torde skrev:Jag kör nu en flerkanalsförstärkare med inbyggt aktivt delningsfilter - Onky 1010 - där jag brantheten är >48dB/okt och ingen överlappning mellan diskant och mellanregister/bas är en option. Det borde väl innebära att problemen med loobing inte behöver vara allt för stora - har jag rätt?
Ja, med så brant delning får du ett mycket snävt frekvensområde där loobing kan bli ett problem.
torde skrev:Peters uppfattning var att dämpaterial på kabinettet är en nödlösning och att det går att konstruera bort på annat sätt - men hur i så fall?
Peter svarar säkert själv på detta när han får möjlighet, men jag skulle gissa att det handlar om att medvetet designa in väldefinierade tidiga reflexer i sin konstruktionslösning, så att de bidrar på ett konstruktivt sätt till det du vill uppnå. Alternativt hamnar i ett område där de inte ställer till det destruktivt.
torde skrev:Ingen har heller hittills kommenterat kepsen ovanför diskanten på Carlssons högtalare. Som jag ser det så kommer den tonala balansen att förändras ju mera off ljudaxeln vi kommer för diskanten. Även detta "offljud" kommer att reflekteras fram till lyssningspositionen och dels genom tidsdifferensen ge en oklarare ljudbild, men även färga ljudbilden mörkare. Vill vi därför ha en ljudåtergivning som kall spegla det inspelade ljudet på ett riktigt sätt så bör vi därför lyssna till ljud som ligger nära "on axis" och dämpa bort off axis ljudet. Om det inte sker med kepsen som dämpare - hur skall/kan det då ske?
Diskantkepsens vara eller inte är väldebatterad genom åren och det kan finnas fog för ditt och lennartj resonemang om den. Själv har jag aldrig kunnat verifiera något entydigt konstruktivt bidrag från en sån filtkeps. Visst skrynklar den till tonkurvan lite i vissa riktiningar på grund av diffraktion, men så mycket dämpning åstadkommer den inte. I alla fall inte när jag har försökt titta närmare på sådana lösningar. Vill man styra utstrålningen från elementen tror jag mer på olika former av spridningslinser (vågformare/waveguides). Och jag vill gärna tro att det var vad Stig själv var inne på med sin tre-vägare.
mvh, mats