För att komma runt det måste man mäta utomhus gärna mot en husvägg och med långa avstånd till ev. sidoväggar. Då får du en mätning på hur högtalaren presterar "utan rummet".
Skall du mäta i rummet måste du ha koll på vilka moder du har. Här föreslår jag i så fall mätning med originalet som referens.

Mellanregister och diskant: Du kan inte alls använda en simulering baserat på T/S-parametrar för att egentligen säga något som helst. Det tar inte hänsyn till elementets egentliga beteende, lådans utformning, rummet osv osv. För att kunna simulera vettigt måste du ungefär göra såhär:
Mäta upp högtalaren från olika vinklar. (15 graders steg i horisontal/vertikalled).
Mäta upp impedansen på de olika elementen när de sitter i lådan. Bygg en ARTA mätbox för detta och använd liten förstärkare. Att bara driva det över motstånd via ljudkortet duger inte (läxa jag lärt mig den hårda vägen).
Med dessa mätningar som bas kan du simulera olika filter i t.ex Basta eller LSPCAD. Men du måste använda det som ett uppmätt element med tonkurva och impedanskurva inte ett simulerat baserat på T/S-parametrar.
Då får du en hyffsat indikation på hur ett filter påverkar tonkurvorna, men du måste även mäta här. Problemet är att filtret påverkar "tonkurvorna" olika i olika riktningar (beroende på elementens fysiska placering). Dvs en förändring påverkar massa olika saker samtidigt.
Fördelen med LSPCAD är att du kan simulera ett filter på massa olika tonkurvor samtidigt. Du måste ha kontroll på hur högtalaren sprider dvs hur tonkurvorna ser ut i olika riktningar.

Personligen tycker jag du skall ha originalet som referens. Då kan du kvantifiera de avvikelser du gör.

För övrigt så är det ju bara att ta med dem på någon av de faktiskt träffar som finns så tror jag många varit intresserade av att höra på dem! :)
Lycka till

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-07-07 19:20

Jag har tidigare meddelat mätgurun att man inte kan göra så här som är gjort, när man tar fram ett filter för nya element, enligt synpunkter på Faktiskt'se. Jag bad om ursäkt att jag har vilselett honom, och erbjöd mig att köpa hans Satori, och att han använder L8 original. Det erbjudandet gick han inte med på, utan propsade på att vi definitivt skulle gå vidare med Satori. Han hade ju hört hur bra Satori låter.
Vidare; Här får man läsa du skall..., gör så här... men ingen tycks fatta att mätgurun, som har lagt ner ett anseligt antal timmar, ändå inte har lyckats få fram tillförlitliga underlag -att använda fullt ut-, vilket förståss var meningen. Vad gör man då. Jag har under dessa förutsättningar verkligen försökt att efter bästa förmåga med hjälp av diverse, (bristfälliga) mätningar och simuleringar, och annat, försökt att sy ihop ett använbart filter av lägre ordningen, som mycket väl låter sig användas i.o.m. Satori's jämna frekvensgång. M.a.o. det så finns inte så mycket att göra filtermässigt. Nu är ju föralldel filtret inte av ren skolbokstyp, men ändå inte så värst komplicerat. Lite intressant var det när finliret med anpassningen av diskanten med de olika filtervarianterna jag tog fram skulle utvärderas. Jag var av åsikten att de andra filtervarianterna, såg på papperet bättre ut. Men som mätgurun påpekade. - Något händer när filter nr 1 används. Och det positivt. Efter att ha suttit ett par eftermiddagar och vippat mikroströmbrytaren fram och tillbaka mellan olika filtervarianter, så fick jag ändå krypa till korset och erkänna, att det låter helt annorlunda och för hörseln riktigt övertygande bra, jämfört med de andra alternativen, -märkväl att vi sitter på varsitt håll i olika rum, och lyssnar-. Då har det ändå handlat om finlir om tiondelar av 1 dB. Riktigt läskigt hur annorlunda det kan låta med värden både lägre och högre än nu valda. Något att tänka på för dem som tänker använda Satori. Och det är inget man kan mäta fram, i vinklar hit och dit.
Så igen, min avsikt var att jag skulle kunna redovisa och använda mig av mätningar, men nu blev det ju inte så, så jag betackar mig för fler käcka inlägg med åsikter om hur jag bör gå tillväga, (i all välmening!). Av den anledningen redovisar jag inte filterschemat heller, då det väl blir samma visa då. Så vi sitter väl mätgurun och jag med vår unika variant av L8 på varsitt håll, och njuter av som vi anser en bättre L8.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-07-07 21:23

Då var vi bara tillbaks på ruta ett då. Du har gjort ett elementbyte och pillat lite med filtret och tycker det låter bra. Gott så.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-07-07 21:29

Som nämnts otaliga gånger, JAG SAKNAR MÖJLIGHETER ATT FÅ DETTA PROJEKT UPPMÄTT, Så sluta nu!
Kan någon admin låsa tråden, tack. Ta gärna bort den också.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-07-07 21:35

Detaljeratljud skrev:Som nämnts otaliga gånger, JAG SAKNAR MÖJLIGHETER ATT FÅ DETTA PROJEKT UPPMÄTT, Så sluta nu!
Kan någon admin låsa tråden, tack. Ta gärna bort den också.

Det är ingen som kräver att du skall få det uppmätt? Jag konstaterade bara hur läget var? Då får man ju nöja sig med det :)
Som sagt ta med dem på någon lyssningsträff? Många är nog nyfikna på att lyssna på dem.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-07-07 23:01

Låst på TS begäran.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati